220 Sb huono kuumakäynnistys

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

220 Sb huono kuumakäynnistys

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko kellään kokemusta, onko tyyppivika vaiko ominaisuus? Kuumana saa sahata käyntiin ja lähtee vaan kaasu pohjassa.

Potilaalla vm 1962 on ajettu viimeiksi lyijybensalla 1985, juuri sitä ennen tehty koneremontti. Nyt uinumisen jälkeen auto on kunnostettu muutoin paitsi koneeseen ei puututtu.

Neuvoin ensin kokeilemaan jäähdyttämällä kaasareita kylmäspraylla. Saisi selville onko vika kaasareissa vaiko muualla... bensapumppu on uusi. Tässähän on tuplat tuplat eli 2 kpl 2-kurkkuista mehumaijaa.

Mitenhän toi nykybensa, kannattaisiko laittaa sinne jotain "huonontavaa" ainetta kuten petrolia tms?? Tankattiin iltapäivästä nesteen 98:a plus venttiilisuoja-ainetta. Sitten tuli tuo vika esiin :? .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 220 Sb huono kuumakäynnistys

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tehtaan vastaus on että sodanjälkeisissä malleissa ei tarvi käyttää lisäaineita polttoaineessa, sitähän joku foorumilainen kysyi suoraan pääkallonpaikalta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jyka65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 01.09.2009 09:20
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 220 Sb huono kuumakäynnistys

Viesti Kirjoittaja jyka65 »

Mulla oli pari vuotta sitten 220sb :n kanssa ihan samanmoista ongelmaa. Eli kylmänä käynnistyi kun ryypyt päällä(Zenith), mutta nikotteli ajaessa hiukan, kiihdyttäessä ja kuumana ei käynnistynyt kun sulkemalla ilmanottoa.
Huomasin kiihdytys pumppujen huonon tuoton ja niinpä ne uudelleen huoltaen ja varsinkin pumpun kurkkuun menevän putken hoonaamalla "ruisku" parani huomattavasti ja kuumakäynnistys alkoi pelittämään !
W111.012 220S 1965 M180.941
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: 220 Sb huono kuumakäynnistys

Viesti Kirjoittaja W111 »

Myöhemmissä malleissa tuli bensiinin takaisinkierrätys viilentämään bensan kiertoa.
Ehkä suurin syy on koska imusarja ja pakosarja on kiinni toisissaan kuumentuu kaasuttimet ja imusarja ajon jälkeen sen verran että polttoaine höyrystyy seinämille.
Yleensä näissä on pakosarjssa läpät jotka ohjaa pakokaasun lämmittämään imusarjanpohjaa kylmäkäynnistyksessä. No ne läpät ei yleensä mene kiinni asentoon bi-metalli jouset puuttuu tai ruostuneet olemattomiin.
Omassa autossa on samaa ongelmaa koska poistn ko. läpät kokonaan ja laitoin pultit läpän akselin reikiin.
Pitäs joskus ottaa sarjat irti ja laittaa joku pelti väliin et pakokaasut menis suoraan pois.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 220 Sb huono kuumakäynnistys

Viesti Kirjoittaja unski »

tuo w111:n esittämä syy on minustakin todennäköisin vastaus.

Asiaa voisi testata siten, että ajaa moottorin kuumaksi ja irrottaa ilmanpuhdistimen kotelon heti. Tällöin haihtuva bensiinihöyry ei pysty sotkemaan testiä. Sitten muutaman minutin päästä, tai sen ajan päästä milloin suurimmat vaikeudet esiintyvät kokeilee käynnistää autoa ensin ilman lisäbensaa kaasuttimiin, sitten lisäbensan kanssa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin