E290 Laturikos sippasi?
E290 Laturikos sippasi?
Elikäs tänään alkoi ongelma tuon hyvin pelanneen marsun kanssa. Vaimo ilmoitti pihasta lähdettyään, että latausvaroitusta antaapi ajotietokone. Tämä tulikin todettua kun itse pääsin puikkoihin. Hyvin latasi kun antoi yli 1500rpm kierroksia, sen alle varoitusta piisasi.
Koitin pientä testiajoa, hetken kuluttua ilmoitti latauksesta myös isommilla kierroksilla, ja tovin päästä syttyivät ABS ja ETS varoitusvalot (varotoimenpidekö virran vähetessä?). Konehuoneesta laturin suunnilta kuuluu pientä ylimääräistä metalliin viittaavaa helistystä, ja tyhjäkäynnillä selvästi pistää hanttiin, eli vaikuttaa tyhjäkäyntiin tasaisesti "nypäyttäen".
Autossa uusi akku, muutoin kaikinpuolin ok, ei ilmoitellut olemattomista tuo ajotieturi tähänkään asti, joten ilmeisesti tosi kyseessä.
Kaverini kertoi tässä olevan jonkinlainen "vapaakytkin" -meininki tuossa hihnapyörässä, onko näin? Voinko korvata tuon muuten sopivan mallisella/kokoisella vauhtipyörällä jossa moista ei ole vai pitääkö turvautua ihan ammattiapuun. Remonttikauhua ei ole, eli tee-se-itse vinkit otan ilolla vastaan.
Niin, ja autolla ajettu 385tkm, eli ei pitäisi olla vielä näin sisäänajon aikan moista, vai pitäisikö?
Koitin pientä testiajoa, hetken kuluttua ilmoitti latauksesta myös isommilla kierroksilla, ja tovin päästä syttyivät ABS ja ETS varoitusvalot (varotoimenpidekö virran vähetessä?). Konehuoneesta laturin suunnilta kuuluu pientä ylimääräistä metalliin viittaavaa helistystä, ja tyhjäkäynnillä selvästi pistää hanttiin, eli vaikuttaa tyhjäkäyntiin tasaisesti "nypäyttäen".
Autossa uusi akku, muutoin kaikinpuolin ok, ei ilmoitellut olemattomista tuo ajotieturi tähänkään asti, joten ilmeisesti tosi kyseessä.
Kaverini kertoi tässä olevan jonkinlainen "vapaakytkin" -meininki tuossa hihnapyörässä, onko näin? Voinko korvata tuon muuten sopivan mallisella/kokoisella vauhtipyörällä jossa moista ei ole vai pitääkö turvautua ihan ammattiapuun. Remonttikauhua ei ole, eli tee-se-itse vinkit otan ilolla vastaan.
Niin, ja autolla ajettu 385tkm, eli ei pitäisi olla vielä näin sisäänajon aikan moista, vai pitäisikö?
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Re: E290 Laturikos sippasi?
Vapaakytkin vaihtuu omalla erikoistyökalulla tai kokeile putkitonkia ja hylsyavaimella.Kiinnittäessä sitten sitä ei saa vastaan pantua yhtään joten laitoin itse liimatäpän .
Toisekseen kytkin maksaa alle satkun ja uusia latureita tai korjattuja noin 250e joten kannattaa miettiä kannattaako kytkimen vaihtoo kun uudessa tai korjatussa on kuitenkin uusi osa.
Toisekseen kytkin maksaa alle satkun ja uusia latureita tai korjattuja noin 250e joten kannattaa miettiä kannattaako kytkimen vaihtoo kun uudessa tai korjatussa on kuitenkin uusi osa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E290 Laturikos sippasi?
Voi vapaakytkimen vaihtaa kiinteään, mutta sen jälkeen alkaa remmi römpöttämään, eli ei kannata.
Laita uudet hiilet ja taas mennään seuraavat muutama satatuhatta.
Vapaakytkimeen ei tarvitse koskea kun hiilet vaihtaa. hiilet voi jopa saada vaihdettua niin ettei tarvitse laturia irroittaa, tietävämmät varmaan kertoo sen pian.
Laita uudet hiilet ja taas mennään seuraavat muutama satatuhatta.
Vapaakytkimeen ei tarvitse koskea kun hiilet vaihtaa. hiilet voi jopa saada vaihdettua niin ettei tarvitse laturia irroittaa, tietävämmät varmaan kertoo sen pian.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: E290 Laturikos sippasi?
Mitä tämä remmin römpötys pitää sisällään, siis kun en ole moiseen vapaakytkimeen aikaisemmissa autoissani törmännyt, eikä mielestäni ole kukaan mitään römpöttänyt.jartuo kirjoitti:Voi vapaakytkimen vaihtaa kiinteään, mutta sen jälkeen alkaa remmi römpöttämään, eli ei kannata.
Laita uudet hiilet ja taas mennään seuraavat muutama satatuhatta.
Vapaakytkimeen ei tarvitse koskea kun hiilet vaihtaa. hiilet voi jopa saada vaihdettua niin ettei tarvitse laturia irroittaa, tietävämmät varmaan kertoo sen pian.
Tämä kysymys vain siksi, kun löytyi hyllyltä samankokoinen hihnapyörä ilman mitään vapauksia, ja perheen ainoa nelipyörä kyseessä, jolla siis olisi käyttöä päivittäin, onko tuosta edes ensiavuksi, kunnes saan vaikka uuden laturin tjsp?
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Re: E290 Laturikos sippasi?
Tuskin siitä apua on jos sen vapaakytkimen vaihdat, saat vain enemmän ongelmia aikaiseksi.
Kyllä se hiili homma on varmaan mistä pitäisi aloittaa. Jos kolvi pysyy kädessä niin sinne voi laittaa sopivat vaikka porakoneesta tai mistä tahansa, ainakin siksi aikaa kun saat orkkikset hommattua.
Kyllä se hiili homma on varmaan mistä pitäisi aloittaa. Jos kolvi pysyy kädessä niin sinne voi laittaa sopivat vaikka porakoneesta tai mistä tahansa, ainakin siksi aikaa kun saat orkkikset hommattua.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: E290 Laturikos sippasi?
Hiilien vaidon jälkeen yleensä mennään pari kuukautta ja sitten on koko laturin vaihto (tai kunnostus) edessä.
Re: E290 Laturikos sippasi?
Tutkitaan sitten, ei hutkita. Hihnapyörä takaisin hyllylle ja pohtimaan.jartuo kirjoitti:Tuskin siitä apua on jos sen vapaakytkimen vaihdat, saat vain enemmän ongelmia aikaiseksi.
Kyllä se hiili homma on varmaan mistä pitäisi aloittaa. Jos kolvi pysyy kädessä niin sinne voi laittaa sopivat vaikka porakoneesta tai mistä tahansa, ainakin siksi aikaa kun saat orkkikset hommattua.
JOS löytyy tämän topicin lukijoilta autooni passeli (90a?) laturia, jonka kunnon pystyy todistamaan kelvolliseksi vielä muutamaan kymppitonniin matka-ajoa, niin saa sopuhinnalla tarjota kohtuullisen (lue max. 80km säteellä) matkan päästä Vammalasta (Sastamala). Wanhasta wanhan hinta ja kunnostetusta kunnostetun.
Toiveena olisi saada tuo kaara jo huomenna ajoon.
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Re: E290 Laturikos sippasi?
Cdi tekee ilman vapaakytkintä sellaista räminää että oikein hävettää tyhjäkäynnillä pitää autoa
Ja luulen että kun on nyt kaikissa isot laturit niin tämän takia on alkanut samalla tulla resonanssia ja hihna luistoa.

Ja luulen että kun on nyt kaikissa isot laturit niin tämän takia on alkanut samalla tulla resonanssia ja hihna luistoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E290 Laturikos sippasi?
Käykös tuonne tilalle nyt sitten mitkä kaikki laturit? 90a laturia tarjoaa varaosakaupat tällä kone/vuosimalliyhdistelmällä, mutta näkyy nettivaraosassakin olevan vastaavanlainen kärry 110a laturilla?
Eli onko väliä jos korvaan tuon järeämmällä, vaikka mistäs minä sitä vielä tiedän mikä mulla siellä killuu, kun en ole ehtinyt vielä irroittamaan, tuo 90a vaan on tuo surffailun tuloksena saamani info..
Eli onko väliä jos korvaan tuon järeämmällä, vaikka mistäs minä sitä vielä tiedän mikä mulla siellä killuu, kun en ole ehtinyt vielä irroittamaan, tuo 90a vaan on tuo surffailun tuloksena saamani info..
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Re: E290 Laturikos sippasi?
Suurempi tehoisen hinta nousee rajusti ja jos ei tarvetta isommalle niin turha sinne sitä on työntää.Samat kiinnikkeet kyllä kaiketi on jos samaan moottorimalliin sitä pistät.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-