Mitä: ASD-järjestelmän hydrauliikkaöljyn vaihto ja huuhtelu. Lisäksi öljyn imuletkun vaihto ja säiliön pesu.
Mihin: W124 E 300 Turbodiesel -94
Mitä öljyä käytetään: Febi ZH-M, MB:n varaosanumerolla A 000 989 91 03. Tämä numero on sekä autossa ASD-öljysäiliössä olevassa tarrassa että tuon öljypurkin kyljessä. Tuota saa vaikka Motonetista: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0009" onclick="window.open(this.href);return false; (ja sama öljy menee myös tasonsäätöjärjestelmään, jos sellainen on, ja sen vuoksi Motonet vissiin sitä myykin jousitusöljyn nimellä.)
Pullo vain näyttää nykyään tältä:

Paljonko öljyä: Minulla oli sitä vajaa 3 litraa, joka ei lopulta ihan riittänytkään, koska huuhtelin systeemiä vissiin paljon enemmänkin kuin olisi tarve ollut. Normaalisti 3 litralla pärjäisi hyvin, ja kerrotaan, että 2 litraakin riittää, mutta silloin ei taida pystyä kovin kattavasti huuhtelua tekemään.
Miten sen tein
1. ASD:n ohjausrele irti akun takaa. Musta rele, jonka päällä valkoinen teksti: ASD, lähtee nostamalla ylöspäin. Sijainti on ylijännitereleen (se peltinen, jossa muovinen kansi) etupuolella.
2. Johdot paikalle jääneen liittimen napoihin 8 ja 10 niin, että navat pystyy yhdistämään näillä johdoilla. Johtoihin pituutta sen verran, ettei tarvitse niitä yhdistellä ahtaasti siellä akkukotelossa, vaan sen ulkopuolella. Kuvassa ASD-rele on pois ja johdot paikallaan. Ei kovin tarkasti näy, mutta saanee tuosta käsityksen, missä tontissa se paikka on.

3. ASD-öljysäiliö tyhjäksi. Sen voi imaista imupumpulla. Jos aikoo vaihtaa pumpun ja säiliön välisen letkun – siis imuletkun – (kuten itse jouduin tekemään) tai pestä säiliön, niin senhän voi valuttaa myös letkun läpi tyhjäksi irrottamalla mainitun letkun pumpun päästä.
4. Säiliön korkkiin menevät kaksi putkea irti korkista. Muoviset sormimutterit auki, ja putket irtoavat vetämällä. (kuvassa alla)
5. Korkin kiinnitysrengas kierretään auki ja nostetaan korkki pois
6. Juuri irrotetussa korkissa olevan sihdin puhdistaminen. Varmaankin sihtiverkko on sen verran herkkää materiaalia, ettei sitä kannata kovin lujasti mekaanisesti puhdistaa. Itse käytin lähinnä puhdistussprayta melkoisen määrän.
7. Säiliön puhtauden tarkastus. Omassani ainakin oli mustaa mönjää kunnolla näkyvä kerros seinillä. Se mönjä jos lähtee liikkeelle, niin eivät hydrauliikkaventtiilit tykkää hyvää. Jos säiliö on niin puhdas, ettei sitä tarvitse pestä, eikä pumpun ja säiliön välistä letkua vaihtaa, niin hyppää suoraan kohtaan 12.
8. Säiliön irrotus. Ensin imuletku irti pumpulta ja sitten kiinnityslenkit irti korista. Nyt säiliö irtoaa suoraan ylöspäin nostamalla. Tässä vaiheessa letkun voi ruuvata irti säiliöstä. Itse irrotin myös umpion, jotta näin kunnolla, miten se letku siellä menee ja sai sillä lisää tilaa muutenkin, mutta ei ole mitenkään välttämätöntä eikä oikeastaan edes aiheellista.
9. Säiliön pesu. Itse pesin pahimmat pois puhdistusspraylla, sen jälkeen varsinainen pesu autoshampoolla + vedellä ja tikun päähän kiinnitetyllä sienellä. Viimeistely vielä puhdistusspraylla.
10. Tarvittaessa uusi letku vanhan tilalle. Siihen tietysti siirretään vanhasta se mutkainen suojaputki päälle + klemmarit + kiinnityslenkit
11. Säiliö takaisin paikalleen.
12. Säiliön täyttö puhtaalla öljyllä
13. Letkun ilmaaminen: letku irti pumpulta – valutetaan öljyä pois sen verran, että letku on täynnä öljyä ja kiinnitetään sitten takaisin pumppuun. En tiedä, onko tämä mitenkään tarpeen, mutta ainakin pumppu haukkaa vähemmän ilmaa, jos tämän tekee.
14. Liitetään molempiin paluuputken päihin letkunpätkät. Viedään letkunpätkät astiaan, vaikkapa pulloon, kuten itse tein. Joko pullo tai letku pitää olla läpinäkyvä, jotta näkee, minkä väristä öljyä letkussa liikkuu tai siitä poistuu. Tässä letkut ja pullot:

15. Hydrauliikkalinjan huuhtelu: käynnistetään moottori ja tullaan äkkiä konehuoneelle seuraamaan, mitä tapahtuu. Nyt sen pitäisi lykätä likaista öljyä ohuemmasta putkesta. Kun systeemin läpi alkaa tulla kirkasta öljyä, yhdistetään ne aiemmin laitetut johdon päät. Tämä kytkee lukon päälle ja paluuöljyä alkaakin tulla siitä paksummasta putkesta. Koko ajan tietysti vahditaan, että öljysäiliön pinta ei pääse liian alas – lisätään tarpeen mukaan öljyä säiliöön.
16. Kun paksummastakin putkesta alkaa virrata kirkasta öljyä, linjaston huuhtelu on valmis. Seuraavaksi auto sammutetaan, sitten irrotetaan letkut paluuputkista ja laitetaan paluuputket paikalleen.
17. Nyt kun johdot ovat kytkettynä yhteen, jätetään ne niin ja tunkataan autoa ylös sen verran, että perän alle pääsee puuhailemaan. Etsitään ilmausruuvi (samantyyppinen kuin jarrujen ilmausruuvit), nitkutellaan sitä sen verran, että se varmasti aukeaa (mutta ei vielä avata). Laitetaan ilmaruuviin letku ja letkun toinen pää johonkin valutusastiaan. Taas auto käyntiin ja avataan ja pidetään auki ilmaruuvia niin kauan, että sieltäkin alkaa tulla puhdasta öljyä ja sitten ruuvi taas kiinni. Samalla saadaan varmistettua, ettei systeemissä ole ilmaa, tai jos on, niin se saadaan tällä poistettua. Sitten taas auto alas, hyppyjohdot pois ja rele takaisin paikalleen.
18. Tarkistetaan öljypinnan taso korkissa olevalla tikulla ja lisätään tai vähennetään öljyä tarpeen mukaan.
Ja siinä se.
EDIT: Lisätty kohta 17