eli homma meni jotakuinki näin; Auto oli tallissa purettuna (pieniä maaluuhommia) yön aikana takalasi possahtanu pikku palasiks.
onko muille sattunu samoin?
Eipä onneksi ole sattunut..
Mutta jos olet kerran autoa purkanut ja vaikka nostanut koria epätasaisesti (ts. jostain muualta kuin akselista tai helman kumityynyistä ym.). Niin koriin on tullut jännitettä ja ei välttämättä tartte kuin aukaista ovet, että kori pääsee kiertymään..
Ei se nimittäin paljon tarvi..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
Vanhasta W123:sta paukahti takalasi yht´äkkiä, syytä on mahdoton arvailla. Joku terävä esine lienee siihen osunut.
Takalasi on karkaistu, eikä siinä voi olla mitään havaittavia alkusäröjä, se on joko ehjä tai rikki. Itse rikoin yhden takalasin puhaltaessani hiekalla ikkunan reunoja lasin ollessa paikalla, lasiin ei osunut kuin aivan pieni suhaus hiekkaa, mutta se riitti.
Ehjä karkaistu lasi kestää vääntöä uskomattoman paljon, enkä pidä todennnäköisenä, että se voisi korin vääntyilyn takia rikkoontua (muodonmuutokset ovat ainakin MB:n korissa melkoisen pieniä). Asian voi tuurilla havainnollistaa Autovahinkokeskuksen myymälässä, jos siellä sattuu olemaan oikeanlainen korivaurio.
Esa H. kirjoitti:Eipä onneksi ole sattunut..
Mutta jos olet kerran autoa purkanut ja vaikka nostanut koria epätasaisesti (ts. jostain muualta kuin akselista tai helman kumityynyistä ym.). Niin koriin on tullut jännitettä ja ei välttämättä tartte kuin aukaista ovet, että kori pääsee kiertymään..
Ei se nimittäin paljon tarvi..
En usko että kori pääsi vääntyyn oikeestaan yhtään,
koska nostettiin kumityynyistä tasasesti ja ovet oli kiinni.
meillä muutama vuosi sitten räjähti pari vuotta vanhan clion takalasi talvipakkasella. takalasin lämppäri päälle ja n.5min lasi räjähti. pakkasta oli n.30 astetta siinä oli valmistusvika ja meni takuuseen.
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Esa H. kirjoitti:Eipä onneksi ole sattunut..
Mutta jos olet kerran autoa purkanut ja vaikka nostanut koria epätasaisesti (ts. jostain muualta kuin akselista tai helman kumityynyistä ym.). Niin koriin on tullut jännitettä ja ei välttämättä tartte kuin aukaista ovet, että kori pääsee kiertymään..
Ei se nimittäin paljon tarvi..
En usko että kori pääsi vääntyyn oikeestaan yhtään,
koska nostettiin kumityynyistä tasasesti ja ovet oli kiinni.
Kyllä auton kori on niin veltto että antaa myöten vaikka nostaisi oikeista paikoista. Helppo havaita kun nostaa vaikka perästä ylös ja laittaa pukit takahelman kumityynyille ja laskee auton pukkien varaan -> kaartuu komeasti kun tarkkaan katsoo auton pohjaa tunkkia laskiessa! Eri juttu jos voi nostaa sellaisella rengasmiesten nosturilla joka nostaa neljästä kulmasta yhtäaikaa, se tukee koria jo aika hyvin.
meillä muutama vuosi sitten räjähti pari vuotta vanhan clion takalasi talvipakkasella. takalasin lämppäri päälle ja n.5min lasi räjähti. pakkasta oli n.30 astetta siinä oli valmistusvika ja meni takuuseen.
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Jos vääntyykin, on mersun kori silti lujaa ja vankkaa tekoa. Kokemuksia omasta entisestä W123:sta.
Oli kiire ja rengasruljanssi meni myttyyn ( väärä pyörä väärään päähän autoa) ja kaksi tunkkia vaan oli nyrkkipajalla, niin vasenpaan etunurkkaan ja oikeaan takanurkkaan tunkki ja ylös, niin katso, mersu nousi jaloilleen, kaikki neljä pyörää tasaisesti ilmassa. Nyrkkipaja oli samalla hajottamo, ja tämä hajottamon setä sano että 1. auto joka noin nousee kahdesta nurkasta nostamalla ja vielä eri aikaan nostettiin.. Eikä edes tähtäilty tunkkeja. Sanoi että eka mersu oli kyllä joka näin nostettiin, ettei voi sanoa että olis yhtä luja kori W124. (Luulis olevan jäykempi) Kuulema kaikki muut merkit (lue romut) mitä purkaessa joskus noin nostavat, nyykähtävät...
En sillä että korille tervettä olis. Mutta näin ollen en usko että konjamiinin lasi korin väännähdelyistä olis hajonnut.
jamppav kirjoitti:meillä muutama vuosi sitten räjähti pari vuotta vanhan clion takalasi talvipakkasella. takalasin lämppäri päälle ja n.5min lasi räjähti. pakkasta oli n.30 astetta siinä oli valmistusvika ja meni takuuseen.
Tuulilasihan on herkempi menemään lämpövaihteluista rikki..
Nimittäin talvipakkasella lämppäri puhaltaa toiselta puolen kuumaa.
Varmasti jokaisella tullut jossain vaiheessa eteen auto, jossa alareunan myötäinen pitkä railo. Yläreunassa en oo koskaan vastaavaa nähnyt..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
jamppav kirjoitti:meillä muutama vuosi sitten räjähti pari vuotta vanhan clion takalasi talvipakkasella. takalasin lämppäri päälle ja n.5min lasi räjähti. pakkasta oli n.30 astetta siinä oli valmistusvika ja meni takuuseen.
Tuulilasihan on herkempi menemään lämpövaihteluista rikki..
Nimittäin talvipakkasella lämppäri puhaltaa toiselta puolen kuumaa.
Vielä helpommin menee hajalle, jos on ilmastointi.
Kasähelteellä kuumaan lasiin jäätävää ilmaa.
Mersussa ei taida kovin herkästi hajota, mutta esim 40-srj v...o pätkii tuulilaseja herkästi kesäisin.
Kyllä siinä luultavasti joku särö/valmistusvika on ollut.
Hitsaus- tai rälläkän kipinäkin riittää rikkomaan lasin.
Eikä se välttämättä edes hajoa heti, vaan jonkun ajan kuluttua.
Kyllä siinä luultavasti joku särö/valmistusvika on ollut.
Hitsaus- tai rälläkän kipinäkin riittää rikkomaan lasin.
Eikä se välttämättä edes hajoa heti, vaan jonkun ajan kuluttua.[/quote]
Tuohon teoriaan voisin uskoo jo, koska illalla rälläköitiin auton vieressä ja lasi oli yön aikana särkyny
Meillä poksahti uudesta valtrasta etulasi tässä kesällä , ihan yhtäkkiä alko ritinä kuuluu ja sitten poksahti tosi pieniksi muruiksi koko lasi , ei ollu ajettu vuorokauteen tai mitään , valmistevika..takuuseen meni.
Ihmetytti silti tuo tapaus vähän aikaa..
Kerran poksahti Volvo F12 kuorma-autosta sivulasi mystisesti. Illalla jätin auton parkkiin ja aamulla olin lähdössä liikenteeseen, niin lasi tippui niskaan, kun koskin ovenkahvaan. Jäi arvoitukseksi, mitä tapahtui? Olisiko joku jännitys tullut yön aikana, tai pikkupojat heittäneet kivellä, ei selvinnyt koskaan.
-Tapsa- kirjoitti:Meillä poksahti uudesta valtrasta etulasi tässä kesällä , ihan yhtäkkiä alko ritinä kuuluu ja sitten poksahti tosi pieniksi muruiksi koko lasi , ei ollu ajettu vuorokauteen tai mitään , valmistevika..takuuseen meni.
Ihmetytti silti tuo tapaus vähän aikaa..
-93 vuoden 200d ajettu 1000km etu ovee kiinni laittaessa takalasi paskaksi ja meni kyllä takuuseen vaikka ekana olivat sitä mieltä et jollakin ulkopuolisella aiheutettu mutta Mb:llä tutkivat aikansa ja semmoinen päätös et valmistus vika