Vapari bensa väyrysen turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Miksu MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Pe 04.03.2011 22:00
Paikkakunta: Jyväskylä, Palokka

Vapari bensa väyrysen turbotus

Viesti Kirjoittaja Miksu MB »

Joo elikkäs ihan mielenkiinnosta ajattelin pistää tämmösen topicin pystyyn, kun kiinnostaisi tietää mitä kyseinen operaatio pitäisi sisällään ja samalla kartuttaa hieman tietovarastoa. Siirrelkäähän oikeaan paikkaan mikäli vastaavanlainen topicci jossain on, haulla en äkkiseltään löytänyt.

Otetaan hypoteettinen tilanne, että olisin turbottamassa vaikka tuota omaa autoani eli 96vm 2l (oliko se moottori nyt malliltaan tuo M111.942) bensa väyrystä. Jos tehotavoite olisi esim n. 250hp (onko tehoilla edes väliä lakipykälien kanssa?) Kyseisessä autossahan on katti ja on myös vähänpäästöinen. Ennenkuin kukaan ehtii sanomaan, että helpoimmalla pääsee kun ostaa valmiin turbon niin suljetaan se vaihtoehto pois ja mietitään :D

Sitten kysymystulvaa:
Mikä "mallimoottori" tämmöisessä tilanteessa otettaisiin, kun vastaavan kaltaista moottoria ei mersu ole tehtaaltaan päästänyt, olisiko se sitten kompuran kone? Dieselkonetta ei varmaan voi pitää bensakoneen mallimoottorina?
Muutoskatsastushan on tällaisessa tapauksessa itsestäänselvyys. Vaatisiko operaatio VTT:n päästömittaustodistukset?
Jarrut ja alustahan olisi päivitettävä toki moottorin tehoja vastaaviin.
Miten sitten esimerkiksi laatikko, voimansiirto yms. pitääkö nekin vaihtaa mallimoottorin vastaaviin vai kelpaako vakiot? Kuinkahan paljon tuommoinen vakio manuaaliloota yleensäkin kestää?

Kaikki tieto kyseiseen operaatioon liittyen olisi tervetullutta.

Olen vielä täysi märkäkorva näissä asioissa, joten mahdollisimman rautalangasta vääntäen saatu teksti olisi mukava, kiitos ja anteeksi :lol:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Vapari bensa väyrysen turbotus

Viesti Kirjoittaja napa »

tuo on ns. mahdoton yhtälö... tai no, rahalla varmaan onnistuu, mutta ei siinä ole mitään mieltä, kun ne vtt:n päästötestit maksaa ihan kiitettävästi, eikä ne silti takaa, että auton sais leimalle... jos haluaa turbotella/viritellä, niin pysyttelee vain kiltisti niissä vanhemmissa ei vähäpäästöisissä...

jos autosta löytyis valmis turboversio, niin se olis hieman helpompaa, mutta nyt kun mersulta ei turbo bensaväyrystä listalta löydy, niin aika "hypoteettiseksi" jää tämäkin juttu, kompurakone kun ei verrokiksi kelpaa... ja eipä siitä valmiista turbokoneestakaan paljoa iloa olisi, kun tehot ja kaikki muu pitäis sitten olla täysin identtistä sen kanssa (turbo, moottorinohjaus, saatelaitteet jne.)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin