Käsijarru
Käsijarru
Mikähän voisi olla vikana kun c180 vm.01 käsijarru ei palauta ylös vaan jättää valon palamaan, onko siellä jokin palautusjousi vai miten saisin käsijarrun palauttamaan polkimen ylös asti?
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa
MB w204 cdi vm.07
MB w204 cdi vm.07
Re: Käsijarru
Nosta takapenkin istuinosa ylös ja avaa keskimmäinen luukku. Sieltä löytyvä seisontajarrun "vipusysteemi" lienee jumissa. Vaatii herkistelyä.
Re: Käsijarru
Itsellä samaa ongelmaa W203 C32 AMG mallissa eli seisontajarru ei vapaudu kahvasta vetämällä. Jos vika on tuossa "vipusysteemissä" niin onko vinkkejä miten herkistellä? En ole vielä kurkannut takapenkin alle mitä siellä on, mutta neuvoja otetaan jo nyt vastaan.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: Käsijarru
Eipä sinne tarvitse kuin jotain voitelu ainetta laitella ja liikutella edes takasin.
10min homma jos johtuu pelkästään tuosta vivusta.
Jos käsijarrukengät/rummut kuluneet niin silloin tuo vipu/linkku systeemi pääsee kääntymään sellaiseen asentoon että jumitus voi
johtua myös siitä.
10min homma jos johtuu pelkästään tuosta vivusta.
Jos käsijarrukengät/rummut kuluneet niin silloin tuo vipu/linkku systeemi pääsee kääntymään sellaiseen asentoon että jumitus voi
johtua myös siitä.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 105
- Liittynyt: Ti 20.03.2012 17:04
Re: Käsijarru
"Jos käsijarrukengät/rummut kuluneet niin silloin tuo vipu/linkku systeemi pääsee kääntymään sellaiseen asentoon että jumitus voi
johtua myös siitä."
Itselläni oli juuri tuo W203sessa,öljyä ja liikuttelua,,no tuli vaihdettua kengätkin ja korjaussarja(jouset ym vimpaimet)
johtua myös siitä."
Itselläni oli juuri tuo W203sessa,öljyä ja liikuttelua,,no tuli vaihdettua kengätkin ja korjaussarja(jouset ym vimpaimet)
Re: Käsijarru
Manantaina illalla tutkin asiaa ja hyvin se näytti toimivan. Voitelin kuitenkin liikkuvat osat vivustosta varmuuden vuoksi. Nyt on seisontajarru pelannut nämä paripäivää, mutta epäilen, että kengät on loppu. Pitänee tarkistaa kengät ja tarvittaessa vaihtaa, kunhan vaan ehtii.miksalo kirjoitti:Eipä sinne tarvitse kuin jotain voitelu ainetta laitella ja liikutella edes takasin.
10min homma jos johtuu pelkästään tuosta vivusta.
Jos käsijarrukengät/rummut kuluneet niin silloin tuo vipu/linkku systeemi pääsee kääntymään sellaiseen asentoon että jumitus voi
johtua myös siitä.
Kiitoksia vinkistä! Ei olisi ihan heti tullut mieleen tuolta etsiä seisontajarrun vivustoa. Meinasin jo alkaa purkaa kojetaulua ja etsiä seisontajarrunpolkimen ja vaupautusvivun välistä vikaa. Miten muuten ko. kompinaatio on naitettu yhteen?
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Käsijarru
Kannattaa myös muistaa samalla kun ottaa takalevyt irti,niin vaihtaa ne linkutkin sieltä uusiksi ei ole hinnankiroissa,mutta meneepä kasaan helpommin ja toimii tuon jälkeen juuri niinkuin pitääkin!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Käsijarru
Kaverin mersussa (W203) seisontajarrun polkimen palautumattomuuden syy oli sellainen, että siellä takapenkin luukun alla olevasta vivustosta oli katkennut sellaisen "palautusjousen" pää. Tämän jousen katkeamisen takia poljin ei palautunut, vaikka miten oli rasvattu ja voideltu tarpeelliset osat. Ei auttanut kuin vaihtaa uusi jousi. Jousi piti ostaa koko sen ympprillä olevien rilkkeiden kanssa, kun ei viititty tehdä uutta jousta.
yst. tv. JoSaa
yst. tv. JoSaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Re: Käsijarru
Kuinkas ylhäältä ton jarrun pitäisi ottaa ja kuinka paljon mennä alaspäin, välillä mulla toi jarrupolkimessa tuntuu kuin ei olis mitään vastusta polkimessa kuiteskin käsijarru menee päälle ja auto pysyy paikoillaan.
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa
MB w204 cdi vm.07
MB w204 cdi vm.07
Re: Käsijarru
Kunnossa oleva käsijarru "naksahtaa" noin 3-4 kertaa painettaessa normaalisti ilman väkivallan esimakuaKuinkas ylhäältä ton jarrun pitäisi ottaa ja kuinka paljon mennä alaspäin, välillä mulla toi jarrupolkimessa tuntuu kuin ei olis mitään vastusta polkimessa kuiteskin käsijarru menee päälle ja auto pysyy paikoillaan.

C30 CDI ///AMG
Re: Käsijarru
Mulla on kans hämmäkkää seisontajarrun kanssa, omassa w203:ssa seisontajarru toimii kyllä ihan ok eikä laahaa eikä vikise tai mitään. Mutta valo jää palamaan vaikka polkimen vapauttaa ja samanaikaisesti yrittää nostaa poljinta ylöspäin. Mikähän mahtaisi olla syynä? Käsijarrukengissäkään ei ilmeisesti ole mitään kulutusta ilmaisevaa anturia..
Se tässä aiemmin palautui vähän huonosti, mutta rasvasin vaijerit ja laitoin lisäjousen takanpenkkien alla olevaan mekanismiin. Poljin kyllä naksahtaa usemmasti kuin 3-4 kertaa, kuten aiemmin on mainittu..
Se tässä aiemmin palautui vähän huonosti, mutta rasvasin vaijerit ja laitoin lisäjousen takanpenkkien alla olevaan mekanismiin. Poljin kyllä naksahtaa usemmasti kuin 3-4 kertaa, kuten aiemmin on mainittu..
R170 SLK 230K -97
Re: Käsijarru
Mun W203:ssa oli sama vika. Syy oli kiinni jämähtänyt keskilinkku (vaijerin kiristyslinkku). Ei muuta kuin sprayöljyä linkun akseliin ja vähän sivuttaissuuntaista kitkuttelua, niin johan alkoi pelittämäänDiudi kirjoitti:Mulla on kans hämmäkkää seisontajarrun kanssa, omassa w203:ssa seisontajarru toimii kyllä ihan ok eikä laahaa eikä vikise tai mitään. Mutta valo jää palamaan vaikka polkimen vapauttaa ja samanaikaisesti yrittää nostaa poljinta ylöspäin. Mikähän mahtaisi olla syynä? Käsijarrukengissäkään ei ilmeisesti ole mitään kulutusta ilmaisevaa anturia..
Se tässä aiemmin palautui vähän huonosti, mutta rasvasin vaijerit ja laitoin lisäjousen takanpenkkien alla olevaan mekanismiin. Poljin kyllä naksahtaa usemmasti kuin 3-4 kertaa, kuten aiemmin on mainittu..

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: La 25.06.2016 12:11
Re: Käsijarru
Sama vika S203 korisessa. Olin varma että palautusjousi katkesi, mutta tuon samaisen takapenkin luukun alta löytyi juminut linkku ja hahlostaan irronnut vaijeri. Voitelulla ja eestaas renkkaamalla uutta vastaavaan kuntoon. 

S203 220CDI -01
Re: Käsijarru
Onkohan s204 korimallissa tuo samanen linkkusysteemi ?
Re: Käsijarru
On ja mielestäni vielä herkempi jumittamaan kuin w203 sydeemi jumittamaan..
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käsijarru
jamo 2 kirjoitti:Onkohan s204 korimallissa tuo samanen linkkusysteemi ?
