W203 Cdi, suuttimen kiinnityspultin kierre korkkas

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
londo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 09.08.2011 10:49

W203 Cdi, suuttimen kiinnityspultin kierre korkkas

Viesti Kirjoittaja londo »

Moi,

ajattelin kertoa tällaisen happy ending tarinan ja jos muille sattuu, niin ei hätiämitiä.

Elikkä mulla alko tolla w203 200 cdi mersulla pitkän ajon jälkeen haisemaan hieman pakokaasu kabiinissa. Aluksi luulin sen tulevan lämppäristä, ku keha2:sen valoissa pakaa oleen muitaki jonossa. No varmistuttuani siitä, että se en ole vaan minä, ku sen haistaa, aloin lueskella forumilta ohjeita. Ei sitä aina tiiä, ku on sama pää kesät talvet.

Tähänhän tuntu olevan kaksi vaihtoehtoa: 1. suutin vuotaa tai 2. turbon takana oleva putki on löysällä. Noo muovikoristeet mettään motin päältä ja ihana "laava" yllärihän siellä oli ykkösmukin päällä. Ikävää kamaa, kuin kivettynyttä pikeä.

Eipä mittään, suuttimen ympäriltä laavat pois ja se säälittävä 6mm pultti irti. Suutin irtos näppärästi Karfomiksillä asiaankuuluvila työkaluilla. Käytin sitten vanhan pultin käsin paikallaan, jotta se laava irtoais sieltä pultinreijästä. Voi sitä #¤%& ilon päivää ku käsin kierretty pultti toi mukanaan sentin verran alumiini "serpentiiniä".

Onneksi Karfomiksillä (Lohjalla) ei menny sormi suuhun vaan siellä oli yber hienot työkalut asiaan suunnitellulle holkille, joka koristaa nyt kantta. Kari oli teettänyt lisäksi custom made ohjurit myös sille holkin poralle + hokin kinnittimelle oli kans oma ohjuri (marmori tiskin pajassa kuulemma poraillaan vapaalla kädellä, voi olla p***ka puhettaki...tämä tieto siis muualta ku Karfomiksiltä). Ongelmahan on siinä holkin poraamisessakin se, että se kansi on siellä vinossa. Kuulemma ei tule hätä käteen edes pultin katketessa kanteen, vaan sillekki oli omat työkalut Karfomiksillä. Maksaa muuten sellanen työkalusarja ihan h**osti.

Venakoppahan tuossa piti käyttää irti, mutta nyt on sitte kaikissa mukeissa suuttimilla uudet tiivisteet.

Täytyy myöntää, että itte en uskaltais availla vuotanutta suutinta, jos ei back uppina ole tuollaisia holkki työkaluja. Ja helicoil siellä EI toimi, oli @toisaalla kokeiltu ja 3kk jälkeen oli suutin ponnahtanu terhakasti konepeltiin.

Muistakaa sitte aina vaihtaa irrotettaesa se tiiviste, haarukka ja pultti. Pultti on venymäpultti ja se "kuoleutuu" pois otettaessa. Sitte suuttimen runkoon llaitetaan vehon asiaan kuuluvaa rasvaa.

Iso kiitos työstä menee Karfomiksille, joka on mersujen erikoishuoltaja, varsinki jo ikääntyneemmille yksilöille. Löytyy osaamista maalaamisesta hitsaukseen. Montulle mahtuu linja-autot, kuorma-autot ja työkokemusta hänellä on raskaskone ja henkilöauto huollosta paljon.

Hintakin oli suosiollisempi kuin Veho ;)

Lopuksi suosittelen kaikille cdi moottorin omistavalle, että viimeistään 200 tkm kohalla vaihtaa ne suuttimen tiivisteet, ennenkuin ne vuotaa ja tarvitaan holkkeja kanteen. Ilman vuotoa homma on tosi simppeli. Itselläni oli ns. worst case scenario. Kuulemma uusimmissa mersuissa on tuollaiset teräs holkit jo tehdasasenteisina noissa alumiinikansissa.
Vastaa Viestiin