Pystärin sumuvalot
Pystärin sumuvalot
Ei löytynyt Motonetistä eikä KL:ä uusia heijastimia sumuvaloihin. Olisko lähes samanlaisia jossain toisessa merkissä. Onko kukaan rakennellut ??
Terveisin Esa
motonetin nettisivujen mukaan löytyisi:
HEIJASTIN MERCEDES W115 MALLI 68--76
W114/115 68--76 H4-ajovalo v/o. . . . . . . . . . . . . . . 48-5051 49.00 ???
W114/115 68--76 H3-sumuvalo v/o. . . . . . . . . . . . . . 48-5545 26.54 ???W114/115 68--76 R2-ajovalo Hella v/o (ei H4!). . . . . . . 50-1410 38.00 ???
Hella ja Bosch-heijastimet sovitettavissa keskenään!
HEIJASTIN MERCEDES W115 MALLI 68--76
W114/115 68--76 H4-ajovalo v/o. . . . . . . . . . . . . . . 48-5051 49.00 ???
W114/115 68--76 H3-sumuvalo v/o. . . . . . . . . . . . . . 48-5545 26.54 ???W114/115 68--76 R2-ajovalo Hella v/o (ei H4!). . . . . . . 50-1410 38.00 ???
Hella ja Bosch-heijastimet sovitettavissa keskenään!
dodge dart 1967
Saman Motonetin sivun löysin myös. Kun klikkaa kysymysmerkkejä avautuu tiedosto, jossa teksti : ei saatavissa tai oliko se ettei varastossa, kuitenkin jotain vastaavaa..
Foliota ajattelin itsekkin, mutta kun se auto olis muuten ihan virheetön, niin tuntuu että pakko olis löytää ihan ehtaa...
Foliota ajattelin itsekkin, mutta kun se auto olis muuten ihan virheetön, niin tuntuu että pakko olis löytää ihan ehtaa...
Terveisin Esa
Suuniteltu on, mutta kaatuukohan projekti tuohon lasin pystyrihlaukseen? Onko W124 lisäpitkävirityksessä erilainen lasi kuin sumareissa? Luulen niin.Daaz kirjoitti:Pystyisköhän pystärin sumuvalojen tilalle sijoittamaan lisäpitkät? Hmm... pitääpä hieman suunnitella.![]()
-Daaz
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Äh, lasihan on sulavaa ainetta. Ensin leikataan vanha linssi pois ja sitten sulatetaan uusi kirkas kohta tilalle. Lasihan sulaa retkikeittimen polttimella (eli "bunsen-polttimella").Saul kirjoitti:Suuniteltu on, mutta kaatuukohan projekti tuohon lasin pystyrihlaukseen? Onko W124 lisäpitkävirityksessä erilainen lasi kuin sumareissa? Luulen niin.

Säädökset noiden vanhojen autojen valojen kanssa ovat melko vapaat, pystäriin saisi kai esimerkiksi tuplata ajovalot. Voisi siis laittaa kaksi 5" umpiota niin kuin US-W111:ssa. Olen sitäkin suunnitellut, mutta ulkonäköparannus on vähän niin ja näin...
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Kylläpäs olin taas ahdasmielinen!Daaz kirjoitti:Äh, lasihan on sulavaa ainetta. Ensin leikataan vanha linssi pois ja sitten sulatetaan uusi kirkas kohta tilalle. Lasihan sulaa retkikeittimen polttimella (eli "bunsen-polttimella").![]()

Meikä on myös ehtinyt suunnittelemaan tätä ja myös kolme kertaa kantikkaita eli kolmet suorakaiteen muotoiset valot päällekkäin!Daaz kirjoitti:Säädökset noiden vanhojen autojen valojen kanssa ovat melko vapaat, pystäriin saisi kai esimerkiksi tuplata ajovalot. Voisi siis laittaa kaksi 5" umpiota niin kuin US-W111:ssa. Olen sitäkin suunnitellut, mutta ulkonäköparannus on vähän niin ja näin...


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Saul kirjoitti:Meikä on myös ehtinyt suunnittelemaan tätä ja myös kolme kertaa kantikkaita eli kolmet suorakaiteen muotoiset valot päällekkäin!Joku tosin on taimmut "maailmalla" toteuttaakin tämäntyyppisen tunaroinnin. Tämän version suhteen siitä ulkonäköparannuksesta ei varmaan tarvitse edes herätellä keskustelua.

-Daaz
EDIT: Hetkellisestä järkytyksestä toivuttuani muistelen jopa nähneeni tuollaisia.

