M103 Co oli liian korkea,nyt ok

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

M103 Co oli liian korkea,nyt ok

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Mistäs vois moinen johtua, co oli yli 7 katsastuksessa ja ajokielto räpsähti..
Ilmansuodattimen ja tulpat oon viimevuosina vaihtanut, pyörijän ja jakajankannen samoin, tosin Bremit, kilsoja ei tuu kun jotain 1tuhat/vuosi.

Sinistä tuo pölläyttää kickdown-kiihdytyksessä eli jotain häikkää venttiilinkumeissa tai jossain muussa, voiko tuo vaikuttaa co-päästöihin?
Viimeksi muokannut puuhapena, To 27.09.2012 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja björn »

Itselläni oli aikaisemmin 300TE lankku jossa oli sama homma, co noin 7%. Auto oli vm.92 ja vähäpäästöiseksi rekisteröity. Lambdatunnistin oli rikki ja moottoriohjainlaite luuli että moottori käy laihalla, ja näin ollen rikasti seosta. Vika oli ollut päällä ilmeisesti aika pitkään. Lambdan vaihdon jälkeen säädin vielä seokset ja sen jälkeen toimi moitteettomasti ja päästöt helposti vähäpäästöisen lukemissa.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Tarkistin ilmansuodattimen, aika puhtaan näköinen, toki vois olla hyvä vaihtaa. Tulpat oli kaikki vaaleita ja siistejä, ei yhtään nokisia..
Lambda-anturi vaihdettu 30tkm sitten.. Voisko olla silti tuo lambda syyllinen, muut arvot oli käsittääkseni ok,
HC-pitoisuus 375, sallittu 600
CO2-pitoisuus 10,30
O2-pitoisuus 0,63 sallittu 5,00

Ainoa tuo Co joutokäynnillä liian iso.
Käy nätisti, kiihtyy ja kulkee normaalisti.
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja björn »

Sitä lambdan ehjyyttä toi moottori ei millään tavalla huomaa, vaan luottaa vaan siihen että jos lambdan signaalijohdossa on 0V jännitettä niin moottori käy laihalla, oskilloskoopilla sitä itse mittailin pakokaasuanalysaattorin avulla ja päädyin vaihtamaan lambdan. Vaikka seos oli erittäin rikkaalla (pakokaasuanalysaattorin mukaan) niin lambda antoi silti edelleen 0V jännitettä.

Vaikka toi CO2 onkin sulla sallituissa rajoissa niin sen pitäisi kyllä korkeempi olla, lähellä 15% jolloin seoksen palaminen on hyvä ja CO laskisi. Onkohan noi arvot pelkästään tyhjäkäynnillä vai myös moottoria kierrätettäessä? Koska tyhjäkäynnin CO:ta (seosta) voi säätää yhdestä ruuvista ja jos seokset on pielessä myös kierroksilla niin toisesta ruuvista (EHA:sta). Itsellä tuli tosiaan kuntoon kun vaihtoi Lambdan ja tarkastin vielä toiminnan oskilloskoopilla. Aluksi epäilin jo mm. katalysaattoria. Tämän jälkeen vielä säädin seoksia pakokaasuanalysaattorin avulla. Tämän operaation jälkeen myös kulutus tippui muutamalla litralla (aikaisemmin 14-15L/100km ja tämän jälkeen n.12L/100km), kulku pysyi yhtä hyvänä ja jopa parani.

Moottorisi käy mielestäni nyt niin rikkaalla että ollaan jo lambdasäädön alueen ulkopuolella ja vaikka lambda olisikin kunnossa niin ohjainlaite ei kykene seosta sen avulla tässä järjestelmässä enää hienosäätämään. Mikäli käytössä olisi pakokaasuanalysaattori niin seosta voisi koittaa säätää laihemmalle, jolloin näkisi oskilloskoopilla että alkaako lambdan signaali vaihtelemaan.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

^ Kiitos vastauksesta, katsastuslapussa siis ainoa vika oli joutokäynnin Co-arvo.
Eli kierroksilla ilmeisesti ok.
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja björn »

Mikäli auto ei ole vähäpäästöinen (kuten sulla) niin päästöt tarkastetaan vain tyhjäkäynnillä, joten tuon perusteella ei voi johtopäätöstä vetää. Vähäpäästöinen auto taas tarkastetaan tyhjäkäynnillä ja yli 2000rpm.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Mahtaiskohan tää tulla kuntoon pelkällä ilmansuodattimen vaihdolla ja korjaamolla seosta säätämällä?
Jotenkin epäilen että ei koska vuosi sitten arvo oli ihan ok, mikä sen nyt olis sekoittanut yhtäkkiä?
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja napa »

puuhapena kirjoitti:Mahtaiskohan tää tulla kuntoon pelkällä ilmansuodattimen vaihdolla ja korjaamolla seosta säätämällä?
Jotenkin epäilen että ei koska vuosi sitten arvo oli ihan ok, mikä sen nyt olis sekoittanut yhtäkkiä?
ke-jet sekoilee ihan itsestäänkin... laita purkki marinolia/sinolia tankkiin ja aja pieni pätkä kunnolla kiihdytellen välillä... vaikuttaa, että sun auton ruisku on vain tukossa vähäisen ajon vuoksi (1000 km/vuosi on ihan liian vähän, että systeemit pysyy kuosissa...)

HC kuitenkin on ihan hyvä (ei syttykatkoksia tai muuta epänormaalia palamista) seosta voi myös hieman laihentaa, jos ei tuo viinakuuri auta... jos auto viallisen lambdan takia kävis liian rikkaalla, ei HC olisi noin hyvä :think: (se paukuttais luultavasti yli 1000 lukemissa...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:
puuhapena kirjoitti:Mahtaiskohan tää tulla kuntoon pelkällä ilmansuodattimen vaihdolla ja korjaamolla seosta säätämällä?
Jotenkin epäilen että ei koska vuosi sitten arvo oli ihan ok, mikä sen nyt olis sekoittanut yhtäkkiä?
ke-jet sekoilee ihan itsestäänkin... laita purkki marinolia/sinolia tankkiin ja aja pieni pätkä kunnolla kiihdytellen välillä... vaikuttaa, että sun auton ruisku on vain tukossa vähäisen ajon vuoksi (1000 km/vuosi on ihan liian vähän, että systeemit pysyy kuosissa...)

HC kuitenkin on ihan hyvä (ei syttykatkoksia tai muuta epänormaalia palamista) seosta voi myös hieman laihentaa, jos ei tuo viinakuuri auta... jos auto viallisen lambdan takia kävis liian rikkaalla, ei HC olisi noin hyvä :think: (se paukuttais luultavasti yli 1000 lukemissa...)

komppaan tätä. tarvii vielä kerran mainostaa, kuinka joskus aikoinaan katsastettiin 500SEL w126. eihän se menny leimasta läpitte, kun päästöt oli mitä oli. noo, tankattiin tankkiin pari litraa sinolia sinne 10 litran pensan sekaan. pikkusen kylä rinkiä ja taas leimalle. konttorin setä vaan kehus, jotta hyvin on pojat säädättäny ruiskun. tokastiin vaan, jotta joo. hyvin säädettiin pensaa. ja leima tuli. eli sitä sinolia tankkiin, niin saa leiman. ja muita säätämisiä varten sitten perehdytään ajan kanssa siihen ruiskuun ja seokseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Varasin nyt kuitenkin säätöajan, oli säätäjä sitä mieltä että pitäis
mennä ihan säätämällä.
Ilmansuodattimen vaihdan toki.
Katotaan tuo säätöhommeli nyt ennen mitään lisäainekikkailuja, vaikka niillä leiman saiskin..
Kiitos kuitenkin vastanneille, lisääkin saa toki laittaa mietteitä.. :thumbup:
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja napa »

tuo mun marinol/sinol neuvo oli tarkoitettu suuttimien ja ke-jetin puhdistamiseen, ei ollut tarkoitus, että sillä seoksella mennään katsastamaan... siitä ei säädä kukaan seoksia kohdalleen, jos ke-jetti tai suuttimet on sitä töhnää täynnä mitä näistä uusista bensoista tulee, kun ajetaan liian vähän (1000 km/vuosi on ihan liian vähän..) sitten taas jos ongelma johtuu siitä, että paikat on paskaa täynnä, niin ei se mitään säätämistä tarvitse...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

napa kirjoitti:tuo mun marinol/sinol neuvo oli tarkoitettu suuttimien ja ke-jetin puhdistamiseen, ei ollut tarkoitus, että sillä seoksella mennään katsastamaan... siitä ei säädä kukaan seoksia kohdalleen, jos ke-jetti tai suuttimet on sitä töhnää täynnä mitä näistä uusista bensoista tulee, kun ajetaan liian vähän (1000 km/vuosi on ihan liian vähän..) sitten taas jos ongelma johtuu siitä, että paikat on paskaa täynnä, niin ei se mitään säätämistä tarvitse...
Hyvä neuvo tämä oli, en sitä tarkoittanutkaan.. :thumbup:
Ongelma vaan tällä hetkellä on tuo lappu lasissa, ei pääse kurnuttaan tien päälle masinolpesua tekeen, kaupungissa kun asustaa.. :angel:
Tietysti jos naapureita kiusais ja pihassa huudattais..

Mites tuo bensa vaikuttaa, oon tankannut tähän vain 98:a niinkuin ohjekirja käskee, 95e10:ssä olis sitä viinaa enempi..?
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

puuhapena kirjoitti:
napa kirjoitti:tuo mun marinol/sinol neuvo oli tarkoitettu suuttimien ja ke-jetin puhdistamiseen, ei ollut tarkoitus, että sillä seoksella mennään katsastamaan... siitä ei säädä kukaan seoksia kohdalleen, jos ke-jetti tai suuttimet on sitä töhnää täynnä mitä näistä uusista bensoista tulee, kun ajetaan liian vähän (1000 km/vuosi on ihan liian vähän..) sitten taas jos ongelma johtuu siitä, että paikat on paskaa täynnä, niin ei se mitään säätämistä tarvitse...
Hyvä neuvo tämä oli, en sitä tarkoittanutkaan.. :thumbup:
Ongelma vaan tällä hetkellä on tuo lappu lasissa, ei pääse kurnuttaan tien päälle masinolpesua tekeen, kaupungissa kun asustaa.. :angel:
Tietysti jos naapureita kiusais ja pihassa huudattais..

Mites tuo bensa vaikuttaa, oon tankannut tähän vain 98:a niinkuin ohjekirja käskee, 95e10:ssä olis sitä viinaa enempi..?
Siirtokilvet 27€ (lisäpäivät 6€ kpl max 7pv)....ja ei kun ajamaan....pistät jonkun pitkän reitin jollekin korjaamolle.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Jyyke
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 08.05.2011 21:53
Paikkakunta: Warkaus/Rauma

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja Jyyke »

puuhapena kirjoitti:
napa kirjoitti:tuo mun marinol/sinol neuvo oli tarkoitettu suuttimien ja ke-jetin puhdistamiseen, ei ollut tarkoitus, että sillä seoksella mennään katsastamaan... siitä ei säädä kukaan seoksia kohdalleen, jos ke-jetti tai suuttimet on sitä töhnää täynnä mitä näistä uusista bensoista tulee, kun ajetaan liian vähän (1000 km/vuosi on ihan liian vähän..) sitten taas jos ongelma johtuu siitä, että paikat on paskaa täynnä, niin ei se mitään säätämistä tarvitse...
Hyvä neuvo tämä oli, en sitä tarkoittanutkaan.. :thumbup:
Ongelma vaan tällä hetkellä on tuo lappu lasissa, ei pääse kurnuttaan tien päälle masinolpesua tekeen, kaupungissa kun asustaa.. :angel:
Tietysti jos naapureita kiusais ja pihassa huudattais..

Mites tuo bensa vaikuttaa, oon tankannut tähän vain 98:a niinkuin ohjekirja käskee, 95e10:ssä olis sitä viinaa enempi..?

Ainakin viimeksi kun itselleni tuli ajokieltoa katsastuksesta niin otteeseen tuli myös maininta, että auto ajokiellossa kunnes vika korjattu ja jälkinäyttö 30 päivän kuluessa. Ja meinasipa liimata sen punaisen tarran myös lasiin, mutta ilmeisesti näki naamasta, että kun selkänsä kääntää niin vika korjattu ja tarra pois, joten antoi sen suoraan käteen ja totesi, että autolla saa sitten ajaa normaalisti kun korjattu. Niin ja ei ollut leima mennyt vielä vanhaksi. Jos ei ole ajohommat muuttuneet muutaman vuoden sisään, niin tarra pois ja liikenteeseen, ei poliisit sitä tien päällä millään voi todeta onko päästöt kohillaan vai ei.
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Punanen hiano tarra koristaa tuulilasia juu, 3 päivää laittoi kyllä ajoaikaa korjaamolle vientiä varten,
ja kuukauden sisällä näyttö.
Noh, hain purkin Masinolia ja parilitraa 95:sta ja kurnuuttelin pihassa vartin ajan.
Huomenna vien korjaamolle ja katsovat jahka ehtivät.
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M103 Co liian korkea

Viesti Kirjoittaja napa »

puuhapena kirjoitti: Noh, hain purkin Masinolia ja parilitraa 95:sta ja kurnuuttelin pihassa vartin ajan.
Huomenna vien korjaamolle ja katsovat jahka ehtivät.
se piti olla marinolia, ei masinolia... tuo marinol on paineilma jarrujen jäänestoainetta (no, nykyään kai myydään spriikeitin polttoaineen nimellä) ja on paljon tykympää tavaraa, kuin masinol...

marinol ja sinol sisältää etanolia 80-100 % ja masinol vain jotain 30-50%, puhdistuskyky on sinolilla ja marinolilla muutenkin paljon parempi, mitä masinolilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: M103 Co oli liian korkea,nyt ok

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Säädetty ja katsastettu! 8)
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M103 Co oli liian korkea,nyt ok

Viesti Kirjoittaja napa »

puuhapena kirjoitti:Säädetty ja katsastettu! 8)
saitko mitään infoa säätäjältä, että missä oli vika... se tieto kuitenkin vois auttaa jotain saman ongelman parissa painivaa myöhemmin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: M103 Co oli liian korkea,nyt ok

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

napa kirjoitti:
puuhapena kirjoitti:Säädetty ja katsastettu! 8)
saitko mitään infoa säätäjältä, että missä oli vika... se tieto kuitenkin vois auttaa jotain saman ongelman parissa painivaa myöhemmin...
Ihan pelkällä säädöllä meni, hiukan kuulemma oli lähtöarvo pienempi kuin konttorin lukema.
Ehkä masinol käsittely auttoi vähän, ehkä ei. Henkimaailman vehkeitä.. :lol:
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Vastaa Viestiin