Jep, eli w201 mersun taka jarrulevyt jumissa. Ei irtoo millään. Yritetty toholla lämmittää levyä ja kylmäspraytä akseliin. Takoo kumivasaralla ja moskulalla puukapula välissä. Ei sano mitään.
Vissiin ruostunu kiinni. Etulevy saman näkönen, mutta se kyllä irtos ihan helposti. Mutta molemmat takalevyt ihan tuhannen juntturassa. Mitä poppaskonsteja noille nyt oikeen keksis?
Edit: ja tosiaan käsijarruvaijjerit löysätty, eli ei kirraa jarrukengät..
pavee kirjoitti:Jep, eli w201 mersun taka jarrulevyt jumissa. Ei irtoo millään. Yritetty toholla lämmittää levyä ja kylmäspraytä akseliin. Takoo kumivasaralla ja moskulalla puukapula välissä. Ei sano mitään.
Vissiin ruostunu kiinni. Etulevy saman näkönen, mutta se kyllä irtos ihan helposti. Mutta molemmat takalevyt ihan tuhannen juntturassa. Mitä poppaskonsteja noille nyt oikeen keksis?
Tää nyt on tyhmänkuuloinen kysymys (anteeksi), mutta olethan löysännyt jarrukengät niin, että ne eivät siellä levyssä olevan rummun sisällä kanita? Ajattelin vain, kun itselle ei ole tuommoista jumitusta ikinä tullut vastaan näissä malleissa. W123:ssa sitten taas on ollut tuommoistakin, ja kai se lopulta taisi ihan vaan lämmittämällä ja lekalla hakkaamalla irrota. Ja sen verran vaativat sitä vasaralla / lekalla mänttäämistä, että alkoi ihan sääliksi käydä pyöränlaakereita siinä levyä hakatessa. Ja todella erikoisen muotoiset olivat ne levyt, siinä vaiheessa, kun lopulta irtosivat.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Ilmeisesti täytyy sit lähteä sille linjalle. Kunnolla vaan lämpöö ja lekaa kylkeen. Levyt nyt menee sen jälkeen vaihtoon palojen kanssa, mutta minkäs teet..
Ookkei, vielä semmoinen, että nyt kun käsijarruvaijerit on löysätty, niin löysäsitkö myös kiristinpyörästä pultinreiän läpi? Jos se on suht kireällä (kuten kuuluukin olla) ja rumpuun on kulunut vähän pykälää, niin levy ei kyllä kovin helposti irtoa. Tosin, silloin sen luulisi ainakin vähän liikkuvan niin, ettei se silloin tunnu siltä, että olisi napaan kiinni ruostunut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
ei pitäisi käsijarrun hanittaa. Juuri sen takia olen jarrulevyä irrottamassa, kun käsijarru ei toimi oikein. Hankala vaan kattoo mikä on vialla, kun ei saa levyä edestä..
No näinpä se on joo. Tosiaan, jos ne kengät eivät ota kiinni ja levyn kiinnitysruuvi nyt mitä ilmeisimmin on irrotettu, niin sitpä se ruostuminen lienee ainoa syy tuommoista aiheuttamaan. Tuo rakenne on käsittääkseni sellainen, että levy voi ruostua kiinni lähinnä siihen navan otsapintaan. Tuli vain mieleen, että sinne ehkä pultinreikien kautta vois saada väliin jonkun sortin irrotusöljyä. Sitä kun jättää riittävän pitkäksi aikaa muhimaan, niin saattaa olla jotakin hyödyllistä vaikutusta. Tai sit ei - riippuu tietty, että mistä kohdasta se nyt sitten on sattunut enempi tarttumaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kyllä siellä joku muu on kuin ruoste. Pikkuruuvit paikallaan tai kengät tiukalla.
Siitä pultinreiästä löysäät kunnolla palat, ettei olisi nyt tiukattu, levy pyörii ?
Levyt lähtee hyvin lievällä väkivallalla vaikka olisivat kuinka mädät kun kaikki muu on ensin oikein....lievä väkivalta tarkoittaa max. normi vasaraa jolla kolkutellaan hellästi.
Eli irrotusöljyä napaan ja reikiin vuorokauden liottelu, sitten 45 asteen välein irrotus kopistelut. Sitä ennen kiinnitys ruuvi ja käsijarrun säätö löysille.
Mulla on sama homma edessä kesempänä... pintänee lisäksi varata pitkät M12x1.5 pultit ja isku massat, niin luulisi lähtevän kenkkuilemati. Jaa mutta pultihan menee läpi ... eli eipä taida isku systeemi toimia...sorry
Viimeksi muokannut eskelju, Pe 03.05.2013 09:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Kerran oli s124:n hyväkuntoinen levy niin jumissa, että meinas usko loppua. Ruostetta ei juuri ollut näkösällä. mutta silti oli navassa kiinni, että sai ottaa isomman lekan ja halon avuksi. Kumivasaralla turha huitua, sillä ei saa sitä tärähtämään, että se irtoaisi.
Mulla oli w202:en takalevyt kanssa niin kovaa ruostuneet kiinni ettei meinannut millään irrota, vasaralla/lekalla mäiskiminen oli aivan turhaa hommaa. Loppupeleissä lähtivät liikkeelle tarpeeksi isolla ulosvetäjällä Ja tuonkin jälkeen sai vielä taistella kässärikenkien kanssa että sai levyn tulemaan niiden yli pois, vaikka olikin kaikki säädöt säädetty löysälle, kun olivat syöneet itsensä aika syvälle jo levyyn.
Onko autossasi aluvanteet?
Mulla kerran vastaavan painin aiheutti reilun millin paksuinen aluvanteen rautainen keskitysholkki, joka oli tosi tiukkaan kiinniruostunut.
Varmaan oletkin jo kokeillut,vaan jos et niin iske vasaralla ja tai pikku moskalla siihen nk rummun kohdalle ja aika napakasti vielä samalla pyörittelet sitä jarru levyä...
Tuo liottelu tietty helpottaa vähän tuota irtoamista.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Levyn olen saanut irti ruikkimalla CRC tms. öljyä pultin reijistä, jolloin se imeytyy rakoseen. Sitten vasaralla naputtelua pultin reikien ympäristöön. Nestettä kun sinne väliin saa, niin hydrauliikka naputellessa irrottaa levyn. Välillä lisäilen öljyä naputtelun lomassa.
rasvalla likoomaan keskiö,riittävän suuri moskula eli vasara,kunnon isku takapuolelle,pyöräytys levylle ja isku.semmosta levyä ei oo löytynyt ittelle vaikka jarrukengät kuinka pistäis vastaan,etteikö ne riittävällä suostuttelellu ja moskulalla ois lähtenyt irti kun kerran vaihtokunnossa muutenkin...