
ässän sähkön kulutus
ässän sähkön kulutus
eli onko normaalia noin 0,4A kulutus kun laitoin mittarin akun ja kengän väliin ? autossa ei ollut mitään virtoja kyseisellä hetkellä tai valoja.. jotenkin tuntuu että akut ei vaan kestä.. tiedä sitten onko ollut paskoja akkuja...
100A akku siis kyseessä ja vaihdettu 11kk sitten.. niin ja auto on w140 SEL vm. 91

Viimeksi muokannut jonmay, Ma 03.12.2012 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: ässän sähkön kulutus
Kuullostaisi siltä että joku pieni 5W lamppu palaa jossain. Sammuuko takaluukussa oleva valo kun luukunlaittaa kiinni? Ei muutako tutkimaan valoja.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: ässän sähkön kulutus
Eli 0,4 A:n virrankulutus levossa ei missään tapauksessa ole normaalia.
Re: ässän sähkön kulutus
Kulutusta mitattaessa ovet/ikkunat kiinni ja lukkoon,
myös takaluukku.
Pitää odottaa noin 30min. jotta kaikki sähkömermeet
sammuu, huomaa hyvin kun kulutus tipahtaa.
Ja sitten vaan sulakkeita nyppimään
myös takaluukku.
Pitää odottaa noin 30min. jotta kaikki sähkömermeet
sammuu, huomaa hyvin kun kulutus tipahtaa.
Ja sitten vaan sulakkeita nyppimään

Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: ässän sähkön kulutus
Anteeksi, tämä siis uudemmissa can väylä laitteissa 

Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: ässän sähkön kulutus
Terkele kirjoitti:Kulutusta mitattaessa ovet/ikkunat kiinni ja lukkoon,
myös takaluukku.
Pitää odottaa noin 30min. jotta kaikki sähkömermeet
sammuu, huomaa hyvin kun kulutus tipahtaa.
Ja sitten vaan sulakkeita nyppimään
akku takakontissa


Re: ässän sähkön kulutus
Lukon voi painaa kiinni esim. meisselillä, niin jää kontti
auki, mutta auto luulee että on kiinni.
auki, mutta auto luulee että on kiinni.
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: ässän sähkön kulutus
paljonkos se kulutus saisi olla 0,04A ? nyt on mitattu ja 0,34 aika tarkalleen kulutus.. mistäköhän sitä vikaa lähtisi etsimään..? 

Re: ässän sähkön kulutus
Ota sulake kerrallaan pois - vain ne sulakkeet joissa on virta jatkuvasti päällä: keskuslukitus, hälytin, kello, radion muistivirta, mittaristo, moottorin tietokone - ja seuraa koska virta tipahtaa 0,34:stä sinne 0,05:n alle.
Virralliset sulakkeet voi tarkistaa yleismittarilla ja kytkentäkaaviotakin voisi käyttää apuna niin ei tule otettua turhia irti, ja sitä tarvitaan viimeistään siiinä vaiheessa kun virtasyöppö löytyy.
Virralliset sulakkeet voi tarkistaa yleismittarilla ja kytkentäkaaviotakin voisi käyttää apuna niin ei tule otettua turhia irti, ja sitä tarvitaan viimeistään siiinä vaiheessa kun virtasyöppö löytyy.
Re: ässän sähkön kulutus
Kaverilla oli jokus opelissa samanlaista vaivaa ja käskin ottamaan laturinjohdot irti.
Laturi pääsi jotenki purkamaan akkua vaikka muuten toimi normaalisti.
Laturin vaihdolla tuli kuntoon.
Laturi pääsi jotenki purkamaan akkua vaikka muuten toimi normaalisti.
Laturin vaihdolla tuli kuntoon.
Re: ässän sähkön kulutus
onko muuten tietoa kenelläkään onko kyseisessä autossa konehuoneessa jossain plusnapa ? pienen tarkastelun jälkeen ei osunut silmään...
Re: ässän sähkön kulutus
Eipä taida olla.jonmay kirjoitti:onko muuten tietoa kenelläkään onko kyseisessä autossa konehuoneessa jossain plusnapa ? pienen tarkastelun jälkeen ei osunut silmään...
W220 S320
Re: ässän sähkön kulutus
plaaahhh... sulakkeita revitty yksitellen irti, mittailtu mutta eipä löytynyt mitään mikä veisi... alkaa hermot menee... 

Re: ässän sähkön kulutus
Siis virtaa menee vaikka kaikki sulakkeet irrotettu? Paljonko kuluttaa? Otitko laturin johdon irti? Kyllähän se kulutus loppuu kun kaikki sulakkeet on avattu, voi vaatia jonkun pre-fusen irrotuksen pahimmillaan.jonmay kirjoitti:plaaahhh... sulakkeita revitty yksitellen irti, mittailtu mutta eipä löytynyt mitään mikä veisi... alkaa hermot menee...
Re: ässän sähkön kulutus
Katsoitko mihin päin se 0,4A on menossa?jonmay kirjoitti:eli onko normaalia noin 0,4A kulutus kun laitoin mittarin akun ja kengän väliin ? autossa ei ollut mitään virtoja kyseisellä hetkellä tai valoja.. jotenkin tuntuu että akut ei vaan kestä.. tiedä sitten onko ollut paskoja akkuja...100A akku siis kyseessä ja vaihdettu 11kk sitten.. niin ja auto on w140 SEL vm. 91
Kun meikä myös ihmetteli akun purkautumista ja mittailin akun + kaapelista
niin pihtimittari näytti että virtaa kulkis akkuun päin kone seisoksissa!
No akku pois, toinen tilalle niin kyllä se akun itsepurkaus oli tosiaankin tuon 0,3A varastonkin lattialla.
Akku ei ollut kuin pari vuotta vanha Motonetin joku Snajzer AMG että silleen.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: ässän sähkön kulutus
W140:ssa on vain yksi akku joten sinne ei virtaa muualta autosta tule kun laturi ei pyöri.fokura kirjoitti:Katsoitko mihin päin se 0,4A on menossa? Kun meikä myös ihmetteli akun purkautumista ja mittailin akun + kaapelista niin pihtimittari näytti että virtaa kulkis akkuun päin kone seisoksissa! No akku pois, toinen tilalle niin kyllä se akun itsepurkaus oli tosiaankin tuon 0,3A varastonkin lattialla.
Jos sulakkeiden takaa ei löydy vikaa, sitten se virransyöjä on sulakkeettomissa vehkeissä kuten DBFI sanoi - ja nämähän voivat olla myös jälkiasennettuja (radio, puhelin, hälytin...) jos joku on oikaissut kytkennöissä.
Re: ässän sähkön kulutus
DBFI kirjoitti:Siis virtaa menee vaikka kaikki sulakkeet irrotettu? Paljonko kuluttaa? Otitko laturin johdon irti? Kyllähän se kulutus loppuu kun kaikki sulakkeet on avattu, voi vaatia jonkun pre-fusen irrotuksen pahimmillaan.jonmay kirjoitti:plaaahhh... sulakkeita revitty yksitellen irti, mittailtu mutta eipä löytynyt mitään mikä veisi... alkaa hermot menee...
ei ihan kaikki sulakkeita ole vielä revitty irti, mutta suurinosa(yleisimmät aiheittajat).. täytyy jatkaa repimistä kun aika antaa myöten.. laturiin ei ole koskettu vielä.. pitäskö tehdä niin että ottaa kerralla kaikki niin ei tarvi jatkaa yksitellen ja jos sitten kulutus tippuu niin rupee yksitellen niitä jäljellä olevia tutkimaan.. säästäisi hieman aikaa ehkä.... kulutus on ollut koko ajan tuossa 0,3 - 0,4 välissä.. noh tällä hetkellä ongelma ratkaistu väliaikaisesti niin että kenkä irti aina navasta kun auto seisoo..

Viimeksi muokannut jonmay, Pe 07.12.2012 02:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: ässän sähkön kulutus
jysi kirjoitti:W140:ssa on vain yksi akku joten sinne ei virtaa muualta autosta tule kun laturi ei pyöri.fokura kirjoitti:Katsoitko mihin päin se 0,4A on menossa? Kun meikä myös ihmetteli akun purkautumista ja mittailin akun + kaapelista niin pihtimittari näytti että virtaa kulkis akkuun päin kone seisoksissa! No akku pois, toinen tilalle niin kyllä se akun itsepurkaus oli tosiaankin tuon 0,3A varastonkin lattialla.
Jos sulakkeiden takaa ei löydy vikaa, sitten se virransyöjä on sulakkeettomissa vehkeissä kuten DBFI sanoi - ja nämähän voivat olla myös jälkiasennettuja (radio, puhelin, hälytin...) jos joku on oikaissut kytkennöissä.
radio on laitettu oikein siitä oon varma.. puhelinta ei ole.. kaukosäätöinen keskuslukko on laitettu loppukesästä mutta senkin laittoi kyllä kaveri jonka pitäisi osata hommansa..


Re: ässän sähkön kulutus
Säästääkö aikaa jos ottaa kaikki sulakkeet kerralla irti ja asentaa paikoilleen yksitellen, verrattuna siihen että ottaa yksitellen irti kunnes virrankulutus hiipuu ja laittaa irti otetut takaisin kerralla?jonmay kirjoitti: pitäskö tehdä niin että ottaa kerralla kaikki niin ei tarvi jatkaa yksitellen ja jos sitten kulutus tippuu niin rupee yksitellen niitä jäljellä olevia tutkimaan.. säästäisi hieman aikaa ehkä...
Joka tapauksessa "diagnoosia" ei voi tehdä niin että laittaa sulakkeita paikoilleen yksitellen, ainakaan kaikissa tapauksissa. Virrankulutuksen voi aiheuttaa joku ohjainlaite joka ei päästä CAN-väylää lepoon mutta sulakeresetin jälkeen ei välttämättä teekään tuota enää. Voi myös olla että syyllinen on joku muu (saman) CAN-väylän laite kuin se josta sulake otettiin irti ja josta kulutus putosi.
Re: ässän sähkön kulutus
Ei kai 91 Ässässä ole vielä CAN-väylää??
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: ässän sähkön kulutus
Kuuluisa malli siitä, että alkeellinen CAN-väylä löytyy kyseisestä mallista.
Re: ässän sähkön kulutus
Siis oli CAN-väylää tai ei niin myönnän kyllä ajatelleeni jotain uudempaa mallia joissa noita ongelmia tyypillisemmin esiintyy. Möykkyä en tunne ollenkaan. Mutta menihän se otsikon piikkiin kuitenkin kun siinä puhuttiin vain ässästä.kari v kirjoitti:Ei kai 91 Ässässä ole vielä CAN-väylää??

Re: ässän sähkön kulutus
Alkupään W140 CAN on moottoriboksien ja ABS:n keskinäiseen jutusteluun ja todennäköisesti hiljenee heti kun sytytysvirta katkeaa (en ole kylläkään mitannut) kun siinä ei ole tätä uudempien mallien mukavuusosastoa.
W220:ssä näyttää olevan niin että nopeimmin saadaan rauha kun auto on lukitsematta ja virrat pidetään pois päältä - 1-2 minuuttia riittää jotta päästään 50-100 mA paikkeille. Jos jonkin CAN-modulin sulakkeen käyttää irti, virran palatessa se herää ja herättelee kaveritkin jolloin virta hyppää n. 3 A paikkeille, mutta palaa alle minuutissa takaisin normaalitasoon. Tämä autossa jossa ei ole navigaattoria (Comand), se saattaa huhuilla sijaintiaan 20 minuuttia joten sen sulake kannattaa kyllä ottaa irti muun auton diagnosoinnin ajaksi.
Äskettäin haarukoitiin W220:stä samanlainen virransyöntiongelma (0,4 A) sulakkeita nyppimällä ja syylliseksi paljastui puhelin jossa näyttö ei toiminut - se oli "salaa" päällä.
W220:ssä näyttää olevan niin että nopeimmin saadaan rauha kun auto on lukitsematta ja virrat pidetään pois päältä - 1-2 minuuttia riittää jotta päästään 50-100 mA paikkeille. Jos jonkin CAN-modulin sulakkeen käyttää irti, virran palatessa se herää ja herättelee kaveritkin jolloin virta hyppää n. 3 A paikkeille, mutta palaa alle minuutissa takaisin normaalitasoon. Tämä autossa jossa ei ole navigaattoria (Comand), se saattaa huhuilla sijaintiaan 20 minuuttia joten sen sulake kannattaa kyllä ottaa irti muun auton diagnosoinnin ajaksi.
Äskettäin haarukoitiin W220:stä samanlainen virransyöntiongelma (0,4 A) sulakkeita nyppimällä ja syylliseksi paljastui puhelin jossa näyttö ei toiminut - se oli "salaa" päällä.
Re: ässän sähkön kulutus
noniii päivitystä tähänkin asiaan.. nyt kun aikaa oli sopivasti niin kaikki sulakkeet mitattu.. lähtökohta siis oli se että n. 0,35 - 0,36A akusta hävisi koko ajan.. sulakkeen numero 17. Instrum, cluster, turn signal / hazard warn, flasher, ceiling light (steering angle sensor) kun ottaa pois niin kulutus tippuu 0,19 - 0,21A missään vaiheessa kulutusta ei saatu tuon lähemmäksi nollaa vaikka yksitellen sulakkeita revitty irti... mitähän kaikkia tuon sulakkeen takana sitten on ja mistä se loppu purkaus voisi johtua ? laturista ? taitaa kädetön mersumies joutua viemään mersunsa autosähköliikkeeseen...
onko muuten kenelläkään hajua mitä uusi laturi maksaa ?

Re: ässän sähkön kulutus
ongelma ratkaistu osittain.. defan akkulaturi laitettu kiinni..
Re: ässän sähkön kulutus
Laturin diodit voivat vuotaa, kannattaisi kokeilla vaihtoa.
Onko autossa poppikoneita tai hälyttimiä jälkiasennettuna?
Onko autossa poppikoneita tai hälyttimiä jälkiasennettuna?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: ässän sähkön kulutus
yksi kutunen mankka ja pari kaiutinta..
eikä ole hälyjä asennettu jälkeenpäin... laturi voisi olla mutta ei nyt kerkiä hutkimaan...

Re: ässän sähkön kulutus
Eipä sitä vaihtaa ole tarvis, piuha irti samalla kun mittaa vuotovirtaa.
Re: ässän sähkön kulutus
kannattaa puhistaa laturi. Sinne kertyy pölyä joka tekee laturista purkavan. Samalla vaihtaa uudet hiilet ja jännitteen säätimen niin pärjää vuosia. 

-Saksalainen vitonen, mualiman kaunein ääni... :)