ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

Automaatti käyttäytyi oudosti eilen. Vain lähdöt liikennevaloista sujuivat ja sitten kierrokset pysyivät matalina. Ylämäkien ylittäminen ei meinannut joka kohdassa onnistua. Veho-takuun ollessa päällä otin yhteyttä aamulla Vehoon ja sain luvan käyttää Autoasissa autoa. Ajoi tänään 50 km yhteensä ja meno oli kankeaa. Keltainen moottorin vikavalo syttyi 25 km ennen korjaamolle saapumista palamaan.

Korjaamolla ahtopaineensäädin paljastui vialliseksi ja nyt sitten ihmetellään, että miten homma sujuu takuun piikkiin ja meneekö koko turbo vaihtoon, vaikka ei viallinen olekaan. Lisäksi on kysymysmerkki, että meneekö tässä jopa 2 viikkoa, ennen kuin on auto alla ja miten sijaisautot ja muut onnistuvat. Kohtalotovereita? Näkemyksiä, kokemuksia?
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

Päivitystä: ensi viikon to-pe välillä uusivat takuuseen turbon. Sitten pitäisi kaikkien ongelmien olla takana.
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

Pitää tässä kai olla vaan onnellinen, kun saa uuden turbon töineen takuun piikkiin... ei kai tässä voi muuta. Muutama tonni ajettu päälle 100 tkm ajetulla autolla ja hehkutulppa menny vaihtoon ja nyt turbo. Onkohan tässä kuitenkin syytä huoleen... teinkö virheen?
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6295
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Paljonko on maantietä autolla takana? Onhan noita turboja menny, ei se uutta ole...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

MiHe kirjoitti:Paljonko on maantietä autolla takana? Onhan noita turboja menny, ei se uutta ole...
Päälle 100 tkm ajettu. En osaa sanoa sitten edellisen käyttäjän maantie/kaupunkiajojen suhteesta
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

Vieläkään en ole saanut autoani takasin. Huomenna 2 viikkoa ajettu vuokra-autolla. Nyt pitää selvitellä jotain sähköjohtoasioita, koska ei saa kuulemma uutta turboa laittaa autoon, jos ei jotain tiettyjä johtoja käydä läpi. Nyt sitten jotain selitelty, että siellä ehkä on jokin ongelma, joka aiheuttaa vikasietotilan yms., mutta vielä ei tiedetä mistään mitään.

Mitäköhän helvettiä?! Olenko tehnyt isomman luokan erehdyksen ja ostanut läpipaskan, sähkövikasen paskan, jolla ei voi päälle 100 tkm:n ajaa ilman jatkuvaa pajattamista? Aikaisemmat kokemukset w211:sestä (-02, 270CDI) positiivisia; kesti hyvin melkein 300 tkm:iin. Vain hiukan ruostevaivaa ja akkuvaivaa, mutta siinä kaikki ongelmat. Vai onko tässä vielä toivoa, että tuon nykyisen pystyy ajamaan edes 200 tkm:iin tai jopa pidemmälle?
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2375
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Kaupparatsu kirjoitti:
Mitäköhän helvettiä?! Olenko tehnyt isomman luokan erehdyksen ja ostanut läpipaskan, sähkövikasen paskan, jolla ei voi päälle 100 tkm:n ajaa ilman jatkuvaa pajattamista? Aikaisemmat kokemukset w211:sestä (-02, 270CDI) positiivisia; kesti hyvin melkein 300 tkm:iin. Vain hiukan ruostevaivaa ja akkuvaivaa, mutta siinä kaikki ongelmat. Vai onko tässä vielä toivoa, että tuon nykyisen pystyy ajamaan edes 200 tkm:iin tai jopa pidemmälle?


Onneksi olkoon Mercedes-Benz hankinnan johdosta. Olet juuri saamassa esimatkua siitä mitä elämä prenium-luokan auton omistajana on.
Kaukana siitä mitä tavis-Toyotan omistaja kokee. Mercedes-Benzissä jopa viat ovat aivan omaa, jäljittelemätöntä edelläkävijän luokkaa.

Nyt kuherruskuukauden aikana voit saada jopa remontin halvalla mutta jatkossa varaudu tuhansien ja taas tuhansien eurojen korjaamolaskuihin (sekä tietysti muihin kuluihin kun pirssi jää tienposkeen). Kannattaa muuten ostaa toinen auto jolla pääsee töihin. Niin minäkin tein kun Mercedes-Benziin ei voi luottaa.

Aiempi Mersusi oli yksittäistapaus, eivät ne yleensä tuolla tavalla kestä.

Oman Mercedes-Benzin hajoaminen ensimmäisen kerran tapahtui jo samana päivänä. Sitä ennen oli 7 vuotta viatonta ja huoletonta autoilua Toyotalla.
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

E200kompressor kirjoitti:
Kaupparatsu kirjoitti:
Mitäköhän helvettiä?! Olenko tehnyt isomman luokan erehdyksen ja ostanut läpipaskan, sähkövikasen paskan, jolla ei voi päälle 100 tkm:n ajaa ilman jatkuvaa pajattamista? Aikaisemmat kokemukset w211:sestä (-02, 270CDI) positiivisia; kesti hyvin melkein 300 tkm:iin. Vain hiukan ruostevaivaa ja akkuvaivaa, mutta siinä kaikki ongelmat. Vai onko tässä vielä toivoa, että tuon nykyisen pystyy ajamaan edes 200 tkm:iin tai jopa pidemmälle?


Onneksi olkoon Mercedes-Benz hankinnan johdosta. Olet juuri saamassa esimatkua siitä mitä elämä prenium-luokan auton omistajana on.
Kaukana siitä mitä tavis-Toyotan omistaja kokee. Mercedes-Benzissä jopa viat ovat aivan omaa, jäljittelemätöntä edelläkävijän luokkaa.

Nyt kuherruskuukauden aikana voit saada jopa remontin halvalla mutta jatkossa varaudu tuhansien ja taas tuhansien eurojen korjaamolaskuihin (sekä tietysti muihin kuluihin kun pirssi jää tienposkeen). Kannattaa muuten ostaa toinen auto jolla pääsee töihin. Niin minäkin tein kun Mercedes-Benziin ei voi luottaa.

Aiempi Mersusi oli yksittäistapaus, eivät ne yleensä tuolla tavalla kestä.

Oman Mercedes-Benzin hajoaminen ensimmäisen kerran tapahtui jo samana päivänä. Sitä ennen oli 7 vuotta viatonta ja huoletonta autoilua Toyotalla.
Ihan kuin olisin itse kirjoittanut, paitsi tuo Toyota on minun kohdallani Honda, jolla nyt tälläkin hetkellä ajan huolettomasti kun Meke ei pysynyt kasassa edes 60tkm saakka :clap: Mutta mersumiehet on mersumiehiä, minusta ei sellaista tullut vaikka yritin :D

Mutta kyllä tuo turbovikainenkin kuntoon tulee, välillä vaan korjaus venyy liian pitkäksi asiantuntemattomista korjaamoista johtuen, mm. Tampereen Autocenter, heh mitä amatöörejä!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

Viikko lisää vuokra-autolla. Ahtopaineensäädin oli korkannu ja tuhonnu ilmeisesti jonkun komponentin siitä vierestä. Turbo toimii, mutta viiveellä, koska jokin komponentti kusee. Epäillään eniten imusarjan läppämoottoria (EGR mainittiin myös).

Yksi komponentti korkkaa ja dominoefektinä tuhoaa viereisiä komponentteja. Saakohan tuosta enää autoa... pisteet toki korjaamolle, että tekevät perusteellista työtä ja aikovat huolella korjata kaiken, mitä on paskaksi mennyt.
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

V6 CDI:ssa on tyyppivikana ahtopaineensäätimen hajoaminen.
Säädintä ei saa ostettua erikseen, pitää ostaa koko turbo.
Säätimen voi kyllä korjauttaa (olen korjannut itsekin).

En usko, että ahtopaineensäädin hajottaisi muita osia.
Ne läppämoottorit hajoilevat, kun turbon tiivisteestä tippuu öljyä
päälle. Tämä on V6 CDI:n toinen tyyppivika.

Läppämoottorin toimimattomuus aiheuttaa kyllä lievää väännön laskua,
mutta niin vähäistä eroa on vaikea havaita takapuolituntumalla.

Jos turbossa on viivettä, voi ahtoputkissa olla vuotoa. Ehkä se
pakokaasun kierrätyskin (EGR) voisi vaikuttaa, en tiedä.

Kannattaa olla tarkkana, jos joutuu omaan piikkiin teettämään korjauksia.
Kaverilla oli hajonnut EGR ja se korjattiin. Korjauksen jälkeen turbo
piti ääntä ja korjaamo purki sen ja sanoi, että turbo on uusittava.
Turbo uusittiin (ei ole ihan halpa homma), mutta edelleen vaan
turbo piti ääntä. Sitten korjaamo huomasi, että EGR:n asennuksessa
oli tehty moka ja ääni tulikin siitä. Ehjä turbo oli vaihdettu turhaan.

Se mainittu turbo on nyt osina autotallissani, ostin sen varaosiksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos imusarjan läppämoottori jumittaa auki, ei paineohjatussa vakio järjestelmässä huomaa toiminnassa mitään oikeaa vaivaa.
Jos samainen läppämoottori jumii kiinni, niin ahtopaineet kihahtaa heti ja piikittää rajusti.

Jos imusarjan (tulo)ilmaläppä takertelee, voi pakokaasun kierrätys ruveta toimimaan ikääkuin ylikierroksilla.
Tämä aiheuttaa tilanteen, ettei moottori kiihdytysvaiheessa saakkaan puhdasta ilmaa, vaan ainoastaan kierrätyskaasuja, joissa ei happea enää ole.
Siitä seuraa tehottomuutta, ennenkuin ahdin saa "pakotettua" happitilanteen oikeaksi.

Myös egr-venttiili voi olla epäkunnossa ja aiheuttaa em vaivaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kaupparatsu kirjoitti:Viikko lisää vuokra-autolla. Ahtopaineensäädin oli korkannu ja tuhonnu ilmeisesti jonkun komponentin siitä vierestä. Turbo toimii, mutta viiveellä, koska jokin komponentti kusee. Epäillään eniten imusarjan läppämoottoria (EGR mainittiin myös).

Yksi komponentti korkkaa ja dominoefektinä tuhoaa viereisiä komponentteja. Saakohan tuosta enää autoa... pisteet toki korjaamolle, että tekevät perusteellista työtä ja aikovat huolella korjata kaiken, mitä on paskaksi mennyt.
Ainkin tämöisiä "dominoita kekesien lisäksi :) " on tullut vastaan
imusarjan läppämoottori ensin rikki niin on rikkonut ahtopaineen säätö moottorin korjaus kelvotomaksi(tai ainkin siihen kuntoon että sitä ei kannata korjata, hiiltynyt koppura)
tilalle käy kyllä "pikku" rakentelullu vaihto osa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Ei perkele 100tkm ajettuun autoon kuulu vielä mitään rakennella vaan noihin kilometreihin tätä topiccia ei pitäisi edes olla!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja tuikku »

s1jviita kirjoitti:Ei perkele 100tkm ajettuun autoon kuulu vielä mitään rakennella vaan noihin kilometreihin tätä topiccia ei pitäisi edes olla!

Joo, olet aivan kyllä oikeassa.
Muutama asia tässäkin tapauksessa tosin vähän kangertaa...
Viisivuotias dieselimersu jolla on satatuhatta ajettu - ja tuontiauto varmaan ....
No, en puutu tähän.

Toooosi moni staarin omistaja täälläkin tietää, miten staari vastaa, jos noissa boxeissa on vikaa - sitä ei oikeastaan tarvi arpoa.
- Säädin ilmoittaa viasta, jne jne ....
Sitten sieltä tulee tukku neuvoja, joiden perusteella pääsee eteenpäin.

Jos täällä sellainen ihminen joka ei itse oikein ymmärrä tekniikasta mitään, koettaa jonkun toisen kertoman perusteella kuvailla häiriön aiheuttajaa, niin ei varmaan satu neuvot kohdilleen, kun äärimmäisellä tuurilla.

Täsmällinen ja tarkka lainaus siitä, mitä staari on vastannut - niin jotain rakentavaa voisi tapahtuakkin.
Ei ole aivan pakko olla staari, mutta se se paras on - ei voi mittään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

tuikku kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:Ei perkele 100tkm ajettuun autoon kuulu vielä mitään rakennella vaan noihin kilometreihin tätä topiccia ei pitäisi edes olla!


Muutama asia tässäkin tapauksessa tosin vähän kangertaa...
Viisivuotias dieselimersu jolla on satatuhatta ajettu - ja tuontiauto varmaan ....
No, en puutu tähän.
.
Suomi-auto. Veholta ostettu ja tarkistin itse vielä Trafista kaiken mahdollisen autosta. Mitään hämminkiä ei löytynyt. Mikä muu tässä tapauksessa mättää? Vehon takuu korvaa tässö keississä kaiken, eli en ole siis valittamassa naama itkussa. Toki ikävää tällainen ja hämmentää, että onko tämä auto tuhoontuomittu tapaus.
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kaupparatsu kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:Ei perkele 100tkm ajettuun autoon kuulu vielä mitään rakennella vaan noihin kilometreihin tätä topiccia ei pitäisi edes olla!


Muutama asia tässäkin tapauksessa tosin vähän kangertaa...
Viisivuotias dieselimersu jolla on satatuhatta ajettu - ja tuontiauto varmaan ....
No, en puutu tähän.
.
Suomi-auto. Veholta ostettu ja tarkistin itse vielä Trafista kaiken mahdollisen autosta. Mitään hämminkiä ei löytynyt. Mikä muu tässä tapauksessa mättää? Vehon takuu korvaa tässö keississä kaiken, eli en ole siis valittamassa naama itkussa. Toki ikävää tällainen ja hämmentää, että onko tämä auto tuhoontuomittu tapaus.
Valitettavasti V6:n ahtopaineensäätimiä hajoaa ennenaikaisesti jo 100 tkm:n korvilla
ainakin nettijuttujen perusteella ja omastakin autosta hajosi. Omasta autosta yritin
ostovaiheessa tarkistaa huolella kilometrit ja uskoisin yhä niiden pitävän paikkansa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

tuikku kirjoitti:.
Jos imusarjan läppämoottori jumittaa auki, ei paineohjatussa vakio järjestelmässä huomaa toiminnassa mitään oikeaa vaivaa.
Jos samainen läppämoottori jumii kiinni, niin ahtopaineet kihahtaa heti ja piikittää rajusti.

Jos imusarjan (tulo)ilmaläppä takertelee, voi pakokaasun kierrätys ruveta toimimaan ikääkuin ylikierroksilla.
Tämä aiheuttaa tilanteen, ettei moottori kiihdytysvaiheessa saakkaan puhdasta ilmaa, vaan ainoastaan kierrätyskaasuja, joissa ei happea enää ole.
Siitä seuraa tehottomuutta, ennenkuin ahdin saa "pakotettua" happitilanteen oikeaksi.

Myös egr-venttiili voi olla epäkunnossa ja aiheuttaa em vaivaa.
Voiko tälläistä vikaa läppämoottorissa tai egr'ssä olla ilman vikakoodeja? Jos voi, niin miten sitä diagnosoidaan? Seuraamalla Starilla ajon aikana komponenttien toimintaa? Vai onko vain vaihdettava osia ja toivottava että auttaa?

Voiko ohjelmassa poistaa toiminnasta läppämoottorin ja Egr'n välttääkseen oireita? OM642/280cdi takaveto, eli kait se hankalin softattava...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

T.mupez kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Jos imusarjan läppämoottori jumittaa auki, ei paineohjatussa vakio järjestelmässä huomaa toiminnassa mitään oikeaa vaivaa.
Jos samainen läppämoottori jumii kiinni, niin ahtopaineet kihahtaa heti ja piikittää rajusti.

Jos imusarjan (tulo)ilmaläppä takertelee, voi pakokaasun kierrätys ruveta toimimaan ikääkuin ylikierroksilla.
Tämä aiheuttaa tilanteen, ettei moottori kiihdytysvaiheessa saakkaan puhdasta ilmaa, vaan ainoastaan kierrätyskaasuja, joissa ei happea enää ole.
Siitä seuraa tehottomuutta, ennenkuin ahdin saa "pakotettua" happitilanteen oikeaksi.

Myös egr-venttiili voi olla epäkunnossa ja aiheuttaa em vaivaa.
Voiko tälläistä vikaa läppämoottorissa tai egr'ssä olla ilman vikakoodeja? Jos voi, niin miten sitä diagnosoidaan? Seuraamalla Starilla ajon aikana komponenttien toimintaa? Vai onko vain vaihdettava osia ja toivottava että auttaa?

Voiko ohjelmassa poistaa toiminnasta läppämoottorin ja Egr'n välttääkseen oireita? OM642/280cdi takaveto, eli kait se hankalin softattava...
Läppä moottorin rittää että jättää sen vanhan
Sinne paikkallen (jumitta läpät auki sillä)
Ja laitta uudeen jonnekkin muualle
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

Jos ehkä haluaisi softan tekevän myös jotain muutakin, niin siinä samalla voiko ottaa läppämoottorin pois käytöstä softasta?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Näiden tiettyjen "turhien" moottoreiden ja antureiden poistossa ohjelmasta on yksi asia, joka on syytä ottaa huomioon.
Sen takia esim minä en "oikeille asiakkaille" halua toimeen ryhtyä.

Näiden osien toimintaperiaatteeseen kuuluu, että niille syötetään koko ajan virtaa, kun autoa käytetään.
Usein, tai lähes aina se virransyöttö liittyy johtosarjan kautta toisiinkin komponentteihin.
Se osien"poisotto" ohjelmasta siis yleensä tehdään niin, että laitetaan vikatilarajat niin laajalle, ettei sitä ole mahdollista tavoittaa, silloin epäkuntoinen osa ei saa vikakoodia aikaiseksi.
Joissain osissa, tai komponenteissa on ihan "toimintabittinsäkkin", jolla koko asian saa poistettua virransyöttöineen.

No, kuitenkin jos vikatilarajat on niin laajalla, ettei oikosulkutilanteessakaan vikatilaa tule, saattaa lopputuloksena olla jonkun komponentin palaminen, hyvin hyvin usein se on silloin ecussa.

Jos vika on tarkkaan määritelty, osan voi oikeasti ottaa "välistä" pois, johtosarjat on ehjät ja asiakas ymmärtää ottamansa riskin, niin voi kait sen tehdä.
Periaatteena kyllä tuntuu oudolta, että autoa korjataan naplaamalla softaa, eikä vaihtamalla toimiva osa.
Sitten vielä sekin, että ei niiden asioiden poisto välttämättä niin helppoa ole, Paawossakin kaikkien "ylimääräisten" ilmamassamittareiden ja sammutusventtiileiden .... poistoon meni lähes vuoden päivät.
Eli jos siitä puukottamisesta ottaa jonkun maksun, niin jääköhän siinä enää mitään taloudellistakaan etua asiakkaalle.
Voihan se tieten olla, että jollain toisella käyttää paaaljon helpommin, mutta jotenkin epäilen.

Kaasuläpällä on moottorin ryntäystilanteessa esimerkiksi arvokas tehtävä.
Myös hiukkasautoissa kunnolla läpimennyt puhdistuspoltto tapahtuma tarvitsee sitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kaupparatsu kirjoitti:Viikko lisää vuokra-autolla. Ahtopaineensäädin oli korkannu ja tuhonnu ilmeisesti jonkun komponentin siitä vierestä. Turbo toimii, mutta viiveellä, koska jokin komponentti kusee. Epäillään eniten imusarjan läppämoottoria (EGR mainittiin myös).

Yksi komponentti korkkaa ja dominoefektinä tuhoaa viereisiä komponentteja. Saakohan tuosta enää autoa... pisteet toki korjaamolle, että tekevät perusteellista työtä ja aikovat huolella korjata kaiken, mitä on paskaksi mennyt.
Kun saat auton takaisin niin laitahan juttua mikä sitä vaivasi.Vanhemmissa malleissa taisi kovettua se turbon ja imuputken välinen kumitiiviste (voihan se olla myös huollossa huonosti laitettu),joka sitten vuotaa huohotusöljyä johtosarjan ja läppämoottorin päälle.Ja tämä öljy johtosarjassa aiheuttaa näitä ihme vikakoodeja (mm.ahtopaineensäädin).Käytännössä tuommoiseen ei tarvitse muuta kuin ehjän läppämoottorin,turbon ja imuputken välisen tiivisteen ja saada johtosarja kuivaksi.
En tiedä onko tässä tapauksessa juuri näin,mutta jotenkin oireet viittaisi tämmöiseen.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

kilander kirjoitti:
Kaupparatsu kirjoitti:Viikko lisää vuokra-autolla. Ahtopaineensäädin oli korkannu ja tuhonnu ilmeisesti jonkun komponentin siitä vierestä. Turbo toimii, mutta viiveellä, koska jokin komponentti kusee. Epäillään eniten imusarjan läppämoottoria (EGR mainittiin myös).

Yksi komponentti korkkaa ja dominoefektinä tuhoaa viereisiä komponentteja. Saakohan tuosta enää autoa... pisteet toki korjaamolle, että tekevät perusteellista työtä ja aikovat huolella korjata kaiken, mitä on paskaksi mennyt.
Kun saat auton takaisin niin laitahan juttua mikä sitä vaivasi.Vanhemmissa malleissa taisi kovettua se turbon ja imuputken välinen kumitiiviste (voihan se olla myös huollossa huonosti laitettu),joka sitten vuotaa huohotusöljyä johtosarjan ja läppämoottorin päälle.Ja tämä öljy johtosarjassa aiheuttaa näitä ihme vikakoodeja (mm.ahtopaineensäädin).Käytännössä tuommoiseen ei tarvitse muuta kuin ehjän läppämoottorin,turbon ja imuputken välisen tiivisteen ja saada johtosarja kuivaksi.
En tiedä onko tässä tapauksessa juuri näin,mutta jotenkin oireet viittaisi tämmöiseen.
Tiivisteen malli on vaihtunut paremmaksi, alkuperäinen on huonompi.
Kun vaihtaa tiivisteen, uusi on malliltaan parempi ja tuore kumi pitää paremmin.
Tiivisteen asennuksessa tulee olla huolellinen, koska sen pitää olla
tarkalleen oikeassa asennossa ja niitä oikeita asentoja on vain yksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja koyama »

E200kompressor kirjoitti:
Kaupparatsu kirjoitti:
Mitäköhän helvettiä?! Olenko tehnyt isomman luokan erehdyksen ja ostanut läpipaskan, sähkövikasen paskan, jolla ei voi päälle 100 tkm:n ajaa ilman jatkuvaa pajattamista? Aikaisemmat kokemukset w211:sestä (-02, 270CDI) positiivisia; kesti hyvin melkein 300 tkm:iin. Vain hiukan ruostevaivaa ja akkuvaivaa, mutta siinä kaikki ongelmat. Vai onko tässä vielä toivoa, että tuon nykyisen pystyy ajamaan edes 200 tkm:iin tai jopa pidemmälle?


Onneksi olkoon Mercedes-Benz hankinnan johdosta. Olet juuri saamassa esimatkua siitä mitä elämä prenium-luokan auton omistajana on.
Kaukana siitä mitä tavis-Toyotan omistaja kokee. Mercedes-Benzissä jopa viat ovat aivan omaa, jäljittelemätöntä edelläkävijän luokkaa.

Nyt kuherruskuukauden aikana voit saada jopa remontin halvalla mutta jatkossa varaudu tuhansien ja taas tuhansien eurojen korjaamolaskuihin (sekä tietysti muihin kuluihin kun pirssi jää tienposkeen). Kannattaa muuten ostaa toinen auto jolla pääsee töihin. Niin minäkin tein kun Mercedes-Benziin ei voi luottaa.

Aiempi Mersusi oli yksittäistapaus, eivät ne yleensä tuolla tavalla kestä.

