Noniin, nyt on tallissa jotain saatu aikaankin. Hitsikone piti käydä hakemassa, että saa mersun paikkailtua ja eiköhän sille muutakin käyttöä löydy. Weldmac 180 voimavirta Mig-hitsi tuli ostettua ja kaveriksi 6kg hiilidioksidi pullo. Hintaa näille tuli vähän vajaa 600€, kallista opiskelijalle, mutta harrastukset maksaa ja täytyyhän sitä jollain saada aikansa kulumaan.
Ruostepaikoista on vedetty reilulla kädellä pala pois ja tervettä pelliä tilalle. Oma hommansa oli kun väänteli paikoista edes vähän oikean näköisiä. Työkaluina käytettiin viilapenkkiä, vasaraa ja erimoisia pihtejä, eli ei mitään hienoja pellisepän vehkeitä, mutta joka koloon saatiin kuitenkin paikka tehtyä, aikaa tosin meni parikin täyttä työpäivää. Paikkoja tuli tehtyä parisenkymmentä, pienimmät peukalon pään kokoisia ja suuremmat kämmenen kokoisia, mitään suurempaa mätinyttä aluetta ei siis löytynyt. Korin ja keulaosan sauma tuli myös puhdistettua ruosteesta, maalattua happopohjalla ja massa polttoöljy seos päälle. Etulokareista tuli vähän muotoiltua pokkausta ettei raavi pyörät niin helposti kiinni, samalla vedettiin sinnekin happo pohjaa ja massaa ruostumisen ehkäisemiseksi. Lokarin takaosan ajattelin massata. Sisälokasuojat jäävät pois, ne ovat muutenkin vähän saaneet siipeensä kun rengas silloin tällöin raapaissut. Tällä tuskin ajetaan talvisin ja pyörän lähettyville laitetaan reilusti massaa ettei kivet kolise. Takakelkka tuli myös käytettyä pois ja putsailtua suuremmista ruosteista. Tämä piti aluksi puhaltaa ja maalata kokonaan, mutta paikkaan, jossa piti käyttää puhallettavana ei saatu hiekkaa, joten tyydyin putsailemaan rälläkällä isoimmat ja laittamaan massaa päälle. Samalla putsailtiin ja suojailtiin takakelkan kiinnityksien vierestä paikat, josta nämä yleensä ovat ruosteessa, sieltä löytyi pelkkää pintaruostetta.
Taakse laitettiin kaverin tekemät camber-tangot, 30mm putki, johon tehty päihin kierteet 12mm pallonivelelle, ennen camber-kulma takana oli 3-4 astetta ja sen huomasi myös renkaan kulumisesta, nyt pyörät ovat paljon paremmassa asennossa. Takavanteille tuli laitettua vanhat kitkakumit kun sopivan edukkaasti sai. Vanteet myös maalataan tummaksi metallihohto hopeaksi ja huuli kiillotetaan.
Takakonttia eristetty massaamalla sivuilta ja pohjasta, pohjaan laitettu bitumia massan lisäksi ja sivuille ilmastointiputkien äänieristettä. Kontin luukkuun laitettiin nurkissa pyörineitä äänieristematon paloja. Uudet savu/punaiset takavalon lasit tuli haettua motonetistä, sanoin kirkkaat etu- ja sivuvilkut sekä etuvalon alalistat ilman lampunpesimen reikiä. Rekisterikilpien alle tehty levyt parin millin alumiinista ja konttorilta haettu uudet, siistit kilvet vanhojen kärsineiden tilalle. Jarrusatulat sutattu punaiseksi miranoolilla. Tuulilasi pitäisi luultavasti vaihtaa ennen leimalla käyttämistä, koska halki hantin puolelta.
Paikkojen hitsaus onnistui hyvin lukuunottamatta hantin puoleista ovea. Listan yläkiinnikkeen kohdalle, keskelle ovea piti hitsata 2 paikkaa. Varovasti yritin hitsata ja annoin jäähtyä välillä, mutta siitä huolimatta vetelivät aika pahasti. Sitten ei auttanut muuta kuin Parilla vasaralla alkaa venyttää pelliä sauman kohdasta. Aluksi yritin lämmöllä saada lommot oikaistua, mutta jäähdyttyään ne palasivat aina takaisin samaan muotoon. Muutaman tunnin vasaralla naputtelun jälkeen saatiin toinen, suurempi ja loivempi lommo lähes kokonaan suoraksi ja toista lommoakin saatiin huomattavasti pienemmäksi. Tämän jälkeen jääneet lommot tinattiin, jonka päälle vedettiin pakkelia. Oveen sai vajaa 10 kerrosta pakkelia laittaa ja hioa, ennen kuin tuli omasta mielestä tarpeeksi suora. Sen jälkeen päälle vedettiin vielä spraykitti, saman asian tosin olisi ajanut ohentamaton pohjamaali, mutta kuivumisaika olisi ollut murto-osan spraykitin kuivumisajasta. Nyt ovi on pohjamaalissa ja odottaa pintaväriä. Pienemmän korjausmaalaukset teen kynäruiskulla, jollaista en muuten ennen ole käyttänyt, isommat osat menee tavallisella motonetin halvalla yläsäiliöllisellä.
Kylkiantennin reikä hitsattiin myös umpeen ja tällä kertaa huolellisesti vasaroitiin aina parin pisteen jälkeen ettei vaan pääse vetelemään, samoin tehtiin takavalon alla olevalle paikalle. Saumat ja isommat kolot tinattiin ja taas päälle pakkelit ja sparykitit.
Oven alareunat vaihdettiin myös lähes kokonaan etuovista, se osa johon oven tiiviste tulee. Tänään aloittelin pintavärin vetoa: antennin paikka, peräluukun kannesta pari kohtaa, etulokarien kaaresta pari pientä paikkaa, takavalon alusta sekä kattoantennin ympärys tuli maalattua kynäruiskulla ja oikein hämmästyin kuinka vähän maalia kului, tuntui ettei sitä mennyt juuri yhtään vaikka huolella valon kanssa maalasin ettei vaan jää punainen pohja paistamaan mistään. Parinviikon päästä olisi edessä lakan rajojen myllytys mahdollisimman huomaamattomaksi. Helpointahan se olisi vetää isompi alue kerralla uuteen väriin ja rajata maalaus aina johonin listaan kohtaan tms. Paikkamaalaus jää melkein poikkeuksetta aina näkyviin, varsinkin metallihohto väreissä. Huomenna pitäsi maalata puskurien mustat muovilistat puskurin väriin ruiskulla, mahdollisesti vanteen keskiöt samalla, sekä hantin oven vedellyt alue ja pari muuta pikkupaikkaa.
Äänentoistopuolelle tulossa myös pikkuparannuksia, vaimennuksen lisäksi. Autostudio t280 vahvistin tuli haettua pari päivää sitten postista. Se laitetaan soittamaan etupään erillissarjaa, vahvistin sijoitetaan hantin jalkatilaan. Virrat saa helposti lyhyillä vedoilla etuakulta 16mm2 kaapelilla, johon tietysti laitettu sulake väliin. Soittimeksi ostettu Pioneerin mvh150ui, soittimessa ei ole cd paikkaa, mutta pääasiassa tulee tikulta musiikkia kuunneltuakin, joten se ei itseä haittaa. Plussaa sen sijaan on 2 rca-lähtöä takana, jolloin saa subille ja etupäälle oman vahvistimen. Erkat myös kiinnitetty vähän paremmin kuin ennen ja kojelaudan sisään laitettu vanua. Subi puolelle ei toistaiseksi ole tullut suurempia muutoksia, jossain vaiheessa kesällä rakennetaan kuitenkin uusi kotelo. Subien virransaantia parannettu hieman lisäämällä laturilta akulle paksumpi johto sekä tekemällä taka-akulle alumiinista akunkengät joissa paikka 5 johdolle. Hyttiin asennettu viisarimallin volttimittari näyttämään taka-akun jännitettä, voltimittari kytketään niin että menee päälle silloin, kun soitinkin käynnistetään.
Eiköhän tässä ollut tähän aikaan illasta tarpeeksi tekstiä, loppuun vielä pari kuvaa ja huomenna hommat jatkuu.
Autostudio T280: 2x80w 4ohm.
JBL 14001 1x1630w 2ohm.
Akunkenkä vaiheessa, työstöjälki toistaiseksi vähän raaka, kun rälläkällä ja porakoneella tähän saakka valmistettu.
Tommoset palat lähti helmasta kummankin puolen pois.
Camber suorassa, antennin paikka pohjamaalattu, muttei vielä tasotettu maalin rajoja.
Hantin ovi suoristeltuna, täytyy vielä tarkistaa tumman maalin avulla ettei jäänyt mitään isompia kuoppia.
Takavalon alle tehty n. 5x10cm paikka, tinailtuna, pakkeloituna ja pohjamaalissa.
Savu/punaiset takavalon lasit motonetistä.
Volttimittari löytänyt paikkansa. Toinen vaihtoehto oli tuhkakuppi, mutta tohon toteutus kävi paljon helpommin.
