Kampiakselin pultin momentti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
irppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 20.11.2011 18:25

Kampiakselin pultin momentti

Viesti Kirjoittaja irppa »

Joo eli pitäisi tuo kampuran pultti vetää kiinni. mikähän sen momentti on kun ei tuntunut löytyvän mistään? Ja mistä tuo kone kannattaisi jumittaa että sen pultin saa kiinni? Kone on on sellaisessa bilteman pukissa kiinni että uskaltaako esimerkiksi kampiakselin limpun ja lohkon väliin laittaa laudan jotta se ei pyöri? Moottori on m103 3,0L vm.86
300 ce 24v
w124 300e
w 126 260 se
w 903 316cdi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2591
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kampiakselin pultin momentti

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

irppa kirjoitti:Joo eli pitäisi tuo kampuran pultti vetää kiinni. mikähän sen momentti on kun ei tuntunut löytyvän mistään? Ja mistä tuo kone kannattaisi jumittaa että sen pultin saa kiinni? Kone on on sellaisessa bilteman pukissa kiinni että uskaltaako esimerkiksi kampiakselin limpun ja lohkon väliin laittaa laudan jotta se ei pyöri? Moottori on m103 3,0L vm.86
Momentti saattaa olla (en tiedä variaatioita noista koneista) 250 ft-lb tai tutummin 339Nm eli tiukka momentti.
"..to turn the 27mm engine bolt which will require about 250 lb ft of torque. Do not attempt without at least a 2 ft breaker bar .."


Lautapatentilla kampiakseliin kohdistuu siis sama vääntö kuin kiristysmomentti on. Tuossa kutoskoneessa vääntömomentti kaikilla sylintereillä yhteensä on hieman pienempi. Todennäköisesti vahinkoa ei siis tapahdu.

Itse olen laittanut tuollaiset pulttikoneella ja tarvittaessa ruuvilukitetta väliin. Tavallisella 1/2" halpispyssyllä voi päräyttää reilusti kiinni koska tuota momenttia tuollaisella pultilla ei ihan vahingossa saa aikaiseksi.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1637
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kampiakselin pultin momentti

Viesti Kirjoittaja aziz »

Noi momentit on kyllä aika uskomattomia. Mulla esim. M113 mosassa oli 200nm + 90 astetta, pitkällä varrella sai vääntää niin tosissaan että alko pelottaa. Wissistä tuo momentti viimeestään selviää, jos sen joku viitsisi tarkistaa.
Onkos siinä kampuran hihnapyörässä reikiä? Mä tein semmosen kolmitappisen vastaavääntötangon sille pyörälle, jolla apumies pitää sitä paikallaan kirratessa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
maps
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 20.11.2012 22:16

Re: Kampiakselin pultin momentti

Viesti Kirjoittaja maps »

Kävin autodatalta lunttaamassa, niin antoi 300nm keskipultin momentiksi vm.86 m103 3.0 koneelle.
W202 '95 1.8
Avatar
irppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 20.11.2011 18:25

Re: Kampiakselin pultin momentti

Viesti Kirjoittaja irppa »

Kiitokset avusta ja hyvistä neuvoista.
300 ce 24v
w124 300e
w 126 260 se
w 903 316cdi
Vastaa Viestiin