W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja The Thing »

250D vanha om602 koneella on nyt osoittautunut todella hyväksi talviautoksikin, sitähän mietin tietty samalla kun tän maaliskuussa ostin. Ensinnäkin arvelutti takaveto että jääkö se kiinni joka paikkaan jne. Tiesin että lämmin pitäs olla kun 123 koppanenkin on kuuma sisältä vaikka pakkasta olis -35.

Noh, tänää tuli taas oltua ilman roikkaa, pakkasta -7 ja auto käyntiin, niin lämmintä alko tulla suuttimista noin kahdessa minuutissa. Siis todella nopeasti, verrattuna uusiin autoihinkin. Uudemmissa dieseleissähän lämmintä ei tule todellakaan siinä ajassa. Käyntiin lähtee hyvin, ei tartte pelätä etteikö käynnistyis, tosin nyt vasta pakolla on joutunut käynnistelee -20 asteessa ei ole ollut roikkaa saatavilla. Ei pienintäkään ongelmaa.

Eniten yllätyin siitä että ei tätä helpolla poikittain saa, on helppo suoristaa jos perä heittää, dieselin kuminauharauhallisuus on helppo hallita. Kai auton pituus osaltaan vaikuttaa siihen että jopa liukkaalla käyttäytyy rauhallisesti (vai auttasko ASD:n kytkeutyminen myös siihen..?), ASD perä on tehnyt sen ettei jää jumiin ennen kun lunta on pohjaan saakka. Yllätyin siitäkin että se ASD perä oikeasti tekee sen ettei pelkoa jäädä jumiin ellei aja itteään pohjasta kiinni.

Ajatelkaa että itse saan suoristettua auton vaikka se on vedetty liirtoon lähes poikittain (ja siihen saa tehdä jo itsekin jotain, eli kaasua ja ratin kääntöä), silti se on helppo suoristaa. Aika uskomattoman helppo ajaa talvella!

Ovet tai mikään ei jäädy vaikka auton päällä on jäätä paljon. Edes oven kahvat ei jäädy toimimattomaksi vaikka ne on täysin jäässä, edellisessä autossa jouduin ajamaan ovi auki kun ei se mennyt enää lukkoon pakkasessa jos kerran auki sai. On uskomatonta että voi ajaa nyt niin ettei toisella kädellä tartte pitää ovea kiinni :)
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja MercMan »

The Thing kirjoitti:250D vanha om602 koneella on nyt osoittautunut todella hyväksi talviautoksikin, sitähän mietin tietty samalla kun tän maaliskuussa ostin. Ensinnäkin arvelutti takaveto että jääkö se kiinni joka paikkaan jne. Tiesin että lämmin pitäs olla kun 123 koppanenkin on kuuma sisältä vaikka pakkasta olis -35.

Noh, tänää tuli taas oltua ilman roikkaa, pakkasta -7 ja auto käyntiin, niin lämmintä alko tulla suuttimista noin kahdessa minuutissa. Siis todella nopeasti, verrattuna uusiin autoihinkin. Uudemmissa dieseleissähän lämmintä ei tule todellakaan siinä ajassa. Käyntiin lähtee hyvin, ei tartte pelätä etteikö käynnistyis, tosin nyt vasta pakolla on joutunut käynnistelee -20 asteessa ei ole ollut roikkaa saatavilla. Ei pienintäkään ongelmaa.

Eniten yllätyin siitä että ei tätä helpolla poikittain saa, on helppo suoristaa jos perä heittää, dieselin kuminauharauhallisuus on helppo hallita. Kai auton pituus osaltaan vaikuttaa siihen että jopa liukkaalla käyttäytyy rauhallisesti (vai auttasko ASD:n kytkeutyminen myös siihen..?), ASD perä on tehnyt sen ettei jää jumiin ennen kun lunta on pohjaan saakka. Yllätyin siitäkin että se ASD perä oikeasti tekee sen ettei pelkoa jäädä jumiin ellei aja itteään pohjasta kiinni.

Ajatelkaa että itse saan suoristettua auton vaikka se on vedetty liirtoon lähes poikittain (ja siihen saa tehdä jo itsekin jotain, eli kaasua ja ratin kääntöä), silti se on helppo suoristaa. Aika uskomattoman helppo ajaa talvella!

Ovet tai mikään ei jäädy vaikka auton päällä on jäätä paljon. Edes oven kahvat ei jäädy toimimattomaksi vaikka ne on täysin jäässä, edellisessä autossa jouduin ajamaan ovi auki kun ei se mennyt enää lukkoon pakkasessa jos kerran auki sai. On uskomatonta että voi ajaa nyt niin ettei toisella kädellä tartte pitää ovea kiinni :)

Nämä ovat asioita joita moni vanhankin Mersun omistaja tuppaa pitämään liianki itsestään selvänä :D Kyllä ne vain laatupelejä ovat! Tuo W124:n lämpeneminen kyllä tapahtuu melko nopeasti, se on kiitettävää kun omassakaan ei toimi lohkolämmitin..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Kyllä asd on aivan ehdoton talvilisävaruste mutta ilmankin pärjää ennakoiva kuski verrattuna esim w202seen.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Messerschmitt kirjoitti:Kyllä asd on aivan ehdoton talvilisävaruste mutta ilmankin pärjää ennakoiva kuski verrattuna esim w202seen.
Kyllä näillä keleillä ASD valo vilkkuu melkein koko ajan, mietin millaista olisi jos sitä ei olisi, W123 ainakin jää jumiin helposti. Tää menee lumista mäkeäkin ihan helposti. Samassa tilanteessa W123 jäi aina jumiin.

Aikasemmassa autossa oli luistonesto(ei tosin ollu mersu) ja se on todella ärsyttävä varuste näillä keleillä. Vaikka sen sai kiinni, niin se kytkeytyi automaattisesti takas yli 40km/h:n nopeuksissa, eli salakavalasti. Muutaman kerran kun sillä piti puskea nopeasti risteuksestä, niin tuli jopa vaaratilanteita kun auto tavavallaan hyytyy kesken risteyksen, eli pysähtyi. Paljon nopeammin pääs tilanteista kun antaa renkaiden hieman sutia ja itse hallitsee tilannetta. Helvetin ärsyttäviä noi jotkut hilavitkuttimet kun ei ne toimi ääriolosuhteissa niin kuin pitäs. Kuski on edellen se tärkein.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3195
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Hage »

Näin on.
Helppo hallita talvella sekä myös erittäin hauska laite, m104:stä löytyy riittävästi tehoa loivien ja jyrkkien mutkien levittäjäksi silloin jos kehtaa antaa kaasua normaalia enemmän. Muulloin ajan aina liikennesääntöjen mukaan (paitsi jos on juurikin pikkutie aamuyöllä tyhjänä ja on amismeininki päällä :shh: )
ASD:n avulla en ole myöksään ikinä jäänyt jumiin, lähellä on toki ollut.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuri 250D on parhaasta päästä 124 dieseleistä muutenkin; pumppu ja ennakot kuntoon ja kulutus on pieni ja voimavarat riittää normaaliin ajoon mainiosti.
wiimax.fi
Touho-serkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 05.12.2012 08:55

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Touho-serkku »

W124 on tosiaan mukava talvipeli ASD:llä varustettuna. Perän saa kyllä helposti irti, mutta luistoa pystyy hallitsemaan paljon helpommin kuin lukkoperättömässä (mikä sana!) takatuupparissa. Ei tosin ole kovin monesta takavedosta kokemusta, mutta niihin muutamaan verrattuna käytös on hyvin ennakoitavaa. Toisaalta hauskaa sitten piisaa, oma 300E manuaalilootalla on oikein sopiva "isojen poikien lelu". :D Tallissa seisoo uudempi etuvetoinenkin, mutta ei liene vaikea arvata kummalla töihin lähdetään. Ja allekirjoitan myös muut talviauton hyvät ominaisuudet, kuten juuri lämpiämisnopeuden.
W124 300E -89
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja etrade »

-7 ja 2min niin alkaa tulla suttimista lämmintä? Kaasupoljin pohjas?
Mitä koneen lämpömittari kertoo täs ajas ja kuinka nopeaa nousee normaalilämpöön?

