noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

näin tuoreena foorumilaisena, hei vaan kaikille lohjan suunnalta! eli tuli emännältä käsky ostaa perheelle koirankuljetin kun oma w210 e320cdi sedan siis kävi kahdelle norsunpoikaselle pieneksi. noh toiveena ei ollut muuta kuin farmari eli itse sain loput päättää (ja "minun" autoksihan kampe tulisikin) turun suunnalta tuli muutama viikko sitten haettua tuollainen musta w124 vm.-91 superturbo, om603 koneella, 7mm pumpulla ja scanian ahtimella. kyseessä on manuaali auto (laatikkona toimii mersun numeroa 717.430 kantava tekele) sprintterin kytkimellä kuulemma myyjän mukaan ja peränähän toimii asd. suurin osa tiedoistani siis koostuu kauppahetkellä kyselemiini vastauksiin, kun luonnollisesti ei pieni työssäkäyvä ihminen ehdi tuommoista kampetta illassa läpi käymään.

mutta asiaan, ongelmana on tuon laitoksen nykiminen, joka esiintyy vain osakaasulla ajettaessa ja oikeastaan vain alle 60km/h nopeuksissa eli 1-2-3 vaihteilla ja näistäkin oikeastaan 99% vain 2-3 vaihteilla. tuossa viikko sitten autoa imuroidessani huomasin kaasupolkimen olevan alapäästään kokonaan irti, tämän kiinnitettyäni jäi kaikista pahin ryskytys loistamaan poissaolollaan (en edes jaksanut uskoa että tämä oikeasti vaikutti asiaan mutta totta tuo on) :shock: kierrokset nykimisen alkaessa on yleensä noin suurinpiirtein 2000rpm...olen asiasta keskustellut useammankin foorumilla esiintyvän konkarin kanssa, mutta mitään yksiselitteistä loogista vastausta en ole saanut päässäni rakennettua, tiedän 8 vuoden ralli/jokkis yms motorsportti kokemuksella että viilattu auto on aina viilattu eikä siinä mitään hyväksyn sen kyllä, mutta tämä esiintyvä ilmiö kun meinaa olla harvinaisen rasittava :evil: olen pähkäillyt kaikkea pumpun säädöistä yms. mutta en kuulemma tule hullua hurskaammaksi siitä, vauhtipyörä/kytkinpaketti keveyttä olen mietiskellyt, voimansiirron välyksiä ja paljon paljon muuta...olenko täysin hakoteillä?! :think:

sitten se toinen visainen mieltä askarruttava asia...uskaltaakohan kukaan nimetä laitetta tekeleekseen, kun on kuulemma myyjän mukaan jonkun foorumilaisen näpräämä (nimimerkkiä kuin mitään muutakaan ei muistanut) eli rekisterinumero on AYP-208 ja tosiaan vm-91 musta farkku w124 pakuksi muutettu, mustalla nahkasisustalla kapia kantinen yms mitä edellä lueteltua.en kysele lahtaamis mielessä vaan lähinnä pienen lisätiedon toiveessa (kun myyjältä saadut tiedot tosiaan oli hyvin hataria)

tämän keksintö tosiaan tuli paikkaamaan kilpa-autoista jäänyttä ikävää, hyvin pitkällä tähtäimellä pikkuhiljaa kehitettäväksi. en ota sen suurempia paineita vaan pyrin pitämään pienen pilkkeen silmäkulmassa auton suhteen (joka tosiaan koetteli minua toissayönä kun laatikko paukahti, mutta tämä oli seuraavan vuorokauden aikana jo vaihdettu) :wink: eli tiedän ettei ole tehty viimeisimmillä ja hianoimmilla osasilla mutta malttakaa ihmiset hyvät....pikkuhiljaa, kuten totesin !

kysymyksiä tuntuisi riittävän vaikka romaaniksi asti, mutta pysytään nyt alkuun näissä! suuret kiitokset teille kaikille jotka jaksavat päätään rassata näiden toisten pas**jen takia :D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Se nykiminen on ominaisuus 7mm (toki myös 8mm) elementeillä ja manuaaliaskilla. Automaatilla sitä ei ole kun laatikko hävittää nuo pienet nykimiset. Huomasin tuon myynnissä ja osasin arvata kun joku muukin täällä kyseli että kannaataako se ostaa että loota ei paria viikkoa kauempaa kestä :D vakio manuaaliaski ja farkkukori niin selvähän se on (on se sedanissakin). Jos aiot autoa pitempään käyttää niin vaiha sinne joku luja manuaali tai sitten automaatti.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

juu laatikkohan piti ääntä jo ostettaessa, mutta ihmeen hyvin kuitenkin kesti yli 2000km, tuli meinaan hieman huristeltua tuolla ja ihan kestotesti tarkoituksessakin, lähdin ostoksille muutenkin hieman soittellen sotaan periaatteella ja mukaanhan se perhana sieltä tarttui...mutta mikä laatikko manuaali linjalla olisi sitten tämä "luja", getrakista olen kuullut jotain pientä ylistystä, mutta mennäänkö silläkään vielä kuuhun? ;) en ole vielä ehtinyt avata tuota paukahtanutta lootaa tutkiakseni mikä sen tappoi, kun ihan mielenkiinnosta haluaisin selättää tuon vaihteisto ei kestä ongelman, sillä kyllähän monen muun merkin parissa tehdään (tietenkin käsityönä) toimivia ja kestäviä laatikoita, niin miksei st romppeisiin löytyisi toimivaa pakettia manuaali puolelta?!

mutta siis olen käsittänyt kyllä tuon nykimis ominaisuus jutun, mutta jostain sen on juontava juurensa eli mikä se aiheuttaja on, mihin se "häviää" siellä automaatissa raskaampiin osiinko? onko manuaalin hilppeet siis sen verran pilipaleja ja liian kevyitä katkaistakseen sen nykimis reaktion? vai olenko ihan hakoteillä :D tai voidaan siis toki muotoilla niin päin onko teillä historiassa tiedossa manuaali st:tä mikä ei nykinyt tai lopetti nykimisen...? ja speksejä sellaisesta tietty ;) kun ihan vielä ainakaan en haluaisi päästää itseäni automaatti ostoksille...sen verran vielä tarmoa jäljellä :D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jyrsijä kirjoitti:juu laatikkohan piti ääntä jo ostettaessa, mutta ihmeen hyvin kuitenkin kesti yli 2000km, tuli meinaan hieman huristeltua tuolla ja ihan kestotesti tarkoituksessakin, lähdin ostoksille muutenkin hieman soittellen sotaan periaatteella ja mukaanhan se perhana sieltä tarttui...mutta mikä laatikko manuaali linjalla olisi sitten tämä "luja", getrakista olen kuullut jotain pientä ylistystä, mutta mennäänkö silläkään vielä kuuhun? ;) en ole vielä ehtinyt avata tuota paukahtanutta lootaa tutkiakseni mikä sen tappoi, kun ihan mielenkiinnosta haluaisin selättää tuon vaihteisto ei kestä ongelman, sillä kyllähän monen muun merkin parissa tehdään (tietenkin käsityönä) toimivia ja kestäviä laatikoita, niin miksei st romppeisiin löytyisi toimivaa pakettia manuaali puolelta?!

mutta siis olen käsittänyt kyllä tuon nykimis ominaisuus jutun, mutta jostain sen on juontava juurensa eli mikä se aiheuttaja on, mihin se "häviää" siellä automaatissa raskaampiin osiinko? onko manuaalin hilppeet siis sen verran pilipaleja ja liian kevyitä katkaistakseen sen nykimis reaktion? vai olenko ihan hakoteillä :D tai voidaan siis toki muotoilla niin päin onko teillä historiassa tiedossa manuaali st:tä mikä ei nykinyt tai lopetti nykimisen...? ja speksejä sellaisesta tietty ;) kun ihan vielä ainakaan en haluaisi päästää itseäni automaatti ostoksille...sen verran vielä tarmoa jäljellä :D
Luulis että se kestävä manuaali olis jo tehty jos se olis kannattavaa :D tuolla myyntipalstalla oli esim. yks tremecci myynnissä joka varmasti kestää. Getrakki on myös hyvässä maineessa. Ja samoten 328/m3 bemarin zf loota mutta siihen pitää vaihtaa tiggaamalla kytkinkoppa.

Automaatissa se nykiminen häviää jo turbiiniin. Jos oot joskus automaatilla ajanut niin oot varmaan huomannu sen että pienillä kierroksilla kun painaa kaasua reilummin niin kierrokset nousee suoraan siihen 2000 kieppeille (722.3 lootalla) ja sitten alkaa veto. Manuaalillahan se veto on kytkimen takia kiinteä ja kytkin ei anna periksi (paitsi jos luistaa :D ). Onhan niitä pumppuja nykimisenestolla varustettuna mutta en tiiä miten sellanen toimii isotappisessa pumpussa. Oon nähny monen ratkasevan tuon niin että ajaa vaan keskustassa pienemmällä vaihteella niin että kierrokset pysyy siellä nykymiskohdan yläpuolella.

Usko tai älä mutta ei se automaatti todellakaan huono ole. Se toimii pitkälti samalla tavalla kuin manuaali kun käyttää pakkovaihteita mutta vaihdot on vaan paljon nopeampia. Manuaalissa on tosin se hyvä puoli että se yleensä joko toimii tai sitten ei toimi. Automaatti saattaa joskus temppuilla vaihtojen kanssa ja sitten taas toimia hyvin. Ja vaatiihan se pitkän aikaa säätöjä että on edes jokseenkin siedettävä ajaa mutta on se sen arvosta :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

juu jotenkin näin olen sen käsittänyt että turbiini sen nykimisen vaimentaa, mutta oudolta tuntuu että noinkin rajun liikkeen antaisi anteeksi minkä ainakin tuo kampe tekee (varsinkin kun sillä tuntuu olevan välillä päiviä ettei ole ongelmasta tietoakaan ja esim. tänään iltasella nykiminen oli niin rajua ja ohittamatonta että oli osasyy tuon pentukoiran autoon oksentamiselle :D ) olen kyllä koittanut ajella pienemmällä vaihteella kylillä, mutta tuntuu silloinkin saavan aina ajatuksen nykimisestä ja kun kerran aloittaa -> koitat korjata kaasun pohjaan painamisella -> helpottaa hieman (ei ole enään katseita kääntävää se nykiminen) -> lasket moottorijarrulle niin nykiminen tulee vaimeana takaisin... :? uskon kyllä tuohon automaatin "nautintoon" mutten tosiaan ihan vielä tahtoisi antaa periksi (tulee muuten tunne että auto voitti) :cry:

onneksi meillä tosiaan on vielä tuo emännyksen käytössä oleva e320 cdi joka on tietysti automaatti (pääsee sillä nauttimaan tasaisista kyydeistä AINA KUN TANKKI ON TYHJÄ)

mitenkäs ihan näin mielenkiinnosta tuo tremecin laatikko onko meteliltään kuinka kova käytössä eli onko suorahampainen vai olenko ymmärtänyt väärin? eikös kyseessä ole nyt siis juuri tämä mersun getrakki, vaatiiko yleisesti kuinka rajuja huolto/korjaus tai muutoksia...vai kestääkö vakiona kuitenkin tuota käyttöä, tai jos verrataan elinikää tuohon 717.430 laatikkoon, onko rajua eroa?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jyrsijä kirjoitti:mitenkäs ihan näin mielenkiinnosta tuo tremecin laatikko onko meteliltään kuinka kova käytössä eli onko suorahampainen vai olenko ymmärtänyt väärin? eikös kyseessä ole nyt siis juuri tämä mersun getrakki, vaatiiko yleisesti kuinka rajuja huolto/korjaus tai muutoksia...vai kestääkö vakiona kuitenkin tuota käyttöä, tai jos verrataan elinikää tuohon 717.430 laatikkoon, onko rajua eroa?
Metelistä en tiedä kun itsellä ei oo ollut käytössä enkä oo sellasen kyydissä ollut missä tuo loota on. Ne peruslootat on ihan vinohampaisia mutta niistä on sitten niitä libertyn suorakytky "kisalootia". Ja mersun getrakista oli puhe eli niitä on ainakin coswortheissa ja niissä on kaavio "väärinpäin". Ei siihen muutoksia tehdä vaan laitetaan kiinni ja ajoa :D laippaa saattaa joutua lootan perään vaihtelemaan ja sellasta pientä mutta ei mitään suurta. Kuuluu nuo kestävän selvästi paremmin mitä normilaatikot mutta ei kuitenkaan mahdottomia. Hirveitä kytkinpommeja ja rata-ajoa tuskin kestää äärettömyyksiin. Heikompi siis kuin tremecci mutta parempi kuin vakio.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kumpaa sä nyt teet tästä, koirankuljetusautoa vai kilpa-autoa :D Vaikuttaa vähän vinkkeihin.

Itse tekisin koirankuljetusauton, eli magneettiventtiili morkoolin letkuun, jolla otetaan reilu yläsyöttö sitten käyttöön kun koirat jää kotiin, alasyöttö minimiin, josko se auttaisi jotenkin hytkytysominaisuuteen, joka syntyy "liian herkästä" pumpusta. kaikki jäähdytykseen liittyvä luonnollisesti kuntoon, ellei jo olekkin.

Rajoitat tehot jonnekin 200-250 hp kohdalle niin ei tarvitte kisalaatikoitakaan ihmetellä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Itse tekisin koirankuljetusauton, eli magneettiventtiili morkoolin letkuun, jolla otetaan reilu yläsyöttö sitten käyttöön kun koirat jää kotiin, alasyöttö minimiin, josko se auttaisi jotenkin hytkytysominaisuuteen, joka syntyy "liian herkästä" pumpusta.
Se taas riippuu miten tykkää ajella. Sitten kun alasyötöt ruuvaat minimiin niin alaväännöt on olemattomat mutta se saattaa tosiaan auttaa nytkytykseen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

juu...nyt pistit sellaisen kysymyksen ilmoille (siis kumman teet tästä) johon luoja yksin tietää vastauksen, vaan ei kerro sitä...eli jotain maan ja taivaan väliltä, kuten tiedätte nälkä kasvaa syödessä ja itselläni se tuntuu tekevän sen jo alkupalojen aikana :D mutta juuri 10min sitten juttelin kaverini kanssa tuommoisesta magneettiventtiili jutusta, joka olisi tässä tapauksessa kaikista kompromisseistä järkevin. mites tuo jäähdytykseen liittyvä mahtaa vaikuttaa tuohon hytkyttämiseen, meinaan että löysin glykoli vuodon autosta viikonloppuna laatikonvaihdon yhteydessä kun laitos oli nosturilla ylhäällä. tarkoitus olisi kaikki vuodon pyrkiä tilkitsemään nyt mahdollisimman pian kun on tämä lomaviikko käynnissä...mutta millä tavoin glykoli vuodot tosiaan vaikuttaa tuohon ja onko yleistäkin????

mitenkäs muuten kun tuon kyseisen kaverin kanssa juteltiin tuosta nykimis & manuaali jutuista, kun offroad käytössä noita st koneita käytetään ahkerasti ja yhdessäkin tapauksessa jossa kunkkumoottori niin vauhtipyörään on lisätty noin 2,5-3,0kg lisäpainoa eikä bonanza ilmiötä ilmene lainkaan, toki muutkin voimansiirto osaset ovat raskaampia mutta voiko pelkkä vauhtipyörä vaikuttaa esimerkiksi, tai edes helpottaa. näin tähän samaan vielä, mittasin sen mitä pystyin tuossa laatikon vaihdon yhteydessä niin vauhtipyörän paksuus mittoja oli: koko vauhtipyörän paksuus noin 3,2cm ja hammaskehä lukuunottamatta noin 1,9cm (tosin hammaskehän päässä vauhtipyörää tuntui joku muutamien millien sorvattu alue kun sormella ylettyi kokeilemaan, tämän takia mitat on noin mittoja) :D

ja tuosta alaväännöstä jos se häviää minimiin niin kuinkahan laiska mahtaa laitoksesta tulla kun ei sitä tunnu sieltä löytyvän nytkään :lol:

mitä noihin kisalaatikoihin ym tulee niin olen vaan tyyliltäni hieman perfektionisti ja tämän takia vermeet tulisi aina "ylimitoittaa" ja vaikka kuinka sädekehä päässä sanoo että magneettiventtiili rajoitin pysyy "kiltisti" asennossa, ensimmäinen kittilinko kun vilkuttelee ledipäivävalo kauhistuksiaan, lasikuitupuskuri kiinni vetokoukussa...niin en vaan mitään itselleni mahda, tehkööt vaikka huonon kansalaisen minusta mutta rehellisenä koitan itseni pitää ja myönnän heikkouteni ;)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=122699" onclick="window.open(this.href);return false; tuosta muuten löytyis getrakki joka on selvästi tremecciä halvempi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Multa löytyis getraggia vastaava zf tekele käännetyllä kaaviolla,320-24 bensasta. Tonnilla Hämeenlinnassa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jäähdytys oli vain yleinen vinkki, että kone kestää komentamisen.

Magneettiventtiili tarttis olla sillain, että se paine pääsee myös tyhjenemän sieltä morkoolilta, muuten saa kivan savupilven aikaan seuravassa kilpalähdössä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

vaihteistopuoli saa nyt hetken pienen levätä tuossa mallissaan kun ei edellisestä jumpasta ole tosiaan vasta kuin 2 vuorokautta (kunnes taas poksahtaa, tai ellei tuolle laatikolle löydy ostajaa) mutta hyviä vinkkejä, joka päivä oppii lisää ;) onko muuten tuo hämeenlinnassa sijaitseva loota nyt sitten bmw:n vaiko mersun? lähinnä ihmettelen tuota getrakin käyttöikää, onko joku jolla sellainen on ollut oikeen "koeponnistuksessa" ja minkälaisilla lukemilla on mennyt ja kuinka pitkälle?

tänään nyt kun on maaseutu lenkillä tuon kikottimen kanssa käynyt niin nykiminen ollut paljon hienostuneempaa kuin eilen...tai sitten kesälomalaisen kaasujalka toimii vapaana maanantaina auto ystävällisemmin :D mutta kävin erään pidemmän linjan mersuharrastaja / perämetsä velhon luona inkoossa pyörähtämässä ja tarjoamassa kyydin niin hän heitti ilmoille myös ehdotuksen moottorin kumityynyistä (siis nykimiseen liittyen)...onko tämä luinka yleistä? ja mitä tyynyjä olette kuulleet tai itse käyttäneet noissa hirmuissa? varaosa liikkeen myyjä taas sanoi että on olemassa 3 tyynyn vaihtoehto (joku taxi malli muistaakseni) ja 2 tyynyn vaihtoehto? :shock:
laabor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 10.01.2010 22:50
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja laabor »

Pehmeät kumet alle nii ainaki vähenee jos ei lopu tuo rynkytys, uudet mynäläiset 7mm on kans parempia, ei rynkytä ainakaa monivenoissa
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

olikos nyt siis kyse moottorin kumityynyistä vaiko alla pyörivistä renkaista ? :D olen meinaan kuullut myös rengasvalintojen vaikuttavan ?! :shock:
laabor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 10.01.2010 22:50
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja laabor »

Renkaista
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tämä "bonanza" ilmiö on ihan normaalia jopa vakio mesellekkin manuaalilootalla. aikansa ajelee, niin oppii ajaan sen kanssa. Toisaalta renkailla pystyy vaikuttaan asiaan ihan jonkun verran. tollaseen lankkuun jotkut 195/55/15, taikka 196/65/15, niin meno on jo paljon rauhallisempaa, kun joillain 17 tuuman litteillä kumeilla.

mulla oli joku aika sitte 124 farkkulankku 2,5DT koneella. siinä oli isohko holsetti ja 7mm tapit pumpussa. ja tietty coolerit sun muut normi systeemit. sillä oli ihan normaalia manuaalilaatikoilla, että siinä 2000 rpm alko tuleen sitä bonanzaa. vaikka tasaseen kiihdytti alkaen alle 1000rpm esim. 3 vaihteella, niin jossain siinä parin tonnin hujakoilla alka ilmeneen bonanzaa, mikä vaan kiihtysi kiihtymistään, ellei painanu kytkintä, taikka päästäny kaasua. neljännen rikki menneen manuaalin jälkeen vahdoin automaatti askiin ja sillä hävis kyllä kaikki bonanzat. automaatilla meno oli muutenkin paljon maukkaampaa. kesken sladin pysty pistään isompaa silnään ilman, että kone "niiaa". automaatilla kun ahtopaineet pysyy jatkuvasti reilusti siellä plussan puolella, vaikka vaihteetkin vaihtuu. jos ahtopaineen pyynti olis esim. pari baaria, niin manuaalilla ahdot tipahtaa luonnollisesti nolliin vaihteen vaihdon yhteydessä, kun taas automaatilla paineet tipahtaa korkeintaan jonnekkin 1,7 baariin. näin ollen kiihdytyksessäkin on selvä etu automaatista. nollasta sataan manuaali ehkä voittaa, mutta kaikki sen jälkeen on automaatin hyväks. tollaset isot ahtimet ei ihan niin herkästi heräile, kun välillä toivois.

