Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Elikkäs tuli ostettua 190 originaali turbodiesel, josta jako on hypännyt entisen omistajan virheellisten asennusten seurauksena :clap:

Elikkä nyt kun kannessa on venttiilejä nurin, niin ei auta kuin koneen satunnaisessa asennossa nypätä kansi irti? Mitenkäs kun tarvittavat korjaukset kanteen on tehty, mitenkäs tuo ajoittaminen tapahtuu? Mekassahan on ohjeet pumpun ajoitukselle, mutta päteekö sama kaava tässä tilanteessa?

Mitä muuta tulisi ottaa huomioon? Kannattaisiko vaihtaa jakoketju ja kiristin samoilla tulilla, koska kone on vetäissyt itsensä nalkkiin? Omistaja oli laittanut uudet nostimet, mutta uskaltaako samoilla vielä kasata vai voivatko ne vaurioitua??

Kansiremontteja on tullut tehtyä, mutta ei dieseliin jossa venat solmussa. Olisi mukava kuulla kokemuksia ja lisätä omaa tietotaitoa :P
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei kait siinä mitään ihmeellistä. purat sen kanne siitä pois vaan. pulttia auki jne. sitten, kun olet saanu sen kannen pois tsekkaat onko muu kone kunnossa. pyöriiko motti yms. jos kaikki on kunnossa niin sitten vaan niputtaan uusilla hiluilla.

lähtisin siitä, että luultavasti siellä on menny nokkapukit sököks. koneen männät ja veivit jne ei välttämättä ole mennyt miksikään. mutta hyvä ne on kaikki tsekata. jos ja kun alakerta on ehjä, taikka kunnostettu, niin pyörittelet koneen OT kohtaan, ykkösen mäntä ylhäällä. siitä sitten vaan normaalisti hattua paikoilleen. jos pumpun joutuu ottaan pois, niin voit kasata sen vaikka viimiseks sinne paikoilleen. siihenkin löytyy ajotus ohjeita täältä vaikka kuinka ja paljon, kun käyttää hakua. ja aina voi kysyä, jos ei meinaa haulla löytyä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Joo pukit siellä on varmasti sököt... Nimittäin oli jäänyt pukit pojilla kirimättä :lol: Tuossa vähän tsekkailin niin sain käsityksen että vaparin kansi on samanlainen turbon kannen kanssa, mutta turbon kannessa 1mm suurempi esikammio ja natriumitäytteiset pakoventtiilit? Itellä ois hyllyssä yksi vaparin kansi, mutta se on halki... Kävisikö siitä pukit turbon kanteen, jos ne on mennyt palasiksi, mutta eikös pukkilinja pitäisi tämän jälkeen AR porauttaa? Joten eiköhän uusi kansi olisi paikallaan :think:

Melkeimpä tuo olisi parasta nostaa koko motti reiästään ja tutkia läpikotaisesti sekä ylä- että alakerta... :thumbup:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noi nokka-aksilan pukit on aina kansikohtasia. eli ei saisi ottaa toisen kannen pukkeja ja laittaa sitten eri kantta. mutta kuinka tarkkaa toi on? se onkin eri asia. joskus oli kans pulaa nokkapukeista, niin laitoin vaan vanhat eri kannen pukit. pieni pykälä siinä tuntu, kun kokeili ilman nokka-akselia, mutta ajattelin, että voihan sitä kokeilla. hyvin se toimi monta kymmentä tuhatta kilsaa. omalla vastuulla..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei siihen pukin ja kannenväliin saisi kyllä yhtään pykälää jäädä kun yodennäköisesti nokka laikkaa siitä kiinni.
Outoa kyllä että peralla on pelannut pitkäänkin.
Voihan sinne mättää sekaisin pukkejakin mutta valkkaa sellaiset pukit joilla ei tunnu yhtään pykälää.
Jos ohjurit ottaisi pukeista pois niin sehän antaisi perää sivuttain ja tällöin keskittyisi paremmin :wtf: :think:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Näimpä olen itsekkin oppinut. AR porauksella meinasin, että menisikö vai onko pukkejen laakeroinnissa kalvausvaraa? Ei ole tullut ikinä tällaista pukki ongelmaa omalle kohalle! Aina on pukkina olleelle passannu... :problem: :lol:

Mahtais ehjän kannen saada koneistuksen hinnalla...
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Milestäni kun tarttee ar-poraus tehdä niin pukkia vaan yksinkertaisesti hieman mataloitetaan ja kun vatäistään molemmista pinnoista niin reikä pienenee ja sitten vaan tulee uutta reikää uuteen valuun ja vanhasta eri jää jälkeäkään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Eikös se olekkaan osan tarkkamittaista "kalvaamista" koneellisesti? Näin minä olen ainakin aina ymmärtänyt... Mutta tokihan sitä lastua saa irti jos haluaa!
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllähän se pukkien laskun jälkeen on tarkkamittaustsellista koneistusta.
Mutta jos pukkeja ei laske niin reikä suurentuu ja akseli on väljä pesäänsä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos se kansi on irti koneesta, niin voihan sen kokeilla, että kasaa nokan paikoilleen vaikka ilman venttiileitä ja kokeilee, että pyöriikö se ylipäätään ollenkaan ilman voimaa. jos siinä kohdassa jo nahistaa pahasti, niin varmasti leikkaa kiinni ja sitten on nokka kahdessa osassa ja loput nyt arvaakin. mutta jos se pyörii öljyttynä kevyesti, niin kyllä kait se siellä menee. enemmänhän se alumiininen nokkapukki siellä laajenee, kun itse nokka. näin ollen välykset vaan kasvaa ja tulee lisää tilaa nokalle pyöriä. toki kaikki pykälät ja väärät toleranssit tekee voitelulle hallaa. kokeilemalla se selviää. mulla tosiaan pelas oikeinkin hyvin. ja oli vielä sellanen parilla baarilla piristetty vitos kone.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Mitäs olette mieltä kannattaako kaapasta koko mylly pois aukostaan ja tutkia kanget ja muut? Jos ottaisi ensin kannen kumminkin pois ja tutkisi vauriot, että onko männissä esimerkiksi pahempia hakkausjälkiä? Onneksi oli paukauttanu kuulemma tyhjäkäynnillä, joten vauriot voivat olla pienehköjä :angel:

Se on aina halpa vakuutus muistaa pyöritelllä ensin käsin konetta kasauksen jälkeen... :lol:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kansi pois ja mittaa että paljonko männät tulee yli lohkon pinnasta. Kaikkien pitää tulla samanverran yli.

Jos joku jää vähän alle niin kanki on taittunut.
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Tulipas viikonloppuna suoritettua purkuhommia ja vika paljastui! Oli entinen omistaja asennellut uusia nostajia mutta oli käyny pikku vahinko... Oli unohtunu yks NOSTAJA KOKONAAN POIS :clap: :lol: Ja 2 ja 3 pukki olivat väärinpäin... 5-sylinterin pakoventtiili myös solmussa... :geek:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Riittääkö männän korkojen mittaamiseen ihan silmätarkkuus vai olisiko parempi tarkistella heittokellon kanssa vielä varmuuden vuoksi? Ainakin silmämääräisesti vaikuttaisi korot olevan ok :geek:

Ja mitenkäs nyt sen jakopään kanssa? Nyt kun jako on hypännyt niin kuinkas jako nyt asetetaan kohdilleen kätevimmin? Nappasin alipainepumpun pois ja tutkiskelin syöttöpumpun käyttöpyörääkin jo alustavasti. Kaikki vaikutti loogiselta, mutta olen kuullut että ketjun tulisi olla oikeassa "asennossa" kun moottori on YKKssa? Onko tämä jokin jippo ajatellen esimerkiksi ketjun vaihtoa, että lenkki saadaan kohdilleen vai liekkö jokin oikea merkityskin asialla?

Kun jakoa lähdetään laittamaan kohdilleen niin laitetaanko OT alapyörältä kohdilleen ja nokka-akseli merkkiin, mutta mihin asentoon syöttöpumppu tulisi asettaa? Mutta entä jos laitan alapyörän oikeaan JYKK arvoon ja syöttöpupun lukituksen paikalleen, niin mihinkäs asentoon kohdistan nokan?

Nyt ei leikkaa :crazy:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1054
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Oiskohan helpoin laittaa alakerta ykk kohtaan ja sitten nokka paikoilleen. Sen jälkeen kääntää kone 13jykk kohtaan ja asentaa pumppu paikoilleen niin että pumppu on lukittuna. Tuolleen varmaankin tekisin ite, voi tosin olla aivan väärinkin kun tällee väsyneenä aattelee...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ruiskutuspumppu hollilleen, jotta ketju kiertää oikeaa reittiä. Kampiakseli OT kohtaan, nokka-akselia pyörittämällä vaikka linjapihdeillä siellä oleva merkki kohdalleen hyppyyttämällä nokan hampaat oikealle pykälälle (ketjupyörä voi olla vaikka irti tässä kohtaa jos sellainen tarve on) ja samalla pitämällä ketju välillä nokka->pumppu->kampiakseli _kireällä_.

Nyt on nokan ja kampiakselin hampaat oikein, ei päästetä niitä enää sekoamaan ! Pyöritetään haluttuun ruiskutusennakkoon eli kampiakselin asteluku halutuksi. Pumppu irti lohkosta ja takaisin paikalleen merkin ollessa lukittuna kyljen reijästä.

Tarkistus pyörittämällä konetta oikeaan suuntaan ketjun ollessa kireällä OT merkin pitää natsata nokan merkkiin, ja ennakkoasteiden ruiskutuspumpun merkkiin !

...ja vielä kerran tarkistus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Ladamaster kirjoitti:Tulipas viikonloppuna suoritettua purkuhommia ja vika paljastui! Oli entinen omistaja asennellut uusia nostajia mutta oli käyny pikku vahinko... Oli unohtunu yks NOSTAJA KOKONAAN POIS :clap: :lol: Ja 2 ja 3 pukki olivat väärinpäin... 5-sylinterin pakoventtiili myös solmussa... :geek:
aikamoinen seppä ollu kasaamassa. tuhannen tuiterissa niputtanu laitetta, tai sitten ei ymärrä niistä hölkäsen pöläystä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Kiitoksia Veskola! Nyt kyllä selkis! :clap:

Ite oon täsä tuota asennustouhua ihimetelly ja kyllä siinä on meleko maistissa taidettu olla... Jos nostimia on 10kpl ja asentaessa 1 jää ylimääräiseksi, niin eikö se jo vähän kolkuttele tuolla pääkopassa? Olihan sielä enempikin tuhoja tullu kuin 5. pakoventtiili... Neljä pakoventtiiliä nurin ja kaksi imua + nokka-akseli kulunut käyttökelvottomaksi... Tuossa olisi vaparin nokka joutilaana, joten eikös se passaa myös turbokoneeseen? :?

Ai niin ja kaikki "uudet" nostimet halki :)
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

vaparin ja turbon nokka on käytännössä sama.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Ja mitenkäs näin hieman OT:nä aiheeseen niin E300d:n vetoakseli on hieman kummallinen... Tarttuessa vetoakseliin se "lonksuu" perän laipalta ylös ja alas aika paljon. Mikäs tässä mahtaisi olla vikana? Kyseessä siis kuskin puolen vetari. Vänkärinkin vetari on hieman kummallinen kun "ui" liikaa. Ilmeisesti perän sisältä sokka antautunut? Perä paukahtaa aika raakasti 3 ja 4 vaihteelle vaihtaessa (automaatti) olisikos keskitappi poikki tai reikä kulunut? Vai kelkan puslat väljät? Kelkka liikkuu jonkin verran puslia koetellessa, mutta eikös sen pidä hieman päästä liikkumaankin? Ilmeisesti kelkan puslat voisi pikaisesti tarkastaa tunkkaamalla takarengas ilmaan ja katsoa uiko puslan kumiosa holkkiin nähden? Ilmeisesti jos murikan takakannen käyttää auki on se nostettava pöydälle?
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
mackaiveri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:26
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja mackaiveri »

eli perän laipat mihin ruuvataa vetarit kiinni klonksuu yläs alas ja sivuille? jos on näin nii perästä ns poskilaakerit kulunu kaiketi, "mutua"??
W201 2.5D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om602 kannen purku jaon hyppäämisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ladamasterin avatarissa tosi hieno mersu :thumbup:
Oli entinen omistaja asennellut uusia nostajia mutta oli käyny pikku vahinko... Oli unohtunu yks NOSTAJA KOKONAAN POIS :clap: :lol: Ja 2 ja 3 pukki olivat väärinpäin... 5-sylinterin pakoventtiili myös solmussa...
Kannattaa tarkistaa kaikki paikat mihin kyseinen asentaja on kajonnut. Tuskin on mikään kohdallaan kun noissa on "onnistuttu" kerrotulla tavalla.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin