W126 Vastus/Sähköt!?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

W126 Vastus/Sähköt!?

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

W126 (SE 380) Kipinä. Taustaa. Vaihdatin tutullani venttiilinkannen tiivisteet ja öljyt. Mitään muuta ei tehty (tai ei ainakaan pitänyt). Vaimo hakee auton huollosta ja se sammuu kehälle Myllypuron TBeen kohdalle. Sama tuttuni tulee katsomaan ettei kipinää tule ja löytää vian vastuksesta (A0001581945) joka sijaitsee kuskin puoleisella etulokarilla (se ulommainen, taisi olla 4 ampeerin). Kun vastus vaihdettiin niin auto lähti käyntiin normaalisti, mutta moottori alkoi lämmetä. Kotiin Kulosaareen asti pääsin (ajoa noin 5 km) ja lämmöt oli 80 C (norm. 40 C). Sitten kun hetken päästä piti lähteä ajamaan niin käynnistyi kyllä, mutta sammui samantien. Nyt kylmänä en ole yrittänytkään käynnistää vielä. KYSYMYS: Onko sama vastus taas paukahtanut tai paukahtamassa koska vika jossain muualla? Ja missäköhän vika voisi olla? t.Esa
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Täh

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Siis hetkinen, miten niin normaalilämmöt on 40 astetta ????
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

lämmöt

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

Siis lämpömittarin viisari näyttää normaalisti 40 kohdalla. Mikä todellinen lämpö sitten on, en tiedä.
t.Esa
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Väittäisin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Voisin kyllä vaittää että tuo sama vastus jollain lailla on tekemisissä lämpömittarin kanssa. 40 astetta ei kyllä kesällä ole moottorin lämpötila vaikka ottaisit termarin pois, 80 on oikea lämpötila ajossa ja paljon paikallaan seisten voi mennä 100 asteeseenkin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jep. 40 astetta on kyllä niin kaukana normaalista käyntilämmöstä kuin olla ja voi. Voisiko tuo vastus jotenkin häiritä lämpömittaria, joka näyttää siis omiaan? Ei käy meikäläisenkään järkeen, että kone oikeasti näissä keleissä kävisi 40-asteisena -- lämpiää enemmän pakostakin!

Kuulostaisi olevan muuten ihan samat oireet kuin sytytysboksin eli virranjakajan ohjausyksikön ollessa viimeisillään. Boksi pimenee lämmettyään ja jostain syystä toimii kylmänä. Voisin oikeastaan kehottaa Esaa nyt kokeilemaan starttaamista.

Miten tuttusi paikansi vian tuohon vastukseen? Ei niin, etteikö hän voisi olla oikeassa, mutta ettei siinä vaihtohommassa olisi mennyt pelti auki sen verran aikaa, että boksi on jäähtynyt taas toimintakuntoon.

Ihan näin ohimennen: missä kunnossa ovat auton tulppien+puolan johdot, puola, virranjakajan osat ja tulpat?
Nimimerkillä "tarkasta nämä ennen kuin ostat mitään kallista..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

starttaus

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

Kiitos neuvoista! Kun pääsen kotiin niin kokeilen startata ja palailen asiaan huomenna. t.Esa
PS. Tulpat, tulpanjohdot ovat kunnossa tai ainakin äskettäin uusittu. Puolasta en tiedä ja virranjakajan kansi ainakin joistain hieman kuivahkon murtunut, "mutta muuten kunnossa".
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: starttaus

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Esa Virtanen kirjoitti:Kiitos neuvoista! Kun pääsen kotiin niin kokeilen startata ja palailen asiaan huomenna. t.Esa
PS. Tulpat, tulpanjohdot ovat kunnossa tai ainakin äskettäin uusittu. Puolasta en tiedä ja virranjakajan kansi ainakin joistain hieman kuivahkon murtunut, "mutta muuten kunnossa".
Muistelisin, että tälläkin palstalla on usein todettu mersun koneen olevan herkkä jakajasta. Hiusmurtumakin voi ohjata kipinän ihan väärille teille, joten epäilyni kohdistuvat nyt tuohon punaruskeaan bakeliittimötikkään, jota jakajan kanneksikin kutsutaan...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

lisää ehdotuksia

Viesti Kirjoittaja juuso »

Amatööri olen vähän (oikeastaan paljon) näissä asioissa, mutta tehän ette varmaan pahastu amatöörikommenteistakaan- vanha sanonta sokeasta kanasta tarjoaa aina hyvän perustelun kommenteille.

Minusta usein remontin jälkeen syntyvät viat ovat jotenkin tekemisissä tehdyn remontin kanssa- onko muilla samanlaisia kokemuksia :-)

Niinpä edellämainittujen sytkäpuolen kommenttien lisäksi minusta myös jokin seuraavista voisi olla mahdollista: aina nimittäin voi kyseenalaistaa ihan terveen epäilyn pohjalta myös vika-analyysin- entäs jos se kipinän puuttuminen ei ollutkaan oikea analyysi?

Anyway- venttiilikopan tiivisteiden vaihtamiseksi ei tarvitse paljon kajota sytkäpuoleen mitä nyt mahdollisesti piuhat pois edestä, ja jakaja pois tieltä- niinpä minusta kannattaa sytkäpuolelta ensin tarkistaa jakaja& pyörijä + alipaine. Tietty boksikin voi olla vialla... vaikka venttiilikopan tiivisteiden vaihdossa ei hitsauskonetta käytetäkään.

K-jetin paineputket pitänee irroittaa- no ne on varmaan takaisin paikallaan ja kiinni- muuten bensiini tuoksuisi vahvasti (kirjoitan joskus offtopiciin kokemuksen siitä kun K-JETin paineputki halkeaa :?)

Ilmanputsarin alla/ sivussa olevista antureista (näitä on paljon)/ niiden liitynnöistä varmaankin suurin osa on ollut irti- onkohan kaikki tullut kiinnikin? Lämpömittari kuitenkin alkoi toimia nyt oikein kuten Kolja kommentoi- johtuikohan anturin kytkennän irroittamisesta ja uudelleen kytkemisestä remontin yhteydessä- vai manitusta vastuksesta. Aina saa arvata- veikkaan, että lämpömittarin anturin liitos oli hapettunut ja tuli vähäksi aikaa kuntoon kun irroitettiin ja kiinnitettiin.

Toimiikohan sähköinen tyhjäkäynnin lisäilmanluisti vieläkin oikein- kaikki piuhat sielläkin kiinni? Lisäilmaluisti nimittäin osaa tarvittaessa sammuttaa koneen tai pistää tyhjäkäynnin 1500:aan kiekkaan.

Toivottavasti vika löytyy- kerrohan meille muillekin, niin tiedetään seuraavalla kerralla vähän enemmän.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

Moottorin pesun vaikutus /Starttaus

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

Moi taas! Tosiaan starttasin eilen ja ensimmäisellä kun ei lähtenyt käyntiin niin luulin, että se 4 ampeerin vastus on taas poksahtanut, mutta sitten toisella jo hyrähti hyvin käyntiin. Elikkä tässä jo vastauksissa ilmenneitä epäilyksiä nyt sitten pitää selvitellä.
Tuli myös mieleen se, että muutama päivä ennen vian ilmenemistä kävin pesetyttämässä moottorin. Kun pesusta ajoin kotiin ja sitten seuraavana päivänä remonttiin (venttiilinkannen tiivisteet), ei ilmennyt mitään vikoja. Voihan olla että moottoripesun myötä viiveelläkin jotain ilmenee!?

Tämä aiemmin mainittu remonttituttuni lähtee nyt lomille ulkomaille eikä ehdi tulla katsomaan "jälkivikoja". Enköhän uskalla ajaa lyhyen matkan Herttonimeen tai jonnekin lähelle korjauttamaan vian.
Löytyykö mitään hyviä vinkkejä, jos nyt en sitten suoraan vie VEHOon?

