AMG suutinkärjet
AMG suutinkärjet
Eli mikä se nyt on tuomio näin kärkien osalta cdi suuttimissa? Tältäkin foorumilta löytyy niin ristiriitaista tietoa asiasta. Joillakin toimii joillakin ei, ja jotkut muuttaneet mieltään siihen suuntaan ettei toimikkaan. Kyseessä 1350bar kynttilät. Jos ne eivät toimi, niin mikä siinä on ongelmana? Kuitenkin nuo vakiot on viis reikäset ja amg:t ilmeisesti seiskat?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: AMG suutinkärjet
Riippuu mitä toimimisella tarkoitta... Kyllä ne vähän lisääPaavo220 kirjoitti:Eli mikä se nyt on tuomio näin kärkien osalta cdi suuttimissa? Tältäkin foorumilta löytyy niin ristiriitaista tietoa asiasta. Joillakin toimii joillakin ei, ja jotkut muuttaneet mieltään siihen suuntaan ettei toimikkaan. Kyseessä 1350bar kynttilät. Jos ne eivät toimi, niin mikä siinä on ongelmana? Kuitenkin nuo vakiot on viis reikäset ja amg:t ilmeisesti seiskat?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: AMG suutinkärjet
No kun tarinoita on niin monia että niistä ei saisi soppaa yhtään enempää ulos kuin vakioistakaan. Tai että niitä ei saa toimimaan oikein. Tässä muutaman päivän nyt vaksaillut Dieselmekenin kanssa asiasta ja kovaa oli aluksi sitä mieltä että puhui kuka mitä vaan niin jos hän niihin amg kärjet vaihtaa ja mapittaa niin ~22% parempi virtaus. Nyt kun viestin määrä kasvoi niin hänkin on jo ihan sekaisin että hiljeni ja lähti tarkastamaan että onko ne edelliset kaikki muka olleet 1600barisia 
Luulisi kuitenkin että tähänkin olisi hyvin yksinkertainen vastaus että joko ne toimii, tai ei toimi. Ja jos toimii niin millaista parannusta niillä on havaittavissa. Kärkien vaihdon+huollatuksen kun teettää jossain pajalla niin hinta alkaa kuitenkin olla suhteellisen lähellä uusien/käytettyjen amg suuttien hankintaa.

Luulisi kuitenkin että tähänkin olisi hyvin yksinkertainen vastaus että joko ne toimii, tai ei toimi. Ja jos toimii niin millaista parannusta niillä on havaittavissa. Kärkien vaihdon+huollatuksen kun teettää jossain pajalla niin hinta alkaa kuitenkin olla suhteellisen lähellä uusien/käytettyjen amg suuttien hankintaa.
Re: AMG suutinkärjet
Omasta kokemuksesta juurikin 1350bar systeemissä ei tule kuin minimaalinen tehon lisäys. Olisiko 5% luokkaa enemmän kuin vakioilla. Joku oli sitä mieltä että ne toimii paremmin 1600bar systeemeissä, siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Yhden toisenkin empiirisen tuloksen voin kertoa eli uusille Boschin suuttimille ei oikeasti ole kilpailijaa. Korjatut on aina vain korjattuja jos pohdit uusien ja kunnostettujen välillä. Minusta kunnostetut pitäisi saada vähintään 50% halvemmalla kuin uudet että minua alkaisi kiinnostamaan.
Yhden toisenkin empiirisen tuloksen voin kertoa eli uusille Boschin suuttimille ei oikeasti ole kilpailijaa. Korjatut on aina vain korjattuja jos pohdit uusien ja kunnostettujen välillä. Minusta kunnostetut pitäisi saada vähintään 50% halvemmalla kuin uudet että minua alkaisi kiinnostamaan.
Re: AMG suutinkärjet
amg c30cdi on 1350bar järjestelmä
suutin kartta on kuitenkin rakennettu 1500bar jolloin syöttömäärä on 110mm
laskekaa siitä
suutin kartta on kuitenkin rakennettu 1500bar jolloin syöttömäärä on 110mm
laskekaa siitä

Re: AMG suutinkärjet
.
Kysyjä ei nyt itsekkään ilmeisesti ole hahmottanut, mitä oikeastaan kysyy.
Cdi-suuttimissa on muitakin eroja, kuin pelkästään se kärkiosa.
Erot pelkissä kärkiosissa vaihtelee, mutta ovat kaiken kaikkiaan pieniä.
Se ero siinä kärjessä ei lähellekkään selitä sitä eroa varsinaisessa suuttimen tuotossa.
AMGlle tehty suutin on ensimmäinen 1600bar runkoon tehty suutin,vaikka siis autossa vakiona käytetään 1350bar,ia.
Siis - jokaisesta vakiosta 1600bar Bochin mersulle tekemästä solenoidi- suuttimesta , saa AMG,n periaatteessa katsomalla katalookista tarvittavat osat ja vaihtamalla ne.
Ei ole sen monimutkaisempaa.
Ei tarvitse tuntea toimintaperiaatetta sen kummemmin.
Toiminnan tunteminen kyllä sitten kyllä auttaa, kun pitää tehdä halutunlainen, mistä tahansa rungosta.
Kysyjä ei nyt itsekkään ilmeisesti ole hahmottanut, mitä oikeastaan kysyy.
Cdi-suuttimissa on muitakin eroja, kuin pelkästään se kärkiosa.
Erot pelkissä kärkiosissa vaihtelee, mutta ovat kaiken kaikkiaan pieniä.
Se ero siinä kärjessä ei lähellekkään selitä sitä eroa varsinaisessa suuttimen tuotossa.
AMGlle tehty suutin on ensimmäinen 1600bar runkoon tehty suutin,vaikka siis autossa vakiona käytetään 1350bar,ia.
Siis - jokaisesta vakiosta 1600bar Bochin mersulle tekemästä solenoidi- suuttimesta , saa AMG,n periaatteessa katsomalla katalookista tarvittavat osat ja vaihtamalla ne.
Ei ole sen monimutkaisempaa.
Ei tarvitse tuntea toimintaperiaatetta sen kummemmin.
Toiminnan tunteminen kyllä sitten kyllä auttaa, kun pitää tehdä halutunlainen, mistä tahansa rungosta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: AMG suutinkärjet
Ei kyllä mä omasta mielestäni olen suhteellisen hyvin käryllä siitä mitä kysyn. Sun vastauksesi vaan ei vastaa mun kysymykseen juuri ollenkaan.
Tiedän, että suuttimissa eroja. Oli me erot sitten cdi-kohtaisia tai vaikka corollan ja xantian välisiä niin ymmärtääkseni 1350barin alkupään cdi suuttimen ja c30 amg suuttimen kärkiosan vaihdosta on ollut paljon puhetta, ja muistaakseni jopa sinä olet ensimmäisten joukossa sen esiin ottanut.
Nyt kaipasinkin vain vastausta siihen että saavutetaanko sillä kärkiosan vaihdolla mitään (=parempaa virtausta) koska liikkeellä on niin paljon eri tietoa ja jopa samoista suusta ulos tulleena. Koska tieto kärkien osalta liikkuu muutamien ketjujen sisällä hajanaisesti sielä täälä, oli helpompi aloittaa uusi tredi jossa toivottavasti saisi asiaan selkeän ja yksimielisen vaustauksen.
Ja nyt sainkin asiaan jo selvän vastauksen heti alussa, eli ei kannata edes pelkkien kärkien vaihtoa miettiä. Mutta nyt kun tuikku toi esille asiaa vähän asian vierestä niin pakkohan se on sitten siitäkin kysyä. Jos nyt käsitin oikein, niin "järkevin" tapa hankkia paremmin virtaavat suuttimet omaan kulkineeseeni, olisi hankkia 1600bar suuttimet ja vaihtaa niihin osia X.
-Tuo 1600bar suutin siis amg:n tavoin toimii 1350bar järjestelmässä ilman pumpun vaihtoa?
-Mitä on nämä tuikun vihjaamat katalogi osat jotka 1600 suuttimiin täytyy vaihtaa?
Tiedän, että suuttimissa eroja. Oli me erot sitten cdi-kohtaisia tai vaikka corollan ja xantian välisiä niin ymmärtääkseni 1350barin alkupään cdi suuttimen ja c30 amg suuttimen kärkiosan vaihdosta on ollut paljon puhetta, ja muistaakseni jopa sinä olet ensimmäisten joukossa sen esiin ottanut.
Nyt kaipasinkin vain vastausta siihen että saavutetaanko sillä kärkiosan vaihdolla mitään (=parempaa virtausta) koska liikkeellä on niin paljon eri tietoa ja jopa samoista suusta ulos tulleena. Koska tieto kärkien osalta liikkuu muutamien ketjujen sisällä hajanaisesti sielä täälä, oli helpompi aloittaa uusi tredi jossa toivottavasti saisi asiaan selkeän ja yksimielisen vaustauksen.
Ja nyt sainkin asiaan jo selvän vastauksen heti alussa, eli ei kannata edes pelkkien kärkien vaihtoa miettiä. Mutta nyt kun tuikku toi esille asiaa vähän asian vierestä niin pakkohan se on sitten siitäkin kysyä. Jos nyt käsitin oikein, niin "järkevin" tapa hankkia paremmin virtaavat suuttimet omaan kulkineeseeni, olisi hankkia 1600bar suuttimet ja vaihtaa niihin osia X.
-Tuo 1600bar suutin siis amg:n tavoin toimii 1350bar järjestelmässä ilman pumpun vaihtoa?
-Mitä on nämä tuikun vihjaamat katalogi osat jotka 1600 suuttimiin täytyy vaihtaa?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: AMG suutinkärjet
Niin kuin sanottu kärki mutos toimii ja vähän saa lisää
Se kannattako on melko suhteelista
Sekin on vaikka laittais vielä amgtä enemän antavat suutimet
Kannattako sekään... Rippuu mitä hakee
Jos suutimet mene kärki remontiin ja hyllyssä sattuu oleman amg kärjet
Niin mikä ettei niitä sinne laittais vaikka tulis vaan vähän
Sekin on parempi kuin ei mitään lisää
Se kannattako on melko suhteelista
Sekin on vaikka laittais vielä amgtä enemän antavat suutimet
Kannattako sekään... Rippuu mitä hakee
Jos suutimet mene kärki remontiin ja hyllyssä sattuu oleman amg kärjet
Niin mikä ettei niitä sinne laittais vaikka tulis vaan vähän
Sekin on parempi kuin ei mitään lisää
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: AMG suutinkärjet
.
Pelkällä kärkiosan vaihdolla saatava etu on minimaalinen, sitä ei voi asiakas tietää etukäteen, kun vasta ohjelmasta sen näkisi.
Mutta, niinkuin cdi203 kirjoitti, ei siitä mitään varsinaista haittaakaan tietty ole.
Suutinkartta ei tosin pidä kutiaan enää, eikä ohjelma toimi alkuperäisellä tavallaan.
Tämä haittana, sitä ei varmaan normikäytössä huomaa, jos auto on muuten kunnossa, muutos on kuitenkin niin pieni.
Kun puhutaan suuttimien baareista, 1350, tai 1600.
Niin tarkoitetaan sitä järjestelmän maksimi painetta, jolla sen on ajateltu toimivan.
Tämä koskee yhtälailla myös piezo- malleja.
Suuttimien toimintapaine liikkuu välillä ~200bar - 1600bar.
Periaate on, että kun kierrokset nousee, nousee paine ja kun syöttömäärä nousee, niin nousee painekkin.
Kun syöttö ja kierrokset nousee, niin paine nousee jyrkästi järjestelmän maksimiin.
Max painetta käytetään vaan siis "ääritilanteessa".
Suurin osa suuttimen käyttöiästä ajetaan korkeintaan tuhannen baarin alueella, riippumatta järjestelmän max paineesta.
Tällä varmaan pyritään minimoimaan kulumista, sekä vähentämään moottorista itsestään johtuvia vastuksia, sekä optimoimaan ruiskutusaikaa saastenormien täyttymiseksi tarvittavien toimien ylläpitämiseksi.
Korkeamman paineen suutin toimii siis ihan hyvin matalamman paineen järjestelmässä, ei mitään toiminnallista eroa.
Mutta matalamman paineen suuttimella on varmasti lyhentynyt käyttöikä korkeamman paineen järjestelmässä, mikäli maksimaalista painetta ahkerasti hyödynnetään.
Boschin suuttimien kaikille osille on varaosanumero, niitä voi erikseen tilata.
Osat on luetteloitu luetteloon, jonka perusteella tilauksen voi tehdä.
Korkeamman paineen suutinrungossa on vähemmän osia, eli se siis kääntäen toimii hiukan nopeammin.
Vanhemmassa suuttimessa on kärkiosan virtaus hiukan suurempi, mutta kombinaatiolle uudemman suutinrungon kanssa ei ole kunnollista suutinkarttaa ja jos joutuu ostamaan, niin hintaero vakio/amg suutinkärki on mitätön.
AMG,n suuttimelle löytyy suutinkartta, joka on välttämätön, jos halutaan järjestelmän toimivan kunnolla.
Voi olla useampi, mutta itse tiedän vain kaksi herraa, jotka osaa hyvin toimivan, alkuperäistä AMG,tä vastaavan, tai paremmin virtaavan suuttimen rakentaa, tiedän siitä, että näiden suuttimille olen ohjelmaa naplannut, ja toimii.
En pane päätäni pantiksi, mutta luulen että hintaluokka on jotain 250€ per suutin.
Mielestäni kohtuullinen, kun puhutaan tärkeimmätä yksittäisestä osasta näiden cdi-moottoreiden toiminnasta.
Voi olla muitakin, en halveeraa, enkä aliarvio, mutta siis en tiedä muita.
Toinen löytyy Hämeen dieselistä ja toinen Rengaspalvelu Karjalaisesta.
Hyvä suuttimen toiminta edellyttää, että suuttimelle löytyy paikkaansa pitävä "toimintakartta", suutinkartta, siis hyvän toiminnan.
Sen ei välttämättä tarvi olla edes mersusta, tai autostakaan, kunhan totuudenmukainen kartta löytyy ja siitä voi sitten arvot siirtää haluttuun ohjelmaan.
Bosch valmistaa monenlaisia suuttimia ~samoihin runkoihin, suuttimen tekijän täytyy vaan saada se sitten toimimaan ko speksien mukaisesti.
Kun ruiskutusmäärä on sitten kerrottu ohjelmassa oikein, kaikki pelaa, ihan kaikki heti ok, kuten vakiossakin.
Pelkällä kärkiosan vaihdolla saatava etu on minimaalinen, sitä ei voi asiakas tietää etukäteen, kun vasta ohjelmasta sen näkisi.
Mutta, niinkuin cdi203 kirjoitti, ei siitä mitään varsinaista haittaakaan tietty ole.
Suutinkartta ei tosin pidä kutiaan enää, eikä ohjelma toimi alkuperäisellä tavallaan.
Tämä haittana, sitä ei varmaan normikäytössä huomaa, jos auto on muuten kunnossa, muutos on kuitenkin niin pieni.
Kun puhutaan suuttimien baareista, 1350, tai 1600.
Niin tarkoitetaan sitä järjestelmän maksimi painetta, jolla sen on ajateltu toimivan.
Tämä koskee yhtälailla myös piezo- malleja.
Suuttimien toimintapaine liikkuu välillä ~200bar - 1600bar.
Periaate on, että kun kierrokset nousee, nousee paine ja kun syöttömäärä nousee, niin nousee painekkin.
Kun syöttö ja kierrokset nousee, niin paine nousee jyrkästi järjestelmän maksimiin.
Max painetta käytetään vaan siis "ääritilanteessa".
Suurin osa suuttimen käyttöiästä ajetaan korkeintaan tuhannen baarin alueella, riippumatta järjestelmän max paineesta.
Tällä varmaan pyritään minimoimaan kulumista, sekä vähentämään moottorista itsestään johtuvia vastuksia, sekä optimoimaan ruiskutusaikaa saastenormien täyttymiseksi tarvittavien toimien ylläpitämiseksi.
Korkeamman paineen suutin toimii siis ihan hyvin matalamman paineen järjestelmässä, ei mitään toiminnallista eroa.
Mutta matalamman paineen suuttimella on varmasti lyhentynyt käyttöikä korkeamman paineen järjestelmässä, mikäli maksimaalista painetta ahkerasti hyödynnetään.
Boschin suuttimien kaikille osille on varaosanumero, niitä voi erikseen tilata.
Osat on luetteloitu luetteloon, jonka perusteella tilauksen voi tehdä.
Korkeamman paineen suutinrungossa on vähemmän osia, eli se siis kääntäen toimii hiukan nopeammin.
Vanhemmassa suuttimessa on kärkiosan virtaus hiukan suurempi, mutta kombinaatiolle uudemman suutinrungon kanssa ei ole kunnollista suutinkarttaa ja jos joutuu ostamaan, niin hintaero vakio/amg suutinkärki on mitätön.
AMG,n suuttimelle löytyy suutinkartta, joka on välttämätön, jos halutaan järjestelmän toimivan kunnolla.
Voi olla useampi, mutta itse tiedän vain kaksi herraa, jotka osaa hyvin toimivan, alkuperäistä AMG,tä vastaavan, tai paremmin virtaavan suuttimen rakentaa, tiedän siitä, että näiden suuttimille olen ohjelmaa naplannut, ja toimii.
En pane päätäni pantiksi, mutta luulen että hintaluokka on jotain 250€ per suutin.
Mielestäni kohtuullinen, kun puhutaan tärkeimmätä yksittäisestä osasta näiden cdi-moottoreiden toiminnasta.
Voi olla muitakin, en halveeraa, enkä aliarvio, mutta siis en tiedä muita.
Toinen löytyy Hämeen dieselistä ja toinen Rengaspalvelu Karjalaisesta.
Hyvä suuttimen toiminta edellyttää, että suuttimelle löytyy paikkaansa pitävä "toimintakartta", suutinkartta, siis hyvän toiminnan.
Sen ei välttämättä tarvi olla edes mersusta, tai autostakaan, kunhan totuudenmukainen kartta löytyy ja siitä voi sitten arvot siirtää haluttuun ohjelmaan.
Bosch valmistaa monenlaisia suuttimia ~samoihin runkoihin, suuttimen tekijän täytyy vaan saada se sitten toimimaan ko speksien mukaisesti.
Kun ruiskutusmäärä on sitten kerrottu ohjelmassa oikein, kaikki pelaa, ihan kaikki heti ok, kuten vakiossakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: AMG suutinkärjet
Tiedän että tämä on vanha keskustelu, mutta kysyn silti. Eli 320 cditä olisi tarkoitus piristää. nyt asennettu välijäähdytin sekä ohjelmoitu. Nälkä jäi.. Tarkoitus olisi vielä vaihtaa suutinkärjet/ suuttimet sekä mahdollisesti ahdin. Eli tuossa 1600bar järjestelmässä mitenkä toimisi noi amg suutinkärjet jotkin toiset isommat kärjet?? Mitä muita osia suuttimiin pitää tilata samalla? Kiitos ja anteeksi.
S124 300tdt -91
W204 180c -08
W204 180c -08