W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
izez
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 11.03.2012 20:54

W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja izez »

Auto on mallia W202, C180, vuosimalli 1998, bensiini.

Viime talvena autossa oli pahoja kylmäkäynnistysongelmia. Autoa sai sahata käyntiin useita kertoja, pahimmilla pakkasilla kymmeniä sekunteja. Starttimoottori pyörittää moottoria, mutta moottori ei käynnisty. Sillä ei ollut juurikaan merkitystä oliko auto kiinni sähkötolpassa vai ei. Sen jälkeen vaihdettiin mm. sytystulpat ja polttoaineen suodatin, mutta kevätkin alkoi tulla, joten tarkkaa tietoa ei ole, auttoivatko ne todella ongelmaan. Samaan aikaan oli ongelmana tyhjäkäynnin seilaaminen ja kaasun reagoimattomuus, jotka poistuivat ilmamassamittarin vaihdolla.

Aiempina talvina auto lähti aina ensimmäisellä yrittämällä käyntiin vaikka 30 asteen pakasesta.

Seuraavat osat on vaihdettu uuteen 01-06/2012 joko tämän ongelman tai muun huoltotoimenpiteen vuoksi:
-Akku
-Ilmanpuhdistimen suodatin
-Sytytystulpat
-Ilmamasssamittari (MAF)
-Polttoaineen suodatin

Nyt sama ongelma on alkanut palailla, eli kosteina aamuina elokuussa auto lähtee huonosti käyntiin. Kun auton saa käyntiin, se pysyy käynnissä ja käyntiääni on tasainen. Mistäköhän tässä pitäisi alkaa vikaa etsiä?
Viimeksi muokannut izez, Su 02.09.2012 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla lämpöanturi vika ,kaasuläpän ja imusarjan välissä kumi alipainevuoto ,mitenkähän yj-rele tässä koneessa niin kuin vanhemmissa on tuon kylmäpiirin suurin syyllinen jos ei käynnisty...no se tinaa uudelleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

PA-paineet häviää...ehkä.

Kokeileppa startata sillain, että pidät virta-avainta kakkosasennossa esim.10s ja vasta sen jälkeen käännät starttiasentoon. Polttoainepumpun hurina pitäisi tällöin kuulua ja jos PA-tulolinjasta ovat alkupaineet kadonneet, niin ne korjaatuvat ennen moottorin kieputusta.

Jos auttaa, niin syy voi olla pumpun pään takaiskussa tai suutintukin paineensäätäjässä.

Akku voi olla kanssa yksi mahd. aiheuttaja. Kesällä monen auton akku menettää salakavalasti tehojaan, koska lämpötila nostaa näennäisesti vaurausta, lisää pintapurkausta ja lämpötilakompensoiva lataussäädin pitää latausjännitteet alhaalla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
izez
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 11.03.2012 20:54

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja izez »

Olen nyt tehnyt kokeellista tutkimusta ja mitä todennäköisemmin tällä virta-avaimen pitämisellä kakkosasennossa on vaikutusta auton käynnistymiseen. Eli lähtee sen jälkeen normaalisti käyntiin. Meneeköhän koko polttoainepumppu vaihtoon vai missäköhän vika lienee?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja M.K »

izez kirjoitti:Olen nyt tehnyt kokeellista tutkimusta ja mitä todennäköisemmin tällä virta-avaimen pitämisellä kakkosasennossa on vaikutusta auton käynnistymiseen. Eli lähtee sen jälkeen normaalisti käyntiin. Meneeköhän koko polttoainepumppu vaihtoon vai missäköhän vika lienee?
Pumpussa on venttiilikara, joka ehkä nyt vuotaa jäännöspaineet takaisin tankkiin kun auto sammutetaan.

Kuva

http://www.partsbase.net/part/bos-1587010536" onclick="window.open(this.href);return false;
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
TeemuL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 05.08.2008 16:39
Paikkakunta: Nokia

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja TeemuL »

Allekirjoittaneella samaa vikaa, kakkos asennossa pidempään pito auttanut. Missä tuo venttili fyysisesti sijaitsee, paljonko moisella arvoa ? Kiitosta :)
izez
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 11.03.2012 20:54

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja izez »

Käynnistysongelmat jatkuvat. Vikakoodien tarkastamisessa ei ole löytynyt mitään.

Tarkemmin kun ongelmaa tutkii, niin nykyään autosta kuuluu avainta kakkosasennossa pidettäessä takaa noin 2 sekunnin ajan ääni (polttoaineen sirrtopumppu?) ja samanaikaisesti jatkuva suriseva ääni apukuskin puolelta konetilasta kun virta-avainta pitää kakkosasennossa. Tämä jatkuva surina vaan pysyy ja pysyy, se ei sammu ollenkaan. Mielestäni sitä ei ennen ole kuulunu noin pitkään, mikäköhän surina se lienee?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Jos oireet eivät tunnu häviävän, niin kylmäkäynnistyksen rikastuksen lisäystä kannattaa kokeilla. Syöttöä pystyy lisään MB testerillä. Tarve voi johtua viinabensoista.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
izez
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 11.03.2012 20:54

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja izez »

Taas on hetki vierähtänyt ja asiaa tutkiskeltu. Auto on ollut testerissä kiinni ja kaikki arvot näyttävät normaaleilta. Auton käynnistyminen ei myöskään riipu siitä onko lohkolämmitin ollut toiminnassa vai ei (lohkolämmitin toimii, tarkistettu), joten varsinaisesta moottorin kylmäkäynnistysongelmasta ei ole kyse. Auto lähtee yhtä huonosti käyntiin myös lämmitettynä, jos ulkolämpötila on riittävän alhainen. Kysymys on siis ulkolämpötilasta ja sen vaikutuksista autoon. Kun ulkolämpötila tippuu alle nollan, alkaa ongelmia esiintyä.

Auto yrittää käynnistyä, mutta "tukehtuu" heti yrittäessään käynnistyä. Kun tämän jälkeen muutamia kertoja (yleensä noin viisi kertaa) vie avaimen asennosta 0 asentoon 2, kuuluu auton takaosasta muutaman sekunnin mittainen ääni (polttoaineen siirtopumppu?), jonka jälkeen auto yleensä käynnistyy heti kun kääntää avaimen starttiasentoon. Joskus tämä pitää toistaa yhden kerran. Auto lähtee erittäin huonosti käyntiin, jos tankki on tyhjä.

Tämä viittaa siis jonkinlaiseen bensiinin saantiongelmaan, joka ilmeisesti johtuu polttoainepumpusta tai jostakin osasta joka antaa sille käskyn käynnistyä/olla käynnistymättä? Onko palstalaisilla kokemuksia asiasta?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Polttoaine pumpun rele ohjaa pumppua...mutta en ole ihan varma joko ecu tekee tässä sen ohjauksen.
Toi että pakkasen puolella on ongelmaa kielii se että pikku alipaine letkuissa on kosteutta joka on aika yleinen ongelma m111 koneisissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
izez
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 11.03.2012 20:54

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja izez »

Missä kyseiset "pikkualipaineletkut" sijaitsevat?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

izez kirjoitti:Taas on hetki vierähtänyt ja asiaa tutkiskeltu. Auto on ollut testerissä kiinni ja kaikki arvot näyttävät normaaleilta. Auton käynnistyminen ei myöskään riipu siitä onko lohkolämmitin ollut toiminnassa vai ei (lohkolämmitin toimii, tarkistettu), joten varsinaisesta moottorin kylmäkäynnistysongelmasta ei ole kyse. Auto lähtee yhtä huonosti käyntiin myös lämmitettynä, jos ulkolämpötila on riittävän alhainen. Kysymys on siis ulkolämpötilasta ja sen vaikutuksista autoon. Kun ulkolämpötila tippuu alle nollan, alkaa ongelmia esiintyä.

Auto yrittää käynnistyä, mutta "tukehtuu" heti yrittäessään käynnistyä. Kun tämän jälkeen muutamia kertoja (yleensä noin viisi kertaa) vie avaimen asennosta 0 asentoon 2, kuuluu auton takaosasta muutaman sekunnin mittainen ääni (polttoaineen siirtopumppu?), jonka jälkeen auto yleensä käynnistyy heti kun kääntää avaimen starttiasentoon. Joskus tämä pitää toistaa yhden kerran. Auto lähtee erittäin huonosti käyntiin, jos tankki on tyhjä.

Tämä viittaa siis jonkinlaiseen bensiinin saantiongelmaan, joka ilmeisesti johtuu polttoainepumpusta tai jostakin osasta joka antaa sille käskyn käynnistyä/olla käynnistymättä? Onko palstalaisilla kokemuksia asiasta?
On kokemusta. Kylmäkäynnistyksen polttoainemäärän lisäystarve ei jätä mitään vikakoodeja. Moottori ei vaan jaksa pysyä seoksella käynnissä. Myös lohkolämmittimen jälkeen saattaa olla tarvetta lisärikastukselle, koska öljyt ovat jäykkiä. Eli säädön tarpeen huomaa vasta oikeastaan sen jälkeen, jos ongelmat ovat lisäyksen jälkeen poistuneet. Muutos on testerillä tehtävä ja tarve voi olla niin pieni, että sitä ei edes huomaa polttoaineen kokonaiskulutuksessa. Toinen juttu mitä kannataa kokeilla, on auton pysäköintiä nokka alaspäin. Tämä saattaa auttaa paikantamaan, jos PA-pumpun takaisku päästää jäännöspaineita läpi ja pa-linjaa tyhjäksi takaisin tankkiin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
izez
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 11.03.2012 20:54

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja izez »

Tässä kovilla pakkasilla (-20 c) on hyvä ollut suorittaa vähän testausta ;) Ajoin auton moottorin lämpimäksi (noin. 30 km), sammutin 10 minuutiksi ja sen jälkeen oli taas tuttuja käynnistysongelma, tosin ei niin pahoja kuin normaalisti. Ei liene kiinni rikastuksesta? Auton kierrokset myös kasvavat kuin itsestään noin 2000 kierrokseen/minuutti asti kovilla pakkasilla moottorin ollessa kylmä, tyhjäkäynti palautuu kokonaan normaaliksi vasta moottorin lämmettyä kunnolla. Mielestäni aika reipas rikastus, jos tuo on normaalia... Pikaisen avun ryntäilyyn saa painamalla kaasupoljinta nopeasti, jolloin kierrokset palautuvat normaalille tyhjäkäynnille.

Mitä kovempi pakkanen, sen harvemmin polttoainepumppuu auton takaosassa päästää muutaman sekunnin mittaisen käyntiäänensä avaimia virtalukossa käännettäessä. Alan olla pikkuhiljaa valmis koko pumpun vaihtoon... Onko polttoainepumpun takaiskuventtiili pumpun kuoren sisällä vai onko se ulkopuolella?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaasun lipauttaminen kielii myös huonoon palautukseen jos siellä on jokin kytkin..löysää myös vaijeria ettei se ole liian pinkeällä.

Mielstäni erilista takaiskuventtiiliä ei ole vaan ne on sisällä olevat paineventtiilit.
Vanhemmissa oli bensapumpun rele jossa huonot tinaukset teki tota että ei aina pumppu surahtanut kun käänsi virrat tai se alkoi huutamaan heti eli kolari tilanteessa moottorin sammuessa ei olisi sammunut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
izez
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 11.03.2012 20:54

Re: W202 kylmäkäynnistys - ongelma

Viesti Kirjoittaja izez »

Ongelma poistui polttoainepumpun releen vaihdolla. Rele naksahti joka kerta käännettäessä avain asennosta 0 asentoon 2, mutta veti virtapiirin kiinni vain "silloin tällöin".
Vastaa Viestiin