Otetaan hypoteettinen tilanne, että olisin turbottamassa vaikka tuota omaa autoani eli 96vm 2l (oliko se moottori nyt malliltaan tuo M111.942) bensa väyrystä. Jos tehotavoite olisi esim n. 250hp (onko tehoilla edes väliä lakipykälien kanssa?) Kyseisessä autossahan on katti ja on myös vähänpäästöinen. Ennenkuin kukaan ehtii sanomaan, että helpoimmalla pääsee kun ostaa valmiin turbon niin suljetaan se vaihtoehto pois ja mietitään

Sitten kysymystulvaa:
Mikä "mallimoottori" tämmöisessä tilanteessa otettaisiin, kun vastaavan kaltaista moottoria ei mersu ole tehtaaltaan päästänyt, olisiko se sitten kompuran kone? Dieselkonetta ei varmaan voi pitää bensakoneen mallimoottorina?
Muutoskatsastushan on tällaisessa tapauksessa itsestäänselvyys. Vaatisiko operaatio VTT:n päästömittaustodistukset?
Jarrut ja alustahan olisi päivitettävä toki moottorin tehoja vastaaviin.
Miten sitten esimerkiksi laatikko, voimansiirto yms. pitääkö nekin vaihtaa mallimoottorin vastaaviin vai kelpaako vakiot? Kuinkahan paljon tuommoinen vakio manuaaliloota yleensäkin kestää?
Kaikki tieto kyseiseen operaatioon liittyen olisi tervetullutta.
Olen vielä täysi märkäkorva näissä asioissa, joten mahdollisimman rautalangasta vääntäen saatu teksti olisi mukava, kiitos ja anteeksi
