MB E 200 CDI : Moottorinohjauksessa outo ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jukkis71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:53
Paikkakunta: Helsinki

MB E 200 CDI : Moottorinohjauksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja jukkis71 »

Ostin kesällä otsikonmukaisen kulkupelin vuosimallia -99. Auto kiikutettiin välittömästi lastutettavaksi. Autossa alkoi ilmetä seuraavanlainen ongelma, satunnaisesti moottoritie nopeuksissa kytkeytyy "hätäkäyttö" ohjelma päälle. vika poistuu sammuttamalla auto ja "oikea" ohjelma ketkeytyy taas käyttöön.

Autossa oli hankintahetkellä vuotava ruiskupumppu ja heikkokuntoinen polttoainesuodatin, jotka uusittin "lastutuksen" jälkeen.

pumpunvaihdon yhteydessä todettiin mootorinohjausyksikön antavan seuraavanlaisen vikakoodin : paineenmuunnin, ahtopaineensäätö, säätöpoikkeama.

kenelläkään ajatusta mikä moisen vian mahtaisi aiheuttaa??

EGR venttiili puhdistettin huolella, ei apua ongelmaan.
Epäilen vahvasti myös katalysaattorin tukkeutuneisuutta. Menossa ei tunnu olevan mitään tukkoisuutta, kunnes sitten tasanopeuksilla ajellessa se limphome kytkeytyy.

Viimeisin lisähuomio on, että ilmojen kylmetessä vika on alkanut esiintyä useammin.
Viimeksi muokannut jukkis71, To 04.11.2004 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aaron
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.10.2004 14:59

Ennakko

Viesti Kirjoittaja Aaron »

Minulla vastaavanlainen vikakoodi tuli aikoinaan Wolkkarin lastutetun Tdi:n kanssa. Silloin päädyttiin toteamaan että kääntää pumpun ennakkoa yli sallitun jolloin pumpun ennakon tunnistin kytki suojaohjelman, tämän saksanihmeen matka katkesi siihen eikä suostunut käymään ennekuin boxi poistettiin.

Jos vika tulee tästä olisikohan mahdollista säätää mekaanisesti pumpun ajoitusta myöhemmälle?
Oma mersu on sen verran tuore tuttavuus etten osaa sanoa ( en ole vielä lastuttanut ;-) ?
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 03.11.2003 23:30

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Vikamahdollisuuksi taitaa olla niin runsaasti, että varmiten vika taitaa selvitä kun käytät autoa testerissä. Minulla meni hätäkäytölle silloin tällöin kun imusarjassa läpän alipainerasia oli rikki.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: MB E 200 CDI : Moottorinohjauksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

jukkis71 kirjoitti:seuraavanlaisen vikakoodin : paineenmuunnin, ahtopaineensäätö, säätöpoikkeama.

kenelläkään ajatusta mikä moisen vian mahtaisi aiheuttaa??
Vika voi olla turbon paineissa jotka hetkellisesti pääsevät nousemaan rajojen yli.
Moottorin ohjelmointi on tehty niin "tarkasti" että pienikin lipsahdus määrättyjen arvojen yli,niin kone lyö vika käynnin päälle.

Käytä vain johon nokassa siellähän ne viat kunnolla selvitetään. :wink:

Tai kuten....
Mikke kirjoitti:Vikamahdollisuuksi taitaa olla niin runsaasti, että varmiten vika taitaa selvitä kun käytät autoa testerissä.
Viimeksi muokannut Turbocompound, To 28.10.2004 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A170cdi-00 1999-
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

EGR ? Tasaisella kuormituksella boxi ohjaa EGR-venttiilin auki - karstaa - ei aukea - boxi odottaa ilmamassamittarilta signaalia virtauksen pienemisestä - ei tapahdu = vika =hätäkäyttö ????
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jokohan Jukkis on saanut apua vaivaan.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kerran oli yksi Cdi ajettu niin tukkoon, että herjasi ahtopainevikaa ja meni hätäkäytölle. Otettiin pakoputki pois ja "nuohottiin" , Reilu koeajo kuumaksi ja oireet loppu siihen.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katalysaattorin voi pestä vedellä, ellei halua tyhjentää sitä.
Itsekin olen nähnyt parissa Mersussa tukossa olevan katin, joka sitten aiheutti ongelmia.
wiimax.fi
jukkis71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:53
Paikkakunta: Helsinki

taisi vika löytyä

Viesti Kirjoittaja jukkis71 »

Eli kävin tossa joku aika sitten paikallisen MB korjaajan (rollen) luona kysymässä milloin ehtisi ottaa auton sisään ja tutkiman vikaa. Mutta kalenteri oli sen verran täynnä, että korjausaika olisi mennyt useita viikkoja eteenpäin. Neuvoi kumminkin vaihtamaan 2 kpl "painekytkimiä"(paineenmuuntimia). Ensin vaihdoin sen painekytkimen joka ohjaa hukkaporttia, mutta auto meni vieläkin hätäkäytölle. Ja ei muuta kuin vehoon uudestaan hakemman se toinenkin painekytkin joka ohjaa pakokaasun takaisin kierrätystä. Nyt autolla on ajattu vajaa 1000km eikä hätäkäyttö ole kytkeytynnyt päälle kertaakaan, ainakaan vielä... :shock:
Vastaa Viestiin