No niin, kerrankin Daazillä on jotakin empiiristä tietoa, eikä vain pelkkää nojatuolista heittelyä (tallilleni kun on tuo 180 km, ei tule kaikkea tarkistettua heti jos ollenkaan).Saul kirjoitti:Suuniteltu on, mutta kaatuukohan projekti tuohon lasin pystyrihlaukseen? Onko W124 lisäpitkävirityksessä erilainen lasi kuin sumareissa? Luulen niin.
Eli tuosta W114/115:n sumuvalon linssistä: siinä ei ole prismaa. Se siis näyttää ulkoapäin rihlatulta, mutta rihlauksen takana ei ole puoliympyrän muotoista hajotinprismaa (eli kuperaa linssiä). "Rihlaus" on vain ohut koristeraita, ja itse linssin taittokuvio on ihan neutraali.
Toisin sanoen päävalojen alle saisi periaatteessa lisäpitkät, jos saisi vain mahtumaan. Lisäputkissäkään ei siten saisi olla taittavaa linssiä, koska sen joutuu kuitenkin poistamaan. Mutta nykyäänhän kaikissa alkaa olemaan kirkas muovilinssi.
Ja sitten vielä disclaimer! Älä pistä kisaa mikroon! Äläkä luule, että lisäpitkät sumareiden tilalle olisi paras ratkaisu parantaa vanhan auton valoja. Itse toimisin ensin tässä järjestyksessä (listassa voi edetä niin pitkälle kuin haluaa ja rahaa on):
- linssien puhdistus sisältä ja ulkoa
- heijastimien vaihtaminen, se kiilto murenee helposti (tai edes putsaaminen, jos mahdollista)
- uusien ja hyvien polttimoiden vaihto
- ajovalojen (oikein!) suuntaaminen
- sumeiden linssien vaihto
- liitosten varmistaminen
- johtojen vaihtaminen uusiin ja mahd. paksumpiin (tehohäviöt!)
- relejärjestelmään siirtyminen (tehohäviöt!), sillä relesyteemissä (myydään valmiita sarjoja) tehon kannalta olennainen virta tulee suoraan akusta, ainoastaan ohjausvirta kulkee valokatkaisijan kautta
- tuulilasin vaihtaminen uuteen tai pesurien vaihtaminen
- vasta tässä ehkä lisävalot, jos oikeasti ei vieläkään näe mitään
-Daaz
PS. Mutta pitäähän ne lisäpitkät silti saada.

Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Ja minä kun olisi voinut käydä tutkimassa noin 50 metrin päässä.Daaz kirjoitti:No niin, kerrankin Daazillä on jotakin empiiristä tietoa, eikä vain pelkkää nojatuolista heittelyä (tallilleni kun on tuo 180 km, ei tule kaikkea tarkistettua heti jos ollenkaan).

Lasit ja heijastimet on vaihdettu, mutta wuonna 1996.Daaz kirjoitti:Ja sitten vielä disclaimer! Älä pistä kisaa mikroon! Äläkä luule, että lisäpitkät sumareiden tilalle olisi paras ratkaisu parantaa vanhan auton valoja. Itse toimisin ensin tässä järjestyksessä (listassa voi edetä niin pitkälle kuin haluaa ja rahaa on):

Raati jää odottamaan suurella mielenkiinnolla.Daaz kirjoitti:PS. Mutta pitäähän ne lisäpitkät silti saada.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tavallaan jokainen pystyrihlaus on pieni kupera linssi joka hajoittaa valoa sivuille. Meikäläisen laseissa ne rihlaukset lasin takana ovat jopa aika huomattavia eikä ainakaan koristeita? Vai onko sinulla vanhat hehkupolttimolasit? Joissain lyhdyissä siellä lasin takana on vielä muovinen levy jossa on lisää pystyrihlauksia hajoittamassa valokuviota. (en tiedä pitäisikö olla kaikissa vai onko joistain vain poistettu)Daaz kirjoitti:Eli tuosta W114/115:n sumuvalon linssistä: siinä ei ole prismaa. Se siis näyttää ulkoapäin rihlatulta, mutta rihlauksen takana ei ole puoliympyrän muotoista hajotinprismaa (eli kuperaa linssiä). "Rihlaus" on vain ohut koristeraita, ja itse linssin taittokuvio on ihan neutraali.
Itse olen poistanut muovilevyt, koska toinen hajosi ja en löytänyt heti uutta tilalle. Sumuvalot valaisevat silti paljon leveämmälle ja matalammalle kuin lähivalot, kuten niiden pitääkin. Tuo muovilevy levittäisi kuviota lisää penkoille.
Minä luulisin että pitkille tarvitsisi erilaisen lasin (ts lyhdyn lasin alaosan), jossa ei olisi vahvoja rihlauksia, että kaukovalojen valokuvio olisi oikeanlainen? Onhan pitkissäkin valoissa rihlauksia, mutta ei ilmeisesti niin voimakkaita kuin sumuvaloissa.Daaz kirjoitti: Toisin sanoen päävalojen alle saisi periaatteessa lisäpitkät, jos saisi vain mahtumaan. Lisäputkissäkään ei siten saisi olla taittavaa linssiä, koska sen joutuu kuitenkin poistamaan. Mutta nykyäänhän kaikissa alkaa olemaan kirkas muovilinssi.
Olisihan se tietysti mielenkiintoista kokeilla jotain suorakaiteen muotoisia lisäpitkiä joissa olisi suora lasi. Mahtaisi olla kuitenkin hieman sovittelemista että ne mahtuisivat sumuvalojen tilalle...

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Eipä niitä hukattu ole. Otin vain kesäksi pois.PKivireki kirjoitti:Mihissää Olli olet ne hienot kehumani korinväriset lisävalot tosta autostas hukannut? Näytti keula hiukkasen alastomalta ilman.. tai taitaa olla makuasia.

Aluksi näytti minustakin alastomalta, mutta nyt on jo tottunut ulkonäköön ilman lamppuja.
Tässä iltojen pimentyessä olen jo useamman kerran ajatellut että ne pitäisi laittaa talveksi paikoilleen, mutta on vielä jäänyt laittamatta ajanpuutteen vuoksi...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
OK, jos aikaisempi ei kelvannut, niin tässä hieman lisätietoa.Olli Lajunen kirjoitti:Tavallaan jokainen pystyrihlaus on pieni kupera linssi joka hajoittaa valoa sivuille. Meikäläisen laseissa ne rihlaukset lasin takana ovat jopa aika huomattavia eikä ainakaan koristeita? Vai onko sinulla vanhat hehkupolttimolasit? Joissain lyhdyissä siellä lasin takana on vielä muovinen levy jossa on lisää pystyrihlauksia hajoittamassa valokuviota. (en tiedä pitäisikö olla kaikissa vai onko joistain vain poistettu)Daaz kirjoitti:"Rihlaus" on vain ohut koristeraita, ja itse linssin taittokuvio on ihan neutraali.

Hellan linssien taakse ei siis voi noita lisäpitkiä laittaa, mutta Boscheilla se onnistuisi helposti. Linssit ovat ajovalojenkin kohdalta eri näköiset. Pitäisi ottaa tarkemmin selville noiden Boschin ja Hellan kombinaatioiden eroja. Itselläni näyttäisi olevan ainakin Boschin heijastin Hellan linssin takana.
Mitä lisävalojen sijoitukseen tulee, niin ainakin oman autoni valoklusteriin saisi helposti tuollaiset lisävalot. Hellalla on sellainen malli kuin FF75, joka mahtuisi todella komeasti - menisi jopa isompi.
Tässä potentiaalisimmat mallit:

Takana siis tuo Hella FF75, edessä FF50. Koko FF75 on 155,5 x 97,5 x 63,7 mm. Vaikka tuo korkeus on varmasi alle 60 mm ilman kinnikettä. FF50:n koko on 117,4 x 96,2 x 72,9 mm.
Koska sumuvalot menetettäisiin tässä lisäpitkien asennuksessa, voisi puskurin alle (ainakin Serie 2,0:ssa) sinne ilmareikien kohdalle laittaa esimerkiksi Hella Micro DE -sumuvalot eli tällaiset (leveys ilman kiinnikettä 76 mm):

Mutta ei tuo lisäpitkien virittäminen itselläni ainakaan ole tällä hetkellä kovin akuutti homma, ehkä tässä joskus. Kunhan ehtii.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Romurantteelta löytyy yksi kappale 1-sarjan 200D:tä jossa on Boschin lamput. Tosin vain toinen niistä on ehjä ja toinen tuhannen päreinä. Lasin kunnosta siinä ehjässäkään ei ole mitään muistikuvaa. Hella tuntuu olevan aika paljon yleisempi näissä.
Kyllä kuuluu. Siellä on sellainen muovinen "vekotin" omassa telineessään lasin ja umpion välissä.Daaz kirjoitti:Kuuluisikohan noiden Boschien kanssa sitten se muovinen linssi sisälle?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Jos se on 1-sarjan laseilla, niin nehän on hehkupolttimoiden linssit, ja muutenkin eri malliset. Ne on siis ne "mulkosilmät". Mutta monissa vanhoissa on faceliftattu H4:ään tai ainakin eri linsseihin.Saul kirjoitti:Romurantteelta löytyy yksi kappale 1-sarjan 200D:tä jossa on Boschin lamput. Tosin vain toinen niistä on ehjä ja toinen tuhannen päreinä. Lasin kunnosta siinä ehjässäkään ei ole mitään muistikuvaa. Hella tuntuu olevan aika paljon yleisempi näissä.

No niin, mystery solved. Siis Boschin linssit Hellan valoihin ja sisälle lisäpitkät. Kyllä lähtee.Kyllä kuuluu. Siellä on sellainen muovinen "vekotin" omassa telineessään lasin ja umpion välissä.Daaz kirjoitti:Kuuluisikohan noiden Boschien kanssa sitten se muovinen linssi sisälle?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Ei ole mulkosilmiä, muistaakseni. Eikös ne olleet 0,5-sarjassa vai ollaanko sitä vain taas lumiukkoja?Daaz kirjoitti:Jos se on 1-sarjan laseilla, niin nehän on hehkupolttimoiden linssit, ja muutenkin eri malliset. Ne on siis ne "mulkosilmät". Mutta monissa vanhoissa on faceliftattu H4:ään tai ainakin eri linsseihin.![]()

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial