perän tasonsäätä W116
perän tasonsäätä W116
Voinko jättää pois kun vaihdan normaalit jouset ja iskarit taakse?
Eihän tasonsäätöä kannata vaihtaa tavan jousiin ja iskareihin.Kyllähän tuommoinen lisävaruste on säilytettävä.Omassa 300D:ssä -78 toimineet moitteetta.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Miten tuon tasonsäädön toimivuuden voi helpoiten tarkistaa? Ruumisautossa sellainen on, mutta toimivuudesta ei ole mitään tietoa. Pitääkö heittää lyijyarkku perään ja katsoa, että painuuko vai pysyykö tasalla?




Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Se on helpoin ehkä juuri jollain lyijypalikalla kokeilla...
Mutta jos nimimerkki ha. on todellakin irroittamassa jostain W116 korisarjan Mercedeksestä automaattista tasonsäätöä, niin minä olen kovin kiinnostunut ko. tuotteesta. Edellyttäen että se toimii ja kaikki itusvinkulat tulee mukaan jokaista letkua ja nippeliä ja nappelia myöten.

Mutta jos nimimerkki ha. on todellakin irroittamassa jostain W116 korisarjan Mercedeksestä automaattista tasonsäätöä, niin minä olen kovin kiinnostunut ko. tuotteesta. Edellyttäen että se toimii ja kaikki itusvinkulat tulee mukaan jokaista letkua ja nippeliä ja nappelia myöten.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Saul kirjoitti:Miten tuon tasonsäädön toimivuuden voi helpoiten tarkistaa? Ruumisautossa sellainen on, mutta toimivuudesta ei ole mitään tietoa. Pitääkö heittää lyijyarkku perään ja katsoa, että painuuko vai pysyykö tasalla?![]()
![]()
Olen entistä kateellisempi.

Ei vaiskaa, kunnostin omani 124sessa ja ilahduin todella systeemistä ja sen selvästä rakenteesta. Erityisesti nuo hydraulisylinterit jotka toimivat iskareina ovat vankkaa tekoa. Uskoakseni ainoa rakkine (öljyvuoto poislukien) mikä voi vikuuntua on noi paineenvaraajapallukat x 2 kpl. Löytyy jostain takapenkkien alta pohjan läpivienneillä varustettuna.
Jos systeemi ei toimi niin perä lotkottaa alhaalla rumasti - lotkotusta ei näet aiuheuta edes tasonsäätimen säätäminen alimmilleen.
Olenko muuten Saul maininnut että perheeseen tullee vaaleansininen 115 vm -71..

Voi laittaa normaalipalikat, mutta pidä "ha" tasonsäätö ihmeessä toimintakuntoisena, vaikka ne säätöelimet ovat aivan sikahintaisia. Myöhemmin saattaa harmittaa harvinaisehkon varusteen eliminoiminen.
mutta kannattaa ensin katsoa siellä olevan ylipäätään tasonsäätimen kanssa kuuluvat palikat kuten tasonsäätöiskarit, joista lähtee putket painevaraajiin ja öljyä säiliössä. Muistelisin itse säätimessä auton alla olevan myös joku järjestelmän paineen testausmahdollisuus...
Jooh, jollain raskaallahan sitä voi kokeillaSaul kirjoitti:Miten tuon tasonsäädön toimivuuden voi helpoiten tarkistaa? Ruumisautossa sellainen on, mutta toimivuudesta ei ole mitään tietoa. Pitääkö heittää lyijyarkku perään ja katsoa, että painuuko vai pysyykö tasalla?![]()
![]()

No mistäs tähän hätään ja keliin niitä vähäpukeisia missejä irtoaa?PKivireki kirjoitti:Olen entistä kateellisempi.Auto käyntiin vaan ja sitten lastaat pari vähäpukeista missitason naista köllöttelemään bikineissä ruumisautoosi - niin tehdään lehtien perusteella Amerikassa!


Kyllä jostain pystäristä oli juttua silloin kun soitit. Olikos se tämä?PKivireki kirjoitti:Olenko muuten Saul maininnut että perheeseen tullee vaaleansininen 115 vm -71.... mulle tullee koska ko. "perhe" otti ja läks taannoin..


Pitää kysyä isältä. Äidin 123-farkussa kun on se tasonsäätö.Leka kirjoitti:Muistelisin itse säätimessä auton alla olevan myös joku järjestelmän paineen testausmahdollisuus...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Korkeudensäätöventtiilin vivuston säätö kannattaa tarkistaa.Yksin kertaisesti lukitaan vipu siinä olevasta reijästä esim. poranterällä(en muista monenko millin) venttiili lohkossa olevan reijän kohdalle. Kuulanivelillä oleva säädettävä vipu pitää asettua vapaasti paikoilleen auton ollessa kuormaamaton.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Hmm. Onko tuo säätösysteemi erilainen kuin uudemmissa? Näissähän tuo systeemi nostaa autoa silloin. kun säätömulikan hantaakia nostaa, ja laskee, kun vipua lasketaan. Lasku / nousu pysäytetään, vääntämällä hantaaki keskiasentoon. Tällöin irti ollut välitanko ei välttämättä mene reikäänsä.W111 kirjoitti:Korkeudensäätöventtiilin vivuston säätö kannattaa tarkistaa.Yksin kertaisesti lukitaan vipu siinä olevasta reijästä esim. poranterällä(en muista monenko millin) venttiili lohkossa olevan reijän kohdalle. Kuulanivelillä oleva säädettävä vipu pitää asettua vapaasti paikoilleen auton ollessa kuormaamaton.
Ajatuksena oli, että miten tietää tuon normikorkeuden, jos tuota säätötänkoa on lyhennetty tahi pidennetty? WIS:kin sanoo, että korkeudensäätö pitäisi tehdä niillä säätökumeilla mutta mistä sitten tietää minkä paksuisia kumilätkiä tarvitaan? (Säädetään iskareilla niin alas kuin menee ja sitten lätkillä sopivaksi?)
Ehkä vähän meni Tekniikkaosaston puolelle mutta....
tajunnanvirtaa tuotti
Risto
E500 – 211.070
toiminnasta
Kyse oli lähinnä siitä, jos en saa peräpäätä kohtuudella toimimaan nin olisin muuttanut sen "normaaliksi". Entisöimään en ole ajatellut ruveta tätä autoa. Siihen on vähemmänkin muutettuja yksilöitä, ajattelin tästä vain ajoautoa joka ulospäin pysyisi alkuperäisenä. Tässä kun kone ja sisusta eivät ole enää orginaaleja, ilmastointi on mykkänä yms.
Kumien paksuus määräytyy auton lisävarusteitten ja moottorin mukaan.Roisto kirjoitti: Ajatuksena oli, että miten tietää tuon normikorkeuden, jos tuota säätötänkoa on lyhennetty tahi pidennetty? WIS:kin sanoo, että korkeudensäätö pitäisi tehdä niillä säätökumeilla mutta mistä sitten tietää minkä paksuisia kumilätkiä tarvitaan? (Säädetään iskareilla niin alas kuin menee ja sitten lätkillä sopivaksi?)
Ehkä vähän meni Tekniikkaosaston puolelle mutta....
tajunnanvirtaa tuotti
Risto
EPC:ssä pitäisi olla pistetaulukko jokaiselle kumille ja lisävarusteelle.
Eli lasket autosi lisävarusteista tulevan pistesaldon yhteen ja katsot listasta minkä kokoisen kumin pistealueelle lisävarustesaldo riittää.
Tämä on ainankin W124:n kohdalla....
(Tämä on ihan yksinkertainen asia, mutta odotahan kun minä selitän...

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.