Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
superturbo75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.02.2013 21:58

Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja superturbo75 »

Terve Mersu foorumilaiset. Aion nyt tulla viisaaksi :clap: näin vanhemmilla päivillä ja satsata rahani Mersuun. :P
Aikomuksena on ostaa joko 123 mallin tai W201 mallin farkku diisseli
käyttikseksi. Farkkumalli siksi että sen saa leimattua pakettiautoksi.
Suurin murhe on nyt mihin koneeseen kannattaa satsata. Joko 2,5l tai 3,0litraseen.
Minkä mallin saa leimattua milläkin koneella?? Aluksi satsaan alustaan sekä ajettavuuteen. Rahapussin
kasvattua satsaan enemmän koneeseen / voimansiirtoon. Tehothan kasvaa sitä mukaa kun rahaa kertyy, joten
jospa ihan aluksi laittaisin tavoitteeksi noin 250hp ja 500 Nm vääntöä.
Nyt ideoita kehiin. Toteutuneitten ideoiden "isät" saavat kyydin kunhan tavataan :-)
Kassassa on noin 1500 euroa ja sitä tulee lisää sitä mukaan kun muija antaa.....
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3219
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja Hage »

Tenava tai lankku, molemmat ehkä vähän 'arkisia' staihioita mutta 123:t alkaa olemaan siinä kunnossa että alkuperäisiä on vaikea löytää kun 9/10:stä tuntuu olevan korinvaihtoja ja jos alkuperäisen löytää niin mielestäni ne kannattaa säästää alkuperäismuodossaan.
Entä miten olisi W126? En ole törmännyt vielä yhteenkään ST-S-Mersuun :think:
Mun kautta kun sattumalta sais 126 koppasen tohon hommaan.. :wink:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
superturbo75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.02.2013 21:58

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja superturbo75 »

Mut kun ei noita oo farkkuna ja sit se sa***nan vero menee niin kalliiks.....ja miten noihin saa alustaan tehoa vastaavia osia??
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3219
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja Hage »

superturbo75 kirjoitti:Mut kun ei noita oo farkkuna
Eihän tenavaakaan ole saanut farmarina ja eikai nyt 126:n ja 201:n verot nyt ihan hirveästi eroa toisistaan (?)
Suosittelen 124 tai 201 koppasta stkohteeksi jos haluaa vähemmän ruosteongelmia ja osia nopeammin käyttöautoon.
Myös hakua saa käyttää :wink:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos se veron välttely ja budjetti on tärkeimpiä riteereitä niin w124 300tdt on helpoin eli halvin lähtökohta rakentaa kun siinä on riittävän järeä (lue: edes jollainlailla säällittävä) voimansiirto, laatikko ja jarrut jo valmiina. Siinäkin tosin tuo budjetti koputtaa kattoa jo ensimmäisenä rakentelupäivänä :thumbup:

W201:n kanssa saa olla paljon suurempi rahapussi ja työmaatakin piisaa, tosin lopputulos voi olla paljon hauskempi. Tuohon museoauton rakenteluun en osaa oikein ottaa kantaa, paitsi sen verran että siinä tulee tehokatto aiemmin vastaan tai vastaavasti tarvitaan suurempi rahapussi tekniikan totaaliseen vaihtamiseen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
superturbo75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.02.2013 21:58

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja superturbo75 »

Kai se menee tuohon W124 mallin 300 hankkimiseen. Katoin ettei ne oikeen pahan hintasia ole. Kävin tapaamassa Herlevin Pekan ja se sano että 300 mallin 8mm pumppu maksaa noin 1700 euroa. Se taitaakin olla sitten konehuoneen kallein kompponentti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aika paljon joudut laittamaan rahaa myös voimansiirtoon ja muutamaan muuhun paikkaan, jos aiot hankkia 8mm pumpun. Toki ei siitä riittävän tehokkaasta pumpusta koskaan ole haittaa siellä, onpahan reserviä sitten kun muu tekniikka alkaa olla kohdillaan. Lähemmäs 10 k€ saa varata 8mm pumpun auton rakenteluun, jossa pumpusta otetaan hyöty irti.

Itse metsästäisin halvempaa 7mm pumppua ja sijoittaisin muuhun tekniikkaan säästyneen rahan. Seiskan pumpullakin hajoaa vakio 722.3 laatikko, aika nopeasti :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
superturbo75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.02.2013 21:58

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja superturbo75 »

No niin. Tuli ostettua 1987 v.m W124 200d. Talven yli ajan OM602 koneella jossa KKK 27 turbo ja OM602 pumppu täydellä syötöllä.
Kaveri hitsaa Kemppilukon ja koneen vaihdosta tulee tänne kuvia. Lokakuun loppuun mennessä on tuo 602 paikalla ja paikallisessa Dynossa käyty rullilla.
Pitäis antaa 200 kaakin paikkeilla pyörille tehoa.

Ens kevään suunnitelmissa on sitten koneen vaihto OM606 turbokoneeseen. Siihen Dieselmeken:in 8mm 270cc pumppu + muuta namua. Saa sitten nähdä tuleeko Turbobandit TB70 vai mikä.....

Hintaa tälle projektille on tullut tähän saakka: 1500 euroa sis auton oston, OM602 koneen, vaihelaatikon, turbon ja muut hilppeet.
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

Ei muutakun topikkia proju puolelle ja rakentamaan :) Laitetaan mielenkiinnolla seurantaan! Jos nyt 605 päädyt niin pääsee sitten vertaileen tekeleitä ens kesänä 8) Ei muutakun onnea projektille!
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
superturbo75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.02.2013 21:58

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja superturbo75 »

Sen verran tuli muutosta että ostin lisäksi 190D mallin jossa tuo OM602 (jonka piti tulla 124:een) oli jo valmiina, ja siinä myös turbon pumppu. Joten se kasataan nyt pikemmiten ja ajan sillä talven yli. KKK 27 tai vastaava on turbona. Lokakuun lopulla 124 menee talliin ja se riisutaan pellille. Väriksi kaavailen metallimustaa. Raha ratkaisee koneen mutta alle 400 kaakkia en hyväksy :P
Sitä mukaa kun taloustilanne paranee, kasvaa myös teho.
Avatar
PenaDS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 17.10.2013 17:48
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja PenaDS »

superturbo75 kirjoitti: Mutta alle 400 kaakkia en hyväksy :P
Juu u, just niinku viime vuonna Santalan dynossa: "Jaahas ja sit ruvetaan vaihtaa suuttimia, eihä alle 1500Nm lapulla kehtaa kuppilaankaan mennä."
DStreet
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Paljon joutuu köyhtymään tuommosesta 8mm Dieselmeken pumpusta? ja liekkö miten hankala tilailla?
W201 250D
W202 250D
hekuli19
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 24.06.2013 14:55

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja hekuli19 »

Ite laitoin pumpun matkahuollon kautta pari viikkoa sitte dieselmekenille, tais 1200 tulla maksamaan ja siihen rahdit päälle.
Akuz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 30.10.2012 14:14

Re: Uusi ST projekti. W201 vai 123?? Ideoita kiitos.

Viesti Kirjoittaja Akuz »

veskola kirjoitti:Aika paljon joudut laittamaan rahaa myös voimansiirtoon ja muutamaan muuhun paikkaan, jos aiot hankkia 8mm pumpun. Toki ei siitä riittävän tehokkaasta pumpusta koskaan ole haittaa siellä, onpahan reserviä sitten kun muu tekniikka alkaa olla kohdillaan. Lähemmäs 10 k€ saa varata 8mm pumpun auton rakenteluun, jossa pumpusta otetaan hyöty irti.

Itse metsästäisin halvempaa 7mm pumppua ja sijoittaisin muuhun tekniikkaan säästyneen rahan. Seiskan pumpullakin hajoaa vakio 722.3 laatikko, aika nopeasti :D

joo se on kyllä huomattu 1000km sain ajettua niin laatikko lähti vahvistajalle :D
Vastaa Viestiin