Oman Mercedes-Benzin hajoaminen ensimmäisen kerran tapahtui jo samana päivänä. Sitä ennen oli 7 vuotta viatonta ja huoletonta autoilua Toyotalla.
Osta toyota.Noilla kommenteillasi ärsytät ehkä muutamaa ja siinä se
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

tuikku kirjoitti: Kaasuläpällä on moottorin ryntäystilanteessa esimerkiksi arvokas tehtävä.
Myös hiukkasautoissa kunnolla läpimennyt puhdistuspoltto tapahtuma tarvitsee sitä.
Nyt kaipaan tarkennusta. Kaasuläppä ei ole sama asia kuin imusarjojen M55 servolla ohjattavat läpät. Tässähän oli puhe nimenomaan imusarjojen läpistä ja niiden ohjausmoottorista. Ei kait imusarjan läpät voi hillitä ryntäystä, korjatkaa jos olen ihan metsässä.

Tarvitaanko imusarjan läppiä muuhun kun aiheuttamaan pyörrettä, jotta EGR'n syöttämä pakokaasu saadaan kunnolla ilman kanssa sekaisin? Eihän tätä pyörrettä tarvita hiukkassuodattimen puhdistuspolttoon?

Sattumalta autostani eilen hajosi tämä M55 servo. Auto oli vikatilassa, oireet kuten aiheen aloittajalla. Keltainen moottorivian valo syttyi vasta 30km+3x startin jälkeen. Kävin luetuttamassa vikakoodit ja asia oli ilmeinen.

Ameriikan foorumilta löytyi ongelmaan workaround. Servon liitin irti ja keskimmäisiin pinneihin vastus, paketti kasaan ja koeajolle. (Linkki: 300cforums.com - Swirl Motor - cheap replacement solution (Pennies!)) Onnekseni läpät ovat ilmeisesti mekaanisesti liikkuvat ja ongelma on itse moottorissa. Oletan että läpät ovat nyt auki asennossa, eli oletusasennossaan ja pysyvät siinä koska moottori ei enää ohjaa niitä (on siis irti johtosarjasta).

Vikavalo sammui vasta yön yli mietittyään, muutenkin auto toimii hyvin. Väittäisin että ei ihan täydellisesti kuitenkaan, ja oletan tämän johtuvan siitä että pakokaasu ei sekoitu ilman kanssa niin tehokkaasti kuin insinööri on sen alun miettinyt. Ongelmana on hienoinen mietintä pintakaasulla kiihdyttäessä kun kierroksia on alle 1500, tjsp.

Itse asiassa auto toimii nyt paremmin kuin koskaan aiemmin. Siinä on ollut epämääräistä ja satunnaista puutumista alakierroksilla koko omistusajan, oire on pahentunut koko ajan. Vikakoodit on luettu useaan kertaan ilman ilmoitusta läppämoottorista. Luulen että servo on tehnyt hidasta kuolemaansa jo tosi pitkään, kunnes vihdoin eilen antautui lopullisesti.

tuikku, tarkennatko nyt että onko mun autossa nyt riski päällä että hiukkasloukun poltot ei mene kunnolla läpi, koska imusarjojen läpät on pakotettu auki? Jos näin on, joudun kiirehtimään servon vaihtoon, mitä en kustannussyistä haluaisi juuri nyt tehdä. Kiitos!
Eerkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 25.08.2009 22:24
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja Eerkki »

laitetaan tähän ketjuun kun asia on niin lähellä...
Omasta -07 320 cdi on kilahtanut läppämoottori ilmeisesti - tuttu asentaja kattoi ja sano varmaksi tiedoksi...
Ainoa oire on silloin tällöin koneen meneminen "laahusta"-moodiin - ei anna silloinkaan mitään vikaa kojelautaan.
Onko tietäjillä asiaan jotain vai pistänkö mesen tältä pohjalta pajalle ja uutta läppämoottoria paikalle ruuvaamaan ?
__________________
S211 320CDI Avantgarde
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Juu läpät ei vaikuta dpf:n polttoon mitenkään, tämä on fakta! Kaasuläpällä on asian kanssa kyllä tekemistä.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: ahtopainesäädin rikki s211 280CDI autom. -08

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaasuläppä, ilmaläppä ... tai milläpä sitä haluaakin kutsua, sijaitsee kuitenkin ennen imusarjaa - on todellakin eri asia, kun imusarjan läpät.
Imusarjan läppiä täällä ovat poistaneet varmaan satamäärin, enkä ole kenellekkään kuullut tulleen mitään varsinaista ongelmaa siitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin