W210 Kansipahvin vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Asentaja.A
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 29.03.2013 22:27

W210 Kansipahvin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Asentaja.A »

Noniin. Kyseessä on 2.2 vapaastihengittävä diisselimersu ja ongelmaksi tuli että alko vetään öljyt ja nesteet sekasin. Huomasin kun tarkistin normaalisti että miten öljy ja nestetilanne edellisestä tarkastuksesta oli viikko nii paisarissa oli öljyä mutta moottorinöljyt oli normaalit. Kävin ajamassa parikymmentä kilsaa ja kattoin sen jälkeen nii olikin vetäny konneen puolelle nesteet eli kaikki sekasin. Ajosta en huomannut mitään lämmöt normaalissa ja öljyt kiersi oikein ja kokeilin ei kerännyt painetta nestejärjestelään. Kansipahvi hommattuna ja kansi melkein purettuna irti mutta mietin että mitemhän saan tuon jakopääketjun laahaimen otettua irti ja toinen juttu: Öljysuodattimen jalan viereen tullee jonkinnäkönen nestelauhutin niin kuinkakohan tuo lauhutin lähtee irti? 3 torxi ruuvia löysin otin pois mutta lujassa näyttäis olevan ja aina ei viittisi käyttää menetelmää: Voima korjaa teknisen taidon. Soittelin tutulle ja kyselin nii tuumasi että ainakin w124 koppasessa diisselikoneissa voi mennä öljyt ja nesteet sekasin vesipumpunkin kautta? onko tässä sitä mahdollisuutta?

Kiitos neuvoista etukäteen!
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: W210 Kansipahvin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Viime kesänä tein saman operaation. Jätin sen nestelauhduttimen paikoilleen, ei se tuntunut irtoavan kovinkaan helposti. Se tulee O-renkaalla kanteen semmosella jännällä väliputkella, sen saa sieltä kiertämällä löysättyä niin sitten saa kannen ujutettua irti.

Jakopäänketjun laahaimen sain irti pitkällä 10mm hylsyllä, 6mm(?) pitkällä pultilla ja rikoilla ja mutterilla. Siellä on kaksi tappia jotka pitää ottaa irti. En hoksannut ottaa kuvaa, mutta periaattessa mutteri ja iso rikka pultin yläpäähän, pultti hylsyn läpi ja kiristetään pultti varovasti tappiin. Sitten kiristetään mutterista hylsyä vasten niin tappi nousee pultin mukana kannesta. Lämpö voi auttaa jos tappi on kovin tiukassa... Muitakin tapoja varmasti on :D

Edit: taisin vielä ennen pultin kiinnittämistä tappiin puhdistaa tapin kierteet kierretapilla ja suihkauttaa CRC:tä kierteisiin. Noita on aika ikävä kaivella kannesta jos sattuu katkeamaan.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 Kansipahvin vaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lauhdutin jää kanteen kun ottaa jalan mutta vetäiset sitten lauhduttimen eli se on vaan painaltamalla ja tiivistys o-renkailla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 Kansipahvin vaihto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

ainakin w124 koppasessa diisselikoneissa voi mennä öljyt ja nesteet sekasin vesipumpunkin kautta?
Ei voi.
wiimax.fi
Asentaja.A
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 29.03.2013 22:27

Re: W210 Kansipahvin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Asentaja.A »

Kiitos tiedosta pittääpä päivällä kokkeilla että saako kannen purettua poisa. Miten tuon vesipumpun muuten saa irroitettua kun ei ole ennen tullut näitten mersujen kanssa taisteltua nii flektin siivet otin pois mutta siimapyörä tulee haitolle jotta saisin löysättyä vesipumpun irti. Miten tuo flektin ¨moottori¨ lähtee pois että sais nykästyä siimapyörän irti? kattelin niin siimapyörän ja flektin välissä olis iso mutteri nii pitääkö se ottaa pois ja kumpaankohan suuntaan siinä on kierteet?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 Kansipahvin vaihto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, sillä mutterilla. Siivistä voi aina päätellä kierteen kätisyyden.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin