Moottori karstoittuu
- Raastinrauta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 121
- Liittynyt: To 16.12.2010 14:19
Moottori karstoittuu
Iltaa,
Tässä kun taas otin tuon vanhuksen talvisäilöstä ja nyt on tullut muutama tuhat kilometriä ajeltua. Ongelma on että tulpat on ihan karstassa jo tuon ajomäärän jälkeen. Viime syksynä vaihdettu uudet tulpat ja kuukausi sitten taas kun olivat ihan karstan peitossa. nyt on sitten joutunu jo kahteen kertaan putsaamaan yksittäisen tulpan kun ei ole enää kipinää antanu, molempiin oli tullut ns. piikki. Lisäksi kun tänään juuri tuon toisen jouduin vaihtamaan niin tulpan reunuksilla oli myös mustaa irtonaista ja kovaa mönjää. Onko tuo kone tosiaan jo entinen (vasta 300 000 ajettu) vai onko vika tulpanjohdoissa, virranjakajassa tai jossain? Pitäis kyllä avata koko koppa ja kattoo mitä siellä oikein tapahtuu, mutta jos jollain olis vinkkiä mikä on vikana niin kiitoksen annan. (ja on koitettu kierrättämällä poltella ylimääräsiä karstoja pois useaan otteeseen)
Ja kone tosiaan on m103 2.6
Tässä kun taas otin tuon vanhuksen talvisäilöstä ja nyt on tullut muutama tuhat kilometriä ajeltua. Ongelma on että tulpat on ihan karstassa jo tuon ajomäärän jälkeen. Viime syksynä vaihdettu uudet tulpat ja kuukausi sitten taas kun olivat ihan karstan peitossa. nyt on sitten joutunu jo kahteen kertaan putsaamaan yksittäisen tulpan kun ei ole enää kipinää antanu, molempiin oli tullut ns. piikki. Lisäksi kun tänään juuri tuon toisen jouduin vaihtamaan niin tulpan reunuksilla oli myös mustaa irtonaista ja kovaa mönjää. Onko tuo kone tosiaan jo entinen (vasta 300 000 ajettu) vai onko vika tulpanjohdoissa, virranjakajassa tai jossain? Pitäis kyllä avata koko koppa ja kattoo mitä siellä oikein tapahtuu, mutta jos jollain olis vinkkiä mikä on vikana niin kiitoksen annan. (ja on koitettu kierrättämällä poltella ylimääräsiä karstoja pois useaan otteeseen)
Ja kone tosiaan on m103 2.6
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Re: Moottori karstoittuu
Taitaa käydä vähän rikkaalla?
Mitä pakokaasupäästöt sanoo? Entä polttoaineen kulutus?
Mitä pakokaasupäästöt sanoo? Entä polttoaineen kulutus?
- Raastinrauta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 121
- Liittynyt: To 16.12.2010 14:19
Re: Moottori karstoittuu
Päästöt oli viimejuhannuksen katsastuksessa ok, bensaa menee 80-90 km/h ajossa noin 9 litraa satasella. Enneminkin olen huolissani öljynkulutuksesta, sitä menee pari neljän litran pönttöö kesässä.
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Re: Moottori karstoittuu
No juurikin öljypolttimelta tuo moottori kuulostaa, kuin että rikkaalla seoksella olisi asian kanssa mitään tekemistä. Varmaan venttiilinvarrenkumit entiset ja öljy valuu sieltä suoraan sylintereihin.
Puristukset mittaamalla selviää sitten onko männänrenkaat jumissa.
Ja onko tulppa oikealla lämpöarvolla varustettu, liian kylmä tulppa helposti nokeaa itsensä pilalle.
Puristukset mittaamalla selviää sitten onko männänrenkaat jumissa.
Ja onko tulppa oikealla lämpöarvolla varustettu, liian kylmä tulppa helposti nokeaa itsensä pilalle.
- Raastinrauta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 121
- Liittynyt: To 16.12.2010 14:19
Re: Moottori karstoittuu
Lämpöarvoista ei mitään käsitystä, mutta noita venttiilinvarrenkumeja oon kans aatellu syylliseks. Mistähän sais työkalun millä ne vois vaihtaa? Tai onko vinkkejä miten ite tehä moinen?
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Re: Moottori karstoittuu
perinteisesti ne venavarren kumit on vaihdettu sillon, kun kansi on pöydällä. siinähän se on helpoin ottaa venttiilin jouset, nokat yms kaikki ylimääränen pois edestä ja pääsee helposti sitten nyppiin niitä kumejakin pois. joskus kuullut, että joku olis kantta irrottamattakin niitä vaihtanut, mutta taitaa olla aika ekstreme touhua. itse en ainakaan lähtis siihen hommaan.
jos tulpat "pilaantuu" pelkästä polttoaineesta, elikkäs, jos siis käy paksulla, niin sillon ne on normaalisti vaan nokiset. samanlaista nokea, mitä esim. takan luukuissa voi ossa. lähtee kohtuu helposti pois. mutta jos öljy on pilaamassa tulppia, niin siitä tulee juurikin sellasta kovempaa ja paksumpaa karstaa. jos itse ongelmaa ei jaksa/viitsi/osaa korjata, niin kuumempi tulppa voi auttaa asiaan. monasti kakstahtisissakin, missä öljy menee joka tapauksessa palotilaankin liian kylmät tulpat, tai koneen käyttö "kylmänä" pilaa tulpat. mutta jos ajelee kunnon kaasulla ja moottori lämpiää kunnolla, taikka jos käyttää kuumempaa tulppaa, niin samoilla tulpilla voi päästä monta vuotta, eikä ne karstotu edes nimeks. pikkasen rusehtavaks vain.
jos tulpat "pilaantuu" pelkästä polttoaineesta, elikkäs, jos siis käy paksulla, niin sillon ne on normaalisti vaan nokiset. samanlaista nokea, mitä esim. takan luukuissa voi ossa. lähtee kohtuu helposti pois. mutta jos öljy on pilaamassa tulppia, niin siitä tulee juurikin sellasta kovempaa ja paksumpaa karstaa. jos itse ongelmaa ei jaksa/viitsi/osaa korjata, niin kuumempi tulppa voi auttaa asiaan. monasti kakstahtisissakin, missä öljy menee joka tapauksessa palotilaankin liian kylmät tulpat, tai koneen käyttö "kylmänä" pilaa tulpat. mutta jos ajelee kunnon kaasulla ja moottori lämpiää kunnolla, taikka jos käyttää kuumempaa tulppaa, niin samoilla tulpilla voi päästä monta vuotta, eikä ne karstotu edes nimeks. pikkasen rusehtavaks vain.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Raastinrauta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 121
- Liittynyt: To 16.12.2010 14:19
Re: Moottori karstoittuu
kyl se varmaan täytyy repiä koko kansi irti ja kattoo kuin se homma tehään. Täytynee samalla vähä noita yläpään tiivisteitä vaihdella. Siinähän sitä onneks tekemällä oppii, näin amatööri kun on 

W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Re: Moottori karstoittuu
Ei kantta pois vaan adapteri tulpanpaikalle ja paineilmaa ..jatkuva syöttö ja sitten vaan lukot ,jouset pois ja kumet sisään.
rakennat vaan jonkun raudan jotta saat painettua jouset kasaan.
Narunkin voi työntää sylinteriin ja puristaa ylös myttyyn mutta tavallisesti sinne jää pieni välys joka vaikeuttaa lukkojen irroitusta ja jousen painoa.
rakennat vaan jonkun raudan jotta saat painettua jouset kasaan.
Narunkin voi työntää sylinteriin ja puristaa ylös myttyyn mutta tavallisesti sinne jää pieni välys joka vaikeuttaa lukkojen irroitusta ja jousen painoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2637
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Moottori karstoittuu
Männänrenkaat/männät/poraus loppuunkulunut eli kone on väljä.Raastinrauta kirjoitti:Päästöt oli viimejuhannuksen katsastuksessa ok, bensaa menee 80-90 km/h ajossa noin 9 litraa satasella. Enneminkin olen huolissani öljynkulutuksesta, sitä menee pari neljän litran pönttöö kesässä.
Tuollaista määrää öljyä, mikä tukkii tulpat, ei ohjurinkumeista mene läpi.
Minulla oli aikoinaan 2.0 OHC Ford joka lopulta oli niin väljä, että öljyä paloi litra/50km ja tie oli sinisenä takana. Siinäkin oli samaa vikaa ettei tulpat enää antaneet kipinää kun muurautuivat umpeen.
Re: Moottori karstoittuu
Muttakun mersun koneet ei oikein tahdo lohkostaan kulua...eikä männistään.
No tollanen karstoittuminen kyllä ajaa männänrenkaatkin jumiin.
No tollanen karstoittuminen kyllä ajaa männänrenkaatkin jumiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Moottori karstoittuu
käryttääkö tää laite pakarista pahasti? sinistä, harmaata, tai minkään väristä savua?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Mersumies
- Viestit: 2637
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Moottori karstoittuu
Kun ennakkotietona on, että polttoainetta kuluu 9 litraa satasella niin se ei ole karstoittumisen syy.atlas kirjoitti:Muttakun mersun koneet ei oikein tahdo lohkostaan kulua...eikä männistään.
No tollanen karstoittuminen kyllä ajaa männänrenkaatkin jumiin.
Männänrenkaiden jumiutuminen eli loppuunkuluminen tai millä nimellä sitä haluaa sanoa, puolestaan on syy ikä aiheuttaa suurta öljynkulutusta.
Jumiutumiseen on usein syynä laiminlyödyt huollot ja heikkolaatuiset öljyt. Itsestään tai seisoessa männänrenkaat eivät jumiudu.
Re: Moottori karstoittuu
Kyllä olet oikeassa..öljystä se johtuu mutta mitä kautta se sitten tulee.E200kompressor kirjoitti:Kun ennakkotietona on, että polttoainetta kuluu 9 litraa satasella niin se ei ole karstoittumisen syy.atlas kirjoitti:Muttakun mersun koneet ei oikein tahdo lohkostaan kulua...eikä männistään.
No tollanen karstoittuminen kyllä ajaa männänrenkaatkin jumiin.
Männänrenkaiden jumiutuminen eli loppuunkuluminen tai millä nimellä sitä haluaa sanoa, puolestaan on syy ikä aiheuttaa suurta öljynkulutusta.
Jumiutumiseen on usein syynä laiminlyödyt huollot ja heikkolaatuiset öljyt. Itsestään tai seisoessa männänrenkaat eivät jumiudu.
Voihan olla että auto on seissut joskus pitkään..vuosia ???
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-