Matkamittarin mittaama matka?
Matkamittarin mittaama matka?
Mittaako matkamittari samanverran väärin kun nopeusmittari valehtelee esim. minulla kymmenen prosenttia satasen nopeudessa?
Esim. Ajan mittarin mukaan 100 km/h tunnin ajan mutta olenkin edennyt vain 90 km. matkamittarin mukaan 100km. Tässä vaiheessa kulutus mittaus menee pers**lleen kun matka ei olekaan oikein?Näin laskettuna kulutus pomsahtaa 0,5l sataselle?
Toinen esim. 500 000km. ajetut taksit onkin ajettu vaan 450 000km.?
Tosi lyhyt oppimäärä?
Esim. Ajan mittarin mukaan 100 km/h tunnin ajan mutta olenkin edennyt vain 90 km. matkamittarin mukaan 100km. Tässä vaiheessa kulutus mittaus menee pers**lleen kun matka ei olekaan oikein?Näin laskettuna kulutus pomsahtaa 0,5l sataselle?
Toinen esim. 500 000km. ajetut taksit onkin ajettu vaan 450 000km.?
Tosi lyhyt oppimäärä?
Kokeileppas ajaa autollasi tasan 60 km/h, tällöin etenemisesi on yksi kilometri per minuutti. Jos autossasi on alkuperäisen kokoiset renkaat ja mittarivirhe on tiedossa, niin minuutin sisällä pitäisi kilahtaa kilometri lisää mittariin.
Jos minuutti ei riitä, ajat silloin liian hitaasti ja sama päinvastoin.
Tässä viimeisimmässä Kuopion kruisingissahan minä järkkäsin autoliiton edustajan mittaamaan meidän mittarivirheet, kaikilla oli suurinpiirtein +/- 6 km/h mittarivirhettä. Mukaanlukien päällepuhunut.
Jos minuutti ei riitä, ajat silloin liian hitaasti ja sama päinvastoin.
Tässä viimeisimmässä Kuopion kruisingissahan minä järkkäsin autoliiton edustajan mittaamaan meidän mittarivirheet, kaikilla oli suurinpiirtein +/- 6 km/h mittarivirhettä. Mukaanlukien päällepuhunut.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ainoastaan jos (taka)renkaat on vakiosta paljon eri kehämittaiset, niin matkamittari valehtelee tai jos on vaihdettu eri perävälitys.
Nopeusmittarissa näkyy yleensä jossain W-luku eli montako kierrosta vaijeri pyörähtää kilometrin matkalla, nykyään montako impulssia / kilometri kuljettua matkaa. Kun tietää laatikon mittarinpyörittimen välityksen, perävälityksen, renkaan Oikean kehämitan-> pystyy laskemaan millainen mittarin w-luku pitää olla. Ainakin teoriassa näin...
Nopeusmittarissa näkyy yleensä jossain W-luku eli montako kierrosta vaijeri pyörähtää kilometrin matkalla, nykyään montako impulssia / kilometri kuljettua matkaa. Kun tietää laatikon mittarinpyörittimen välityksen, perävälityksen, renkaan Oikean kehämitan-> pystyy laskemaan millainen mittarin w-luku pitää olla. Ainakin teoriassa näin...

Tuota...onkohan tuo nyt sama asia, joka minulle tuli mieleen...?Jarno.v kirjoitti: Nopeusmittarissa näkyy yleensä jossain W-luku eli montako kierrosta vaijeri pyörähtää kilometrin matkalla, nykyään montako impulssia / kilometri kuljettua matkaa.
Ainankin W123 ja W124 korisarjan Mercedeksissä nopeusmittarin takana on pieni tarra, jossa on mainittu joku kirjain = joku luku. Esim W123:n 300 Turbodieselin mailimittarissa on tarra, jossa lukee K=1200. (Ja tähän kohtaan on turha tulla nälvimään kenenkään, koska asia tuli tarkastettua tunti sitten. )
Ja se tarkoittaa että kun nopeusmittarin näytön pitäisi silloin näyttää 60 mph kun jostain saadaan tarkalleen 1200 kierrosta minuuttia kohden nopeusmittarin vaieriin.
Eri malleissa tuo luku on erilainen. Niistä ei taida muuten olla mitään valmista listaa missään ... olisikohan syytä kerätä nuo luvut ylös?
Tähän pieni vastalause kerta yksi 240d w123 mikä oli mulla niin siinä oli vakio rengaskoko ja alkuperäinen perävälitys niin väitti että 100km matka oli trippimittarin mukaan 67km että ei sekään takaa että näyttäisi matkan oikein.Jarno.v kirjoitti:Ainoastaan jos (taka)renkaat on vakiosta paljon eri kehämittaiset, niin matkamittari valehtelee tai jos on vaihdettu eri perävälitys.
Mutta oliko mittari alkuperäinen?Sjtv kirjoitti:
Tähän pieni vastalause kerta yksi 240d w123 mikä oli mulla niin siinä oli vakio rengaskoko ja alkuperäinen perävälitys niin väitti että 100km matka oli trippimittarin mukaan 67km että ei sekään takaa että näyttäisi matkan oikein.
"Ja se tarkoittaa että kun nopeusmittarin näytön pitäisi silloin näyttää 60 mph kun jostain saadaan tarkalleen 1200 kierrosta minuuttia kohden nopeusmittarin vaijeriin"
Yleensä tuo luku kertoo vain montako kierrosta vaijeri pyörähtää kun matkamittariin tulee 1km
No eikö se ole sama asia, jos se tehdään tasan minuutissa?Jarno.v kirjoitti:Mutta oliko mittari alkuperäinen?Sjtv kirjoitti:
Tähän pieni vastalause kerta yksi 240d w123 mikä oli mulla niin siinä oli vakio rengaskoko ja alkuperäinen perävälitys niin väitti että 100km matka oli trippimittarin mukaan 67km että ei sekään takaa että näyttäisi matkan oikein.
"Ja se tarkoittaa että kun nopeusmittarin näytön pitäisi silloin näyttää 60 mph kun jostain saadaan tarkalleen 1200 kierrosta minuuttia kohden nopeusmittarin vaijeriin"
Yleensä tuo luku kertoo vain montako kierrosta vaijeri pyörähtää kun matkamittariin tulee 1km
..Jostain syystä tuntuu tuo nopeusmittari näyttävän pieleen autolla kuin autolla ajaessa. Esim. kaverilla on huolella pidetty vanha Corolla (!) joka on hänen silmäteränsä. Autossa ei suoraan sanoen kestä olla moottoritiellä kyydissä kun se (siis kaveri) mankuu alvariinsa mittarivirhettä, vaikka koko vehje on täysin tehtaan säädöissä..