w123 etupyörän laakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
__ksami__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Su 29.08.2010 23:48
Paikkakunta: Jalasjärvi

w123 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja __ksami__ »

Hakukone ei antanut tuloksia kuin takapyörän laakerin vaihdosta, niin teherään uus topiikki.

Joo, tuli eilen haettua kisakiree 300d, 5 paikkanen paku!

No, illalla pitäs etupyörän laakeri vaihtaa, näytti motonetis olevan jopa 17.50€

Onko tuossa vaihdossa jotain erikoista? Tarviiko erikoistyökaluja?

124 on kyllä tullu noita vaihdeltua, onko yhtää samanlainen viritelmä :?

Kiitoksia etukäteen!!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w123 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

En ole w123 laakeria vaihtanut mutta voin vaikka vetoa lyödä että on samanlainen systeemi kuin lankussa.
siitäpä se selviää kun purat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: w123 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Tässä ihan käyvä ohje. Tosin ei tartte jarruletkuja ottaa irti.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V6EN6z0c0dE[/youtube]
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: w123 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eipä vaihto juurikaan poikkee tuosta.
Pitäis olla helppo homma jos on jonkunlaiset työkalut on saatavilla.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: w123 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kahteen autoon eteen molemmat kartiorullalaakerit vaihdettu, helppo homma verrattuna takapyörien laakereihin jotka jätän suosiolla ammattilaisille.

Tässä työlista etupyörän laakerin vaihtoon liittyen:

- pyörä pois, jarrupalat irti, jarrusatula irti ja rautalangalla roikkumaan syrjään
- tässä vaiheessa hyvä puhaltaa kaikki paskat ja jarrupölyt työkohteesta pois vaikka paineilmalla (ei sotke myöhempää uutta asennusta)
- rasvakuppi pois, radiohäiriöiden poistaja irti (jos on), laakerin kiristin auki ja pois (tarvitsee kuusiokoloavaimen)
- jarrulevy/napa/laakeri vedetään irti
- navan voi tässä vaiheessa irroittaa jarrulevystä jos haluaa (siihen tarvitsee muistaakseni jotkut erikoisemmat 12-kantaiset koloavaimet)
- akselitapista ja navasta kaivetaan vanhat laakerit pois
- navasta irroitetaan vanha stefa vaikka ruuvimeisselillä ja puukolla
- navasta hakataan tuurnilla, prässätään tai käyteään ulosvetäjää vanhojen laakerikoolien irroitukseen (Huom! Muista näissä töissä suojalasit!)
- tässä välissä on hyvä putsata napa ja akselitappi vanhasta laakerirasvasta
- uudet laakerikoolit prässätään napaan tai hakataan vasaralla käyttäen vaikka hylsyä tuurnana
- uusi stefa asennetaan jollain sopivalla lyömätk:lla napaan
- uudet laakerirullat täytetään sopivalla laakerirasvalla ja asetetaan napaan niille kuuluville paikoille
- jos on irroittannu jarrulevyn tai vaihtaa jarrulevyn samalla niin sen voi ruuvata takaisin napaan (Muista uuden j-levyn puhdistus brake-kliinerillä)
- jarrulevy/napa/laakeri -asetelman voi nyt painaa akselitappiin
- kiristin ja radiohäiriöiden poistaja irti (jos on) asennetaan akselitappiin
- laakeri pitää nyt kiristää ohjetiukkuuteen:
Pyöritä jarrulevystä samalla kun kiristät laakeria, kun jarrulevy alkaa tahmimaan niin käännä kiristintä löysälle 1/3 kierrosta. Lukitse kiristin.
- täytä rasvakuppi laakerirasvalla ja lyö paikoilleen, asenna jarrusatula, palat ja pyörä

Varman päälle ottava kaveri ajaa n.100 km tämän jälkeen ja suorittaa kiristimen ohjetiukkuuteen säädön uudestaan (joutuu jarrupalat purkamaan pois). Tämä sen vuoksi että ajon aikana vasta on laakerirasva levittynyt kunnolla.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 738
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: w123 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Rasvakuppia ei saa sitten täyttää täyteen rasvaa, koska se alkaa painamaan laakeria ja kohta saa vaihtaa uudestaan.
__ksami__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Su 29.08.2010 23:48
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: w123 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja __ksami__ »

Kiitos näistä, homma oli täysin simppeli ja ei eroa 124 laakerinaihdosta mitenkään

Toki jarrulevyn annoin olla paikallaan navassa ku ei siitä haittaakaan ollut 8)
Vastaa Viestiin