Olipas tuossa toissailtana vähän joutoaikaa,niin päätimme SprinterW903:n kanssa nollailla,ja opettaa uudelleen tuon w211:sen sähkölootan,kun tuntui olevan pientä nykimistä ja vaihdot tapahtui pikkasen turhan korkeilla kierroksilla..Täällä lapin ruuhkissa sai kohtuullisen vapaasti opettaa tuon laatikon uusiksi(vaatii aikalailla malttia ja "sopivat"tiet..,ja johan muuttui.Nyt voi sanoa ,että tuo ohjelma joka autossa on pääsi täysin oikeuksiinsa,vaihtotapahtuma siirtyi n.3000kierroksesta sinne n.2000kierrokseen ,kaikenlainen nykiminen vaihdoissa loppui vaihtaa todella huomaamattomasti.Ennen oli suuri nykäys liikkelle lähdettäessä,nyt täysin poissa..Voin kyllä ehdottomasti suositella..!!!!
ps.Vaatii sitten vähän kärsivällisyyttä,aikaa ja sopivat tieosuudet ilman hidasteita,yms eli ei ihan suinpäin kannata lähteä nollailemaan...niin ja mielellään kuskin ja sopivan staarin
Todellakin....muutos suuri ja mielenkiinnolla odotan kuinka vaikuttaa kaupunki kulutukseen.....
Tuo opettaminen uudelleen pitäs tehdä aina kun moottoriin optimoi voimaa lisää......vaihtaa aikasemmin ja silloin tulee sitä säästöä kun mennään pienemmillä kierroksilla mutta matka taittuu silti joutuin.
Ymmärtääkseni näihin kahteen optimointiin (jotka eniten mainostaa) ei sisälly tätä opettamista.
Eli vinkkinä niille jotka ovat voimaa hommanneet menopeliin niin jos on automaattiloota niin kaivelkaa stari jostain kuusen tai koivun juurelta ja eiku opettamaan uusiksi.
E: jos jotain tekee niin tekee kunnolla tai ei sitten ei sekaannu asiaan ollenkaan.
Täytyypä koittaa opettaa uusiksi toi loota ku tuli syyläri vaihdettua ja öljyt kierrättämällä. Latikon toiminta parani jo nyt todella paljon mutta turhan korkealle vinguttaa kierrokset. Ohjelma on laitettu joten voimaa kyllä on ihan mukavasti. Nyt on menny noin 7-8L keskikulutuksella mikä on mun mielestä aika paljon. Jos tuolla sais tuon kulutuksen vähän alemmas.
Juu kyllä se vaikutttaa kulutukseen.....varsinkin kaupunki kulutukseen kun menee paljon (500-900) kiekkaa pienemmillä kierroksilla. Toki maantie kulutukseen ei enään niin paljoa vaikuta mutta tuossa kaupunki pyörityksessä suuri ero.
jos Tuo 7-8L on GL:n keskikulutus tuntuu todella vähäiseltä,ei toioma ML mene edes matka-ajossa alle kasiin,tosin 275 leveet läskit saattaa vähän vaikuttaa..
pasi.a kirjoitti:jos Tuo 7-8L on GL:n keskikulutus tuntuu todella vähäiseltä,ei toioma ML mene edes matka-ajossa alle kasiin,tosin 275 leveet läskit saattaa vähän vaikuttaa..
SprinterW903 kirjoitti:Juu kyllä se vaikutttaa kulutukseen.....varsinkin kaupunki kulutukseen kun menee paljon (500-900) kiekkaa pienemmillä kierroksilla. Toki maantie kulutukseen ei enään niin paljoa vaikuta mutta tuossa kaupunki pyörityksessä suuri ero.
Tuota meitin autuahan pitää sitten kaupungissa melkein vain tartilla pyöritellä, kun nytkin mennään paljon n. 1200 - 1600 kiekkaa minuutissa.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
SprinterW903 kirjoitti:Juu kyllä se vaikutttaa kulutukseen.....varsinkin kaupunki kulutukseen kun menee paljon (500-900) kiekkaa pienemmillä kierroksilla. Toki maantie kulutukseen ei enään niin paljoa vaikuta mutta tuossa kaupunki pyörityksessä suuri ero.
Tuota meitin autuahan pitää sitten kaupungissa melkein vain tartilla pyöritellä, kun nytkin mennään paljon n. 1200 - 1600 kiekkaa minuutissa.
Taisit ymmärtää SprinterW903 kommentin hieman väärin. Eli tarkoitti todennäköisesti 500-900 rpm PIENEMMILLÄ kierroksilla verrattuna ALKUPERÄISEEN. Eli jos ennen oli 2200rpm niin nyt on n.1300-1700rpm.
Sinun lukemathan kielivät vai siitä, että auto kunnossa, eikä tarvi laatikkoa vielä opettaa.
Kyllä mullakin vaihta tuo 7G todella aikaisten. Vois sen silti opettaa kun kulutus on silti reilunlainen. Viime tankki raskaalla kaasujalalla n. 10,2l / 100km! (on kyll älastu ja syöttöjäkin 90mm max.) Jos jaksaa höröstellä niin 8,5 voi päästä sekalaisella ajolla. 80l tankki ja paljon saa matkaa ajaa että 1000km pääsee tankillisellä.. Pääseekö muut +1000km/ 320CDI 7G:llä?
Jos 7g opettuksen jälkeen esiintyy vielä nykiviä vaihtoja mitä niisä usein pienillä vaihteilla esiintyy on laatikossa joku vika,
(siis kunnolla tehdyn)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Tuo nollaus onnistuu ilmeisesti 5-vaihteisessa myös näin?
1. Turn the ignition key to the on (not start) position.
2. Press the gas pedal to the floor and hold for five seconds.
3. Turn the key to the "off" position (don't remove the key), then release the gas pedal.
4. Wait at least two minutes for ECU to reset.
Olis mielenkiintoinen kokeilla, mutta onko tuohon varsinaiseen 'opetukseen' mitään ohjeita?
Itsellä tommonen w211 200CDI ohjelmoituna. Ja itsestä tuntuu, että turhan suurilla kierroksilla vaihtaa vaihteen. Eikä tarvitse olla iso ylämäki kun vakkarilla ajettaessa 85km/h vauhtia vaihtaa nelosen päälle ylämäessä. Auttaisiko, jos nollaisi laatikon adaptaatiotiedot, vai miten olisi viisain toimia.