Tasonsäädön paineakkujen vaihto
Tasonsäädön paineakkujen vaihto
Olisi pomppimisen perusteella paineakkujen vaihto taakse edessä.
Autona 250 D farkku vm-92.
Akut löytyy kuulema takaselkänojan takaa peräkontin pohjan alta,mutta joitakin kysymyksiä.
Tarvitsenko mennä auton alle vai onnistuuko vaihto peräkontin kautta?
Millä ihmeen vinkeellä on tämä peräkontin pohjapelti kiinni(purattaako paljon)?
Paljonko paine akut maksoi esim.motonetissä,kl:ssä aika arvokkaat(110€ kpl)?
Olisikohan akkuja samoja akkuja muissa merkeissä mahdollisesti halvemmalla?
Muita huomioon otettavia asioita?
Tässäpä aluksi.
Autona 250 D farkku vm-92.
Akut löytyy kuulema takaselkänojan takaa peräkontin pohjan alta,mutta joitakin kysymyksiä.
Tarvitsenko mennä auton alle vai onnistuuko vaihto peräkontin kautta?
Millä ihmeen vinkeellä on tämä peräkontin pohjapelti kiinni(purattaako paljon)?
Paljonko paine akut maksoi esim.motonetissä,kl:ssä aika arvokkaat(110€ kpl)?
Olisikohan akkuja samoja akkuja muissa merkeissä mahdollisesti halvemmalla?
Muita huomioon otettavia asioita?
Tässäpä aluksi.
Re: Tasonsäädön paineakkujen vaihto
- Tarvitsee mennä auton alle - pohjassa on läpivienti ja hydrauliputket on alapuolelta banjopulteilla kiinni akuissa .jami kirjoitti:Tarvitsenko mennä auton alle vai onnistuuko vaihto peräkontin kautta?
Millä ihmeen vinkeellä on tämä peräkontin pohjapelti kiinni(purattaako paljon)?
Paljonko paine akut maksoi esim.motonetissä,kl:ssä aika arvokkaat(110€ kpl)?
Olisikohan akkuja samoja akkuja muissa merkeissä mahdollisesti halvemmalla?
Muita huomioon otettavia asioita?
- Akut on takapenkin alla vai olikohan vähän taaempana todella helpossa paikassa.
- Venemäki myi akut ruhtinaallisella kympin alennuksella hintaan 100 euroa kipale. Mutta eipähän tartte uusia sitten vähään aikaan.
Haluatko sähköpostilla EPC-kuvan hydromat -järjestelmästä?
Re: Tasonsäädön paineakkujen vaihto
Eli siis kyseessä takapenkin takana oleva pelti – on yhteensä kuudella ruuvilla kiinni. Päältäpäin pari ruuvia irti. Sitten se etummainen pohjaluukku auki. Luukun saranoiden lähellä on pari ruuvia (näkyvät huonosti – sormikopelolla löytää). Lisäksi molemmilla puolilla pellin "siivissä" on yksi ruuvi (lokarin luona).jami kirjoitti:Millä ihmeen vinkeellä on tämä peräkontin pohjapelti kiinni(purattaako paljon)?
Oma työkaluvalikoima käsitti pääasiassa seuraavat kapineet: 11 millin kiintoavain (öljyputki pallolle), 10 millin (pitkä) kuusiokolohylsy (banjopultti pallon päässä), räikkä puolen metrin jatkolla, 10 millin pikkuhylsy (pallon kiinnitysmutterit) ja piiiitkä jatko (mahdollisesti nivelellä), läyhkä öljyä varten (öljyä tulee rikkinäisistä palloista puolen litraa / pallo). 8 ja 10 mm:n avaimet tasonsäädön välitangon irrotukseen.Muita huomioon otettavia asioita?
Jos auto on pyörillään kannattaa nostaa se tarpeeksi ylös. Se nimittäin tipahtaa sen kymmenen senttiä, kun systeemistä päästää paineet pois. Kannattaa ensin vähentää painetta laskemalla perää niin alas kuin saa siitä säätömollikasta.
Kuskin puoleinen pallo on helpomman näköinen vaihtaa. Omastani oli tuo vuosi sitten vaihdettu (edellisen omistajan toimesta) ja nyt meni ojan puoleinen. Oli muuten aika kelju vaihtaa. Työskentelytilaa oli vajavaisesti varsinkin sen pienemmän öljyputken kanssa. Pajalla olisivat varmaan ottaneet vetoakselin perästä irti.
Mutta kyllä nyt heitti perä pomppimisen – korokkeisiin ajaessa kössähtelee vain.

t.
Risto
E500 – 211.070
Re: painekammio
Aika tanakkaa rautaa.Peltsi kirjoitti:Tältä se näyttää halkaistuna

Mielenkiintoinen kuva. Kiitos. Itsellä tulee purettua yleensä kaikki rikkinäiset sähköosat mutta noihin hydrauliikkakomponentteihin ei ole vielä tullutkaan perehdyttyä.


t.
Risto
E500 – 211.070
Korjaus?
Entisenä Sitikkamiehenä on noihin paineakkuihin tullut tutustuttua aikaisemminkin. Siellä yhtenä konstina saada kulahtanut jousitus kuntoon oli paineistaa akut uudelleen.
Sitikkoihin myynnissä on valmiiksi kunnostettuja paineakkuja, joihin oli yläpäähän porattu reikä, sen jälkeen paineistettu uudestaan ja laitettu reikä umpeen jonkinlaisella pultilla.
Eikö kukaan tee Mersuihin samaa?
Sitikkoihin myynnissä on valmiiksi kunnostettuja paineakkuja, joihin oli yläpäähän porattu reikä, sen jälkeen paineistettu uudestaan ja laitettu reikä umpeen jonkinlaisella pultilla.
Eikö kukaan tee Mersuihin samaa?
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Re: Korjaus?
Se pultti on täyttöventtiili. Vrt renkaan ilmantäyttöventtiili
rainerb kirjoitti: Sitikkoihin myynnissä on valmiiksi kunnostettuja paineakkuja, joihin oli yläpäähän porattu reikä, sen jälkeen paineistettu uudestaan ja laitettu reikä umpeen jonkinlaisella pultilla.
Eikö kukaan tee Mersuihin samaa?
Ex monta W-kirjainta.
Re: Korjaus?
Nyt kun siellä on uudet paikoillaan niin menee taas 300-500tkm. Mersuissa on oikeat jousetkin joten nuo pallot kestää niin tuhottoman kauan ettei taida kannattaa kikkaillarainerb kirjoitti:Entisenä Sitikkamiehenä on noihin paineakkuihin tullut tutustuttua aikaisemminkin. Siellä yhtenä konstina saada kulahtanut jousitus kuntoon oli paineistaa akut uudelleen.
Sitikkoihin myynnissä on valmiiksi kunnostettuja paineakkuja, joihin oli yläpäähän porattu reikä, sen jälkeen paineistettu uudestaan ja laitettu reikä umpeen jonkinlaisella pultilla.
Eikö kukaan tee Mersuihin samaa?

Niin, eikös noiden pallojen ainoa tehtävä ole toimia iskunvaimentimina.
Ne iskareiden paikalla olevat "iskarit" toimii kaiketi vain hydrauli sylintereinä, jotka nostavat ja laskevat koria kuorman mukaan.
Eli pallot ei toimi varsinaisesti toimi jousina vaikka samallahan ne hieman sitäkin virkaa taitaa toimittaa. Olenko ihan metsässä??
Ne iskareiden paikalla olevat "iskarit" toimii kaiketi vain hydrauli sylintereinä, jotka nostavat ja laskevat koria kuorman mukaan.
Eli pallot ei toimi varsinaisesti toimi jousina vaikka samallahan ne hieman sitäkin virkaa taitaa toimittaa. Olenko ihan metsässä??
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Munkin mielestä ne pallot toimii iskareina mutta rauta jouset keventää niiden kuormaa niin paljon että se selittää niiden pitkän iän. Kyllä siihen varmasti pystyisi poraamaan reiän ja paineistamaan uudelleen. Uudetkaan ei tosin maksa paljoa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Kyllähän siihen täyttöventtiilin sais mutta ongelmaksi tulee estää poraus- ja kierteistysjäysteiden pääsy pallon sisään. Kalvo tuskin tykkää jos joutuu tekeen tuttuvuutta metallisilpun kanssa.
Ja jos kalvo on jo väsähtänyt niin paineistuksen hyöty voi olla kyseenalainen.
Tosin voihan sinne vaihtaa ihan 'oikeat' kalvolliset paineakut mutta ei ne aikakaan halvemmiksi tule
Pete
Ja jos kalvo on jo väsähtänyt niin paineistuksen hyöty voi olla kyseenalainen.
Tosin voihan sinne vaihtaa ihan 'oikeat' kalvolliset paineakut mutta ei ne aikakaan halvemmiksi tule

Pete
Re: Tasonsäädön paineakkujen vaihto
YouTubesta löytyi video paineakkujen vaihtamisesta:
http://youtu.be/d9FTuXWKPqE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei mikään kovin laadukas opetusvideo, mutta saahan tuosta jonkinlaisen kuvan hommasta.
http://youtu.be/d9FTuXWKPqE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei mikään kovin laadukas opetusvideo, mutta saahan tuosta jonkinlaisen kuvan hommasta.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD