Joo ei anna mese lomaa edes kesällä. Kierrokset max 3000 ja veto poissa, kun sammutta niin ottaa starttauksen jälkeen vapaalla kierroksia, mutta kun lähtee ajeleen niin taas veto pois.. Neljä vuotta ja 100 000 km sitten samantyyppinen ongelma ja parani kun vaihdoin ilmamassamittarin anturin. Meneekös noita noin usein ?
Starin liekaan pitäisi viedä tietenkin, mutta kun toi im-anturikin maksaa vain 88 egeä Merteilillä, niin vaihtaisiko suosiolla ? Vai onko muita ehdotuksia kuin im-anturi ?
hanta kirjoitti:Joo ei anna mese lomaa edes kesällä. Kierrokset max 3000 ja veto poissa, kun sammutta niin ottaa starttauksen jälkeen vapaalla kierroksia, mutta kun lähtee ajeleen niin taas veto pois.. Neljä vuotta ja 100 000 km sitten samantyyppinen ongelma ja parani kun vaihdoin ilmamassamittarin anturin. Meneekös noita noin usein ?
Starin liekaan pitäisi viedä tietenkin, mutta kun toi im-anturikin maksaa vain 88 egeä Merteilillä, niin vaihtaisiko suosiolla ? Vai onko muita ehdotuksia kuin im-anturi ?
Kyllä se vaan olisi viisasta nöyrtyä ja viedä starin piuhan päähän tutkittavaksi.
Vikamahdollisuuksia on aivan liian paljon arvuuttelu periaatteella.
Kunnon starilla vedos näyttää täsmällisesti vian aiheuttajan.
arska10 kirjoitti:Tuo maf anturi pitäisi uusia 70000km välein ohjeiden mukaan joskus oon nähnyt, että on mennyt 200000km eikä ongelmia
No sittenhän se pitäisi jo uusia muutenkin, että taidanpa ottaa riskin ja vaihtaa uuteen ennen mahdollista star-käsittelyä.
Minulla ei ole ainakaan tapana laittaa lastaria varmuuden vuoksi sormeen, jos pelkää että sormeen tulee haava.
Niinkuin arska kertoi, mainittu maf voi kestää monikerroin suosituksiin nähden.
arska10 kirjoitti:Tuo maf anturi pitäisi uusia 70000km välein ohjeiden mukaan joskus oon nähnyt, että on mennyt 200000km eikä ongelmia
No sittenhän se pitäisi jo uusia muutenkin, että taidanpa ottaa riskin ja vaihtaa uuteen ennen mahdollista star-käsittelyä.
Minulla ei ole ainakaan tapana laittaa lastaria sormeen, jos pelkää että sormeen tulee haava.
Kannaatahan se *.rin piuhan päähän ennen kuin rupeaa vaihtamaan tuota maf:fia, mutta on ollut tässä niin monta tapausta joissa tuo maffi on tullut tiensä päähän noin 80000km jälkeen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Minulla ei ole ainakaan tapana laittaa lastaria varmuuden vuoksi sormeen, jos pelkää että sormeen tulee haava.
Niinkuin arska kertoi, mainittu maf voi kestää monikerroin suosituksiin nähden.[/quote]
Eipä minullakaan, käytän silloin rukkasia vaikka ovatkin kalliimmat kuin laastari. No, höpinät sikseen, ei se uusi maffi hukkaan mene, auto on tarkoitus pitää vielä vuosia, ja toisaalta starin käytöstä joudun kuitenkin maksamaan muutaman kympin vs. uusi maf 88;- E. ...että miten ton homman nyt laskee...
Minulla ei ole ainakaan tapana laittaa lastaria varmuuden vuoksi sormeen, jos pelkää että sormeen tulee haava.
Niinkuin arska kertoi, mainittu maf voi kestää monikerroin suosituksiin nähden.
Eipä minullakaan, käytän silloin rukkasia vaikka ovatkin kalliimmat kuin laastari. No, höpinät sikseen, ei se uusi maffi hukkaan mene, auto on tarkoitus pitää vielä vuosia, ja toisaalta starin käytöstä joudun kuitenkin maksamaan muutaman kympin vs. uusi maf 88;- E. ...että miten ton homman nyt laskee... [/quote]
No mitäs jos toi vanha kestää 5-vuotta tai 300 tkm., niin onko silloin maf:fin vaihto turhaa ?
Starilla vaan pääsisi näkemään, jos vaikka olisi jotakin piilevää vikaa, kun maffeja niin usein menee.
Mesemies89 kirjoitti:[
No mitäs jos toi vanha kestää 5-vuotta tai 300 tkm., niin onko silloin maf:fin vaihto turhaa ?
Starilla vaan pääsisi näkemään, jos vaikka olisi jotakin piilevää vikaa, kun maffeja niin usein menee.
No sitten joutuu myöntämään että olit oikeassa. ...mutta jäähän mulle se uusi myyntiin
Motonetistä muuten näyttäs saavan maffin 70 egellä. Mutta mahtaako olla originaali, elikä Pierburgin ? Onko kokemuksia ?
Mesemies89 kirjoitti:[
No mitäs jos toi vanha kestää 5-vuotta tai 300 tkm., niin onko silloin maf:fin vaihto turhaa ?
Starilla vaan pääsisi näkemään, jos vaikka olisi jotakin piilevää vikaa, kun maffeja niin usein menee.
No sitten joutuu myöntämään että olit oikeassa. ...mutta jäähän mulle se uusi myyntiin
Motonetistä muuten näyttäs saavan maffin 70 egellä. Mutta mahtaako olla originaali, elikä Pierburgin ? Onko kokemuksia ?
Mesemies89 kirjoitti:[
No mitäs jos toi vanha kestää 5-vuotta tai 300 tkm., niin onko silloin maf:fin vaihto turhaa ?
Starilla vaan pääsisi näkemään, jos vaikka olisi jotakin piilevää vikaa, kun maffeja niin usein menee.
No sitten joutuu myöntämään että olit oikeassa. ...mutta jäähän mulle se uusi myyntiin
Motonetistä muuten näyttäs saavan maffin 70 egellä. Mutta mahtaako olla originaali, elikä Pierburgin ? Onko kokemuksia ?
Motonetin maffeista huonoja kokemuksia Mersuissa.
On jouduttu vaihtamaan Motonetin maffi marmoritiskin tuotteeseen, kun ei ole toiminut.
Motonetin maffeista huonoja kokemuksia Mersuissa.[/quote]
On jouduttu vaihtamaan Motonetin maffi marmoritiskin tuotteeseen, kun ei ole toiminut.[/quote]
OK, siispä Merteiliin huomenna. Tutkailin tuossa vielä autoa ja totesin että imusarjan läppiä liikutteleva vipu liikkuu vapaasti miten sattuu, joskus ennen kun kokeilin niin sitä työnsi aika voimakas jousi kohti auton etupäätä.
Oiskohan tuolla jotain tekemistä tän vikatilan kanssa ? Nyt kait on joka tapauksessa aika luopua tosta egr:stä lopullisesti..
Olisiko lähtenyt irti siitä moottorista tuo vipu joka tulee läpän säätömoottorille jos on lukitse vivut sinne etuasentoon vaikka rautalangalla ja anna moottorin hurista siellä yksikseen rauhassa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Koita katsella sieltä tangon aksilan päästä niin siellä on moottori joka liikuttelee niitä tankoja katso,että se tanko on tosiaan irti siitä säätömoottorista muuten palaa se moottori
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Tyyppivika näissä on myös se että ahtoletku halkeaa (ylempi kuskinpuolelta). Kannattaa tarkistaa jos ei ole vaihdettu. Aiheuttaa myös tuota vikatilaan menoa.
Yritin löytää sen säätömoottorin, mutta tavaraa on niin paljon edessä etten saa sitä näkyviin. Läppien säätötanko liikkuu kuitenkin niin herkästi edestakaisin että vaikea kuvitella sen olevan missään kiinni.
Ei löytynyt vikaa ahtoletkustakaan, mutta jos se olisi halki niin kait se pitäisi ääntä ja koneen pitäisi savuttaa - nyt ei savuta.
Kiitokset vielä kaikille tähänastisista kommenteista !
Läpät lukittu auton keulaan päin, eli samaan suuntaan mihin jousi ne aikaisemmin asetti moottorin ollessa sammuksissa - ymmärsin aikaisemmasta viestistäsi että nyt ovat auki.
Aamulla testailin vielä autoa ajamalla maf:n piuha irti. Meno parani mutta vikatila tietenkin jatkui kun maf oli pois pelistä.
No hain sitten uuden maf:n, ja se toimii paremmin kuin vanha, mutta auto antaa vikakoodia P1189 (Inlet port shut motor = läppämoottori) ja vikatila jatkuu. No haulla selvisi että ton läppämoottorin tilalle jos laittaa uuden niin systeemi toimii, mutta vaihtoehtona ilmeisesti koko egr:n poisto ohjelmasta ? Yritin jo olla yhteydessä kuusen alle, mutta ei onnistunut. Oisko muita vaihtoehtoja ja pitäisikö sitten vielä irroittaa imusarja ja tarkistaa läppien tilanne ? Tarkoitus olisi nyt siis samantien luopua koko egr:stä. Jos imusarjan irroittaa, niin ilmeisesti tarvitsen ainakin uuden tiivisteen ja jotain läppien akselireikien sulkemiseen ? Neuvoja ja kommentteja otetaan taas kiitollisuudella vastaan, myös kiristysmomentteja imusarjalle.
Aamulla irroitin tuon vikakoodia puskevan läppämoottorin. (Aika duuni ensikertalaiselle harrastelijalle; auton alta suojamuovit pois, startti irti = vaatii pitkät kapeat jatkot, läppämoottori näkyy siellä ylhäällä startin yläpuolella imusarjassa kiinni kolmella pultilla; ehkä se kolmas hankala pultti lähtisi ilman startin irroitustakin, mutta vaikeeta on..) Ja kuten arvata saattoi läppien yhdystankoa liikutteleva vipu oli irti yhdystangon päästä ja moottori tipahtikin heti alas kun pultit oli auki. Pistoke irti ja tinailin jatkojohdon jotta sain läppämoottorin parempaan paikkaan. (Tarkoitus on nyt pitää noi läpät auki lukittuna) Onneksi moottori oli kuitenkin ehjä - ilmeisesti vipu vain jäänyt jumiin - ja nyt kone vetää taas kuin uutena. Happy End ...mutta pitää vielä käydä kuusen alla, jotta pääsen koko EGR-touhusta eroon. Kiitokset vielä kommenteista ja kuusen alle neuvoista.