manuaalilla saat bonazaa, kovat viiveet vaihteiden vaihdon yhteydessä, sekä ehkä paremman nollasta sataseen kiihtyvyyden, kun automaatilla. automaatilla taasen pääset eroon kaikesta bonanzasta, saat ehkäpä nykiviä vaihteiden vaihtoja, taikka sitten luistavia sellasia. taikka hyvässä lykyssä molempia. samaten automaatilla saat vaihteiden vaihdon yhteydessä ilmenevät turboviiveet lähes nolliin ja vaihteiden vaihdot tapahtuu murto osassa siitä, mitä manuaalilla. ja tietenkin se automaatin "letkee" olemus, mitä niissä nyt yleensäkkin ylistetään. valitse siitä sitten se, kumman oikeesti haluat.

ratkasevassa asemassa on myös budjetti. siinä kohtaa, kun manuaalilootalla aletaan ottaa oikeesti tehoja, niin aletaan vaatiin kytkimeltäkin jo jotain. kestävä manuaaliloota + kytkin = paljon rahaa. kun taas automaatilla pärjää jo aika pitkälle pelkällä vakio 722.3 askilla. ja jos oikeesti alkaa oleen tehoja, niin lootan vahvistaminenkaan ei ole ylihintasta, olisko ollu jotain tonnin luokkaa?!? aski pari kolme sataa, vahvistus = n.1000+ 200-400€. tomaatti ei muuta tartte toimiakseen tehokkaassa meisselissä. manuaalin kohdalla rahojen kanssa ollaan vähän eri tilanteessa. paljonko maksaa aski, mikä kestää sen 6-800Nm vääntöjä? entäs kytkin samaan luokkaan? ei taida touhutonni riittää.. taitaapi mennä jopa tuplaten. mutta jokainen tekee itse omat ratkasunta. hattua niille, kenen perse kestää räplätä mersun manuaalien kanssa. mulla ei kestäny.
W201 250DT 20V
w201 190E
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

juu, en halua vaikuttaa hankalalta, mutta olen autoilla joskus "isoa kovaa" ajanut, että tuntuu aika hurjalta tuommoisen tehoreservin omaavan auton alle pyöräyttää kapeat 65 sarjalaiset rinkulat...itsemurhaltahan se enemmänkin kuullostaisi, sillä kun tuostakin laitteesta oikeasti otetaan sitä ns. lakunauhaa suomalaisella ylläpidolla olleella mutkaisella pikitiellä pihalle, niin kyllä tuon kokoluokan pyörät huutavat hoosiannaa alla ja käytäytyvät juuri päin vastoin kuin isi opetti :D siis alla pyörii nyt 225/45 17" mustat ja pyöreät ja ihan hirmuisesti pienempään en kyllä tahtoisi mennä...nämä on näitä kompromisseja mitä joutuu näiden vermeiden suhteen tekemään, niinkuin ensimmäisessä viestissäni sanoin niin kilpa-auto ajoilta olen oppinut että jostainhan se on tingittävä...vaakakupissa vaan painaa asiat, että mikä sen suurimman hymyn sitten saa huulille ja kuinka kauan ;)

juu nuo "custom made" laatikot ovat tulleet vuosien varrella tutuiksi kun niitä rakenneltiin suorakytkennöiksi yms yms. ja oli yksi niistä korsista joka katkaisi kamelin selän niinkin mukavassa harrastuksessa kun sait huom. ehkä kestävästä raaka laatikosta maksaa sen alkaen 5000€ hinnan ilman minkäänvaltakunnan lisähiluja siis...kyllä vaan hurjan hintaisia ovat, eli ymmärrän vallanmainiosti tuon st mersu+automaatti käsitteen, alunalkaenhan yritin vaan saada järkiperäistä loppuunasti tutkittua vastausta tälle bonanza ilmiölle, mikä sen alunalkaen aloittaa -> miten vaikuttaa seuraaville komponenteille -> mitkä kaikki lähtevät kertaamaan sitä ja...niin noh lopputuloksen tiedämmekin (niskat kipeänä kun tuli taasen käytyä kaupungilla viikonloppu illan kunniaksi) ;)

bonanza ilmiöön liittyen tiedän että se on mersuilla enemmän kuin verissä tuo mystinen nypyttäminen eikä tuommoisen viilaaminen ainakaan vähennä sitä, mutta yritin vain miettiä muunmuassa että mikä mersusta tekee niin erikoisen että tuommoinen ilmiö tapahtuu, sillä eihän tämä dieselien virittäminen nyt mikään uusi keksintö ole niin miksen keksi näin suoraan lonkalta mitään muuta automerkkiä jossa tämmöinen ilmiö pääsee näinkin rasittavasti valloilleen...?! :/

onko muuten kenellekkään tullut mitään suuntaa antavaakaan käsitystä että kenen luomus tässä mahtaisi olla kysymyksessä? :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saisikos sen bonanzan eliminoitua lopullisesti rakentamalla sähköisen kaasupolimen ? Poljin painaa potikkaa (osat suoraan väyrysestä), potikka komentaa tietokonetta, tietokone komentaa kaasuvipua. Helpoin olisi tietysti siirtyä sähköiseen rivipumppuun...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Entäs kaasupoljin säätää potikkaa ja askelmoottori kaasuvipua? Pääsis ainaki kaasuvaijerista eroon :D
Onko nykyisissä isotappipumpuissa enää tuota rynkytysominaisuutta? Säätimestähän se kai on kiinni, ja isommat elementit korostaa sitä. Mutta esimerkiksi valmet traktorissa aito boschin PES6A rivipumppu rynkyttää pienillä kierroksilla tosi herkästi, kun taas fiatissa fiatin lisenssillä tekemä lähes samanlainen pes6a pumppu ei sitä tee oikeastaan ollenkaan eli saako sen säätimen tuunamisella pois :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sitä säädintäkään tai mikä se nyt on, voi semmoseksikaan tuunata, että kaasun painaa pohjaan niin kolmen sekunnin päästä alkaa kiihtymään :D

Eikös tämä ilmiö nyt jotenkin liity moottorin ja kaasupolkimen heilahteluun toisiinsa verrattuna ?

Itse en tästä tiedä oikein mitään kun olen neitsyt tämän asian suhteen, mutta olisi se hauska joskus tuommostakin rytkytystä päästä kokeilemaan :mrgreen:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja laineracing »

toi mun aski on tosiaan ihan mersusta, w124 320-24 elikkäs om104 motin perästä.
laabor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 10.01.2010 22:50
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja laabor »

ei tuo rynkytys jokaista ST meseä automaattisesti vaivaa, itellä ollu 3kpl manuaalina eikä nykineet vaikka kuin yritti...yks teki mut renkaan vaihto17-->18" lopetti sen
Kaikki olleet tosin monivenoja liekkö vaikutusta? Kytkin ei ainakaa vaikuta, jousitettu vs. jousittamaton
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Juu, ei vaivaa kaikkia, vaikka on isotappinen pumppu. Omassa kapiakantisessa oli vielä nelilapainen sintteri levynä, eli nettikirjoitusten perusteella kyseisellä kombinaatiolla ei olisi voinut ajaa normaalisti ollenkaan, mutta niin vain piti nylykyttämättä, eikä bonanzaa ollut.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

No sitten näkyy rengasvalinta ja pumppu vaikuttavan asiaan. Vanhalla 120cm3 aikakauden mynäpumpulla ja 17 vanteilla ainakin rytkyttää. Ja koneena om603. Olishan se mukava tietää mistä se johtuu jos kerran jotkut sitä tekee ja jotkut ei :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja napa »

jyrsijä kirjoitti:juu, en halua vaikuttaa hankalalta, mutta olen autoilla joskus "isoa kovaa" ajanut, että tuntuu aika hurjalta tuommoisen tehoreservin omaavan auton alle pyöräyttää kapeat 65 sarjalaiset rinkulat...itsemurhaltahan se enemmänkin kuullostaisi, sillä kun tuostakin laitteesta oikeasti otetaan sitä ns. lakunauhaa suomalaisella ylläpidolla olleella mutkaisella pikitiellä pihalle, niin kyllä tuon kokoluokan pyörät huutavat hoosiannaa alla ja käytäytyvät juuri päin vastoin kuin isi opetti :D
jyrsijä kirjoitti:ensimmäinen kittilinko kun vilkuttelee ledipäivävalo kauhistuksiaan, lasikuitupuskuri kiinni vetokoukussa...niin en vaan mitään itselleni mahda, tehkööt vaikka huonon kansalaisen minusta mutta rehellisenä koitan itseni pitää ja myönnän heikkouteni ;)
mun mielestä sun ajotyyli/tapa kuulostaa itsetuhoiselta, turha sitä on renkaiden syyksi laittaa... suomen teillä nuo 195/65 15" taitaa yksin kertaisesti olla paras kompromissi mukavuuden ja pidon puolesta... sulle olis varmaan 200D koneinen se optimi moottori, kun et tunnu hallitsevan kaasujalkaa :think:
Viimeksi muokannut napa, Ti 14.08.2012 22:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jeemu »

OM605 perus viri Mynä 7mm ja Mynä 8mm ei bonantsaa millää aikaseks 17" Hankookeilla mutta Misukan Pilot 18" nii kyllähä se sieltä löyty.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

noh noh napa, ei lueta näitä ihan kuin raamattua...voin sen verran valaista että 99% nuo kovaa ajamiset ovat tapahtuneet muulta liikenteeltä suljetulla alueella ja ihan lisenssin omaavien kuljettajien & karttureiden seurassa...noin 1,5milj. ajetun kilometrin aikana olen 1 ylinopeussakkoon syyllistynyt joka on otettu 40km/h alueella ajettuani 55km/h. olen siis ammatiltani ajoneuvoyhdistelmänkuljettaja ja uskallan väittää että tunnen liikenteessä vastuun ja velvoitteen...nuo puheet renkaista yms. olen tarkoittanut että tyylini autojen suhteen on että kun aloitat tekemällä sen esim. kilpa-auto tyllillä niin vie se sillä loppuun asti, ei sekametelisoppaa, jos ymmärrät mitä tarkoitan. ja mitä kjittilinkoihin yms juttuihin tulee niin kai niille nyt savumerkit saa jättää, en tarkoita kaupungissa 200km/h repimistä...pidetään maltti päässä...eikös niin ;)

ja sitten muihin aiheisiin: löysin tänään puhelimen päähän auton rakentajan...hänen kanssaan jonkun aikaa tarinoituani valkeni moni muu asia kuin tuon laitteen nykiminen, mutta pumppu on ainakin vanhan mallin mynä-pumppu, sillä ei ole esim. billet takakantta mynä tekstillä yms...ja muutostyöt auton suhteen on aloitettu vuonna 2009...mutta tuo on juuri se mitä olen kaipaillutkin eli manuaali st mesejä on siis ollut/on mitkä ei rytkytä...mikä meillä on sitten niin erilaista? :D eli tätä ei tarvitse enään pitää sääntönä että kun on hämmennettävällä lootalla niin automatic se bonanzaa...ja noita auton historia tietoja tutkineena ja muutaman entisen omistajan kanssa jutelleena taitaa olla siihen sen "kiertopalkinto" kohtaloon suurimpana syynä juurikin tuo bonanza...joka tosiaan minulla helpotti jo hieman kaasupolkimen alapään kiinnityksellä :D

mitenkäs muuten oletteko käyttäneet noissa st:n kaasuvivustoissa sitä pumpun päässä olevaa "iskunvaimenninta" ja jos olette niin onko vaikutusta? itselläni ei meinaan näyttänyt löytyvän koko kapinetta sieltä... ???

ja veskolalle puolituttavallisesti...sovitaan treffit niin pääset sinäkin neitsyydestäsi eroon...lupaan että lankku tarjoaa ikimuistoiset rynkytykset sinullekkin :D :D
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

eikös sen bonanzan sais pois päivittämällä pumppu tähän päivään ja saishan siitä sitten enemmän uloskin.. :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja napa »

jukkis. kirjoitti:eikös sen bonanzan sais pois päivittämällä pumppu tähän päivään ja saishan siitä sitten enemmän uloskin.. :roll:
tuo pirun bonanza vaivaa kyllä ihan vakiota 200E:kin, että kyseessä on enemmänkin mersun ominaisuus, kuin vika... kaikissa manuaalilaatikolla olevissa w124 mersuissa se on ollut, millä itse olen ajanut (toisissa pahempana, kuin toisissa, mutta aina se on löytynyt...) oli sitten bensa tai diesel :evil: toki ST mersuissa oire tulee esiin korostetusti ja ajettaessa tasa/pintakaasulla... joten perusta bonanzalle löytyy jostain muualta, kuin pumpusta :wink: lähdössä sen parhaiten huomaa, kun tulee sellainen ole, kuin olisi ensimmäistä kertaa auton ratissa :oops:

itse väitän, että kartaanin rättinivelet on suurena syyllisenä bonanzaan :think: ne on liian vetelät, kokeilkaa joku tehdä ne kunnon aineesta :idea:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin