Tasonsäädön paineakkujen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Tasonsäädön paineakkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja jami »

Olisi pomppimisen perusteella paineakkujen vaihto taakse edessä.
Autona 250 D farkku vm-92.
Akut löytyy kuulema takaselkänojan takaa peräkontin pohjan alta,mutta joitakin kysymyksiä.
Tarvitsenko mennä auton alle vai onnistuuko vaihto peräkontin kautta?
Millä ihmeen vinkeellä on tämä peräkontin pohjapelti kiinni(purattaako paljon)?
Paljonko paine akut maksoi esim.motonetissä,kl:ssä aika arvokkaat(110€ kpl)?
Olisikohan akkuja samoja akkuja muissa merkeissä mahdollisesti halvemmalla?
Muita huomioon otettavia asioita?

Tässäpä aluksi.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tasonsäädön paineakkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

jami kirjoitti:Tarvitsenko mennä auton alle vai onnistuuko vaihto peräkontin kautta?
Millä ihmeen vinkeellä on tämä peräkontin pohjapelti kiinni(purattaako paljon)?
Paljonko paine akut maksoi esim.motonetissä,kl:ssä aika arvokkaat(110€ kpl)?
Olisikohan akkuja samoja akkuja muissa merkeissä mahdollisesti halvemmalla?
Muita huomioon otettavia asioita?
- Tarvitsee mennä auton alle - pohjassa on läpivienti ja hydrauliputket on alapuolelta banjopulteilla kiinni akuissa .
- Akut on takapenkin alla vai olikohan vähän taaempana todella helpossa paikassa.
- Venemäki myi akut ruhtinaallisella kympin alennuksella hintaan 100 euroa kipale. Mutta eipähän tartte uusia sitten vähään aikaan.

Haluatko sähköpostilla EPC-kuvan hydromat -järjestelmästä?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasonsäädön paineakkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jami kirjoitti:Millä ihmeen vinkeellä on tämä peräkontin pohjapelti kiinni(purattaako paljon)?
Eli siis kyseessä takapenkin takana oleva pelti – on yhteensä kuudella ruuvilla kiinni. Päältäpäin pari ruuvia irti. Sitten se etummainen pohjaluukku auki. Luukun saranoiden lähellä on pari ruuvia (näkyvät huonosti – sormikopelolla löytää). Lisäksi molemmilla puolilla pellin "siivissä" on yksi ruuvi (lokarin luona).
Muita huomioon otettavia asioita?
Oma työkaluvalikoima käsitti pääasiassa seuraavat kapineet: 11 millin kiintoavain (öljyputki pallolle), 10 millin (pitkä) kuusiokolohylsy (banjopultti pallon päässä), räikkä puolen metrin jatkolla, 10 millin pikkuhylsy (pallon kiinnitysmutterit) ja piiiitkä jatko (mahdollisesti nivelellä), läyhkä öljyä varten (öljyä tulee rikkinäisistä palloista puolen litraa / pallo). 8 ja 10 mm:n avaimet tasonsäädön välitangon irrotukseen.

Jos auto on pyörillään kannattaa nostaa se tarpeeksi ylös. Se nimittäin tipahtaa sen kymmenen senttiä, kun systeemistä päästää paineet pois. Kannattaa ensin vähentää painetta laskemalla perää niin alas kuin saa siitä säätömollikasta.

Kuskin puoleinen pallo on helpomman näköinen vaihtaa. Omastani oli tuo vuosi sitten vaihdettu (edellisen omistajan toimesta) ja nyt meni ojan puoleinen. Oli muuten aika kelju vaihtaa. Työskentelytilaa oli vajavaisesti varsinkin sen pienemmän öljyputken kanssa. Pajalla olisivat varmaan ottaneet vetoakselin perästä irti.

Mutta kyllä nyt heitti perä pomppimisen – korokkeisiin ajaessa kössähtelee vain. 8)

t.
Risto
E500 – 211.070
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja jami »

Kiitos vaivannäystänne
Tosi asia vastauksia.

Jami
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

painekammio

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kuva
Tältä se näyttää halkaistuna
W124 250TD -89
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: painekammio

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Peltsi kirjoitti:Tältä se näyttää halkaistuna
Aika tanakkaa rautaa. :shock:

Mielenkiintoinen kuva. Kiitos. Itsellä tulee purettua yleensä kaikki rikkinäiset sähköosat mutta noihin hydrauliikkakomponentteihin ei ole vielä tullutkaan perehdyttyä. :D Jos joku vielä halkaisisi rikkinäisen farkun takaiskarin. :wink:

t.
Risto
E500 – 211.070
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Hyvä kuva, näkee oikein minkälainen sisusta pallossa on.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Korjaus?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Entisenä Sitikkamiehenä on noihin paineakkuihin tullut tutustuttua aikaisemminkin. Siellä yhtenä konstina saada kulahtanut jousitus kuntoon oli paineistaa akut uudelleen.

Sitikkoihin myynnissä on valmiiksi kunnostettuja paineakkuja, joihin oli yläpäähän porattu reikä, sen jälkeen paineistettu uudestaan ja laitettu reikä umpeen jonkinlaisella pultilla.

Eikö kukaan tee Mersuihin samaa?
------
W124 300 TD -92
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: Korjaus?

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Se pultti on täyttöventtiili. Vrt renkaan ilmantäyttöventtiili
rainerb kirjoitti: Sitikkoihin myynnissä on valmiiksi kunnostettuja paineakkuja, joihin oli yläpäähän porattu reikä, sen jälkeen paineistettu uudestaan ja laitettu reikä umpeen jonkinlaisella pultilla.

Eikö kukaan tee Mersuihin samaa?
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Korjaus?

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

rainerb kirjoitti:Entisenä Sitikkamiehenä on noihin paineakkuihin tullut tutustuttua aikaisemminkin. Siellä yhtenä konstina saada kulahtanut jousitus kuntoon oli paineistaa akut uudelleen.

Sitikkoihin myynnissä on valmiiksi kunnostettuja paineakkuja, joihin oli yläpäähän porattu reikä, sen jälkeen paineistettu uudestaan ja laitettu reikä umpeen jonkinlaisella pultilla.

Eikö kukaan tee Mersuihin samaa?
Nyt kun siellä on uudet paikoillaan niin menee taas 300-500tkm. Mersuissa on oikeat jousetkin joten nuo pallot kestää niin tuhottoman kauan ettei taida kannattaa kikkailla :roll:
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Niin, eikös noiden pallojen ainoa tehtävä ole toimia iskunvaimentimina.
Ne iskareiden paikalla olevat "iskarit" toimii kaiketi vain hydrauli sylintereinä, jotka nostavat ja laskevat koria kuorman mukaan.
Eli pallot ei toimi varsinaisesti toimi jousina vaikka samallahan ne hieman sitäkin virkaa taitaa toimittaa. Olenko ihan metsässä??
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Munkin mielestä ne pallot toimii iskareina mutta rauta jouset keventää niiden kuormaa niin paljon että se selittää niiden pitkän iän. Kyllä siihen varmasti pystyisi poraamaan reiän ja paineistamaan uudelleen. Uudetkaan ei tosin maksa paljoa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
ugly finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 02.11.2005 14:45
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Kyllähän siihen täyttöventtiilin sais mutta ongelmaksi tulee estää poraus- ja kierteistysjäysteiden pääsy pallon sisään. Kalvo tuskin tykkää jos joutuu tekeen tuttuvuutta metallisilpun kanssa.
Ja jos kalvo on jo väsähtänyt niin paineistuksen hyöty voi olla kyseenalainen.

Tosin voihan sinne vaihtaa ihan 'oikeat' kalvolliset paineakut mutta ei ne aikakaan halvemmiksi tule :lol:

Pete
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: Tasonsäädön paineakkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja oheimala »

YouTubesta löytyi video paineakkujen vaihtamisesta:
http://youtu.be/d9FTuXWKPqE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei mikään kovin laadukas opetusvideo, mutta saahan tuosta jonkinlaisen kuvan hommasta.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Vastaa Viestiin