Niinku minulla on semmonen ongelma seisontajarrun kanssa , et pakkasaamuna ei palauta kun jalalla nostamalla , mut sitten ku auto lämpenee alkaa jarru pelata normaalisti .atlas kirjoitti:On ja mielestäni vielä herkempi jumittamaan kuin w203 sydeemi jumittamaan..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
- Paikkakunta: paukarlahti
Re: Käsijarru
Ei ole myöskään s204 -08 käsijarrun vaijerissa linkku systeemiä.etummainen vaireri haarautuu kahdeksi auton alla.
Joskun aikoinaan ei palauttanut w203 käsijarrun poljin ja mittaristo loisti punaisena kun lähti liikkeelle,ei korjaantunu uusilla käsijarrukengillä ja jousilla.
Siitä oli takimmaiset pyörille menevät vaijerit venyneet niin paljon että siellä linkulla oli vaijerin päässä n.5mm löysää,siinähän ei ole
vaijerille säätöä ole,mikä vielä w123 löytyy.
kun vaijereista sai löysät pois alkoi poljinkin palauttamaan ja toimi monta vuotta jonka auto minulla oli.
Joskun aikoinaan ei palauttanut w203 käsijarrun poljin ja mittaristo loisti punaisena kun lähti liikkeelle,ei korjaantunu uusilla käsijarrukengillä ja jousilla.
Siitä oli takimmaiset pyörille menevät vaijerit venyneet niin paljon että siellä linkulla oli vaijerin päässä n.5mm löysää,siinähän ei ole
vaijerille säätöä ole,mikä vielä w123 löytyy.
kun vaijereista sai löysät pois alkoi poljinkin palauttamaan ja toimi monta vuotta jonka auto minulla oli.
Re: Käsijarru
Tuossa aiemmin on kuvakin linkusta jossa 203 vaijerin säätö.,siinähän ei ole vaijerille säätöä
wiimax.fi
Re: Käsijarru
Olikohan siinä polkimessa edes mitään jousta palaukseen...mielestäni ei vaan vaijeri kiskoo sen ylös...tutkin sitä kanssa ja laitoin kuin muutkin kuminauhan sinne joka ainoana sinne saikin...irto jousia sinne ei saanut mitenkään ja lopuksihan sitten se linkku osoittautui syylliseksi...mutta onpa huono se poljin sydeemi vanhempiin nähden .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käsijarru
Kiitos asiallisesta vastauksesta ! Itsekkin miettinyt tuota poljinmekanismia , koska jarru kyllä vapautuu , kun vaan saa polkimen ylös . Vaijerit on ehjät ja voideltu kuin myös kenkien levittimet . Kyseessä 127 tkm ajettu vm. 2014 s204 .SakariH kirjoitti:No jos auton lämpeäminen auttaa niin vika varmaankin mitä todennäköisimmin itse poljinmekanismissa. Niitä on jonkun verran vaihdeltu. Toki en nyt sano että automaattisesti pitäisi uutta lähteä ostamaan, millainen palautusjousi mahtaa polkimella olla? En ole ikinä pannut merkille.. voisi lähteä liikkeelle siitä että purkaa poljinmekanismin, voitelee sen huolellisesti ja jos palautusjousi vaikuttaa väsyneeltä niin laittaa sinne sen tilalle jonkun järeämmän jousen. Varmaan rautakaupasta/motonetistä mistälie moisia löytyisi.
Toinen vaihtoehto toki koko mekanismi mutta ei saa tarvikkeena(?) ja on melko arvokas.
Ja jos tosissaan se linkku olisi jumissa niin silloin jäisi myös jarru laahaamaan.
Muistaakseni juuri kuukaus/kaks sitten uusin samaisen vaivan takia yhteen 204 koriseen faceliftiin kolme takimmaista käsijarruvaijeria sekä käsijarrukengät (jumissa) eikä siinä ollut mitään linkkusysteemiä missään. Poljin alkoi palauttamaan paremmin mutta jäi edelleen tahmeaksi eli vika oli myös poljinmekanismissa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
- Paikkakunta: paukarlahti
Re: Käsijarru
Tuossa aiemmin on kuvakin linkusta jossa 203 vaijerin säätö.
oikeassa olet siinähän se kuvassa näkyy.
Oikein hyvä esimerkki miten aika muistikuvia muokkaa,kuvaa ei tullu katottua kun mielessä oli selkeä muistikuva remontista.
(joka oli väärä)
oikeassa olet siinähän se kuvassa näkyy.
Oikein hyvä esimerkki miten aika muistikuvia muokkaa,kuvaa ei tullu katottua kun mielessä oli selkeä muistikuva remontista.
(joka oli väärä)
Re: Käsijarru
No niin , tänä aamuna tein sitte kokeilun , eli laitoin sisätilalämmittimen puhaltamaan kohti seisontajarru mekanismia , muutama minuutti niin poljin alkoi tulla ylös pienin nykäyksin , muutama minuutti lisää niin pelasi normaalisti , et kyllä vika kohdistuu aika voimakkaasti poljinmekanismiin .jamo 2 kirjoitti:Kiitos asiallisesta vastauksesta ! Itsekkin miettinyt tuota poljinmekanismia , koska jarru kyllä vapautuu , kun vaan saa polkimen ylös . Vaijerit on ehjät ja voideltu kuin myös kenkien levittimet . Kyseessä 127 tkm ajettu vm. 2014 s204 .SakariH kirjoitti:No jos auton lämpeäminen auttaa niin vika varmaankin mitä todennäköisimmin itse poljinmekanismissa. Niitä on jonkun verran vaihdeltu. Toki en nyt sano että automaattisesti pitäisi uutta lähteä ostamaan, millainen palautusjousi mahtaa polkimella olla? En ole ikinä pannut merkille.. voisi lähteä liikkeelle siitä että purkaa poljinmekanismin, voitelee sen huolellisesti ja jos palautusjousi vaikuttaa väsyneeltä niin laittaa sinne sen tilalle jonkun järeämmän jousen. Varmaan rautakaupasta/motonetistä mistälie moisia löytyisi.
Toinen vaihtoehto toki koko mekanismi mutta ei saa tarvikkeena(?) ja on melko arvokas.
Ja jos tosissaan se linkku olisi jumissa niin silloin jäisi myös jarru laahaamaan.
Muistaakseni juuri kuukaus/kaks sitten uusin samaisen vaivan takia yhteen 204 koriseen faceliftiin kolme takimmaista käsijarruvaijeria sekä käsijarrukengät (jumissa) eikä siinä ollut mitään linkkusysteemiä missään. Poljin alkoi palauttamaan paremmin mutta jäi edelleen tahmeaksi eli vika oli myös poljinmekanismissa.
Re: Käsijarru
Aika kumma et miten se pakkanen vaikuttaa tuommoseen muovihässäkkään , niinhän se on purettava ja laitettava vaikka pakastimeen , et näkee mistä jumittaa .SakariH kirjoitti:Voihan tuota sitten koittaa varmaan voidella, tai ottaa koko mekanismi käteen ja katsoa mikä siellä ahdistaa. Luulis voitelunkin auttavan.
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: Käsijarru
Vissiin vähän tyyppi vika , purkasin yhdestä 204,sesta käsijarrun jossa oli lähtenyt pyörimään kengät. Kysymys onko tarvikkeena sitä alumiinista stopparia (ilmeisesti irroitettava) https://cdn4.pelicanparts.com/techartic ... /Pic12.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; tuossa keltaisen nuolen alla.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: Käsijarru
Enpä tiedä onko tuo hyvä systeemi w203 juuri purin ja kässärikengät kaivautuneet uriin levyyn ja hajoavat helposti kun tuota levyä irrottaa.. Levyssä olisi vielä paksuutta ollut 8.3 milliä muttei viitsi enää paikalle laittaa, kässärikengät ei noin urautuneella levyllä enää toimi hyvin vaikka hiosi korokkeen pois.
Kalliin puoleinen on Motonet Biltema käsijarrukengät 30e kun Autodoc issa vain 12e.
Kalliin puoleinen on Motonet Biltema käsijarrukengät 30e kun Autodoc issa vain 12e.