ässän sähkön kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

eli onko normaalia noin 0,4A kulutus kun laitoin mittarin akun ja kengän väliin ? autossa ei ollut mitään virtoja kyseisellä hetkellä tai valoja.. jotenkin tuntuu että akut ei vaan kestä.. tiedä sitten onko ollut paskoja akkuja... :) 100A akku siis kyseessä ja vaihdettu 11kk sitten.. niin ja auto on w140 SEL vm. 91
Viimeksi muokannut jonmay, Ma 03.12.2012 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Kuullostaisi siltä että joku pieni 5W lamppu palaa jossain. Sammuuko takaluukussa oleva valo kun luukunlaittaa kiinni? Ei muutako tutkimaan valoja.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eli 0,4 A:n virrankulutus levossa ei missään tapauksessa ole normaalia.
Terkele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 20.05.2011 15:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja Terkele »

Kulutusta mitattaessa ovet/ikkunat kiinni ja lukkoon,
myös takaluukku.
Pitää odottaa noin 30min. jotta kaikki sähkömermeet
sammuu, huomaa hyvin kun kulutus tipahtaa.

Ja sitten vaan sulakkeita nyppimään ;)
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Terkele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 20.05.2011 15:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja Terkele »

Anteeksi, tämä siis uudemmissa can väylä laitteissa :(
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

Terkele kirjoitti:Kulutusta mitattaessa ovet/ikkunat kiinni ja lukkoon,
myös takaluukku.
Pitää odottaa noin 30min. jotta kaikki sähkömermeet
sammuu, huomaa hyvin kun kulutus tipahtaa.

Ja sitten vaan sulakkeita nyppimään ;)

akku takakontissa :) ja muistaakseni penkit ei ees kaadu(en ole tosin varma asiasta) joten mites mittaan yleismittarilla ilman että avaan konttia..? :) konttiin ei muuten syty valo kun sen avaa.. en oo kerinnyt tutkimaan että onko siellä valoa vai ei.. sisältä valot on ollut pois.. ja toi on mitattu pari minuuttia sen jälkeen kun auto on sammutettu... täytyykin kokeilla tunnin jälkeen mitä se sitten sanoo... kiitoksia vastauksista...
Terkele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 20.05.2011 15:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja Terkele »

Lukon voi painaa kiinni esim. meisselillä, niin jää kontti
auki, mutta auto luulee että on kiinni.
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

paljonkos se kulutus saisi olla 0,04A ? nyt on mitattu ja 0,34 aika tarkalleen kulutus.. mistäköhän sitä vikaa lähtisi etsimään..? :)
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Ota sulake kerrallaan pois - vain ne sulakkeet joissa on virta jatkuvasti päällä: keskuslukitus, hälytin, kello, radion muistivirta, mittaristo, moottorin tietokone - ja seuraa koska virta tipahtaa 0,34:stä sinne 0,05:n alle.

Virralliset sulakkeet voi tarkistaa yleismittarilla ja kytkentäkaaviotakin voisi käyttää apuna niin ei tule otettua turhia irti, ja sitä tarvitaan viimeistään siiinä vaiheessa kun virtasyöppö löytyy.
Tuomersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 16.07.2012 21:02

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja Tuomersu »

Kaverilla oli jokus opelissa samanlaista vaivaa ja käskin ottamaan laturinjohdot irti.
Laturi pääsi jotenki purkamaan akkua vaikka muuten toimi normaalisti.
Laturin vaihdolla tuli kuntoon.
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

onko muuten tietoa kenelläkään onko kyseisessä autossa konehuoneessa jossain plusnapa ? pienen tarkastelun jälkeen ei osunut silmään...
Avatar
Hanski-57
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 10.07.2012 13:01
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja Hanski-57 »

jonmay kirjoitti:onko muuten tietoa kenelläkään onko kyseisessä autossa konehuoneessa jossain plusnapa ? pienen tarkastelun jälkeen ei osunut silmään...
Eipä taida olla.
W220 S320
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

plaaahhh... sulakkeita revitty yksitellen irti, mittailtu mutta eipä löytynyt mitään mikä veisi... alkaa hermot menee... :twisted:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jonmay kirjoitti:plaaahhh... sulakkeita revitty yksitellen irti, mittailtu mutta eipä löytynyt mitään mikä veisi... alkaa hermot menee... :twisted:
Siis virtaa menee vaikka kaikki sulakkeet irrotettu? Paljonko kuluttaa? Otitko laturin johdon irti? Kyllähän se kulutus loppuu kun kaikki sulakkeet on avattu, voi vaatia jonkun pre-fusen irrotuksen pahimmillaan.
Avatar
fokura
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 03.11.2008 20:13

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja fokura »

jonmay kirjoitti:eli onko normaalia noin 0,4A kulutus kun laitoin mittarin akun ja kengän väliin ? autossa ei ollut mitään virtoja kyseisellä hetkellä tai valoja.. jotenkin tuntuu että akut ei vaan kestä.. tiedä sitten onko ollut paskoja akkuja... :) 100A akku siis kyseessä ja vaihdettu 11kk sitten.. niin ja auto on w140 SEL vm. 91
Katsoitko mihin päin se 0,4A on menossa?
Kun meikä myös ihmetteli akun purkautumista ja mittailin akun + kaapelista
niin pihtimittari näytti että virtaa kulkis akkuun päin kone seisoksissa!
No akku pois, toinen tilalle niin kyllä se akun itsepurkaus oli tosiaankin tuon 0,3A varastonkin lattialla.
Akku ei ollut kuin pari vuotta vanha Motonetin joku Snajzer AMG että silleen.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jysi »

fokura kirjoitti:Katsoitko mihin päin se 0,4A on menossa? Kun meikä myös ihmetteli akun purkautumista ja mittailin akun + kaapelista niin pihtimittari näytti että virtaa kulkis akkuun päin kone seisoksissa! No akku pois, toinen tilalle niin kyllä se akun itsepurkaus oli tosiaankin tuon 0,3A varastonkin lattialla.
W140:ssa on vain yksi akku joten sinne ei virtaa muualta autosta tule kun laturi ei pyöri.

Jos sulakkeiden takaa ei löydy vikaa, sitten se virransyöjä on sulakkeettomissa vehkeissä kuten DBFI sanoi - ja nämähän voivat olla myös jälkiasennettuja (radio, puhelin, hälytin...) jos joku on oikaissut kytkennöissä.
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

DBFI kirjoitti:
jonmay kirjoitti:plaaahhh... sulakkeita revitty yksitellen irti, mittailtu mutta eipä löytynyt mitään mikä veisi... alkaa hermot menee... :twisted:
Siis virtaa menee vaikka kaikki sulakkeet irrotettu? Paljonko kuluttaa? Otitko laturin johdon irti? Kyllähän se kulutus loppuu kun kaikki sulakkeet on avattu, voi vaatia jonkun pre-fusen irrotuksen pahimmillaan.

ei ihan kaikki sulakkeita ole vielä revitty irti, mutta suurinosa(yleisimmät aiheittajat).. täytyy jatkaa repimistä kun aika antaa myöten.. laturiin ei ole koskettu vielä.. pitäskö tehdä niin että ottaa kerralla kaikki niin ei tarvi jatkaa yksitellen ja jos sitten kulutus tippuu niin rupee yksitellen niitä jäljellä olevia tutkimaan.. säästäisi hieman aikaa ehkä.... kulutus on ollut koko ajan tuossa 0,3 - 0,4 välissä.. noh tällä hetkellä ongelma ratkaistu väliaikaisesti niin että kenkä irti aina navasta kun auto seisoo.. :D
Viimeksi muokannut jonmay, Pe 07.12.2012 02:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

jysi kirjoitti:
fokura kirjoitti:Katsoitko mihin päin se 0,4A on menossa? Kun meikä myös ihmetteli akun purkautumista ja mittailin akun + kaapelista niin pihtimittari näytti että virtaa kulkis akkuun päin kone seisoksissa! No akku pois, toinen tilalle niin kyllä se akun itsepurkaus oli tosiaankin tuon 0,3A varastonkin lattialla.
W140:ssa on vain yksi akku joten sinne ei virtaa muualta autosta tule kun laturi ei pyöri.

Jos sulakkeiden takaa ei löydy vikaa, sitten se virransyöjä on sulakkeettomissa vehkeissä kuten DBFI sanoi - ja nämähän voivat olla myös jälkiasennettuja (radio, puhelin, hälytin...) jos joku on oikaissut kytkennöissä.

radio on laitettu oikein siitä oon varma.. puhelinta ei ole.. kaukosäätöinen keskuslukko on laitettu loppukesästä mutta senkin laittoi kyllä kaveri jonka pitäisi osata hommansa.. :) hälyistä tuli mieleen että rupes tossa loppusyksystä huutelee omiaan aika useesti ja nyt en ees aina jaksa pitää keskuslukkoo päällä jos yöllä rupee huutaa.. :)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jonmay kirjoitti: pitäskö tehdä niin että ottaa kerralla kaikki niin ei tarvi jatkaa yksitellen ja jos sitten kulutus tippuu niin rupee yksitellen niitä jäljellä olevia tutkimaan.. säästäisi hieman aikaa ehkä...
Säästääkö aikaa jos ottaa kaikki sulakkeet kerralla irti ja asentaa paikoilleen yksitellen, verrattuna siihen että ottaa yksitellen irti kunnes virrankulutus hiipuu ja laittaa irti otetut takaisin kerralla?

Joka tapauksessa "diagnoosia" ei voi tehdä niin että laittaa sulakkeita paikoilleen yksitellen, ainakaan kaikissa tapauksissa. Virrankulutuksen voi aiheuttaa joku ohjainlaite joka ei päästä CAN-väylää lepoon mutta sulakeresetin jälkeen ei välttämättä teekään tuota enää. Voi myös olla että syyllinen on joku muu (saman) CAN-väylän laite kuin se josta sulake otettiin irti ja josta kulutus putosi.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja kari v »

Ei kai 91 Ässässä ole vielä CAN-väylää??
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
be39
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ti 15.12.2009 23:08

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja be39 »

Kuuluisa malli siitä, että alkeellinen CAN-väylä löytyy kyseisestä mallista.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kari v kirjoitti:Ei kai 91 Ässässä ole vielä CAN-väylää??
Siis oli CAN-väylää tai ei niin myönnän kyllä ajatelleeni jotain uudempaa mallia joissa noita ongelmia tyypillisemmin esiintyy. Möykkyä en tunne ollenkaan. Mutta menihän se otsikon piikkiin kuitenkin kun siinä puhuttiin vain ässästä. :)
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Alkupään W140 CAN on moottoriboksien ja ABS:n keskinäiseen jutusteluun ja todennäköisesti hiljenee heti kun sytytysvirta katkeaa (en ole kylläkään mitannut) kun siinä ei ole tätä uudempien mallien mukavuusosastoa.

W220:ssä näyttää olevan niin että nopeimmin saadaan rauha kun auto on lukitsematta ja virrat pidetään pois päältä - 1-2 minuuttia riittää jotta päästään 50-100 mA paikkeille. Jos jonkin CAN-modulin sulakkeen käyttää irti, virran palatessa se herää ja herättelee kaveritkin jolloin virta hyppää n. 3 A paikkeille, mutta palaa alle minuutissa takaisin normaalitasoon. Tämä autossa jossa ei ole navigaattoria (Comand), se saattaa huhuilla sijaintiaan 20 minuuttia joten sen sulake kannattaa kyllä ottaa irti muun auton diagnosoinnin ajaksi.

Äskettäin haarukoitiin W220:stä samanlainen virransyöntiongelma (0,4 A) sulakkeita nyppimällä ja syylliseksi paljastui puhelin jossa näyttö ei toiminut - se oli "salaa" päällä.
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

noniii päivitystä tähänkin asiaan.. nyt kun aikaa oli sopivasti niin kaikki sulakkeet mitattu.. lähtökohta siis oli se että n. 0,35 - 0,36A akusta hävisi koko ajan.. sulakkeen numero 17. Instrum, cluster, turn signal / hazard warn, flasher, ceiling light (steering angle sensor) kun ottaa pois niin kulutus tippuu 0,19 - 0,21A missään vaiheessa kulutusta ei saatu tuon lähemmäksi nollaa vaikka yksitellen sulakkeita revitty irti... mitähän kaikkia tuon sulakkeen takana sitten on ja mistä se loppu purkaus voisi johtua ? laturista ? taitaa kädetön mersumies joutua viemään mersunsa autosähköliikkeeseen... :) onko muuten kenelläkään hajua mitä uusi laturi maksaa ?
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

ongelma ratkaistu osittain.. defan akkulaturi laitettu kiinni..
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Laturin diodit voivat vuotaa, kannattaisi kokeilla vaihtoa.

Onko autossa poppikoneita tai hälyttimiä jälkiasennettuna?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jonmay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 17.10.2012 03:37

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jonmay »

yksi kutunen mankka ja pari kaiutinta.. :) eikä ole hälyjä asennettu jälkeenpäin... laturi voisi olla mutta ei nyt kerkiä hutkimaan...
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Eipä sitä vaihtaa ole tarvis, piuha irti samalla kun mittaa vuotovirtaa.
Avatar
smgt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 17.12.2008 21:57
Paikkakunta: Paltamo

Re: ässän sähkön kulutus

Viesti Kirjoittaja smgt »

kannattaa puhistaa laturi. Sinne kertyy pölyä joka tekee laturista purkavan. Samalla vaihtaa uudet hiilet ja jännitteen säätimen niin pärjää vuosia. :)
-Saksalainen vitonen, mualiman kaunein ääni... :)
Vastaa Viestiin