W204 Jarruremontti - kannattaako itse?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
alffis
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W204 Jarruremontti - kannattaako itse?

Viesti Kirjoittaja alffis »

Morjensta taiturit,

Jos vaikkapa renkaiden vaihto on vaikeusasteikolla 1 ja moottorin purkaminen ja kasaaminen 5, niin mihin asettaisitte jarrulevyjen ja palojen vaihdon? Tarvitseeko hommaan erikoistyökaluja tai STARia? Auto on siis farkku 320 CDI, jos sillä on jotain merkitystä.

Tarkoitus ei ole provosoida, koitan vain arpoa, kannattaako hommaan alkaa itse vai veisikö auton pajalle, koska Veholla puhutaan nelinumeroisesta summasta jo etujarrujen kanssa. Olen aiemmin askarrellut Peugeotin ja Toyotan jarrujen kanssa, Mersun jarruihin en ole koskenut.
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: W204 Jarruremontti - kannattaako itse?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Asteikot on vaikeita hallita....toiselle voi kaikki olla helppoa ja toiselle vaikeaa, työstä riippumatta.

Minusta jarruremontti on helppo....ainoastaan w211 sähköjarrut on kinkkisempi, mutta sekin on tehtävissä lukemalla foorumilta ohjeet.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Risto113
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Poislukien sähköjarrut (joita autossasi ei ole), ei marsun jarrut ole yhtään kummemmat kun Tojotassa tai pökötissä.

Tee itse vaan, jos kerran jo osaatkin!
Huomioi kulumisentunnistimet, hommaat vaan uudet valmiiksi ennen kuin alat hommaan.

EDIT: olinpas hidas...
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Noname »

En ehtinyt kun kirjautumaan sisään ja käynnistämään youtuben niin täällä on jo kaksi vastausta :shock:
Ihmisen tekemä laite se W204 on. Vaihdoin itse 211 koriseen palat eikä ollut edes vaikeaa,

Tuossa video miten se käy:
https://www.youtube.com/watch?v=gvBkWbH0t38" onclick="window.open(this.href);return false;
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
H19K2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja H19K2 »

Ilman muuta jos oot muihinkin ite tehny eiköhän noi mersussa oo ollu vuoskaudet suunilleen samanlaiset.Kato sielt juutuupista se kässärin säädön löysäys ni ei suotta tuu kaik romut pihalle ku vedät levyt pois.Helpompi ainakin uudet laittaa ku näkee vanhoist vähä mallia.Itelle tohon 203:seen osat tarvikkeena suht halvat.Eikä oikeesti paha rasti jos lähtevät navoilta sovinnolla irti,mulla ei ainakaan ollu ulosvetoreijissä kierteitä.
kari v
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kari v »

LopenUupunut kirjoitti:Asteikot on vaikeita hallita....toiselle voi kaikki olla helppoa ja toiselle vaikeaa, työstä riippumatta.

Minusta jarruremontti on helppo....ainoastaan w211 sähköjarrut on kinkkisempi, mutta sekin on tehtävissä lukemalla foorumilta ohjeet.

.
Ei noi W 211:sen jarrujen vaihto ole sen kinkkisempi, tarvitaan vaan staari jarrujen deaktivoimiseksi remontin ajaksi...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja aomh »

kari v kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Asteikot on vaikeita hallita....toiselle voi kaikki olla helppoa ja toiselle vaikeaa, työstä riippumatta.

.
Ei noi W 211:sen jarrujen vaihto ole sen kinkkisempi, tarvitaan vaan staari jarrujen deaktivoimiseksi remontin ajaksi...
Tai Autocom myös käy.
- w203 C55T -06
- ex w211 E320 -02
- ex w208 CLK 320 -98
- ex w210 E430T -98
- ex w201 2.6E -87
- ex w115 350E -75
alffis
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kiitokset asiallisista vastauksista. Näemmä itse tekemällä onnistuu ja oikeastaan videosta päätellen alle 4:43 minuutin suoritukset hylätään, tossahan ehti jo työkalujakin esittelemään! :thumbup:

No totuuden nimissä täytyy vielä fundeerata asiaa, vaikka itsekin päältä katsellen totesin nuo jarrut ihan ihmisen tekemiksi. Knoppeja oli siis ainakin:
- Kulumisentunnistimet kannattaa uusia
- Takajarrujen kanssa käsijarrun säätö kannattaa löysätä

Tuleeko muuta erityistä mieleen, vai joko otetaan meisseli käteen? :lol:
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

aomh kirjoitti:
kari v kirjoitti:

.
Tai Autocom myös käy.

Ovet lukkoon ja avain mökille.... :roll: ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kari v kirjoitti:

.

Ei se 211:kään mitään testereitä tarvi. Ovet kiinni jarrujen rappaamisen ajaksi.
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Ei oo paha rasti. Sun asteikolla 1-2. Hommaat teräsharjan ja lenkkiavaimet käsille, niin juuri muuta ei tartte. Satula irti (kiinni parilla pultilla), levyn lukitus auki (tai mikä se pieni pultti nyt on kun tulee levyn läpi napaan kiinni), Varovaista koputtelua levyn takapuolelle ja todennäköisesti levy tipahtaa irti. Joskus vaatii vähän enemmän kolistelua ja sinne levyn ja navan väliin voi vaikka suihkia vähän rostoffia jos on oikein kiinni. Saa menemään nurjalta puolelta tai pultinreijistä varovasti ruikkimalla. Niin tai näin, kyllä ne irti lopulta lähtee. Jos ei muuten niin ulosvetäjällä. Itse olen kerran ulosvetäjää tarvinnut ja kymmeniin autoihin noita on tullut vahdettua.

Sitten kasasushommasta. Purista männät kasaan satuloista. Isot papukaijapihdit sopii tahän, mutta taitaa biltemasta saada hommaan tarkoitetun työkalunkin muutamalla eurolla. Männän kuuluu mennä ihan pohjaan tiivisteiden tasalle. Jos ei mene, laita vaikka vähän rostoffia tiivisteen välistä kumin alle ja sitten jarrun pumppausta ja kasaan puristelua niin kauan, että menee varmuudella pohjaan asti. Älä pumppaa liikaa, koska mäntä saattaa pullahtaa ulos satulasta ja tulee sotkua ja ilmaushommia. Harjaa napa puhtaaksi teräsharjalla, hiontasienellä tai vaikka santapaperilla. Pääasia, että navan pinta on puhdas ja sileä. Mä oon hinkkaamisen jälkeen vetässyt ihan ohkasen kalvon laakerirasvaa siihen navan päälle (levyä vasten tulevalle pinnalle), ettei ruostuisi heti kiinni levyyn. Vedä liukutapit irti satulasta ja rasvaa ne liukutappirasvalla. Jos ovat kovin väljän oloiset reikiin, voi tapit ja satulassa olevat puslat vaihtaa samalla. Jarrupaloihin voi vähän laittaa kuparitahnaa niihin uriin, jotka tulevat jarrusatula vasten. Ei oo kyllä mitenkään välttämätöntä. Sitten vaan kasaan käänteisessä järjestyksessä.

Äkkiä tommoset vaihtaa kesärenkaiden vaihdon yhteydessä jos työkalut pysyy yhtään käsissä. Jos mäntä/männät oli jumissa, voi henkisesti jo valmistaututa uusien hommamiseen. Hetken ne vanhatkin siellä menee tuolla herkistelyllä. Ainakin sen aikaa, että saa uudet tilattua. Voihan ne toki pullauttaa myös ulos ja herkistellä hiomalla kuntoon, mutta melkein sitä pääsee helpommalla, kun vaihtaa uuden tilalle. Takapää menee suht samalla tavalla. Jos käsijarrukengät menee vaihtoon (tuskin menee), niin niitä joutuu vähän säätelemään. Ei oo sekään mikään ihmeellinen homma. Ennen purkua kannattaa ottaa kuva käsijarrun systeemeistä niin on sittenhelpompi kasata.
W204 C180K avantgarde -myyty-
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Mielestäni tuo kuparitahnan/rasvan laitto on pakollista! Sillä ne palat ruostuu muuten kiinni siihen satulaan jos ajaa kevyttä ajoa ja vähän jarruttelee. Sitte on kohta levyn pinta ruosteessa :thumbdown:

Ne pinnat jarrusatulassa mihin jarrupalat koskee, nii niistä tulisi rapata enimmät ruosteet/hapettumat pois, että jarrupala liikkuu nätisti kolossaan.
Heimonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Heimonen »

Aivan varmasti ainakin rahallisesti kannattaa. Tein omaan CLK500:sen jarruhuollon, eteen ja taakse uudet levyt ja palat ATE:n korrosiosuojatuilla osilla muuten mutta taakse tuli Brembon palat. Eteen laitoin jopa rei'itetyt performance levyt ulkonäkösyistä. Samalla vihdoin jarrunesteet. Osille ja nesteille tuli hintaa näin:
Etulevyt, ATE 97.94
Etupalat ATE 57.50
Takalevyt ATE 65.78
Takapalat Brembo 29.34
Jarruneste ATE Racing Blue 24.90
Kulumisanturit 2 kpl 7.50

Yhteensä siis alle 300 euroa. Mäntien sisään painamisessa ei tarvitse voimaa eikä pihtejä, jos männät on kunnossa. Ilmausruuvi auki satulasta ja sormilla puristusta. Monimäntäisissä satuloissa joutuu hieman askartelemaan, ettei muut männät tupsahda ulos, kun toisia puristaa.

Aikaa mulla meni tuohon hommaan tolkuttoman paljon, mutta tuli kyllä vähän puunattua paikkoja samalla.

Edit: toinen etulevy oli kunnolla jumissa, muut irtosi parilla napakalla hienosäätölekan lyönnillä. Siihen etulevyyn joutui juomaan kaljan ja loitsumaan suomalaisia voimasanoja, jonka jälkeen se antoi moukaroinnille periksi. Ulosvetäjät saattaa tulla silmille, jos halpoja käyttää, vaara!
Vito Mixto Select Long 114 CDI :: 7G-tronic plus :: Obsidian musta
alffis
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Noniin, tervehdys auton alta!

Kiitokset kannustuksesta, jarrut on nyt uusittu sekä edessä että takaa!

Tilasin KL:ltä levyt ja palat, kulumisantureita ja asennussälää. Levyt piti tietty ottaa sportti-mallisina, makeilta näyttää ja muuta sälää (kulumisanturit ja jarrulevyjen pultit yms.) on helpompi hankkia varuille kuin ihmetellä niiden puutetta asennellessa.

Katselin Youtube-videot pariin otteeseen ja muistiinpanojen kanssa ryhdyin toimeen. Homma sujui varsin mallikkaasti, mutta ihan tavoiteaikaan 4:43 en päässyt. Dieter oli vääntänyt pultteja sen verran tiukkaan, että meisselistä joutui pitämään ihan kaksin käsin kiinni niitä auki saadakseen. Siis, tiukassa oli. Seuraavat asiat huomioisin, jos uudestaan alkaisin alusta:

- Vääntimet kuntoon. Tilaa ei varsinkaan takajarrujen osalta ole liikaa ja mutkanivelet eivät vääntämistä kestä. Katsokaa siis tältä osin työkalut kuntoon, pultit on tiukassa, oikeasti.
- Takajarrulevyjen vaihto voi olla mahdotonta ilman kunnon ulosvetäjää. Lämmitys ja naputtelu eivät riittäneet. Bilteman valikoimista löytyy aika nihkeästi sopivan kokoisia (isoja) ulosvetovälineitä.

Muuten työ sujuu melko lailla videoiden tapaan, mutta suin päin ilman asennuskokemusta ei kannata alkaa jarruja rassaamaan.

Kaikkiaan olen hommaan tyytyväinen, jarrut saatiin uusittua kuten oli tarkoitus. Hommaan kului koko päivä (8h), kun yksin askartelin kotipihalla ja välillä joutui keräämään voimia satuloiden irrottamiseksi. Jos kalut on kohdallaan ja intoa riittää, menee varmasti nopeamminkin.

:wave:
alffis
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Edelleen pysähtyy. Vielä kun kulkis! :P
Artturieno
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Artturieno »

Moro, hieman vanha ketju mutta kun olis itselläkin edessä c220 vm08 takalevyjen ja palojen vaihto. Kokemusta ei ole jarrurempasta, mutta videon perusteella iisipiisi. Hyvän videonkin löysin (paremmalla kuvan laadulla) kuin tässä ketjussa. Mutta.. se käsijarrun löysäys? Mistä, miten ja miksi? Yrittiin etsiä videota ja juttuja tästä toimenpiteestä mutta ei vaan löydy selkeitä ohjeita. Onko se edes tarpeen kun nuilla videoillakaan sitä ei mainita?
tenhon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja tenhon »

Moi. Minulla löytyi kässärin säätöpaikka takapenkin alta. Tarvittiin kuusiokoloavainta siinä, en muista tarkemmin. Autoni on c-farkku 2001 malli. W 202 korinen. Ei ollu vaikeaa se jarruremontti. Meni tosin jokunen tunti aikaa kun puunailin sitä.
C-180 2001 2.0l bensa farkku.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
Djbottom
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja Djbottom »

Käykö siis suoraan nuo sport/Amg levyt vaikka ei olekaan tuota sport pakettia, jonkun millin näyttää olevan eroa koossa speksien mukaan?

Jos sais vahvistuksen ennen kuin laittaa tilaukseen!
alffis kirjoitti:Noniin, tervehdys auton alta!

Kiitokset kannustuksesta, jarrut on nyt uusittu sekä edessä että takaa!

Tilasin KL:ltä levyt ja palat, kulumisantureita ja asennussälää. Levyt piti tietty ottaa sportti-mallisina, makeilta näyttää ja muuta sälää (kulumisanturit ja jarrulevyjen pultit yms.) on helpompi hankkia varuille kuin ihmetellä niiden puutetta asennellessa.

Katselin Youtube-videot pariin otteeseen ja muistiinpanojen kanssa ryhdyin toimeen. Homma sujui varsin mallikkaasti, mutta ihan tavoiteaikaan 4:43 en päässyt. Dieter oli vääntänyt pultteja sen verran tiukkaan, että meisselistä joutui pitämään ihan kaksin käsin kiinni niitä auki saadakseen. Siis, tiukassa oli. Seuraavat asiat huomioisin, jos uudestaan alkaisin alusta:

- Vääntimet kuntoon. Tilaa ei varsinkaan takajarrujen osalta ole liikaa ja mutkanivelet eivät vääntämistä kestä. Katsokaa siis tältä osin työkalut kuntoon, pultit on tiukassa, oikeasti.
- Takajarrulevyjen vaihto voi olla mahdotonta ilman kunnon ulosvetäjää. Lämmitys ja naputtelu eivät riittäneet. Bilteman valikoimista löytyy aika nihkeästi sopivan kokoisia (isoja) ulosvetovälineitä.

Muuten työ sujuu melko lailla videoiden tapaan, mutta suin päin ilman asennuskokemusta ei kannata alkaa jarruja rassaamaan.

Kaikkiaan olen hommaan tyytyväinen, jarrut saatiin uusittua kuten oli tarkoitus. Hommaan kului koko päivä (8h), kun yksin askartelin kotipihalla ja välillä joutui keräämään voimia satuloiden irrottamiseksi. Jos kalut on kohdallaan ja intoa riittää, menee varmasti nopeamminkin.

:wave:
Vastaa Viestiin