M103 koneen venttiilinostimien vaihto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
beex64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 29.07.2010 11:08

M103 koneen venttiilinostimien vaihto

Viesti Kirjoittaja beex64 »

Oheisessa linkissä hyvät vaihtoohjeet hydraulisten nostimien vaihtoon:

http://translate.google.com/translate?u ... e&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;

Muutama kysymys aiheesta:
- Mikä on laatutaso erilaisten nostin valmistajien kesken ?.
Hintaero on ainakin huima.
- Mkä on tuo pyöreä laatta joka on parissa kuvassa ?.
Mitä huomioitavaa ?
- Mitä riskejä on ryssiä nostimien vaihdossa ?.

Samalla kun vaihtaa nostimet voi tarkistaa nokka-akselin.
- Jos menee vaihtoon, voiko sen vaihtaa purkamatta jakopäätä.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: M103 koneen venttiilinostimien vaihto

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Laatuero noissa on jonkinmoinen,tuohon 102 mottiin viimeeksi ostin Motonetista Saksalais valmisteet ja hyviä olivat.Ulkoisesti ja numeroiltaankin samat kuin orkkikset vain tähti puuttui,kun vertailin keskenään ennen asennusta!

Ne pienet lautaset ovat hiukan kinkkiset älä sekoita ja tai pudota koneen onkaloihin niitä,voivat jopa tarttua öljyisinä keinuunkin ja nostaessa putoaa ties mihin eli varovaisuutta.Ei tarvitse jakopäätä purkaa sen kummemmin ja jos joudut nokkaakselin vaihtamaan kiinnitä jollain nokan hammaspyörä ketjuun paikoilleen!Muista pukit löysätä vuoronperään nokat paineettomana ko pukilla,ei sitten väänny nokkaakseli!Sinäänsä simmpeli homma vaihtaa nuo hydaruliset nokat,kunhan on hulolellinen.

Ai niin ja jos joudut vaihtamaan nokkaakselin vapauta ketjun kiristin ja voihan tuon tehdä muutoinkin varuiksi jos ketju ja hammaspyörät kunnossa,se on sitten räikkämallinen laitetaan takaisin kokoamalla ei kerralla vaikka yhtenä kappaleena tulisikin pois! :wink:
Tästä ketjunkiristimestä muuten haulla löydät juttua..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
beex64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 29.07.2010 11:08

Re: M103 koneen venttiilinostimien vaihto

Viesti Kirjoittaja beex64 »

Eli meneekö homma niin että nokka-akselin vaihdossa otetaan laakeripukki kerrrallaan irti niin että venttiilit on kiinni ?.
Tarvitseko keinupukkien irrotuksessa nokka-akselin olla "paineeton" ?.
Pitäisikö niiden lautasten jäädä venttiilijousten päälle ?.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: M103 koneen venttiilinostimien vaihto

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

beex64 kirjoitti:Eli meneekö homma niin että nokka-akselin vaihdossa otetaan laakeripukki kerrrallaan irti niin että venttiilit on kiinni ?.
Tarvitseko keinupukkien irrotuksessa nokka-akselin olla "paineeton" ?.
Pitäisikö niiden lautasten jäädä venttiilijousten päälle ?.
Ensimmäiseen sanoisin kyllä ja takaisin asennusvaiheessa,kun laitat momenttiin niin ehdottomasti!
Toiseen ei välttämättä,tuosta ei muistaaksen ole edes korjaamo käsikirjassa mainintaakaan ei edes Alfamerin opuksessakaan!
Kolmanteen kyllä,paitsi öljyisenä tahtovat takertua hydraulinostimen kärkeen kiinni ja kun nostat pukkia,niin pirulaiset putoilevat helposti!

Ps.jos vaikutat Espoossa,niin minulta löytyy 124 korjaamo käsikirja+muuta kirjallisuutta jossa M 103 sielunelämää ke jettiä jne!?
Lainaan noita toki!
Pistä vaikka yvtä jos kiinnostaa?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Vastaa Viestiin