W124 300 TDT nostaa paikallaan lämpöjä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

W124 300 TDT nostaa paikallaan lämpöjä

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Onko muilla kenties ollu ongelmia lämpöjen nousun kanssa, kun auto käy paikallaan? Huomasin tänään kun olin Mäkkärin autoluukkuulla jonottamassa, että jäähdytysnesteen lämmöt rupesi nousemaan. Annoin auton käydä ja ilmastoinnin olla päällä ja lauhduttimen flekti pöyri koko ajan, kuten myös kompressori. Lämmöt kipusivat korkeimmillaan n. 115 asteeseen ja siinä pysyi, kunnes lähdin liikkeelle kaupungille. Ajelin siinä nurkissa hetken, niin lämmöt laski aika nopeasti johonkin n. 90 asteeseen, ilmastoinnin ollessa edelleen päällä. Mielestäni olen lukenut täältä joskus että kompressorin pitäisi sammua muistaakseni 115 asteessa suojellakseen moottoria (korjatkaa, jos olen väärässä), mutta minulla ei sammunut missään vaiheessa. En tiedä olisko vaatinut sitte vähä vielä nousta. :think:

Sitten kun tulin kotipihalle, niin annoin käydä hetken ja lämmöt nousi taas 100 asteeseen. Otin ilmastoinnin pois päältä siinä toivossa, että lämmöt laskisi. Jätin käymään hetkeksi, kun menin käymään sisällä. Kun palasin, lämmöt oli edelleen jatkanut nousuaan. Flekti ei ollut päällä, kunnes lämmöt nousi 110 asteeseen, niin sillon se pärähti päälle ja mielestäni kovemmalle nopeudelle, äänestä ja virtapiikistä päätellen. Flekti pysyi päällä jokatapauksessa, oli ilmastointi päällä tai ei. Lämmöt ei siltikään ruvennut laskemaan, ennen kuin laitoin lämmityksen maksimiin. Lämmöt putosi takas 105 asteeseen, kun flekti taas sammui ja sitten sammutin autonkin.

Auton käydessä syylärin ylävesiletku oli kova, kuin kivi, niin kuin ennenkin on ollut (ainakin viime aikoina). Kun sammutin porina vaan kävi kun paisuntasäiliössä neste väheni ja letku pehmeni. Voisikohan viitata kannentiivisteen vuotoon vai saako lämmöt nousta paikallaan noin korkeelle ja kuuluuko letkun olla niin kova? Öljyä ei jäähdytysnesteen seassa näkynyt ja öljy oli ihan normaalin väristä. Viskokytkin on uudehko ja toimii. Flekti toimii. En tiedä toimiiko sillä tavalla kuten kuuluu, mutta ainakin pyörii satunnaisesti ilmastoinnin ollessa päällä ja ainakin tänään myös kovemmallakin nopeudella. Syyläri on uusi. Jäähdytysnesteet on uudet.

Kertokaa omia kokemuksianne, pysyykö ilmastoiduissa malleissa lämmöt kurissa kuumalla ilmalla ja jos ei pysy onko vika vai ominaisuus ja jos on vika miten olette saanut ongelman korjattua?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
kmht
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.06.2012 14:24

Re: W124 300 TDT nostaa paikallaan lämpöjä

Viesti Kirjoittaja kmht »

Luultavasti kannen tiiviste palanut tai kansi halki.Omassa 300dt oli samat oireet viime kesänä,kun kans oli halki muutamasta kohtaa.
-w124 300dt/om606st
-w201 200d
-w201 250dt
jugero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 21.08.2011 21:18

Re: W124 300 TDT nostaa paikallaan lämpöjä

Viesti Kirjoittaja jugero »

itellä oli ihan samoja oireita tdt:ssä

mulla rupes jäähdytysnestettä häviämään hiljalleen.
Viimeksi muokannut jugero, To 27.11.2014 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W124 300 TDT nostaa paikallaan lämpöjä

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Sitä kansipahvia vähän itekki epäilen. Ennen on ylävesiletku ollut aika pehmeä. Nyt kun autosta on rakennettu talven ja kevään aikana superturbo on letku tullut kovaksi, joka vois viitata kannen tai sen tiivisteen vuotoon, kun on nyt ollu vähän kovemmalla rasituksella. Ja on vielä vakio massatiiviste paikallaan.

Tänään kuitenkin kun oli vähän viileempi ilma niin en käyttänyt ilmastointia lainkaan niin lämmöt ei noussut auton paikallaan käydessä tovin verran (n. 10 min) yli 90 asteen. On ennenkin ollut ongelmia lämpöjen kanssa ilmastoinnin ollessa päällä, mutta sillon vika oli viskokytkimessä ja korostui enemmänkin nurkka-ajossa, ku paikallaan seisoessa.

Täytyy nyt koittaa vaa vielä ajella ja kattoo tuleeko enemmän oireita. Jos tulee ni sit täytyy varmaa ruveta tekemää jotai :roll:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin