R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittaristo)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Manaaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 23.07.2012 14:48
Paikkakunta: Espoo

R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittaristo)

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Terve mersuihmiset. Mersuneitsyys meni ja tuore -97 kompura-SLK:n omistaja ilmoittautuu. Suurta kiitollisuutta ja kunnioitusta niille, jotka osaisivat alkutaivaltani auton kanssa hieman helpottaa, ja muutamaan kysymykseen autosta vastata:

1) Auton ajovalot ovat näemmä suunnattu metsästämään joulukuusia, jonka vuoksi olen ajellut tässä nyt muutaman päivän pelkillä parkeilla ja sumuvaloilla. Auton kojetaulussa valonamiskan vierestä löytyy jonkinnäköinen pyörylä, jonka oletan olevan ajovalojen korkeudensäätö. Se ei kuitenkaan toimi. Tarvitaanko tällaisessa kaksipaikkaisessa kottaraisenpöntössä edes koko ominaisuutta, vai liekö hyväksyttävää katsastusmiehen puolelta jos vetäisen pienen mustan sähköteipinpalasen ko. rullan päälle, ja asentelen korkeuden kuntoon umpioiden puolelta? Onko tällainen omatoiminen korkeudensäätely SLK:ssa (tai muutenkaan) kuinka haastavaa ilman ammattilaitteita?

2) Auto on niinsanotusti tontitettu Eibachin Sportline -jousisarjalla. Äkkiseltään googlatellen madallusta taitaa noilla jousilla olla jo muutenkin melko matalassa autossa hurjanoloiset 40 milliä. Sen verran, etten oikein uskalla laittaa uutta 225/45-17 kumia alle ennenkuin saan autoa nostettua, ei nimittäin sormi oikein meinaa mahtua vanhan 215/45-renkaan ja lokasuojan väliin. Madallussarjaa ei tietenkään ole edes merkitty otteeseen. Sain kuitenkin 'alkuperäiset' jouset mukaan, jotka vaikuttaisivat olevan kovinkin hyväkuntoiset. Onko jousien vaihtaminen itse tällaiseen vehkeeseen kuinka ihmeellinen urakka? Olisiko helpompaa/ylipäänsä mahdollista käyttää orkkisjousien sijaan esim. jotain korotuspaloja? Autolla olisi joka tapauksessa tarkoitus ajaa jonkin verran myös talviajoa, ja fiilis on vähän sellainen, ettei näillä jousilla munuaiset siitä juuri kiittäisi.

3) Kuskinpuoleinen sivupeili ei toimi sivusuunnassa, ylös ja alas kyllä surisee. Uskaltaako tuota peiliä runtata uuteen asentoon ihan manuaalista väkivaltaa käyttäen, vai jätänkö väliin? Moottori/servoko siellä todennäköisimmin on rikki? Ei liene kovin iso tai hinnakas juttu vaihtaa?

4) Mittaristosta vaikuttaisi olevan kaksi taustavalaistuksen lamppua pimeänä. Mitenhän tuon mittariston mahtaa saada auki, ja mitenköhän erikoisia lamppuja nuo mahtavat olla, joita lähteä metsästämään?

Nämä kun saisi fiksattua, niin auto olisi omaan makuuni ihan asiallisessa käyttö- ja harrastekunnossa. Kiitoksia siis etukäteen, jos teillä on jakaa parempaa kokemusta ja ymmärtämystä ko. automallista. Morjestellaan tullessa!
-97 R170 SLK 230K
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja van_gils »

2. Eikös tuohonkin ole saatavana jousen yläpäähän korotus kumeja niin kuin muihinkin malleihin? Onkohan tuossa ykkösen kumit vakiona? No joku sen varmaankin pian kertoo;) Vai olisiko järkevämpää vaihtaa ne vakiojouset jos meinaat autolla talvellakin ajella? Veikkaisin että ei ole mikään maastoauto niilläkään 8) Jouset pystyy kyllä vaihtamaan itsekkin mutta tarvitsisi olla tässäkin tapauksessa mersun omat jousi-puristimet, muuten voi sattua Juhaa leukaan ;) Taai sitten viet johonkin pajalle mistä kyseiset puristimet löytyvät kun niitä on aika monessa pajassa! Kannattaa myös kysyä mitä se lysti maksaa ettei tule hinta yllätyksenä :thumbdown: Onnittelut uudesta kulkineesta! Laittelehhan kuvia jossain välissä myös..
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Manaaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 23.07.2012 14:48
Paikkakunta: Espoo

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kiitoksii. Rupesin itekin tuossa kattelemaan vähän noiden jousipuristimien hintoja ja tulin siihen tulokseen että ei kyllä välttämättä kannata lähteä itse tekemään... Joten jos jollakulla on opastaa täällä pääkaupunkiseudulla firma joka tekisi moisen jutun järkihintaan niin saa vihjata. :)
-97 R170 SLK 230K
aukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 27.01.2012 11:42
Paikkakunta: Tampere

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja aukka »

Terve, itsellä -98 malli, tervetuloa joukkoon! En noihin kysymyksiisi osaa vastailla, mutta tässä pari linkkiä sivuille mistä löytyy aika hyvin tietoa:

http://mbworld.org/forums/slk-class-r170-8/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.buellwinkle.com/r170/default.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saunalahti.fi/tuomeer/auto/MBSLK230Kdiy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

sekä varaosat:

http://www.kl-varaosat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

t. Jussi
eselkoo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 20.09.2009 22:57

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja eselkoo97 »

1. Ennen kuin yrität hämätä katsastusmiestä, kannattaisi ehkä yrittää korjata valojen säätö. Omassa autossani umpioon johtavat säätöosat (onko ne nyt alipaineputkia tai jotain vaijerinpätkiä, en muista) irtoavat umpion päästä, jos säätöä on käsipelillä viety liian pieleen, ja joskus muuten vain. Säätö siis toimii, mutta tieto ei välity umpiolle. Korjaamoni purki umpiot esiin (ei mikään valtava homma) ja kiinnitti säätöosat takaisin. On kuulemma yleinen vika.
2. Itsehän autosi pilaat, mutta ajo-ominaisuudet ympäri vuoden ja ulkonäkö ovat parhaimmillaan alkuperäisillä vanteilla ja rengaskoolla, ei leveillä pellerenkailla. Jos kerran sulla on alkuperäiset jouset tallella, saat niillä auton kuntoon. Pieni madallus etenkin takana kyllä kohentaa ulkonäköä alkuperäisestä pystyperävaikutelmasta, mutta kohtuullisesti madallettuun mahtuvat alkuperäiskokoiset renkaat hyvin. Itselläni on muistaakseni 30 mm madallusta, ja auto ympärivuotisessa käytössä ilman kummempia ongelmia. Avainsana ovat oikean kokoiset renkaat, talvella sopivat taaksekin eturenkaan kokoiset.
3-4. Näistä en tiedä.
Avatar
Lepisto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 17.02.2007 21:38
Paikkakunta: Nokia

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja Lepisto »

Itsellä myös 230k slk ja kaipailisin vastausta tuohon mittariston valojen ongelmaan myös!
Onko faceliftin ja prefaceliftin mittaristoissa eroja? Mistä mahtais löytyä kunnolliset koukut, joilla mittariston saisi nätisti vedettyä pois?

Ja lienee herrasmiesmäistä pahoitella, jotta käytän ketjuasi, mutta olisi hyvä, jos täällä olisi yksi isompi slk ketju.
C124 300ce 24v sportline -91
W202 C280 -94
R170 SLK 230 -03
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Joo vakiojouset paikoilleen... Mersu on tehty ajettavaksi :thumbup:
Etujouset vaativat mb:n oman tai vastaavan ei onnistu turvallisesti muuten. Ja korkeutta voit hienosäätää jousen yläpään kumilla... niitä on 4-5 eri korkeutta (merkintä nyppylöinä sen kumin reunassa), jotka maksavat alta kympin/akseli.
Mittaritaulun saat irti ihan vetämällä sieltä syvennyksestä ja uudet (kaikki) lamput, ettei kk välein pidä irrotella.

Sivupeilissä saattaa olla vain pistoke hapettunut, eli VD40 sinne.

Eikä mitään "överirenkaita", että säilyy ajettavana :wink:
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
Lepisto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 17.02.2007 21:38
Paikkakunta: Nokia

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja Lepisto »

Lainaan teikäläisen topiccia..