Aika huonosti lämpiää toi 2,9 om602 vaikka visko ollu itämeres jo pitkään. Saahan senkin lämpöiseksi jos viittii huudattaa :D .
Avatar
Ville500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 02.02.2011 13:13
Paikkakunta: Turku

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Mulla lämpiää aika nopeesti toi 200dee. Pistän käymään harjaan lumet ikkunoista ja ajan noin 5kilsaa, niin lämmöt on jo yli kaheksankympin. Mut jos jättää tyhjäkäynnille vaikka 10minuutiksi, niin lämpö tippuu alle kaheksankympin..
Jaa tää oli noissa pikkupakkasissa, eli alta 10c. :)
jepjep81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 17.04.2012 13:21

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja jepjep81 »

Itse autoilin pari viime talvea 1.9Tdi IV farkku golffilla, mikäs siinä ihan hyvä talviauto, mutta niin prkl:n kylmä :( Ei ollut webastoa, mutta ei sitä vanhaan romuun kyllä laittaakaan kehannu. Vaikka oli koneen pohjamuovit ehjät ja keulassa pahvi (jonka taisin toukuussa ottaa pois) niin karvahattu ja pilkkihaalari oli kova sana autoillessa. Nyt on sitten -94 250D ja kyllä hyvin tarkenee, eikä tarvii pahveja viritellä. Ihan hyvin tuolla pääsee kun pitää järjen päässä ettei ihan mihin tahansa umpihankeen tyrkkää. Ja onhan mersulla ajo paljon hauskempaa, vaikka ei sitä tehoa liikaa ole :D
Mb w211 320Cdi
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Avatar
Etwas Anders
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1056
Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Etwas Anders »

Ja minähän tässä juuri yritän saada Carinaani vaihdetuksi 124-sarjan Mersuun....aikoinaan omistin kakkosnelosen 300D Automatik mallin ASD:llä ja oli kyllä lämmin ja kaikin puolin mainio auto...tulee ihan tippa silmään kun muistelee...autolla oli reilu 500 tkm mittarissa,kun eräänä tammikuun aamuna jouduin olosuhteiden pakosta tekemään kylmäkäynnistyksen -32 asteen pakkasessa ja sehän perhana jyrähti käyntiin ilman ongelman häivääkään...! :)
Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja The Thing »

etrade kirjoitti:-7 ja 2min niin alkaa tulla suttimista lämmintä? Kaasupoljin pohjas?
Mitä koneen lämpömittari kertoo täs ajas ja kuinka nopeaa nousee normaalilämpöön?

Aika huonosti lämpiää toi 2,9 om602 vaikka visko ollu itämeres jo pitkään. Saahan senkin lämpöiseksi jos viittii huudattaa :D .
Siis auto käyntiin ja tyhjäkäynnillä se 2min, lämpömittari ei ole noussut mutta lämpöä alkaa pukkaamaan kabiiniin siinä ajassa. Kun noin 3-4 min on mennyt niin puhaltimesta voi pistää puhallusnopeuden täysille ja auto on pian normilämpönen sisältä. Minusta aika hyvä suoritus dieseliltä.
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Auto oli muuten tänää huollossa ja oli kuulema peräöljyt niin jäykkää ettei ulos meinannut tulla. Peräöljyjä tuskin on koskaan vaihdettu, mutta kuinka muilla peräölyjen vaihdon yhteydessä on ollut? Onko muilla ollu noin mämmiä vanhat öljyt? En tullu avatuksi uutta peräöljypurkkia niin en tiedä miten jäykkää ASD öljyt normaalisti on, normiperäänhän on saatavilla ja voi laittaa aika jäykkääkin tarinaa ja sitä monet harrastaa väljiin periin.

No ajoin korjaamosta kotiin niin ainakin ihan normaalisti toimii, eikä perä ulise tms. näillä uusillakaan öljyillä, eli oletan että perä on ihan OK kunnossa. Voi vaan miettiä millasta "mämmiöljy" on -30 asteessa, onneksi tuli vaihdatettua nyt, eikä keväällä kuten ajattelin.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Täällä kans sama W124 250D alla. Tuli kiintiö täyteen viimeset kolme talvea istua norsun*ittu päässä ja kelkkahaalareissa Passateissa ja Väyrysessä (webasto nytkähtänyt). Siispä laitoin 250D:n ja ei ole tarttenut palella missään kelissä. Nämähän on sekä talvella että kesällä kuin saunoja (ei ilmastointia). -25 ja tolpassa olleena lämmöt jo hehkuttaessa 50 asteessa. Siitä sitten ajolle vaan ja kuumaa pukkaa jo pihalta lähtiessä. Takapää sutii mutkassa ku mutkassa, mutta se kuuluu talveen.
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

kyllä se asd-öljy muistaakseni aika litkua/juoksevaa oli eikä mitään tervaa.Hyvä tuuri jos on pysynyt kunnossa.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Messerschmitt kirjoitti:kyllä se asd-öljy muistaakseni aika litkua/juoksevaa oli eikä mitään tervaa.Hyvä tuuri jos on pysynyt kunnossa.
Hyvin on auto pelittänyt ja perä kuten muutenkin koko auto on hiljainen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

ASD peräöljy on paksua.
wiimax.fi
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja The Thing »

dealer kirjoitti:ASD peräöljy on paksua.

Mulla on vielä purkissa jäljellä tuota ASD peräöljyä ja se on ihan Veholta haettua eli varmasti oikeaa. Kävin äsken varastossa katsomassa millaista se uus öljy purkissa on ja ainakin +20 asteessa se on aika juoksevaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Yritin haulla sopivampaa, W202 talviajotopikkia löytää mutta eipä olllut muuta kun joku lapasesta lähtenyt juttu joka päättyi mm Fiat Ducaton ajo-ominaisuuksiin, outoa mersufoorumilla :shock: :lol:

Tänään jäin kaksi kertaa -3 asteen pakkaslumisadepöpperöllä kiinni ja vielä tasasella, risteysalueella siis. Piti pakin kanssa hieroa edestakas että pääs liikkeelle, ei takana tulleet tykänneet kun vetivät etuvetopirsseillään oikealta ohi :mrgreen: .

No joo, ongelmaan sain helpotusta siten että asetin vaihteiston W-alueelle, se oli nimittäin S-alueella. Ongelma syntyi siitä kun kerran sutaisi niin renkaasta hävi pito. Renkaina viime talven (ja aika vähän) ajetut tuoreet nastalliset BF Goodrichit (made in Russia), 195/65R15.

Tankki oli lisäksi ihan täynnä ja 12 litraa bensaa jerrykannussa vielä takapaksissa. (N)ostin sinne pari säkiä puupellettejä ja ne saa olla nyt siellä ennen kuin tarvitaan käyttöön.

Joka tapauksessa tuo W-asento rauhoitti liikkeellelähtöä aika paljon, pitää nyt seurata ennen kuin tekee radikaaleja päätöksiä.
Viimeksi muokannut karra, La 07.12.2013 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja johani »

ittellä pumpulla piristetty w124 300D 5v-manuaali, lukkoperätön :evil: (yhden talven ajellu asd ja tähänkin kyllä tulee, kaipuu jäi) ja webastokin löytyy, vaikkei esilämmitetty ole niin kahden minuutin kuluttua lämpöä pukkaa kovasti säällä ku säällä, vinkkinä dieselillä ajaville että tässä on jälkihehku, hehkun valon sammumisen jälkeen se hehkuttaa vielä sen 15-20s. Kovilla pakkasilla kannattaa kokeilla hehkuttaa jälkihehku loppuun ja ku kolahdus kuuluu hehkun releestä niin samalla sekunnilla starttaa kun hehkut hohkaa tulipunasena ja kaikki virta startilla käytettävissä. :thumbup: lähti 200d yhellä rikkinäisellä hehkulla 3 pytyllä käymään ku palmun alla -24 C pakkasella, supsutti hetken ja sitte kävikin neljällä :D myös kylki edellä helpoimpia autoja viedä ja lukkoperällä suorastaan naurettavan helppoa. (muistetaan sitte pitää hauskaa muita vaarantamatta)
Viimeksi muokannut johani, Su 08.12.2013 05:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Karra....laitat hiekoitus hiekka säkkejä konttiin niinkuin minä...muuten olet jatkuvasti kiinni talvella.
Tosi huono etenijä toi w202
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja karra »

atlas kirjoitti:Karra....laitat hiekoitus hiekka säkkejä konttiin niinkuin minä...muuten olet jatkuvasti kiinni talvella.
Tosi huono etenijä toi w202
Näimpä, iskällä olisi yksi hiekkasäkki sieltä taunusajoilta tallissaan ellei se ole sitten W203 takapaksissa. Pitää kysyä.
karra kirjoitti:(N)ostin sinne pari säkiä puupellettejä ja ne saa olla nyt siellä ennen kuin tarvitaan käyttöön.
Ja kun 7 kissaa sontii niin tuota pellettiä menee, voihan sitä pitää takapaksissa. Ostin muuten aidot W202 AMG vanteet tänään ebaysta ja ajattelin josko niille ostais aivan oikeat talvirenkaat, ei noita r*ssäntekeleitä :mrgreen: Kun tuo cee tuli niinkuin pelkästään talviautoksi hankittua...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 863
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Itelläkin nyt tuommoinen -88 250D talviliukurina ja pakko myöntää että oon enemmän kuin tyytyväinen siihen (vaikka ei siinä asd:tä olekkaan).Lämpiää tosiaan nopeasti, työmatka n. 8km ja lämmöt nousee normaaliin jo tuolla matkalla vaikka ilman esilämmistystä lähteekin. Pumpun ennakot säädetty kohdilleen ja syöttöäkin "hiukan" lisätty niin kyllä tuolla jo pystyy poikittainkin kivasti etenemään :D

Yksi parhaista, w124 :thumbup:
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04

ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Viime talven hikoilin 250d:ssä ja nyt mennään 200d:llä. 200d tuntuu lämpeävän vähintään yhtä nopeasti. Nämä ovat talvella parhammillaan, vaikka nuo ajo-ominaisuudet ei välttämättä ihan quattro Audin veroisia liukkailla olekaan. Mitä kovempi pakkanen, sen kivempi näillä on körötellä. Siksihän näillä mennään, koska toimivat, ovat halpoja ja näissä tarkenee...ja onhan näissä sitä retroa jota nykyautoista ei löydy.
Avatar
AKF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 23.09.2013 10:27
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja AKF »

Minäkin olen tyytyväinen omaan w124 talven nyt tultua. :D Ei ole kyllä lukkoperää ja automaattivaihteisto, mutta ei menoa haittaa. Nopeutettu ohjaus ja AMG ratti ovat poikaa :mrgreen:
MB 260E Sportline vm. 1991
Auto ja kuski samaa vuosimallia.
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Voin vahvistaa 124:sen erittäin hyväksi talviautoksi! Lämpeää nopeasti, ja lämpöä riittää koko autoon vaikka kohtuullisen kookas kulkine onkin (lämpökanavat takapenkillekin). Jos lämpenee hitaasti, tarkastakaahan kiertovesipumpun toiminta!

Ja ajokäytös liukkaalla johdonmukaista, myös ilman lukkoperää. Liikkeellelähtökyky talvella kohtuullinen, kuitenkin parempi kuin W201:sessä. Ainoa miinus siitä että lunta kertyy jonkun verran tuulilasin edessä olevaan "lehtiharavaan", tätä ongelmaa ei esim kahdessa kuuluisassa ruotsalaismerkissä ole.
Mutta hillitty kaasujalka, hyvät renkaat ja rauhalliset liikkeet niin eipä ole ikävä apujärjestelmiä :)
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3195
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Hage »

Kävin eilen 'hieman' pohjoisemmassa lankulla eikä valittamista. Lämmöt nousee naurettavan nopeasti kovillakin pakkasilla. Lämmöt on 50c eikä edes puolikasta tupakkia ole ehtinyt polttaa siinä ulkopuolella :) Ainoa ärsyttävä ongelma on että jää jää ( :D ) nitisemään takalasiin/konttiin ellei raaputa kaikkea huolellisesti pois. Kulutuskaan ei hirveemmin nouse matka-ajossa -15c pakkasella; 9,7l/100km on ollut viimeisimmän tankin keskikulutus ja siitä joku 80% maantiellä kaheksaakymppiä körötellessä ja loput kaupunkiajoa. Myös pientä rälläämistä sisälty mutta ei montaa mutkaa enempää.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Onhan ne hyviä autoja joo. Paitsi tänään kun oli taas pari päivää seissyt ja piti lähteä niin lasit oli umpeen muurautuneet sisäpuolelta eikä oveakaan meinannut saada kiinni. Lämpimältähän tuo tuntui ainakin syksyllä vaan nyt kun pakkanen on hiipinyt yli kahdenkymmenen niin ei tuo nyt kovin nopeasti lämpeä, ja eikö bensan pitäis lämmetä nopeammin kuin diisselin kun se hyötysuhdekin on huonompi... saattais tietysti olla paikallaan tuo kvesipumpun tutkiminen ja vaikka jonkun pesuaineen pyöräytys järjestelmässä. Tuo coupe tuntuis aikalailla vastaavan sataysikymppiä etenemisen suhteen, kevyt perä eikä lukkoa niin ei sillä tuolta lumesta kovin helposti lähdetä. Leudolla oli aika tappelemista kun jäi sutimaan, onneksi nuo pakkaset nyt taisi tulla :D
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Kun laittaa autoon sytytysvirran päälle (varoitusvalot syttyy), muttei käynnistä niin sen kiertovesipumpun surinan kuulee kyllä kun avaa konepellin. Käynnissä ollessa pumppu myös värisee selvästi kädellä kokeilemalla.
Pumppu on siis musta pitkulainen mötikka lasinpesunestesäiliön vieressä alhaalla josta lähtee 2-3 letkua.
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
Ripa230ce
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Su 11.11.2012 17:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 talviautona osoittautui loistavaksi

Viesti Kirjoittaja Ripa230ce »

No mulla on vaan yksi talvi takana w124:lla eli aika vaatimaton kokemus siitä talviautona, muutama huomio kyllä ja ei niin hyviä. Toi mun rakkine on coupe ja siinä on varmaan paljon eroa sedaniin tai farkkuun.
Karmittomat ikkunat jäätyy joka halvatun yö kiinni tiivisteisiin, saa repiä tosissaan ovea auki, takaluukku hörppää vettä/lunta tiivisteiden väliin eli luukku jäätyy kiinni.
Lämpiää kyllä hyvin vaan takalasit huurussa eikä aukea vaikka kuinka pitkään ajaa, Ja koska se on sportline sillä jää joka hiton lumikokkareeseen mahasta kiinni, takaveto ei sinänsä ole ongelma olen niillä ikäni ajanut paria hairahdusta luukuunottamatta.
Ostin nyt uudet talvinakit jos vaikka tänä talvena pääsis edes tasaisella eteenpäin.
Lapio ja lihalaatikollinen hiekkaa on tän vehkeen kanssa tosi tarpeellinen varuste. Harkitsin jo ketjujen ostamista että pääsis pihasta pois vaan ne ei mahdu pyörimään. Auto sinällään on ihan hieno ja kiva mutta mun mielestä yks huonoimmista talvikulkineista mitä mulla on ollut. Siitä huolimatta jatkan sillä hangessa eteenpäin puskemista.
Vastaa Viestiin