w108 250S + M117 5.0
w108 250S + M117 5.0
Moi,
kun tuo w107 on jo pikkuhiljaa kuosissa ajattelin aloittaa uuden hieman toisenlaisen projektin. Eli w108:n tekniikan pieni päivitys.
Lyhyt lista suunnitelmasta:
- moottoriksi M17 5.0 jenkkimalli -> matalapuristeinen...mahdollinen ahtamiskohde sitten joskus.
- K-Lambda, Jetronicin tuunaus Hestecillä, siis alkuperäinen K-Jetronic ruisku jää, ohjaus vain Hestecillä...samalla sytytyksen ohjaus Hestecillä. Tämä myöskin mahdollistaa remmiahtimen nostamisen moottorin päälle sitten joskus.
- M117 5.6 300 hp:n pakosarjat...mikäli vain mahtuvat. Muutoin w111 280 seb 3.5:n pakosarjat ja putket.
- Muutoskatsastushan ei ole ongelma, kun vertailuksi käy 280SE 4.5. Itseasiassa tuossa 4.5:ssä on enemmän tehoa kuin tuossa Jenkki 5.0:ssa.
- 722.3xxx vaihteisto 560:sestä
- w109 6.3:n taka-akseli lukolla.
- 15" peltivanteet pillerikapseleilla ja kromikehät. Taakse levitetyt vanteet
- Koni tai Spax alusta...n. 5 cm laskettu, puslien ja muitten vaihto tarvittaessa.
- pellit kuosiin...ei priimaksi, paikkamaalattuna vain
- osin ehjät, kauhtuneet, hieman ruostuneet puskurit ja kromit.
- alkuperäiset, ensiasennus rekisterikilvet vm -67
- "myrskylyhdyt" + lisävalot
- punainen, kauhtunut orkkissisusta.
- kaikki ovi yms. tiivisteet uusiksi
- värilasit, jos on viitseliäisyyttä
- yleisilmeeksi siis vanha, haalistunut ja kulunut.
Autohan on aito "Suomiauto", eli pohja, ovet ja kaaret on jo useaan kertaan hitsattu, kardaanitunneli ja muutakin on muutettu useaan kertaan lattiavaihteiden ja dieselöinnin takia, orkkistekniikka on osin hukassa, kuten sisustuskin. Joten mitään museoautoa ei tästä minusta kannata ruveta punomaan. Lisäksi malli on kaikista malleista yleisin. Mukavaa on, että alkuperäiset, kauhtuneet, kolhuiset rekisterikilvet ovat vielä jäljellä.
Tietysti asiaa edesauttaa, että kaikki nuo edellä mainitut osat on jo hommattu...iskareita lukuunottamatta... eli tarkoitus on pitää budetti hyvinkin kurissa.
Timppa
p.s. Myyntiin tulee ainakin erittäin lahon varaosa-auton moottori ja vaihteisto 280S -68 täydellisenä. Kävi hyvin vielä viime vuonna. Laitan käyntiin ennen myyntiä. Sytytysjohtoja, laturia ja kondensaattoria lukuunottamatta mielestäni täysin alkuperäinen.
kun tuo w107 on jo pikkuhiljaa kuosissa ajattelin aloittaa uuden hieman toisenlaisen projektin. Eli w108:n tekniikan pieni päivitys.
Lyhyt lista suunnitelmasta:
- moottoriksi M17 5.0 jenkkimalli -> matalapuristeinen...mahdollinen ahtamiskohde sitten joskus.
- K-Lambda, Jetronicin tuunaus Hestecillä, siis alkuperäinen K-Jetronic ruisku jää, ohjaus vain Hestecillä...samalla sytytyksen ohjaus Hestecillä. Tämä myöskin mahdollistaa remmiahtimen nostamisen moottorin päälle sitten joskus.
- M117 5.6 300 hp:n pakosarjat...mikäli vain mahtuvat. Muutoin w111 280 seb 3.5:n pakosarjat ja putket.
- Muutoskatsastushan ei ole ongelma, kun vertailuksi käy 280SE 4.5. Itseasiassa tuossa 4.5:ssä on enemmän tehoa kuin tuossa Jenkki 5.0:ssa.
- 722.3xxx vaihteisto 560:sestä
- w109 6.3:n taka-akseli lukolla.
- 15" peltivanteet pillerikapseleilla ja kromikehät. Taakse levitetyt vanteet
- Koni tai Spax alusta...n. 5 cm laskettu, puslien ja muitten vaihto tarvittaessa.
- pellit kuosiin...ei priimaksi, paikkamaalattuna vain
- osin ehjät, kauhtuneet, hieman ruostuneet puskurit ja kromit.
- alkuperäiset, ensiasennus rekisterikilvet vm -67
- "myrskylyhdyt" + lisävalot
- punainen, kauhtunut orkkissisusta.
- kaikki ovi yms. tiivisteet uusiksi
- värilasit, jos on viitseliäisyyttä
- yleisilmeeksi siis vanha, haalistunut ja kulunut.
Autohan on aito "Suomiauto", eli pohja, ovet ja kaaret on jo useaan kertaan hitsattu, kardaanitunneli ja muutakin on muutettu useaan kertaan lattiavaihteiden ja dieselöinnin takia, orkkistekniikka on osin hukassa, kuten sisustuskin. Joten mitään museoautoa ei tästä minusta kannata ruveta punomaan. Lisäksi malli on kaikista malleista yleisin. Mukavaa on, että alkuperäiset, kauhtuneet, kolhuiset rekisterikilvet ovat vielä jäljellä.
Tietysti asiaa edesauttaa, että kaikki nuo edellä mainitut osat on jo hommattu...iskareita lukuunottamatta... eli tarkoitus on pitää budetti hyvinkin kurissa.
Timppa
p.s. Myyntiin tulee ainakin erittäin lahon varaosa-auton moottori ja vaihteisto 280S -68 täydellisenä. Kävi hyvin vielä viime vuonna. Laitan käyntiin ennen myyntiä. Sytytysjohtoja, laturia ja kondensaattoria lukuunottamatta mielestäni täysin alkuperäinen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
No huh!
Kuulostaa aikas makeelta. Täällä seurataan.
Kuulostaa aikas makeelta. Täällä seurataan.
Re: w108 250S + M117 5.0
Ehjälle M130 koneelle olis käyttöä täälläpäin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: w108 250S + M117 5.0
Tein ihan mielenkiinnosta pienen kokeilun varaosa-autolle. Uusi akku ja bensaa kaasareihin...oho...jäi käymään ensi-iskusta, ei puhalla, ei naputa ylimääräisiä, ei savuta...Zenithit siistit sisältä...kävi ja kukkui lämpimäksi tuosta vain. N. 60 asteisena 2.5 bar tyhjäkäyntiöljynpaineet.....ja tämä ties kuin vanhoilla bensoilla.Aapo.T kirjoitti:Ehjälle M130 koneelle olis käyttöä täälläpäin.
Timppa
p.s. katsoin öljyt ja vedet ensin
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
tein moottoripaketista myynti-ilmon, löytyy Oldtimer-kauppatorilta.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
Laitettu yvunski kirjoitti:tein moottoripaketista myynti-ilmon, löytyy Oldtimer-kauppatorilta.
Timppa
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: w108 250S + M117 5.0
Tää on kuules hyvä prokkis
Ite olen miettinyt samaan suuntaan menevää nykysen jälkeen
ps. pistä kuvia
Ite olen miettinyt samaan suuntaan menevää nykysen jälkeen
ps. pistä kuvia
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: w108 250S + M117 5.0
tuonne:
nuo :
ja tuo:
nuo :
ja tuo:
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
Eilen pohdiskelin, josko varaosa-autosta kuitenkin saisi jotain aikaan...tänään ajoin!!!! sen talliin ja totesin, että saa siitä aikaan: kuormaa romumiehelle... Autossa on ollut hauskat varusteet...tai siis on, kaikki ovat tallella. Värilasit, niskatuet x4, kyynärnojat x3, Becker europa, Fader radiolle...
Papereista ei hajuakaan...eikä pohjastakaan, kuten kuvat kertovat.
Papereista ei hajuakaan...eikä pohjastakaan, kuten kuvat kertovat.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
Katos, mennyt ohi tämä. Hyvältä kuulostaa. Dr Q:n opeilla siis, olisiko nimimerkki sitten Doctor S . Onko aihiosta kuvia jo?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: w108 250S + M117 5.0
Tuossahan noita kuvia jo ylempänä on....karra kirjoitti:Katos, mennyt ohi tämä. Hyvältä kuulostaa. Dr Q:n opeilla siis, olisiko nimimerkki sitten Doctor S . Onko aihiosta kuvia jo?
Sinänsä hauska yhteensattuma tuo Dr Q, Tuo Stefan (Dr Q) on vanha kaveri jo vuosien takaa... Sillä erolla tässä mennään, ettei tästä yksilöstä tehdä, ainakaan minun toimesta, viimeisen päälle viimeisteltyä, kuten Stefanin autot ovat kaikki
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
noniin, kun on noita moottorisovituksia tehnyt jonkun kerran ja aina on pakosarjojen kanssa ongelmia, niin ajattelin päästä niistä tälläkertaa eroon. Eli reseptinä on:
Puretaan yksi kappale M117 moottoreita ja asennetaan oikeat korvakot:
Asennetaan oikeat moottorikumit:
Otetaan 1 kpl sovitusmoottoreita syliin ja nostetaan se moottoritilaan:
Todetaan: "ahdasta tulee, 560: pakosarjoille. Pitää keksiä jotain..."
Siis huomenna nostan yhden kpl. kansia tuonne ja sovittelen pakosarjoja kuskin puolelle. vänkärin puolella on tilaa.
Huomatkaa likainen konehuone...se todennäköisesti jääkin likaiseksi...tämän projektin kanssa ei hiplata, ainakaan ennenkuin kaikki on kasassa ja kilvissä
Timppa
Puretaan yksi kappale M117 moottoreita ja asennetaan oikeat korvakot:
Asennetaan oikeat moottorikumit:
Otetaan 1 kpl sovitusmoottoreita syliin ja nostetaan se moottoritilaan:
Todetaan: "ahdasta tulee, 560: pakosarjoille. Pitää keksiä jotain..."
Siis huomenna nostan yhden kpl. kansia tuonne ja sovittelen pakosarjoja kuskin puolelle. vänkärin puolella on tilaa.
Huomatkaa likainen konehuone...se todennäköisesti jääkin likaiseksi...tämän projektin kanssa ei hiplata, ainakaan ennenkuin kaikki on kasassa ja kilvissä
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: w108 250S + M117 5.0
Äkkiähän sinne hitsaa uuden sarjan jos ei ala sopiin, voin järjestää laippaa M117:aan jos tarvii.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: w108 250S + M117 5.0
Kiitos paljon vain avun tarjouksesta. Mutta valusarjoilla mennään viimeiseen saakka. Peltiputkiin turvaudutaan vasta äärimmäisessä hädässä. Tuskin tässä projektissakaan tulee niin kova hätä. Jos joku nyt sitten haluaa tietää miksi ei tule, niin syy on yksinkertainen. En vain halua peltisarjoja tähän projektiin, piste.sepulaakeri kirjoitti:Äkkiähän sinne hitsaa uuden sarjan jos ei ala sopiin, voin järjestää laippaa M117:aan jos tarvii.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: w108 250S + M117 5.0
Asia kunnossa, ajattelin vain että jos valusarjat ei mahdu.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 26.03.2012 21:14
Re: w108 250S + M117 5.0
Onko jäänyt nurkkiin 560:sen kansia? Niille olisi tarvetta.
Harri
Harri
Re: w108 250S + M117 5.0
Pistäppä ostoilmotus tuonne ostetaan osia osastoon...siellä saattaa tärpätä.harrijorma kirjoitti:Onko jäänyt nurkkiin 560:sen kansia? Niille olisi tarvetta.
Harri
Timppa
p.s. minulla ei ole.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
Pakosarjatestailua
Jatkoin tuossa parina päivänä testejä. Moottoria pitää ottaa 5 cm. eteenpäin, jotta 560:n sarjat mahtuvat. Mitkään muutkaan w126:n sarjat eivät mahdu suoraan, kaikki kokeilin. Aidot w108 280 Se 3.5:n sarjat mahtuvat tietysti ja ne olisi hyllyssä putkineen, mutta ovat hieman ahtaat jatkosuunnitelmia varten...joten moottorin siirtoon siis.
Timppa
Jatkoin tuossa parina päivänä testejä. Moottoria pitää ottaa 5 cm. eteenpäin, jotta 560:n sarjat mahtuvat. Mitkään muutkaan w126:n sarjat eivät mahdu suoraan, kaikki kokeilin. Aidot w108 280 Se 3.5:n sarjat mahtuvat tietysti ja ne olisi hyllyssä putkineen, mutta ovat hieman ahtaat jatkosuunnitelmia varten...joten moottorin siirtoon siis.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
No niin,
Asia on taas hieman edennyt, eli pakosarjoiksi tulee jotkut erikoiset M117:n 5.0:n sarjat. Ihan basic-sarjat yhdellä putkella / puoli, mutta näissä on todella nopea kääntö alaspäin alkukäyrälle. En tiedä mistä korista ovat, M117 alumoottorin sarjat ovat, mutteivät w107:n, eikä w126:nkaan...no se ja sama sinne mahtuivat, eikä moottoriakaan tarvitse siirtää kuin 1 cm. eteenpäin. Auton tyyliksi tulee pähkäilyjen jälkeen VW-kupla "Hoodride" tyyliä mukaileva "ruosteläjä", tyyliin sopivia osia nimittäin on
Nyt pitää alkaa jahtaamaan vanhan mallisia kattotelineitä yms. rekvisiittaa. Ajattelin sovittaa eteen s124:n tasonsäätöiskarit...luullakseni ne mahtuat. Löysillä etujousillla ja muuttuvapituuksisella säätöventtiilin tangolla saa puuhattua säätyvän etupään...toivottavasti.
Ei ehkä ihan näin rajua, mutta jotain kuvaa ideasta:
Tiedän, että puritanisteilta saattaa tulla hieman sanomista: "miksi piti mennä pilaamaan..."...mutta toisaalta, se on yksi tämän tyylisen rakentelun suola
Timppa
Asia on taas hieman edennyt, eli pakosarjoiksi tulee jotkut erikoiset M117:n 5.0:n sarjat. Ihan basic-sarjat yhdellä putkella / puoli, mutta näissä on todella nopea kääntö alaspäin alkukäyrälle. En tiedä mistä korista ovat, M117 alumoottorin sarjat ovat, mutteivät w107:n, eikä w126:nkaan...no se ja sama sinne mahtuivat, eikä moottoriakaan tarvitse siirtää kuin 1 cm. eteenpäin. Auton tyyliksi tulee pähkäilyjen jälkeen VW-kupla "Hoodride" tyyliä mukaileva "ruosteläjä", tyyliin sopivia osia nimittäin on
Nyt pitää alkaa jahtaamaan vanhan mallisia kattotelineitä yms. rekvisiittaa. Ajattelin sovittaa eteen s124:n tasonsäätöiskarit...luullakseni ne mahtuat. Löysillä etujousillla ja muuttuvapituuksisella säätöventtiilin tangolla saa puuhattua säätyvän etupään...toivottavasti.
Ei ehkä ihan näin rajua, mutta jotain kuvaa ideasta:
Tiedän, että puritanisteilta saattaa tulla hieman sanomista: "miksi piti mennä pilaamaan..."...mutta toisaalta, se on yksi tämän tyylisen rakentelun suola
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
Todella mielenkiintoinen projekti! Hyvä että näitä vanhoja tehdään myös kovaan ajoon eikä vain museoon! Ahtamista odotellessa!unski kirjoitti: Tiedän, että puritanisteilta saattaa tulla hieman sanomista: "miksi piti mennä pilaamaan..."...mutta toisaalta, se on yksi tämän tyylisen rakentelun suola
Timppa
IG: @pyrytakkunen
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: w108 250S + M117 5.0
Pakko sanoa että (Ei millään pahalla ) pitänyt Unskia jollain tasolla vähä pussihousu rakentajana, mutta täältähän löytyy asennetta!!
Jatkoa odotellessa,mielenkiinnolla...
Jatkoa odotellessa,mielenkiinnolla...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: w108 250S + M117 5.0
Löytyykö teiltä ässämiehiltä takasumuvalon kytkintä, semmoinen vipu missä on vihreä merkki, ennen vuosimallia 1970..
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: w108 250S + M117 5.0
Pussihousut tai ei, jonkin sortin rajoittunut tunnustan olevani. Kaikki spoilerit ja levikkeet (poislukien muutama 70-80 luvun tapaus), lasikuitu- ja hiilikuitulisäkkeet, värikkäiksi anodisoitu alumiini, hilemaalaus, nykyaikaiset blingbling vanteet tulee poistettua, purettua ja/tai myytyä, nopeastikin, Mikäli moisia on sattunut ostamaani autoon kaupanteko hetkellä jäämään...Pakko sanoa että (Ei millään pahalla ) pitänyt Unskia jollain tasolla vähä pussihousu rakentajana, mutta täältähän löytyy asennetta!!
Nuorempana mielipiteitä tuli lauottua turhankin kärkevästi, mutta vanhemmiten olen vain todennut, että sen ehdoilla (lakipykälät huomioiden) näperrellään, kenen nimi rekisteriotteessa on...
Niin asiaan. Outojen pakosarjojen syykin selvisi, kun niitä oikein tuijotteli ja käänteli...nehän oli joku seppä lyhentänyt ja vielä todella hyvin.
Tuostapa vertailemaan, ylempänä alkuperäinen w126 pakosarjan puolikas:
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
...niin jäin vielä miettimään tuota rakenteluasiaa. Autojen ulkonäkö, rakenteiden yksityiskohdat ja niiden teko- ja toteutustapa merkitsevät minulle paljon. En yleensä muuta autojen ulkonäköä siitä yksinkertaisesta syystä, etten ole useinkaan löytänyt sellaista kohtaa autoistani, jonka olisin osannut tehdä omasta mielestäni tyylikkämmin. Muutaman pienen yksityiskohadan olisin halunnut useaan autoon muuttaa, mutta useimmiten muutoksen mieleinen toteuttaminen on mennyt minun taitojen ja/tai rakentelun budjetin yli... mielestäni onnistuneesta muutoksesta esimerkkinä w107:n tuuletusritilät tuulilasin alla. Minusta niiden pitää olla kiiltävät, tehdas maalaa ne aina korin väriin. Siispä: maalin putsaus, hionta ja kiillotus veivät sitten n. 25h. / pari....ja silti niihin jäi muutama naarmu. Tuohon hommaan aloin, kun tiesin, että sen pystyy toteuttamaan siten, että tulos tyydyttää, silti varmaan joku päivä puran ne ja kiillotan uudestaan.
Tuo ns. "hoodride" viehättää minua siinä mielessä, että autojen muotoinhin ei tuossa tyylissä puututa, se itseasiassa tulee vielä paremmin esiin, kun huomiota kiinnittävä maalauskin puuttuu. Hauska yksityiskohta myös on, että kun katsoo vanhojen ja uusien autosuunnittelijoiden käsin piirrettyjä tutkielmia autoista, useimmissa autojen "stänssi" ja vanteiden veto sisälle lokasuojiin on aika vastaava tuon tyylin kanssa...
tulipa taas jaariteltua.
Timppa
Tuo ns. "hoodride" viehättää minua siinä mielessä, että autojen muotoinhin ei tuossa tyylissä puututa, se itseasiassa tulee vielä paremmin esiin, kun huomiota kiinnittävä maalauskin puuttuu. Hauska yksityiskohta myös on, että kun katsoo vanhojen ja uusien autosuunnittelijoiden käsin piirrettyjä tutkielmia autoista, useimmissa autojen "stänssi" ja vanteiden veto sisälle lokasuojiin on aika vastaava tuon tyylin kanssa...
tulipa taas jaariteltua.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: w108 250S + M117 5.0
Niinhän se menee, jokainen tekee autolleen mitä haluaa tai pystyy. Ei siihen ole yhtä ja ainoata sääntöä.
Siis pussihousu jutut on mielestäni myös hienoja, tarkoitan tällä siis täydellistä originaalisuuden tavoittelua.
Orkkis satakasit tai pagodat on vaan niin hienoja...
Siis pussihousu jutut on mielestäni myös hienoja, tarkoitan tällä siis täydellistä originaalisuuden tavoittelua.
Orkkis satakasit tai pagodat on vaan niin hienoja...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: w108 250S + M117 5.0
pientä hiplausta, iltaisella. Tämmöisessä "Hoodridessä" tuntuu olevan suuntauksena nykyään fiksata konehuone asialliseksi, siis toimeen:
-86 Ke-Jetronic sytytys, 560 Sytytysboksilla. Jakajana tyhjennetty -83 K-jetronic jakaja....varmaan vielä kiillotettuna ilman alipainekelloja...tai mitään muutakaan..
- Tyhjäkäyntipiirinä yksinkertaistettu D-Jetronikin ja K-Jetronikin yhdistelmä. D-Jetronikin tyhjäkäyntisäätöruuvi koteloineen ja K-Jetronik putkisto. Ilman kylmäkäynnistyssuuttimia ja nopeampaa kylmäkäynnin säätöä.
- Kaikki turhat anturit poistetaan ja reiät tulpataan. Ainoastaan mekaaniset ö-paine ja lämpötila-anturoinnit. KE-Jetronicin sytytkselle pitää saada lämpötilatieto, se anturi pitää piilottaa johonkin.
- Bensapunpun ohjaus -79:n 500:n ohjauksella, siis ilmamäärämittarin läpästä
-72:n kiillotetut venttiilinkopat
- Kaikki metalliosat, mitä vain pystyy vaihtamaan, uudelleen keltapassivoituna.
Kuvassa hieman kokeilua osilla:
Timppa
-86 Ke-Jetronic sytytys, 560 Sytytysboksilla. Jakajana tyhjennetty -83 K-jetronic jakaja....varmaan vielä kiillotettuna ilman alipainekelloja...tai mitään muutakaan..
- Tyhjäkäyntipiirinä yksinkertaistettu D-Jetronikin ja K-Jetronikin yhdistelmä. D-Jetronikin tyhjäkäyntisäätöruuvi koteloineen ja K-Jetronik putkisto. Ilman kylmäkäynnistyssuuttimia ja nopeampaa kylmäkäynnin säätöä.
- Kaikki turhat anturit poistetaan ja reiät tulpataan. Ainoastaan mekaaniset ö-paine ja lämpötila-anturoinnit. KE-Jetronicin sytytkselle pitää saada lämpötilatieto, se anturi pitää piilottaa johonkin.
- Bensapunpun ohjaus -79:n 500:n ohjauksella, siis ilmamäärämittarin läpästä
-72:n kiillotetut venttiilinkopat
- Kaikki metalliosat, mitä vain pystyy vaihtamaan, uudelleen keltapassivoituna.
Kuvassa hieman kokeilua osilla:
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
Mahtavaa! Jenkkipiireissä siis konehuoneet on näyttelytasoa ja ehkä sisustuskin - tai sitten se on kulahtanut kuten ulkoasukin. Mutta kromit on usein viimeisen päälle vaikka pellit siis ruosteessa/erittäin "patinoituneet" .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: w108 250S + M117 5.0
mielenkiintoinen projekti. nuo pakosarja sovittelu onkin aikas kinkkinen. (lukenut vastaavia koneen vaihto turinoita). onko paha rasti vaihtaa hammastanko-ohjaus ,näin varmaankin tilaa löytys suunniteltuille p-sarjoille??? jos ei muuta niin, tarkempi ohjaus olisi tiedossa ja sarja paikallaan. t:AP
Re: w108 250S + M117 5.0
Kiitos tarjouksesta, kuten tiedetään nämä ovat hyvin vahvasti tunneasioita. Joten, kun itse en ole ajanut koskaan mukavampaa ohjausta omaavalla autoilla kuin w108, w110, w111, jne joissa on "matohammaspyörä" + sektorihammaspyörä simpukka (ei siis w123:n simpukka) ja tuo messinkiheloilla toteutettu eturipustus, oman w108 simpukka- ja eturipustusyhdistelmä taitaa olla siis yksi viimeinistä asioista mistä tässä projektissa tinginonko paha rasti vaihtaa hammastanko-ohjaus ,näin varmaankin tilaa löytys suunniteltuille p-sarjoille??? jos ei muuta niin, tarkempi ohjaus olisi tiedossa ja sarja paikallaan. t:AP
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w108 250S + M117 5.0
Mieki olen pitkään miettinyt tuota hydrauli iskareiden sovittamista eteen. Itte aijoin vetää vain vaijerin siihen paineensäätimeen ja sillä muutella korkeutta. En vielä ole saanut toteutettua tuota projektia. Mihin meinasit etupään paineakut laittaa?
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900