Tuli tossa huomattua, että etupäästä molemmat jouset poikki. Autossa on vakioalusta ja sillä ajateltiin myös jatkossa mennä, mistähän kannattais ruveta kyseleen alkuperäisiä jousia? Pitäsköhän vaihtaa samalla myös taakse, iskarit vaikuttais olevan ihan ok kunnossa, toki onhan niillä jo 190k rullattu, että nekin rupee oleen vaihtokuosissa varmaan pikkuhiljaa.. Kellään tietoa? alkuperäiset jouset ja iskarit mistä? auto on vm03 230K
C124 300ce 24v sportline -91
W202 C280 -94
R170 SLK 230 -03
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja RAM »

Mulla on faceliftimalli vakioalustalla. Vakioalusta on todella hyvä sekä normiajossa, että radalla.

Mulla on jotkut ihme pohjoiskorealaiset umpiot keulalla, joiden valokuvio ja suuntaus on ihan vinksin vonksin. Eli kun lyhyet näyttää järkevään suuntaan, osoittaa pitkät puiden latvoihin. Eli jos sulla on kanssa valoja tuunattu, voi niiden säätäminen vaatia purkutoimia. Itse yritän taas tänä talvena ryhtyä toimeen.
Toisaalta auto on kesäpeli, eikä valoja oikesti juuri tarvitse.

Korkeussäädöstä sanoi maahantuontikatsastaja, että heillä on ohje olla vaatimatta kaksipaikkaisten autojen kohdalla toimivaa korkeussäätöä. Niitä kun ei jenkkipeleissäkään ole. Eli namiska pois ja peitelevy.

Kesäautoluonteen vuoksi en ole jaksanut mittaristoa irrottaa, sillä mullakin siellä taitaa yksi lamppu olla pimeenä.... Raportoi kuinka se tehdään.

Prrrkl... kun ei ole vielä seisontaan saanut autoa laitettua.....


Ai niin... Veholta saa varmaan jouset kätsästi... Kantsii ainakin kysästä. Olisipahan sitten tietoa niidenkin hinnasta marmoritiskillä.
Simmy
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 28.04.2013 21:39

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja Simmy »

Moro vaan kaikille. Uusi tulokas täälä ja heti kysyttävää :D
Hommasin tossa 2000 vuoden 230K:n autokaupasta, mutta tuotu saksasta muutama vuosi sitten. Ajovalot olisi kiva saada suomen mallin mukaisiksi eli ovat aina päällä.
Tahtoo unohtua noiden kanssa räplätä :D
Näin jossain mainintaa, että olisi mahdollista saada ohjelmallisesti päälle, mutta sukupolvi jäi epäselväksi. Vai vaatiiko asennushommia?
Avatar
mlowner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja mlowner »

Mulla on faceliftversio samasta korimallista. Äkkiseltään väittäisin, että valot on mahdollista ohjelmoida palamaan näistä autoista, joissa on jotain paikannusvalojen ja saattovalojen kaltaisia "boksiohjattuja" valotoimintoja, kuten omassa Facelift SLK:ssani. Tosin ML-sarjassa ainakin vaatii ennen 2003 valmistettuihin autoihin ylimääräisen releen paikkaan X, jotta saa valot palamaan kokoajan automaagisesti, vaikka onkin poksiohjatut valot.
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------

Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi

Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
kepasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 09.03.2013 19:24

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja kepasi »

Hei onko ominaisuus vaiko säädettävissa mittariston nupeista slk 230 vm.2000 sitä viivettä mikää jää palamaan digikellolle, matkamittarikilometreille, tripille ja oliko siinä vielä muita?

Muistelin että toimi kesällä täysin niin että virta avain pois ja kaikki sammui mutta nyt ottaa viiveensä ilmeisesti ovikytkimestä ...???

Ja sitten oli yksi aamu akusta virrat vähissä ja rele naksutteli tasaisesti ja sai kattovalonkin vilkkumaan tasaisesti pari kertaa sekunnissa , olisikohan ollut mahdollista lukea vilkkujen kerrasta suoraan tieto että apuvirtaa tarvittaisiin vai ihan symbatiasta ko vilkutteli?
kepasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 09.03.2013 19:24

Re: R170 SLK 230K kysymyksiä (valot, jouset, peilit, mittari

Viesti Kirjoittaja kepasi »

Malliauto, kaivanto. Mikä tie se nyt olikaan... Saarikylientie siellä palvelu pelaa ja on asiantuntemusta ja hyvää neuvontaa jos iysellä pysyy avaimet kädessä, jollei niin tekevät kaiken tarvittavan todella edullisesti. Kaikella kunnioituksella 10 pisteet.
Vastaa Viestiin