Pakoputken kiinnikkeen hitsaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timpsula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 22.03.2011 10:38
Paikkakunta: Nälkämaa

Pakoputken kiinnikkeen hitsaus

Viesti Kirjoittaja Timpsula »

Jostakin ketjusta luin, että pakoputken hitsaaminen olisi järjetöntä (en tiedä onko?), mutta entä pakoputken kiinnikkeen hitsaaminen? Auton alla könytessäni huomasin, että väyrysen putken etummainen kiinnike runkoon on ruostunut lähes poikki juuri siitä liitoskohdasta. Kysymyksessä on siis tämmöinen suora laippa, joka on hitsattu pakoputkeen ja toinen pää on muistaakseni pultilla rungossa. Tuohan varmaankin kannattaisi hitsata kiinni ennen kuin se rapsahtaa irti ja putki pääsee repalehtamaan vapaana. Voiko tuon siis kiinnittää hitsaamalla vai tehdäänkö siihen joku muu patentti? Ehkä noita on muillakin ruostunut poikki.
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pakoputken kiinnikkeen hitsaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hitsiä vaan.
Voihan siihen patentinkin tehdä mutta se ei ole nätti ja aika varmasti hajoaa uudelleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: Pakoputken kiinnikkeen hitsaus

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Hitsaus kestää hyvin tehtynä varmasti paremmin kuin patentti. Itse putken hitsaaminen on siinä mielessä järjetöntä että se saattaa sitten hajoaa jostain muusta paikasta vähän ajan päästä, mutta tämäkin on tietenkin aivan siitä kiinni miten putki on hajonnut.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Pakoputken kiinnikkeen hitsaus

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Starglazer kirjoitti:Itse putken hitsaaminen on siinä mielessä järjetöntä että se saattaa sitten hajoaa jostain muusta paikasta vähän ajan päästä, mutta tämäkin on tietenkin aivan siitä kiinni miten putki on hajonnut.
Ihan totta, mutta monesti tekohemmittäminen putkenkin kanssa saattaa antaa pitkän taipaleen taas ajoa, ennen uutta putkea. Juuriki riippuen vähä kaikesta.

Sprintterin putki oli puhki vissiin 4 kohtaa, laitoin pellinpalasia mig-liimalla kiinni siihen sitte, hyvin on pelannu... :silent: :mrgreen:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: Pakoputken kiinnikkeen hitsaus

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Vensku_ kirjoitti: Sprintterin putki oli puhki vissiin 4 kohtaa, laitoin pellinpalasia mig-liimalla kiinni siihen sitte, hyvin on pelannu... :silent: :mrgreen:
Juuri näin, saattaa kestää pitkäänkin :D Minäkin hitsasin kerran Corollan haitariosaan, siis juuri siihen itse haitariin jatkoksi putken pätkän. Kyllä se kesti sen pari vuotta, vieläkin kyllä saa ihmetellä että miten se onnistui :D
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: Pakoputken kiinnikkeen hitsaus

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Vensku_ kirjoitti:
Sprintterin putki oli puhki vissiin 4 kohtaa, laitoin pellinpalasia mig-liimalla kiinni siihen sitte, hyvin on pelannu... :silent: :mrgreen:
Sama homma minullakin tuon Peltisuulin kanssa(w903). Korsteeni itsessään täysin ehjä, mutta "ryppyputken" jälkeen ensimmäisen kiinnikkeen&putken ympäriltä korroosio on tehnyt väkisinmakuuta :D

Yllättävää sikäli että tuossa kohden putken pitäisi vielä olla melko kuumakin, joten kosteuden ei olettaisi tuota tekevän. Mutta lienee originaali torvi alusta loppuun eli onhan tuolla jo kymmenvuotissynttärit takana.

Migissä vain 1,2mm:n lankaa eli puikottamaan tuota piti ryhtyä. 1,6mm:n ruostumattomalla palkoa palon perään ja avot. melkein vuoden tuo on tuolla ollut ilman vieresä murtumista tai hapertumaa.

Eli rohkeasti vaan sähköliimailemaan. Nuo savupiippujen hitsaamiset on toisinaan hankalia, mutta kuten mainittua niin riippu paikasta.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Vastaa Viestiin