Jos nyt en sitten pääse tai uskalla lähteä ajamaan niin paikan päällehän voisi forumin kautta löytyä "mies ja mersu" joka osaisi paikantaa/korjata vian?
T.Esa
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Itselläni on joskus bensa-auton kanssa ollut ongelmia konepesun jälkeen. Virranjakajan sisälle oli mennyt vettä, lähti ihan hienosti käyntiin pesun jälkeen, jonkinmatkaa ajettuani alkoi pätkimään ja rykimään. Syynä oli koneen lämpeämisestä johtuva, virranjakajassa oleva vesi, joka kondensoitui jakajan kanteen.
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

Re: W126 Vastus/Sähköt!?

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

Moi vihdoinkin tämän asian tiimoilta!
W126 (SE 380). Oheisessa kuvassa näkyy punainen johto, joka on siinä starttimoottoristä vinoon ylhäällä olevassa rasiassa. Sen kun irroitti niin moottori on käynyt ongelmitta. Kyseiseen piuhaan tulee käsittääkseni virta juuri kuumentuvasta vastuksesta (A0001581945). Kun mitattiin niin sitä kautta virtaa lähti punaista johtoa pitkin juuri startin!?rasiaan niin paljon(15 amp tms.) että vastus kuumeni ja katkaisi virran. Elikä nyt on toiminut hyvin, mutta mikä virka tuolla vastuksella ja siitä lähtevästä punaisesta johdosta on?
Onkohan mitään vaaraa? Korjaamolla epäilivät että on MB:een omia teknisiä juttuja ja että yhdelläkin vastuksella pitäisi pärjätä!? t. Esa
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Re: Moottorin pesun vaikutus /Starttaus

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Esa Virtanen kirjoitti: Tosiaan starttasin eilen ja ensimmäisellä kun ei lähtenyt käyntiin niin luulin, että se 4 ampeerin vastus on taas poksahtanut, mutta sitten toisella jo hyrähti hyvin käyntiin.
4A vastus? eikös ne ole ollut ohmeja (ainakin Seppo Hosti aikanaan niin opetti). No okei okei virrankesto toki voi olla 4 A....

Pakko piikitellä tylsän työpäivän ajankuluksi :idea:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Vastus/Sähköt!?

Viesti Kirjoittaja tero »

Esa Virtanen kirjoitti:Moi vihdoinkin tämän asian tiimoilta!
W126 (SE 380). Oheisessa kuvassa näkyy punainen johto, joka on siinä starttimoottoristä vinoon ylhäällä olevassa rasiassa. Sen kun irroitti niin moottori on käynyt ongelmitta. Kyseiseen piuhaan tulee käsittääkseni virta juuri kuumentuvasta vastuksesta (A0001581945). Kun mitattiin niin sitä kautta virtaa lähti punaista johtoa pitkin juuri startin!?rasiaan niin paljon(15 amp tms.) että vastus kuumeni ja katkaisi virran. Elikä nyt on toiminut hyvin, mutta mikä virka tuolla vastuksella ja siitä lähtevästä punaisesta johdosta on?
Onkohan mitään vaaraa? Korjaamolla epäilivät että on MB:een omia teknisiä juttuja ja että yhdelläkin vastuksella pitäisi pärjätä!? t. Esa
Noita vastuksia lienee kaksi, toinen 0,6ohm ja toinen 0,4ohm. Niiden virka on se että kun startin solenoidi vetää niin se kytkee tuon pienemmän vastuksen startin läpi akun plussaan sillä seurauksella että sytytyspuola saa suuremman jännitteen, ja tulpat voimakaamman kipinän.

Niin lähtee mersu paremmiin käymään kovilla pakkasilla.

Normaaliajossa (kun starttia ei pyöritetä) puola saa virtansa tuon 0.6 vastuksen läpi, eli tekee sopivamman kipinän joka ei polta tulpan kärkiä ja tulpille tulee ihan siedettävä elinikä.

Musta tuntuu siltä että starttiin on mennyt pesun yhteydessä vettä tai jotain sinne päin. Nämä ovat niitä klassisia moottoripesun jälkeisiä ongelmia.

Minä korjauttaisin pikimmiten. Jos sähkökaavio vain löytyy niin homman pitäisi olla mille tahansa itseään kunnioittavalle autosähköasentajalla selvää kauraa. Tuolta osin ässä nimittäin edustaa hyvää vanhaa perinteistä sähkösuunnittelua.

terv. Tero
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

Re: W126 Vastus/Sähköt!?

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

-Noita vastuksia lienee kaksi, toinen 0,6ohm ja toinen 0,4ohm. Niiden virka on se että kun startin solenoidi vetää niin se kytkee tuon pienemmän vastuksen startin läpi akun plussaan sillä seurauksella että sytytyspuola saa suuremman jännitteen, ja tulpat voimakaamman kipinän.
Niin lähtee mersu paremmiin käymään kovilla pakkasilla.
Normaaliajossa (kun starttia ei pyöritetä) puola saa virtansa tuon 0.6 vastuksen läpi, eli tekee sopivamman kipinän joka ei polta tulpan kärkiä ja tulpille tulee ihan siedettävä elinikä.

Musta tuntuu siltä että starttiin on mennyt pesun yhteydessä vettä tai jotain sinne päin. Nämä ovat niitä klassisia moottoripesun jälkeisiä ongelmia.

Minä korjauttaisin pikimmiten. Jos sähkökaavio vain löytyy niin homman pitäisi olla mille tahansa itseään kunnioittavalle autosähköasentajalla selvää kauraa. Tuolta osin ässä nimittäin edustaa hyvää vanhaa perinteistä sähkösuunnittelua. terv. Tero[/quote]
- KIITOS! TEROLTA TÄYSIN NAPPIIN MENNYT RATKAISU!
AIEMPAAN VASTAUKSEEN VIITATEN MINULTA JÄÄNYT SÄHKÖ- (JA MONET MUUTKIN AUTO-OPINNOT) VÄHIIN. OHMIA TIETENKIN. KORJAAJAKIN EPÄILI, ETTÄ TOINEN VASTUS LIITTYY SIIHEN STARTTAAMISKYKYYN. FIKSU MB RATKAISU. "SINÄNSÄ EI MINUA HAITTAA" KUN PIDÄN AUTON TALVET TALLISSA LEPÄÄMÄSSÄ, MUTTA TÄYTYYHÄN ASIA KORJATA.
RIITTÄÄKÖ ETTÄ STARTIN KUIVAA/PUTSAA VAI PITÄISIKÖHÄN SE PERÄTI KORJATA/VAIHTAA? TERV. ESA
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

fiksu mb...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tuo vastus joka vaikuttaa startatessa. jota myös esivastukseksi sanotaan on varsin vanha keksintö.. omassa vm-57 jenkissä on sama homma. puola saa startatessa täyden jännitteen ja normaalisti käynnissä ollessaan noin 8-9volttia...
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

Re: fiksu mb...

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

miksu.80 kirjoitti:tuo vastus joka vaikuttaa startatessa. jota myös esivastukseksi sanotaan on varsin vanha keksintö.. omassa vm-57 jenkissä on sama homma. puola saa startatessa täyden jännitteen ja normaalisti käynnissä ollessaan noin 8-9volttia...
Moi, Huollossa mittasivat että esivastuksesta läpi meni muistaakseni 15volttia. Elikä virransyöttö vastuksen läpi toimii ok, mutta startissa joku pistää vastaan niin että kuumentaa vastuksen ja virta katkeaa!? t.Esa
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Sytytysboxin maadoitus

Viesti Kirjoittaja Rise »

Minulla oli 280 SE:ssä samankaltainen vika. Syynä siihen oli minun mielestä sytytsboksin maadoitus. Boksi on kiinni lokasuojassa kolmella peltiruuvilla. Ruuvien kiinnitys hapettuu ajan kanssa, eikä sytytsyksikkö saa riittävästi maata. Autolla pystyi ajamaan jonkun matkaa ja sitten se yllättäen sammui. Kun odotteli jonkin aikaa, niin auto käynnistyi taas. Toinen asia jota epäilin oli, että sytytysboksin sisällä oleva jalallinen komponentti oli irronnut tinauksesta. Tinasin huonon näköiset juotokset uudestaan boksin sisällä. Lämmetessään komponentin pituus muuttuu ja jos tinaus on huono yhteys katkeaa. Tässä olisi pari korjaus vaihtoehtoa. Minulle jäi hieman epäselväksi kummassa vika oli.
Vastaa Viestiin