W124 Käynti ongelma!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

Sellanen ongelma ois w124 ce300 ettei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan, nyt huono lähtemään käyntiinkin ja ajaessa nykii... sammuu joka ristaukseen jos ei kierroksia pidä yli 2000... se läppä mikä on ilmanputsarin alla rupee humputtamaan ja sitten sammuu... mistä vois vikaa lähteä etsimään?
ennen hölläsi vähän kierroksia 700-1000 väliin. eikä pätkinyt ajossa ollenkaan. vaihdoin bensansuodattimen ja puhistin ilmanputsarin, sen jälkeen toimi noin pari tuntia ja sitten alkoi tuo...

Jos pikaisesti saisi vastauksia. tapellut tuon kanssa jo kolmepäivää eikä vikaa löydy... Kiitokset jo valmiiksi!
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Avatar
Baby_benz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.12.2012 12:47
Paikkakunta: Sotkamo

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Baby_benz »

Bensapumppu?
W123 240D
W124 200E -91
W124 300td -94
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

En usko että olis bensabumppu.. tai noh mistäpä sitä tietää... voisko yj releellä olla vaikutusta asiaan, sulakkeet oli kyllä ehjät. tulpat vaihdettu ja se anturi mikä on kannen reunassa kuskin puolella... kylmänä toimii noin minuutin, kierroksia 900, sit alkaa humputtamaan. Ilmavuodot tarkistettu eikä niitä ollut.
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kopasepa ruiskun alta onko huohotin putki kiinni kumikaukalossa ja käsin myös kokeile että onko halkeaman tapisia kohta siinä kaukalossa.
Muutenkin epäilen että sulla on imuvuoto jossakin letkuissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

Putki on kiinni ja ei ole kaukalossa halkeamia katsottu on ne kaikki. Missäkähä letkuissa vois imuvuodot olla kun kannesta lähtevät letkut tarkistettu ja se yks letku mikä on siinä tyhjäkäynti moottorin edessä.
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no oliskoha se tyhjäkäyntimoottori täynnä huohotusmähnää ja jäässä.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

auto ollut hallissa pari yötä niin ei se ainakaa jäässä voi olla. pitääpä aukasta ja kahtoo onko se minkänäkönen sisältä.
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tutkipa nippa johon bensaletku tulee määrän jakajaan kiinni siinä on sihti.
Sitten mittaa kaasuläpällä olevan katkaisijan toimivuus ja sen pistoke tulee määränjakajan eteen,kolmijohtoinen eli tyhjis kaksi yhdistyy keski..ei kai mikään ja täysi toislaitimmainen ja oisko keskimmäinen..älyät kyllä kun mittaat sitä.
Potentiometrin voisit myös putsailla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

sihti katottu, noi vois mittailla. mikä mahtas olla tää potentiometri?
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kuulostaa määräjakaja vialta joka voisi johtua ehasta.
Tarvis vikakoodit katsoa että varmistuu.

Paras kun hakee motonetistä yleismittarin jossa pulssisuhde mittaus. Ja mittaa 9 napasesta duty cycle mittauksella navoista 2 ja 3

Kertoo kaiken tarvittavan ke jetronic ruiskusta.

Samalla saat seoksen säädettyä kohdilleen heti kun vikakoodit on korjattu

Alipainevuodon saa hyvin katsottua. Säätää seoksen kohdilleen js nyppää alipaineletkun irti imusarjasta. Jos seos rikastuu huomattavasti niin vuotoja ei ole. Mutta jos rikastuu vain vähäsen mutta ei merkittävästi. On jossain vuoto
Viimeksi muokannut Kryptonite, To 14.02.2013 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

maanantaina olis aika hartikaiselle niin kahtoovat vikakoodit... rupee jo vähän ärsyttää ku yrittäny kaiken minkä ite osaa ja mitä oon täältä lukenu eikä oo mitään vaikutusta...
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

mutta silti jos tulee jotain mieleen niin mielellään otan neuvoja vastaan että ei tarviis maksaa ihtee kipeeks... :D
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Harva noista pajoista tajuaa noista mitään. Selitänyt pari kertaa niin ollaan huulet pyöreenä.

Jos helsingissä päin niin voidaan katsoa joku kerta. Valitettavasti mun testerit on autossa ja auto on pajalla forssassa kolarikorjauksessa. Kun joku veti vstasena kolmion takaa eteen
220.128 Black Mirror
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hihhih... vikakoodit :lol: ne ei taatusti tajua niistä pätkääkään! mutta laskun muistaa kirjoittaa ihan varmasti. tää o w124, ei täs oo mitää varsinaista vikadiagnostiikka järjestelmää edes.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

just... eli epäilette että aika turha reissu tulis?... miten muuten ton lambdan kans mites se mitataan? ku tuolla vänkärin maton alla menee 3 johtoo. (2 valkeeta, 1musta) siitä mustastaku mittaa tulee 0.45v? että mitä sieltä pitäs tulla
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

ne 2 valkostaon lamdan lämmitysvastuksen johdot. niihin pitäs tulla 12v ja se musta on lamdan signaali jonka mittaus arvo vaihtelee seoksen mukaanja ruisku korjaa seosta. mutta sinun ongelmat ei johdu lamdasta tällä hetkellä. voit vaikka nyppää lamdan irti jolloin auto käyruiskun oletusarvoilla.

koska ongelmasi on kierroksilla ja tyhjäkäynnillä auto toimii, niin vika a hakisin muualta.

kuten aikaisemmin sanoin niin ne vikakoodit. kyllä tässä on vika diagnostiikka mutta 20 vuotta vanha ja sitä ei lyödä tietokoneeseen. nää vaan pitää tietää...

harva näistä tietää. suurin osa tietäjistä on eläkkeellä tai harrastajia ympäri maailmaa.

itse veikkaan ehaa tai sen signaalia. eha säätelee ruiskun mukaan polttoaineen paineen määräjakajan kautta suuttimille suhteutettuna oikeaan määrään ilmaa kierroksilla. optimaalinen seos on 14,7:1 jos katalysaattori ja lamdan ollessa tasan 1v

en osaa sanoa näkemättä autoa, mutta veikkaan että autosi saa liikaa bensaa kierroksilla, kun eha ei pelitä. tosin polttoaineen paine olisi hyvä mitata myös jos vikakoodeja ei löydy. tällöin ongelma voisi olla liian matala polttoaineen paine mikä voisi johtua kone ei saa tarpeeksi ainetta.

myös kannattaa varmuudeksi tarkistaa virranjakaja ja tulpat.

jos meno on kovilla kierroksilla nykivää, niin joku tulpista sökö ja voi lyödä tulpan johdon kautta runkoon ja yksi pytyistä on poissa pelistä.

mahdollisuuksia on paljon
Viimeksi muokannut Kryptonite, To 14.02.2013 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

auto ei toimi tyhjäkäynnillä!! sehän tässä aikalailla suurin vika onki! ku kylmänä käy sit rupee kierrokset heittää ja sammuu! ennen teki silleen että jos vaikka pari tuntia ajelit niin saatto 1-2 kertaas sammua ku ristaukseen pysähyit, nyt sammuu hetiku kaasun löysää... ja ajaessa nykii ja meinaa sammua.
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

luin koko jutun huonosti.. eli tyhjäkäynti hukassa.

ehan voi unohtaa.

tyhjäkäynti potentiometri mahdollinen vika. ei löydä tyhjäkäynti asentoa.
seokset päin persettä
mikrokytkin jos asr ei tätä ole.

lähteekö hyvin käyntiin lämpöisenä kun sammuu risteykseen? onko käynnistymisellä eroa kylmänä tai kuumana?
Viimeksi muokannut Kryptonite, To 14.02.2013 19:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se o 100% varmaa että korjaamolaskusta tulee IISO. Tarkista että virranjakajan kansi ja pyörijä on ehjät. niitä tosin ei voi tarkistaa muuta kuin uudet ostamalla...
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

pitää lämpimänä startata jtn 5-10sekkaa. kylmänä käy aina sekunnin käynissä ja sammuu. sit lähtee käyntiin ja käy normaalisti muutaman minuutin ja sit rupee humppaa niitä kierroksia. noku virranjakaja vaihettu, tulpat vaihettu.
ja ei lähe lämpimänä käyntiin ilman kaasua
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Okei

Eli mistä minä lähtisin.

Vikakoodit 9 ja 16 napasesta liittimestä.

Huomiota kaasuläpän toimintaan että tunnistaa asennot kiinni ja auki
Tyhjäkäynti potenttiometri
Eha
Seokset

Helpoiten selviää nämä kaikki pulssisuhdemittauksella.

Olethan kattonut että ilmamäärämittarin lautanen pääsee liikkumaan vapaasti eikä jumittele
220.128 Black Mirror
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

olen katsonut ja liikkuu hyvin! missä siatsee tämä tyhjäkäynti potenttiometri, ja mistä nää vikakoodit nyt niinku katsotaan? onko se siinä akun vieressä? ja sellaista vielä. lambdalle ei tullut virtaa kun 0.45v koko ajan, valkoisista ei mitään...
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

ei oikein oo vielä tietoa näistä kun tuoki ce:kin ollut vasta 3vk itsellä...
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Cthulhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 19.12.2012 15:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Cthulhu »

En ihan ammattilainen ole tässä asiassa, mutta aika varmasti kyse on siitä, että seossuhde on pielessä.

Ilmavuodoista: Mitään ilmavuotojahan ei saa olla ilmamäärämittarin lautasen jälkeen, eli sen osan, joka on juuri siinä ilmansuodattimen alla.

Lambdan testauksesta: käsittääkseni lambdasensorin jännitten pitäisi olla 0-1v välillä. Matala jännite tarkoittaa laihaa seosta ja korkea rikasta(?). Mittaus pitäisi tehdä, kun moottori on käyntilämmin. Kylmällä moottorilla rikkaamman seoksen pitäisi myös näkyä, kun kysymyksessä on lämmityselementillä varustettu lambda. Tarkalleen oikea jännite pitäisi selvittää jostakin, vaikka korjaamolta tai veholta, jos ne suostuvat sen kertomaan, tai jos joku täällä tietää varmuudella. Väärä lukema viitannee siihen, että seos on väärä ja jos lambda ei reagoi mihinkään muutoksiin moottorin toiminnassa, niin silloin se on luultavasti rikki.

Toimiko tuo nyt niin, että jos ehan johdot irroittaa, niin tuo toimii kokonaan mekaanisesti? Jos oli näin ja ehan irroittamisella ei ole vaikutusta, niin sitten siinä tuskin on vikaa.

Jäljelle jää polttoaineen paineen, polttoainepumpun ja suuttimien testaaminen: Nämä pitäisi tehdä täysin mekaanisessa tilassa. Jos vain aikaa ja kiinnostusta riittä ja saatavilla on oikeat työkalut. Paine kai pitäisi mitata siitä kylmäkäynnistyspolttoainesuuttimen putkesta, jolloin saadaan selville, että tuleeko polttoaine oikealla paineella jakajan alakammioon asti. Paineen pitäisi olla välillä 517-565kPa, kun polttoainepumppu on käynnissä. Polttoainepumpun pitäisi pumpata vähintään 2 litraa minuutissa.

Jos polttoaineen paine on liian alhainen, niin ensiksi kannattaa tarkistaa polttoaineen suodatin ja putket. Seuraavaksi, jos paine on alhainen, mutta pumpun tuotto ok, niin vika on luultavasti paineensäätäjässä.

Jos paine on liian korkea, irroita paluulinja ja tarkista paine, kun polttoainepumppu on käynnissä. Jos paine on nyt ok, korjaa paluulinja. Jos paine on edelleen liian korkea, vaihda tai korjaa painesäädin.

Polttoainesuuttimien kunnon voi tarkistaa siten, että laitetaan jokainen suutin ruiskuttamaan erillisiin mitta-astioihin, käynnistetään polttoainepumppu ja painetaan ilmamäärämittarin läppää alas (n. puoli minuuttia lienee hyvä aika). Jos suuttimien polttoaineentuotossa on yli 10% heittoja, pitää niitä vaihtaa uusiin.

Joku paremmin asioista perillä oleva voisi vielä kommentoida, jos näissä on jotain korjattavaa.

Eiköhän näillä pääse alkuun.

Edit: korjattu polttoainepumpun tuotto
Viimeksi muokannut Cthulhu, Pe 15.02.2013 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
230E W124 -87 Kuva
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

ehan irroittaminen moottorista ei vaikuta käyntiin, tyhjäkäynti moottorista kun ottaa sen liittimen irti niin pysyy kyllä käynnissä mutta kierroksia on sitten 1500-2000rmp tyhjäkäynnillä. ja pätkii silti ajossa samallalailla.... :/ Kiitos kommentista!
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

nyt tilattu uus lambda anturi ja katsotaan olisko sillä vaikutusta... jos ei pitää rueta tutkimaan muualta...
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

nyt on lambda vaihettu eikä vaikutusta.... näyttää samaa lukemaa se musta johta 0.45v... Nyt tarviis taas teidän foorumilaisten apua, mitä tekis...
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Tuomersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 16.07.2012 21:02

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja Tuomersu »

Mittaa toimiiko lambdanlämmitys, eli tuleeko sinne virtaa ollenkaan ja saako maata.
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

ei tuu valkeisiin johtoihin mitään...
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
zyygeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 14.02.2013 14:04

Re: W124 Käynti ongelma!

Viesti Kirjoittaja zyygeli »

pitäiskö siihe tulla se 12v niinku jotkut sanonu? minne nuo lambdan johdot menee sieltä vänkärin jalkotilasta?
-w124 ce300
-w210 220cdi
-w202 200d
Vastaa Viestiin