Lämmöt ei nouse?
Lämmöt ei nouse?
Tuli hommattua W124 300TD ja ilmeni ettei moottorin lämmöt nouse tarpeeksi, eikä puhalla lämmintä ilmaa hyttään. Vaihdoin uuen termarin ja samalla huuhtasin vähän järjestelmää. Ei vaikuttanu lämpöihin mitenkään. Mikähän siinä mättää?
Re: Lämmöt ei nouse?
Vesipumppu heikossa hapessa (siivet syöpynyt) / puhaltimen kenno tukkeessa?
Nyk: Japanilainen vispilä
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Re: Lämmöt ei nouse?
Mietin vain tuota, niin silloin pitäisi lämpömittarin nousta äkäiseen.
Tässä kuitenkin niitä tarkistettavia juttuja:
- pyöriikö kiertovesipumppu
- aukeaako närhenmunat eli päästääkö ne veden lämppärin kennolle
- onko flekti nalkissa
- onko systeemissä painetta/ilmaa
Tutki vaikka mitkä letkut tuntuvat kuumilta käteen, onko väähdyttimen yläletku kuuma mutta alaletku kylmä jne.
Outo vika, yleensä ei tule lämmintä mutta lämpömittari näyttää hyviä lämpöjä...ja jos lämpömittari näyttää matalia oikeasti niin vian on miltei pakko olla termostaatissa, joka jo on vaihdettu.
Tässä kuitenkin niitä tarkistettavia juttuja:
- pyöriikö kiertovesipumppu
- aukeaako närhenmunat eli päästääkö ne veden lämppärin kennolle
- onko flekti nalkissa
- onko systeemissä painetta/ilmaa
Tutki vaikka mitkä letkut tuntuvat kuumilta käteen, onko väähdyttimen yläletku kuuma mutta alaletku kylmä jne.
Outo vika, yleensä ei tule lämmintä mutta lämpömittari näyttää hyviä lämpöjä...ja jos lämpömittari näyttää matalia oikeasti niin vian on miltei pakko olla termostaatissa, joka jo on vaihdettu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lämmöt ei nouse?
Ostin termarin KL:stä ja sieltä oon ainaki aikasemmin saanu toimivia termareita. Kakkoslankussa oli joskus sama vika, ettei lämmöt noussu ja siinä termarin vaihto auttoi heti asiaan.
Pittääpä huomenna tutkia tilannetta vähän lisää.
Kiitoksia vinkeistä.
Pittääpä huomenna tutkia tilannetta vähän lisää.
Kiitoksia vinkeistä.
Re: Lämmöt ei nouse?
Kyllä vika todennäköisesti on juuri noissa "närhenmunissa" eli konehuoneessa repsikan puolella olevat kaksi harmaata putkilo sylinteriä joiden sisällä olevat männät on jumissa. Parilla ruuvilla kiinni, ota irti ja putsaa varovasti, huom. varovasti, sitten kiinni ja taas pelaa...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Lämmöt ei nouse?
Putsasin närhenmunat, mutta ei vaikuttanut lämpöihin mitenkään. Pienen ajelun jälkeen ylävesiletku oli kuuma ja alavesiletku oli kylmä. Flekti pyörii normaalisti.
Pitäs vielä tutkia tuo vesipumppu.
Pitäs vielä tutkia tuo vesipumppu.
Re: Lämmöt ei nouse?
Juu, tarkasta ensin vesipumppu ja sitten otat närhenmunat uusinta käsittelyyn. Ovat tosiaan ihan h..vetin tarkat laitettavat ne kalvot paikalleen...tietysti voi olla, että on termari jumissa... 

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Lämmöt ei nouse?
Siis kone ei lämpene. Mihin se lämpö nousee? Näyttääkö mittari oikein? Kestääkö kättä pitää venttiilikopan päällä?miho kirjoitti:Tuli hommattua W124 300TD ja ilmeni ettei moottorin lämmöt nouse tarpeeksi, eikä puhalla lämmintä ilmaa hyttään. Vaihdoin uuen termarin ja samalla huuhtasin vähän järjestelmää. Ei vaikuttanu lämpöihin mitenkään. Mikähän siinä mättää?
Jos se kone ei oikeasti lämpene niin termostaattihan siellä on auki kokoajan.
Re: Lämmöt ei nouse?
Tuli vielä mieleen, että voiko termarin laittaa jotenki väärin paikoilleen?
Ja vielä sellaanen, että puhaltimesta tulee haalean lämmintä ilmaa, mutta kuumaa ei tule.
Ja vielä sellaanen, että puhaltimesta tulee haalean lämmintä ilmaa, mutta kuumaa ei tule.
Re: Lämmöt ei nouse?
Minä se ostin mersun alkuperäisen termostaatin KL:stä ja se ei auennut ollenkaan kun sitä 100 asteisessa vedessä keittelin. Tuolla se on hyllyllä edelleen.
Ei se vika vesipumpussa ole jos moottori ei lämpene. Ohjaamon lämmitykseenkään se ei vaikuta kun se kiertovesipumppu kierrättää vettä kannen ja kennon välillä.
Toki termostaatin saa väärin mutta yleensä silloin vain tulee lämpöongelmia. Tuntuu kuin olisi termostaatti jäänyt tallin hyllylle asennusvaiheessa
Niin ja jos ylävesiletkun on reilusti kuuma niin kyllä lämpömittarinkin pitäisi näyttää hyviä lukemia, näyttäkö se nyt mitä ? Taitaa olla mittari tai anturi jotenkin rikki, mootorissa normaalit lämmöt ja sitten lisäksi ne närhenmunat jumissa. Sieltä voi koittaa tutkia onko ilmakuplaa letkuissa tai onko tosiaan se kiertovesipumppu rikki. Anna sille vaikka pakko-ohjatusti virtaa niin kuulet kulkeeko vesi.
Ei se vika vesipumpussa ole jos moottori ei lämpene. Ohjaamon lämmitykseenkään se ei vaikuta kun se kiertovesipumppu kierrättää vettä kannen ja kennon välillä.
Toki termostaatin saa väärin mutta yleensä silloin vain tulee lämpöongelmia. Tuntuu kuin olisi termostaatti jäänyt tallin hyllylle asennusvaiheessa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lämmöt ei nouse?
Lämmöt nousee nyt johonki 50 paikkeille. Lämpömittari nousee paljon hitaammin, mitä tuossa kakkoslankussa. Ylävesiletku on kyllä kuuma, joten tuntuis että vesi kiertää ihan normaalisti.Niin ja jos ylävesiletkun on reilusti kuuma niin kyllä lämpömittarinkin pitäisi näyttää hyviä lukemia, näyttäkö se nyt mitä ?
Missähän kohtaa se lämpötila-anturi sijaitsee?
Purin närhenmunat, niin sieltä pohjalta löyty kivi

Pittääpä käydä taas vähän tutkimassa autoa.
Re: Lämmöt ei nouse?
Kävin ajamassa autolla. Lämmintä ilmaa tulee puhaltimesta sillon, kun autolla ajaa. Ilma muuttuu haaliaksi heti, kun pysähtyy.
Re: Lämmöt ei nouse?
Kiertovesipumpun toimimattomuus ainakin aiheuttaa ko. ongelman.miho kirjoitti:Kävin ajamassa autolla. Lämmintä ilmaa tulee puhaltimesta sillon, kun autolla ajaa. Ilma muuttuu haaliaksi heti, kun pysähtyy.
Re: Lämmöt ei nouse?
Samaa mieltä...
Lämpötilanaturi mittaa käytännössä ylävesiletkun lämpötilaa, eli se on siinä kannessa, josta lähtee nesteen jäähdyttimeen. Eli jos ylävesiletku on mielestäsi 80-90 astetta ja mittari näyttää 50 niin anturi tai sen johto on rikki tjms.
Lämpötilanaturi mittaa käytännössä ylävesiletkun lämpötilaa, eli se on siinä kannessa, josta lähtee nesteen jäähdyttimeen. Eli jos ylävesiletku on mielestäsi 80-90 astetta ja mittari näyttää 50 niin anturi tai sen johto on rikki tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lämmöt ei nouse?
No, mulla on ollu kiertovesipumppu ainakin 10 vuotta rikki, mutta silti siellä on tarennu talvipakkasillakin, eihän se kapiini tietenkääkuuma oo.The Thing kirjoitti:Kiertovesipumpun toimimattomuus ainakin aiheuttaa ko. ongelman.miho kirjoitti:Kävin ajamassa autolla. Lämmintä ilmaa tulee puhaltimesta sillon, kun autolla ajaa. Ilma muuttuu haaliaksi heti, kun pysähtyy.
Mutta jos se termustaatti on selällään koko ajan, niin eihän se vesi lämppärillä kierrä kunnolla.
Keitäppä se termustaatti kattilassa kuten Veskola mainitti, niin tulee joku varmuus siitä.
Re: Lämmöt ei nouse?
Vois keitellä tuon vanhan termarin aluksi, niin näkee toimiiko se. Jos se pelittää, niin vika muualla kuin termarissa
Re: Lämmöt ei nouse?
Näin käytännössä niin kuin veskola mainitsi mutta, se anturi mittaa lämpöä sieltä termostaatin alapuolelta eli sen veden lämpöä joka kiertää termostaattipesässä termarin alapuolella. Muutenhan se näyttäisi lähes kylmää moottoria ja hyppäisi näyttämään normaalia lämpöä vasta kun termari päästäisi kuuman veden ylävesiletkuun. Kyllä tuon sinun antamasi kuvauksen perusteella siellä on nyt vikan joko anturi- tai mittarivika ja sinne sisälle tulevaan lämpöön lämmityslaitteen kiertopumppuvika.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Lämmöt ei nouse?
Niin eikös kiertovesipumppu pyöritä sitä vettä siinä vaikka termostaatti pysyy kiinni, ja juuri sen takia näistä saadaan niin nopeaan lämmintä kun kansi kuumentaa sen veden nopeaan. Jos taasen se vesi alkaa seisomaan kun termostaatti on kiinni ja kiertovesipumppu rikki (tai putki tukossa) niin kannessa oleva vesi pitäisi hetkessä kuumentua yli 100 asteiseksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lämmöt ei nouse?
Vanha termostaatti näytti toimivan, kun keitin sen. Vika on sitten vissiin kiertovesipumpussa.
Re: Lämmöt ei nouse?
Se on helppo testata...sähköä siinä liittimissä oleviin nastoihin, ja pitäsi alkaa veden kiertää ja pumpun kohista. Olen joskus helpottanut järjestelmän ilmaantumista käyttämällä pumppua moottorin ollessa sammutettu. Eikös niille närhenmunillekkin voi pakko-ohjata virtaa niin ne napsahtaa, tosin itse olen hakannut sitä (mulla vain 1) meisselillä. Joskus oli semmonen, että piti antaa runtua jotain 3500...4000 rpm niin se aukes ja sitten alkoi tulla lämpöä hyttiin, kunnes säädin päästi ne taas kiinni ja taas piti antaa runtua. Ilmeisesti vesipumppu antoi kierroksilla sen verran painetta enemmän, että ne aukesivat jumituksesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lämmöt ei nouse?
Pittääpä testata se pumppu sitten seuraavaksi. Kl-varaosassa näyttäis olevan myynnissä kahdenlaisia kiertovesipumppuja (2 ja 3 putkinen). Prkl kallis tuo 3-putkinen.
Re: Lämmöt ei nouse?
No jos sulla on se kolmiputkinen niin osta se kaksiputkinen ja vaihda siitä se moottoriosa siihen sinun vanhaan kolmiputkiseen. Siinä ei nimittäin ole mekaanista yhteyttä moottorin ja siipipyörän välillä vaan magneettinen yhteys. Ja jos pysyy työkalut oikein hyvin lapasissa niin vaihda hiilet siihen pumpunmoottoriin joka sulla jo on.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Lämmöt ei nouse?
Kai se on kiinni koneesta ja vesitilavuudesta miten paljon kiertovesipumppu auttaa. Itellä 250D ja itelläni ainakin vaikutti niin että kun oli tyhjäkäynnillä nii viileetä tuli. Mulla oli onneksi vaan sen liittimet märkiä kun oli kansipahvi ja paisarin korkkikin paskana niin vettä roiskui paisarista juuri siihen kiertovesipumppuun samalla ja kasteli sen liittimet lopulta niin että lakkas toimimasta.juhaoh kirjoitti:No, mulla on ollu kiertovesipumppu ainakin 10 vuotta rikki, mutta silti siellä on tarennu talvipakkasillakin, eihän se kapiini tietenkääkuuma oo.The Thing kirjoitti:Kiertovesipumpun toimimattomuus ainakin aiheuttaa ko. ongelman.miho kirjoitti:Kävin ajamassa autolla. Lämmintä ilmaa tulee puhaltimesta sillon, kun autolla ajaa. Ilma muuttuu haaliaksi heti, kun pysähtyy.
Mutta jos se termustaatti on selällään koko ajan, niin eihän se vesi lämppärillä kierrä kunnolla.
Keitäppä se termustaatti kattilassa kuten Veskola mainitti, niin tulee joku varmuus siitä.
Re: Lämmöt ei nouse?
Kiertovesipumppu oli hajalla. Oli vähän ottanu osumaa pumpun hiiliteline, nii ei pysty oikeen hiiliä vaihtamaan. Sain toisen pumpun hommattua, mutta tuossa autossa kiertovesipumppu on siinä närhenmunien vieressä ja tuo toinen pumppu on vähän erilainen, eikä oikein passaa tuohon autoon.
Re: Lämmöt ei nouse?
jees, siellähän se oli kolmannen viestin ekalla rivillä
Tästä on hyvä lähteä kohti talvea.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lämmöt ei nouse?
Mutta myös minä olin vahvasti tätä mieltä että kiertopumppu rikki...veskola kirjoitti:jees, siellähän se oli kolmannen viestin ekalla rivilläTästä on hyvä lähteä kohti talvea.
Re: Lämmöt ei nouse?
Kyllä ja niinhän se olikinThe Thing kirjoitti:Mutta myös minä olin vahvasti tätä mieltä että kiertopumppu rikki...

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lämmöt ei nouse?
hyvä jos tuli kuntoon.
ihmettelen vaan, kun tuntuu, että monilla toimii ihan normaalisti ilman koko kiertovesipumppua. mullakin on ollu kaks mesee, mitkä on toiminu ihan hyvin talven pakkasilla, vaikka kiertovesipumpusta on piuhat pois. toinen oli w124 300d ja toinen w124 25tdt. kummassakin tuli räppänöistä niin kumaa ilmaa, että kättä kärsiny pitää edessä. ajattelin vaan, että olisko siellä vielä jotakin tukoksia tai muuta vastaavaa jossain häirittemässä veden kiertoa.
ihmettelen vaan, kun tuntuu, että monilla toimii ihan normaalisti ilman koko kiertovesipumppua. mullakin on ollu kaks mesee, mitkä on toiminu ihan hyvin talven pakkasilla, vaikka kiertovesipumpusta on piuhat pois. toinen oli w124 300d ja toinen w124 25tdt. kummassakin tuli räppänöistä niin kumaa ilmaa, että kättä kärsiny pitää edessä. ajattelin vaan, että olisko siellä vielä jotakin tukoksia tai muuta vastaavaa jossain häirittemässä veden kiertoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Lämmöt ei nouse?
Voisko se olla jotain semmosta, että sitten kun termostaatti aukeaa kunnolla niin vedet alkaa kiertää lämppärin kennossa varsinaisen vesipumpun voimalla. Nyt tässä ei termostaatti ole aina ehtinyt kunnolla aueta ja ajeltu pienillä kierroksilla. Muutenkin kun tuntee peran ajotyylin niin siellä on aina kovat kierrokset vesipumpulla ja termostaatti levällään 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lämmöt ei nouse?
joo. mutta jos ajattelee asiaa siltä kantilta, että on talvi ja pakkasta vaikka 27 astetta. aamulla herään, käyn täräyttään auton käyntiin, puhaltimen kakkoselle ja lämmönsäätimet punaselle, menen takasin sisään, keitän kahvit, juon ne ja lähden töihin. tässä kohtaa, kun menen autoon, niin lämpömittari näyttää ehkä jotain 60 astetta. autossa on lämmin ja ikkunat sulat. termarihan on vielä ihan kiinni, koska lämpötila on sen verran alhainen moottorilla. sillonhan vesi kiertää vesipumpun voimalla lämppärissä ja moottorissa ja joka paikassa muualla, paitsi syylärissä. näin siis toiminu mun kaikki meset riippumatta siitä onko sitä sähköstä kiertovesipumppua, vai ei.veskola kirjoitti:Voisko se olla jotain semmosta, että sitten kun termostaatti aukeaa kunnolla niin vedet alkaa kiertää lämppärin kennossa varsinaisen vesipumpun voimalla. Nyt tässä ei termostaatti ole aina ehtinyt kunnolla aueta ja ajeltu pienillä kierroksilla. Muutenkin kun tuntee peran ajotyylin niin siellä on aina kovat kierrokset vesipumpulla ja termostaatti levällään
tosin tossa edellisessä farkussa huomasin sellasen, että ihan tyhjäkäynnillä vesi ei kiertäny niin hyvin, että olis kättä polttanu lämmin ilma, mikä tulee räppänöistä. mutta heti, kun nosti kierrokset jonnekkin tuhannen nurkille, niin alko kuumaa tuleen. sen verran se sähkönen pumppu ilmeisesti sitten vaikuttaa, että jos se toimii, niin kiertää tyhjäkäynnilläkin "täysiä" ne vedet siellä lämppäreissä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E