W124 ASD hydrauliöljyn vaihto ja huuhtelu

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3992
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

W124 ASD hydrauliöljyn vaihto ja huuhtelu

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tästä asiasta kun on ollut muutaman kerran kyselyitä, ajattelin laittaa kuvauksen siitä, miten itse sen tein. En väitä, että tämä olisi paras tapa, mutta näin se nyt ainakin onnistui.

Mitä: ASD-järjestelmän hydrauliikkaöljyn vaihto ja huuhtelu. Lisäksi öljyn imuletkun vaihto ja säiliön pesu.

Mihin: W124 E 300 Turbodiesel -94

Mitä öljyä käytetään: Febi ZH-M, MB:n varaosanumerolla A 000 989 91 03. Tämä numero on sekä autossa ASD-öljysäiliössä olevassa tarrassa että tuon öljypurkin kyljessä. Tuota saa vaikka Motonetista: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0009" onclick="window.open(this.href);return false; (ja sama öljy menee myös tasonsäätöjärjestelmään, jos sellainen on, ja sen vuoksi Motonet vissiin sitä myykin jousitusöljyn nimellä.)
Pullo vain näyttää nykyään tältä:

Kuva

Paljonko öljyä: Minulla oli sitä vajaa 3 litraa, joka ei lopulta ihan riittänytkään, koska huuhtelin systeemiä vissiin paljon enemmänkin kuin olisi tarve ollut. Normaalisti 3 litralla pärjäisi hyvin, ja kerrotaan, että 2 litraakin riittää, mutta silloin ei taida pystyä kovin kattavasti huuhtelua tekemään.

Miten sen tein

1. ASD:n ohjausrele irti akun takaa. Musta rele, jonka päällä valkoinen teksti: ASD, lähtee nostamalla ylöspäin. Sijainti on ylijännitereleen (se peltinen, jossa muovinen kansi) etupuolella.

2. Johdot paikalle jääneen liittimen napoihin 8 ja 10 niin, että navat pystyy yhdistämään näillä johdoilla. Johtoihin pituutta sen verran, ettei tarvitse niitä yhdistellä ahtaasti siellä akkukotelossa, vaan sen ulkopuolella. Kuvassa ASD-rele on pois ja johdot paikallaan. Ei kovin tarkasti näy, mutta saanee tuosta käsityksen, missä tontissa se paikka on.

Kuva

3. ASD-öljysäiliö tyhjäksi. Sen voi imaista imupumpulla. Jos aikoo vaihtaa pumpun ja säiliön välisen letkun – siis imuletkun – (kuten itse jouduin tekemään) tai pestä säiliön, niin senhän voi valuttaa myös letkun läpi tyhjäksi irrottamalla mainitun letkun pumpun päästä.

4. Säiliön korkkiin menevät kaksi putkea irti korkista. Muoviset sormimutterit auki, ja putket irtoavat vetämällä. (kuvassa alla)

5. Korkin kiinnitysrengas kierretään auki ja nostetaan korkki pois

6. Juuri irrotetussa korkissa olevan sihdin puhdistaminen. Varmaankin sihtiverkko on sen verran herkkää materiaalia, ettei sitä kannata kovin lujasti mekaanisesti puhdistaa. Itse käytin lähinnä puhdistussprayta melkoisen määrän.

7. Säiliön puhtauden tarkastus. Omassani ainakin oli mustaa mönjää kunnolla näkyvä kerros seinillä. Se mönjä jos lähtee liikkeelle, niin eivät hydrauliikkaventtiilit tykkää hyvää. Jos säiliö on niin puhdas, ettei sitä tarvitse pestä, eikä pumpun ja säiliön välistä letkua vaihtaa, niin hyppää suoraan kohtaan 12.

8. Säiliön irrotus. Ensin imuletku irti pumpulta ja sitten kiinnityslenkit irti korista. Nyt säiliö irtoaa suoraan ylöspäin nostamalla. Tässä vaiheessa letkun voi ruuvata irti säiliöstä. Itse irrotin myös umpion, jotta näin kunnolla, miten se letku siellä menee ja sai sillä lisää tilaa muutenkin, mutta ei ole mitenkään välttämätöntä eikä oikeastaan edes aiheellista.

9. Säiliön pesu. Itse pesin pahimmat pois puhdistusspraylla, sen jälkeen varsinainen pesu autoshampoolla + vedellä ja tikun päähän kiinnitetyllä sienellä. Viimeistely vielä puhdistusspraylla.

10. Tarvittaessa uusi letku vanhan tilalle. Siihen tietysti siirretään vanhasta se mutkainen suojaputki päälle + klemmarit + kiinnityslenkit

11. Säiliö takaisin paikalleen.

12. Säiliön täyttö puhtaalla öljyllä

13. Letkun ilmaaminen: letku irti pumpulta – valutetaan öljyä pois sen verran, että letku on täynnä öljyä ja kiinnitetään sitten takaisin pumppuun. En tiedä, onko tämä mitenkään tarpeen, mutta ainakin pumppu haukkaa vähemmän ilmaa, jos tämän tekee.

14. Liitetään molempiin paluuputken päihin letkunpätkät. Viedään letkunpätkät astiaan, vaikkapa pulloon, kuten itse tein. Joko pullo tai letku pitää olla läpinäkyvä, jotta näkee, minkä väristä öljyä letkussa liikkuu tai siitä poistuu. Tässä letkut ja pullot:

Kuva

15. Hydrauliikkalinjan huuhtelu: käynnistetään moottori ja tullaan äkkiä konehuoneelle seuraamaan, mitä tapahtuu. Nyt sen pitäisi lykätä likaista öljyä ohuemmasta putkesta. Kun systeemin läpi alkaa tulla kirkasta öljyä, yhdistetään ne aiemmin laitetut johdon päät. Tämä kytkee lukon päälle ja paluuöljyä alkaakin tulla siitä paksummasta putkesta. Koko ajan tietysti vahditaan, että öljysäiliön pinta ei pääse liian alas – lisätään tarpeen mukaan öljyä säiliöön.

16. Kun paksummastakin putkesta alkaa virrata kirkasta öljyä, linjaston huuhtelu on valmis. Seuraavaksi auto sammutetaan, sitten irrotetaan letkut paluuputkista ja laitetaan paluuputket paikalleen.

17. Nyt kun johdot ovat kytkettynä yhteen, jätetään ne niin ja tunkataan autoa ylös sen verran, että perän alle pääsee puuhailemaan. Etsitään ilmausruuvi (samantyyppinen kuin jarrujen ilmausruuvit), nitkutellaan sitä sen verran, että se varmasti aukeaa (mutta ei vielä avata). Laitetaan ilmaruuviin letku ja letkun toinen pää johonkin valutusastiaan. Taas auto käyntiin ja avataan ja pidetään auki ilmaruuvia niin kauan, että sieltäkin alkaa tulla puhdasta öljyä ja sitten ruuvi taas kiinni. Samalla saadaan varmistettua, ettei systeemissä ole ilmaa, tai jos on, niin se saadaan tällä poistettua. Sitten taas auto alas, hyppyjohdot pois ja rele takaisin paikalleen.

18. Tarkistetaan öljypinnan taso korkissa olevalla tikulla ja lisätään tai vähennetään öljyä tarpeen mukaan.

Ja siinä se.

EDIT: Lisätty kohta 17
Viimeksi muokannut Nozki, Ma 18.09.2017 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: W124 ASD hydrauliöljyn vaihto ja huuhtelu

Viesti Kirjoittaja dansku »

Hieno kattaus hommasta mitä itsekkin pidän varsin tarkeänä. Varsinkin jos autossa on tasosäätöiskarit (esim.farmarit) niin kestää iskarit varmasti kauemmin kunnossa kun vaihtaa esim. kerran vuodessa uudet öljyt kiertoon.

Nozki kirjoitti:6. Juuri irrotetussa korkissa olevan sihdin puhdistaminen. Varmaankin sihtiverkko on sen verran herkkää materiaalia, ettei sitä kannata kovin lujasti mekaanisesti puhdistaa. Itse käytin lähinnä puhdistussprayta melkoisen määrän.
sihti/filtteri on kyllä todella hienojakoista ja herkän oloista ettei sitä paljon kannata ronkkia.
Tuohon itse löysin loistavan keinon puhdistaa se.

Itselläni on Lidlistä ostettu pieni ultraäänipesuri johon tämä sihti mahtui juuri ja juuri. siinä aikansa lilluttua n.5min tuli täysin kuin uusi! kannattaa kokeilla.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: W124 ASD hydrauliöljyn vaihto ja huuhtelu

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Satutko muistamaan millä sisähalkaisijalla tuo pumpun imuletku on? Meinaan tarttis omaan autoon kans vaihtaa se nii ajattelin jostain metritavarasta tekee..
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W124 ASD hydrauliöljyn vaihto ja huuhtelu

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Nesteen vaihdon jälkeen päästäisin vielä erikseen perän ilmausruuvista nestettä pihalle kunnes tulee kirkasta sekä myös tasonsäädön venttiilin ilmausruuvista. :) Näin varmasti vaihtuu suurin osa öljyistä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3992
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 ASD hydrauliöljyn vaihto ja huuhtelu

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jupa kirjoitti:Satutko muistamaan millä sisähalkaisijalla tuo pumpun imuletku on? Meinaan tarttis omaan autoon kans vaihtaa se nii ajattelin jostain metritavarasta tekee..
Nyt kerrankin satuin avaamaan koneen tallilla tuon alipainepumpun tiivistämiskysymyksen vuoksi (siis toisessa topicissa), ja se olikin hyvä juttu, koska samalla pystyin nyt sit mittaamaan sen ylijäämäletkun. :)

Tönäriin kun laittaa 8,5mm, ja laittaa letkun sisään, niin siinä on ihan vähän väljää. Vastaavasti 9mm on jo ihan vähän nahkea.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3992
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 ASD hydrauliöljyn vaihto ja huuhtelu

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin joo, se piti sanoa, että danskulla ja Sulzilla on hyviä vinkkejä myös. :thumbup:

Itse en vaivautunut menemään auton alle sinne ilmausruuville enää, kun ei ole tasonsäätöä, niin siellä oleva vaihtumaton nestemäärä lienee aika vähäinen. Kuvittelisin... Mut aina parempi tietysti, kun päästää ilmausuuviltakin likaiset nesteet pois. Samalla saa varmistettua, ettei ole ilmaa systeemissä. Totta puhuen en kyllä ole edes perehtynyt, missä se ilmausruuvi on. Perämurikassa ilmeisesti?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: W124 ASD hydrauliöljyn vaihto ja huuhtelu

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Iso kiitos Nozkille infosta :thumbup: Taidan motonetista hakea sitä paksuseinämäistä öljyletkua 8mm sisähalkaisijalla eiköhän se sinne asetu
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 ASD hydrauliöljyn vaihto ja huuhtelu

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Nää oli hyvät ohjeet tulevaisuuden varalle. Jostain muualta netin syövereistä luin viimevuonna että tohon ASD säiliöön kävis ihan ohjaustehostimeen tarkoitettu litkukin.
Vastaa Viestiin