terve kysysin semmosta etttä minkälaine homma laittaa w124 perä tenavaan??? ja vetarin laipan vaihto ... vanhassa 100mm muistaakseni ja tulee 120mm laipoilla ? ja sitten kummassa pitempi välitys että kulkee lujempaa .2.65 vai 3.07 vai 3.27 ?
rikustein100@hotmail.com
-riku
w201 perän vaihto ja perävälitys
Re: w201 perän vaihto ja perävälitys
Takakansi vaihda ja vaihtuu ne vetarinlaipat ja kardaanin laipankin.
Mitä pienempi numero sen harvempi perä eli monta kardaaninkierrosta kardaani pyörähtää kun takapyörä pyörähtää täyden kierroksen.
Toisaalta jos tehoa ei ole ei kone tule kiertämään tai ei jaksa kun liian harva perä..eli nämäkin on suhteutettu tehoon ja vääntöön.
Mitä pienempi numero sen harvempi perä eli monta kardaaninkierrosta kardaani pyörähtää kun takapyörä pyörähtää täyden kierroksen.
Toisaalta jos tehoa ei ole ei kone tule kiertämään tai ei jaksa kun liian harva perä..eli nämäkin on suhteutettu tehoon ja vääntöön.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 perän vaihto ja perävälitys
atlas kirjoitti:Takakansi vaihda ja vaihtuu ne vetarinlaipat ja kardaanin laipankin.
Mitä pienempi numero sen harvempi perä eli monta kardaaninkierrosta kardaani pyörähtää kun takapyörä pyörähtää täyden kierroksen.
Toisaalta jos tehoa ei ole ei kone tule kiertämään tai ei jaksa kun liian harva perä..eli nämäkin on suhteutettu tehoon ja vääntöön.
kyllä. eli tolla 2,65 perällä "kulkee" kovimpaa, jos jaksaa mennä. toisaalta tenava, kun tenava, niin satasen vauhdissa jaksaa mennä vielä aika hyvin isoimmalla vaihteella vaikka perää pikkasen harventaakin. näin ollen saadaan moottorin kierroksia jonkun verran alaspäin ja ainakin teoria tasolla polttoaineen kulutusta myöskin alaspäin. toisaalta voi käydä niinkin, että jos autossa vaan ei teho meinaa piisata ja laitetaan harvempi perä, niin siellä satasen vauhdissa isoimmalla vaihteella voi kulutus jopa nousta, kun moottori joutuu tekeen täyttä työtä kyetäkseen kehittään riittävästi tehoa pitääkseen auton vauhdin satasessa. pienemmällä vaihteella moottori kiertää kyllä enemmän, mutta tarvii vähemmän "tehoa" kyetäkseen pitään vauhdin yllä.
joskus vaihdoin 200D:hen jonkun liian harvan perän, niin viis lovisella askilla joutu motaria ajeleen nelosella, ellei menny reilua ylinopeutta. ei vaan jaksanu jurnuttaa vitosella niin pientä vauhtia. kaasu pohjassa, pakarista mustaa sauhua jne. kulutus nousi. ja huippunopeuskin laski, kun ei vitosella sitten enää jaksanu mennä niin kovaa. aika optimaalisesti ne välitykset on vakio autoon tehtaalla jo laskettu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w201 perän vaihto ja perävälitys
Sama juttu oli itsellä aikoinaan ford caprin kanssa.
Pistin tosi harvan perän ja nokan hiotuksen jälkeen nousi vääntö alue isommaksi niin 80km/h vaihdissa olisi tarvinnut 300rpm lisää niin olisi päässyt väännön alueelle ja kulkisi kevyemmin pinta kaasulla mutta kun jäi alle niin kulutus nousi dramaattisesti.
Siksi en muuttelisi pahemmin sitä välitystä kuin ehkä pikkasen...ei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä jos nyt ei ole st tai aavikolla tarkoitus ajella..lisää työtä ja rahan menoa..
Muutenkaanhan et tartte huippunopeutta lisätä kuin suljetulla alueella ja radalla.
Pistin tosi harvan perän ja nokan hiotuksen jälkeen nousi vääntö alue isommaksi niin 80km/h vaihdissa olisi tarvinnut 300rpm lisää niin olisi päässyt väännön alueelle ja kulkisi kevyemmin pinta kaasulla mutta kun jäi alle niin kulutus nousi dramaattisesti.
Siksi en muuttelisi pahemmin sitä välitystä kuin ehkä pikkasen...ei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä jos nyt ei ole st tai aavikolla tarkoitus ajella..lisää työtä ja rahan menoa..
Muutenkaanhan et tartte huippunopeutta lisätä kuin suljetulla alueella ja radalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 perän vaihto ja perävälitys
Kannattaa huomata myös se, että perää harventamalla myös kiihtyvyys samalla vaihteella heikkenee.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020