Vaihdoin viime viikolla vaihteistoöljyt tohon 4 vaihteiseen laatikkoon.
Laitoin 4 litraa Mobilin 220 öljyä.
Nyt öljymäärä on 4 senttiä yli ylärajan vaikka ohjekirja sanoo oikean öljymäärän olevan 6,2 litraa
öljynvaihdossa.
Tuli vasta myöhemmin mieleen että pitäisikö turbiinistakin tyhjentää öljyt?
Onko turbiinissa tyhjennysroppua ja minkälainen tiiviste siinä?
Täyttyykö turbiini vaihteistossa olevasta öljystä?
Aiheuttaako liika öljy ongelmia eli pitääkö öljyn pinnan olla sen ylemmän merkin tasolla mittatikussa tyhjäkäynnillä?
W124 automaattivaihteiston öljynvaihto
W124 automaattivaihteiston öljynvaihto
MB CL 500 -07
MB 320 CE -93
Ex-300 SE -92
MB 320 CE -93
Ex-300 SE -92
Re: W124 automaattivaihteiston öljynvaihto
Sammuksissa puolet turbiinin öljyistä palaa öljypohjaan ja siksi se on yli merkin.
lämpimänä ja käynnissä tarkastetaan öljyn taso ja mielestäni toi määrä olisi silloin kun turbiinista otat öljyt myös pois.
Kaiketi siellä on kupari prikka mutta senhän voi käyttää uudelleen ja jos tuntuu ni löijjää sen uudelleen.
lämpimänä ja käynnissä tarkastetaan öljyn taso ja mielestäni toi määrä olisi silloin kun turbiinista otat öljyt myös pois.
Kaiketi siellä on kupari prikka mutta senhän voi käyttää uudelleen ja jos tuntuu ni löijjää sen uudelleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 automaattivaihteiston öljynvaihto
Turbiini tyhjennetään öljynvaihdossa. Kaiketi liika öljy vaahtoutuu eikä voitele kunnolla. Ime tai valuta liika öljy pois. Mittaus suoritetaan lämpimänä tyhjäkäynnillä, kaikki vaihteet läpi käytyinä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 automaattivaihteiston öljynvaihto
Yli viivan ei saa olla. Koko vaihteiston öljytilavuus on tuo 6,2 litraa eli turbiini pitää myös tyhjentää kokonaan. Siellä on samanlainen kuusiokoloroppu kun lootan öljypohjassa joka näkyy kun pyörittelet kampuralta konetta riittävän kauan ja katot siitä lootan alla olevasta reiästä millon se tulee näkyviin. Siinä on alumiinirikka joka on myös samanlainen kun lootan öljypohjassa. Turbiini täyttyy vaihteiston öljyistä. Ja öljynpinta katotaan niin että loota on lämmin (parin kympin ajomatka ennen kun katot), pysähdyt tasaselle maalle, käyt kaikki vaihteet läpi pitäen jokaista pari sekuntia (vaikka viisi sekuntia) päällä, laitat vaihteen P:lle tai N:lle, odotat minuutin - kaksi minuuttia ja sitten tarkistat öljyt samalla tavalla kuin moottoriöljytkin mutta auto koko ajan käynnissä. Vaihoitko muuten tiivisteen ja suodattimen samalla?MAZA1 kirjoitti:Vaihdoin viime viikolla vaihteistoöljyt tohon 4 vaihteiseen laatikkoon.
Laitoin 4 litraa Mobilin 220 öljyä.
Nyt öljymäärä on 4 senttiä yli ylärajan vaikka ohjekirja sanoo oikean öljymäärän olevan 6,2 litraa
öljynvaihdossa.
Tuli vasta myöhemmin mieleen että pitäisikö turbiinistakin tyhjentää öljyt?
Onko turbiinissa tyhjennysroppua ja minkälainen tiiviste siinä?
Täyttyykö turbiini vaihteistossa olevasta öljystä?
Aiheuttaako liika öljy ongelmia eli pitääkö öljyn pinnan olla sen ylemmän merkin tasolla mittatikussa tyhjäkäynnillä?
Edit. Timo L. kerkesi näköjään kertoa saman tiivistettynä nopeammin

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 automaattivaihteiston öljynvaihto
Kiitos nopeista vastauksista!
Vaihdoin kyllä uuden suodattimen ja tiivisteen.
Täytyy nyt sitten vielä valuttaa turbiini tyhjäksi.
Vaihdoin kyllä uuden suodattimen ja tiivisteen.
Täytyy nyt sitten vielä valuttaa turbiini tyhjäksi.
MB CL 500 -07
MB 320 CE -93
Ex-300 SE -92
MB 320 CE -93
Ex-300 SE -92
Re: W124 automaattivaihteiston öljynvaihto
Miksi ihmeessä meinasit nuin tehdä? Sitä tulee litratolkulla sieltä ja taas joutuisit lisäämäänMAZA1 kirjoitti:Täytyy nyt sitten vielä valuttaa turbiini tyhjäksi.

Jos valutat turbiinin tyhjäksi niin solauta samalla öljypohjasta kans. Sullahan ei vaihtunu kuin puolet öljyistä ja nyt uudet ja vanhat on sekoittuneet. Ja kun toi 220:n ei mitään kallista edes ole.
Re: W124 automaattivaihteiston öljynvaihto
Vaihdoin kesällä omaani, ja turbiinista tuli enemmän öljyä kun itse laatikosta. Eli jos aikoo tehdä homman kunnolla on syytä tyhjentää myös turbiini.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE