om603 nestekierron parantaminen
om603 nestekierron parantaminen
Pitkään puidut lämpöongelmat ei vieläkään ole kadonneet. Nyt on griffinin iso alujäähytin ja erilliset öljynjäähyttimet, vesi/metanoliruisku (on muuten imusarja viileä vaikka vähän kengittää), uus termari yms.. Nyt tänäänkin kun oli taas kuuma päivä ja tietenkin sisäkierron venttiilit kiinni ettei älyttömän kuuma olis hytissä niin lämmöt pyrki väkisin lähelle sitä 80 asteen yläpuolella olevaa viivaa kun vähän vauhikkaammin ajelin. Ongelma korjaantuu edelleen sillä että pitää vaan sisälämpötilan säätöjä maksimilla ja kuumana päivänä puhallin sammuksissa. Kansivikaan ei edelleen viittaa mikään koska järjestelmään ei tule ylimäärästä painetta, neste ei kupli, sisälle tulee aina lämmintä, käy normaalisti, ei hukkaa nestettä ja toimii muuten..
Niin ja sitten itse asiaan. Onko kukaan kokeillu "ohittaa" sisätilan kiertoa ja vetää letkuja+jäähytintä sisälle menevien letkujen välille? Eli toinen letku t-haaralla siihen mikä menee kannesta sisälle ja toinen siihen vesiventtiilien viereen. Sitten joku pikkujäähytin siihen väliin jos on tarvetta. Jos tällä keinolla sais parannettua nyt riittämätöntä kiertoa. En sitten tiiä olisko jostakin sähkösestä rajummasta vesipumpusta mitään apua..
Niin ja toinen asia. Mitä ootte tehny sille letkulle mikä normaalisti menee siitä ylävesiletkun päässä olevasta kopasta paisuntasäiliöön? Ja onko sillä mitään virkaa ilmaamista lukuunottamatta? Sitä kun ei saa tuon griffinin kanssa mihinkään laitettua niin se on tulpattuna.
Niin ja sitten itse asiaan. Onko kukaan kokeillu "ohittaa" sisätilan kiertoa ja vetää letkuja+jäähytintä sisälle menevien letkujen välille? Eli toinen letku t-haaralla siihen mikä menee kannesta sisälle ja toinen siihen vesiventtiilien viereen. Sitten joku pikkujäähytin siihen väliin jos on tarvetta. Jos tällä keinolla sais parannettua nyt riittämätöntä kiertoa. En sitten tiiä olisko jostakin sähkösestä rajummasta vesipumpusta mitään apua..
Niin ja toinen asia. Mitä ootte tehny sille letkulle mikä normaalisti menee siitä ylävesiletkun päässä olevasta kopasta paisuntasäiliöön? Ja onko sillä mitään virkaa ilmaamista lukuunottamatta? Sitä kun ei saa tuon griffinin kanssa mihinkään laitettua niin se on tulpattuna.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: om603 nestekierron parantaminen
Ja oot mitannu todelliset lämmöt infrapunamittarilla esim. termarikopasta...? Ettei olis mittari/anturivika.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: om603 nestekierron parantaminen
Sekin on tehty.Pakardinen kirjoitti:Ja oot mitannu todelliset lämmöt infrapunamittarilla esim. termarikopasta...? Ettei olis mittari/anturivika.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
En oikein ymmärrä miten niin ei saa, minulla se menee edelleen paisuntasäiliöön. Kai sinulla on paisuntasäiliö, ellei ole niin laita.Siekkinen kirjoitti:Niin ja toinen asia. Mitä ootte tehny sille letkulle mikä normaalisti menee siitä ylävesiletkun päässä olevasta kopasta paisuntasäiliöön? Ja onko sillä mitään virkaa ilmaamista lukuunottamatta? Sitä kun ei saa tuon griffinin kanssa mihinkään laitettua niin se on tulpattuna.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 nestekierron parantaminen
Ei ole ei. Letkut koki pienen muutoksen kun alkuperäset ei passannu mitenkään ja tilaa on aika vähän tehdä mitään virityksiä. Voishan sitä kokeilla jos tuohon sais väännettyä sellasen t-haaran että saa vielä paisuntasäiliön letkun kiinni. Niin onko sillä pikkuletkulla muuta virkaa kuin tuo ilmaaminen?veskola kirjoitti:En oikein ymmärrä miten niin ei saa, minulla se menee edelleen paisuntasäiliöön. Kai sinulla on paisuntasäiliö, ellei ole niin laita.Siekkinen kirjoitti:Niin ja toinen asia. Mitä ootte tehny sille letkulle mikä normaalisti menee siitä ylävesiletkun päässä olevasta kopasta paisuntasäiliöön? Ja onko sillä mitään virkaa ilmaamista lukuunottamatta? Sitä kun ei saa tuon griffinin kanssa mihinkään laitettua niin se on tulpattuna.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
Tuohan olisi näppärä konsti parantaa jäähdytystä. Kenno olisi varmaan sellaisessa paikassa että sille pitäisi olla pikku puhallin avuksi.Onko kukaan kokeillu "ohittaa" sisätilan kiertoa ja vetää letkuja+jäähytintä sisälle menevien letkujen välille? Eli toinen letku t-haaralla siihen mikä menee kannesta sisälle ja toinen siihen vesiventtiilien viereen. Sitten joku pikkujäähytin siihen väliin jos on tarvetta. Jos tällä keinolla sais parannettua nyt riittämätöntä kiertoa.
Olikos niin että kiertovesipumppu lakkaa saamasta virtaa kun lämpötilan säädöt naksautetaan kylmälle ? Toisaalta, eihän niitä tarvitse nollille vääntää kesälläkään.
wiimax.fi
Re: om603 nestekierron parantaminen
Paisuntasäiliö on oleellinen jäähdytysjärjestelmän paineenhallinnan kannalta ja paine taas tarkoittaa fysiikassa yleensä aina ylimääräistä lämpöä. Liian pieni ilmatila -> paine nousee nopeammin lämpötilan noustessa. Paisuntasäiliö on helppo laittaa, tässä muutama tapa mitkä olen itse kokeillut toimivaksi:
- Alumiinijäähdyttimessä mahdollisesti oleva korkin reikä umpeen.
- Alavesiletkuun bilteman tai motonetin alumiininen lämpötila-anturiputki. Siihen iso reikä ja putkikierre. Putken voi tehdä myös itse, kuten joskus tein, tuli ruma. Putkikierteeseen letkukara laakerilukitteella (tai kierreteipillä) kiinni. Tästä peukalon paksuinen letku paisuntasäiliön alareunaan
- Jäähdyttimen päätyyn, poistoputken lähelle, vaikkapa noin 5 cm ylemmäs samainen iso reikä ja putkikierre jne.
Ei paisuntasäiliötä -> motonettiin: 30-7908 (19,90€) 30-7469 (7,90€). ja nyt sinulla on toimiva paisuntasäiliö merkkivalon anturilla.
Säiliö kannattaa asentaa siten, että sen korkki on hitusen venttiilikoppaa ylempänä, silloin jäähdyttimen toimintaa ei missään tilanteessa häiritse joukossa matkaavat ilmakuplat.
- Alumiinijäähdyttimessä mahdollisesti oleva korkin reikä umpeen.
- Alavesiletkuun bilteman tai motonetin alumiininen lämpötila-anturiputki. Siihen iso reikä ja putkikierre. Putken voi tehdä myös itse, kuten joskus tein, tuli ruma. Putkikierteeseen letkukara laakerilukitteella (tai kierreteipillä) kiinni. Tästä peukalon paksuinen letku paisuntasäiliön alareunaan
- Jäähdyttimen päätyyn, poistoputken lähelle, vaikkapa noin 5 cm ylemmäs samainen iso reikä ja putkikierre jne.
Ei paisuntasäiliötä -> motonettiin: 30-7908 (19,90€) 30-7469 (7,90€). ja nyt sinulla on toimiva paisuntasäiliö merkkivalon anturilla.
Säiliö kannattaa asentaa siten, että sen korkki on hitusen venttiilikoppaa ylempänä, silloin jäähdyttimen toimintaa ei missään tilanteessa häiritse joukossa matkaavat ilmakuplat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 nestekierron parantaminen
Veskola puhuu asiaa koska järjestelmissä jossa ei ole erillistä paisunta säiliötä on sen korvaava tilavuus rakennettu kennoston päähän...näin sillä nesteellä tai ilmalla on laajenemis tila.
Jos tälläisen täyttää täyteen niin sehän pullauttaa liiat pihalle kuin erillis säiliöllinen ja sitten jää jäljelle sen sopiva ilma tila.
Tuli mieleen se erikois jäähdytys neste joka kesti 180astetta kiehuakseen mutta ongelmahan silti pysyy eli ei välttämätä hyvä.
Jos tälläisen täyttää täyteen niin sehän pullauttaa liiat pihalle kuin erillis säiliöllinen ja sitten jää jäljelle sen sopiva ilma tila.
Tuli mieleen se erikois jäähdytys neste joka kesti 180astetta kiehuakseen mutta ongelmahan silti pysyy eli ei välttämätä hyvä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om603 nestekierron parantaminen
Yks mahdollinen paikka olis turbomoottorin alkuperäsen ilmanputsarin paikalle kun siinä on tällä hetkellä vain pissapojan säiliö jonka pystyy helposti siirtämään pois. Kyllä tuo kiertovesipumppu toimii vaan kun lämmönsäätimet on maksimilla. Ja mulla ei tunnu toimivan ollenkaandealer kirjoitti:Tuohan olisi näppärä konsti parantaa jäähdytystä. Kenno olisi varmaan sellaisessa paikassa että sille pitäisi olla pikku puhallin avuksi.
Olikos niin että kiertovesipumppu lakkaa saamasta virtaa kun lämpötilan säädöt naksautetaan kylmälle ? Toisaalta, eihän niitä tarvitse nollille vääntää kesälläkään.
Kyllä tuo työnti semmosen sentin tai pari nestettä pihalle kun lämpimäks käytti ja teki sinne sen ilmatilan. Tiedän kyllä miten tuon säiliön sais laitettua mutta tuohon alavesiletkuun on aika hankala vääntää sellasta haarotinta. Se jäähyttimen letkulähtö osottaa aika paljon sivulle niin letku joutuu tekemään melko jyrkän mutkan ja suoraa letkua jää aika vähän. Vielä kun sen letkun joutuu supistamaan.veskola kirjoitti:Paisuntasäiliö on oleellinen jäähdytysjärjestelmän paineenhallinnan kannalta ja paine taas tarkoittaa fysiikassa yleensä aina ylimääräistä lämpöä. Liian pieni ilmatila -> paine nousee nopeammin lämpötilan noustessa. Paisuntasäiliö on helppo laittaa, tässä muutama tapa mitkä olen itse kokeillut toimivaksi:
- Alumiinijäähdyttimessä mahdollisesti oleva korkin reikä umpeen.
- Alavesiletkuun bilteman tai motonetin alumiininen lämpötila-anturiputki. Siihen iso reikä ja putkikierre. Putken voi tehdä myös itse, kuten joskus tein, tuli ruma. Putkikierteeseen letkukara laakerilukitteella (tai kierreteipillä) kiinni. Tästä peukalon paksuinen letku paisuntasäiliön alareunaan
- Jäähdyttimen päätyyn, poistoputken lähelle, vaikkapa noin 5 cm ylemmäs samainen iso reikä ja putkikierre jne.
Ei paisuntasäiliötä -> motonettiin: 30-7908 (19,90€) 30-7469 (7,90€). ja nyt sinulla on toimiva paisuntasäiliö merkkivalon anturilla.
Säiliö kannattaa asentaa siten, että sen korkki on hitusen venttiilikoppaa ylempänä, silloin jäähdyttimen toimintaa ei missään tilanteessa häiritse joukossa matkaavat ilmakuplat.
Mitä haet takaa tuolla reiällä jäähyttimen päätyyn?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
No ei niiden maksimilla tarvitse olla kyllä, pumppu toimii muutenkin.Kyllä tuo kiertovesipumppu toimii vaan kun lämmönsäätimet on maksimilla.
wiimax.fi
Re: om603 nestekierron parantaminen
Siis sekö toimii vain sillon kun lämppärin kennolle tulee lämmintä nestettä vai aina kun lämmönsäätimet EI ole minimillä?dealer kirjoitti:No ei niiden maksimilla tarvitse olla kyllä, pumppu toimii muutenkin.Kyllä tuo kiertovesipumppu toimii vaan kun lämmönsäätimet on maksimilla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
En tiedä varmaksi mutta veikkaan että pyörisi aina kun lämmönsäätö ei ole minimillä. Joku varmaan tietää.
wiimax.fi
Re: om603 nestekierron parantaminen
Se on jatkuva ilmaus.Siekkinen kirjoitti:Niin ja toinen asia. Mitä ootte tehny sille letkulle mikä normaalisti menee siitä ylävesiletkun päässä olevasta kopasta paisuntasäiliöön? Ja onko sillä mitään virkaa ilmaamista lukuunottamatta? Sitä kun ei saa tuon griffinin kanssa mihinkään laitettua niin se on tulpattuna.
Eli vaikka oletkin jäähdytysnestettä täyttäessäsi ilmannut järjestelmän, niin sinne kertyy silti pikkuhiljaa ilmaa.
Järjestelmä ei ole täysin ilmavapaa, esim. käyttämäsi vesi ei ole ollut happivapaata (akkuvettä). Vesikierrosta vapautuu ilmaa lämmön vaikutuksesta. Lämpimimmät kohteet on moottorissa, joten sinne se ilma kertyy jos ei sieltä pois pääse. Jos ilmaus letkua ei ole, niin ilmaa kertyy pikkuhiljaa korkeimpaan kohtaan. Syntyy kaasulukko -> jäähdytysneste ei kierrä.
Huomattavan kuumissa kohteissa. (sylinterin seinämät) tapahtuu myös filmikiehumista joka rikkoo veden kemiallisen rakenteen ja muuttaa sen kahdeksi kaasuksi vety ja happi. Nämä kaasut muuttuvat takaisin vedeksi vasta jäähdyttyään. Jos kaasut eivät pääse ylimmästä kohdasta helposti virtaamaan kylmempään kohteeseen, niin ne kerääntyvät yhteen paikkaan (termostaatin luo) ja aiheuttavat kaasulukon. Kun termostaatin luota (ylimmästä kohtaa) on esteetön reitti mitä pitkin kaasut pääsevät virtaamaan kylmempään paikkaan (paisari) niin kaasulukkoa ei synny.
Vaikka täydellistä kierron estävää kaasulukkoa ei termostaatin koppaan syntyisikään, niin pienikin kaasukupla aiheuttaa veden pyörteilemistä ja täten hidastaa veden virtausta.
Mersuforum tietäädealer kirjoitti:En tiedä varmaksi mutta veikkaan että pyörisi aina kun lämmönsäätö ei ole minimillä. Joku varmaan tietää.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: om603 nestekierron parantaminen
Hieno homma. Pakko siis värkätä se paisuntasäiliö takasin ja tukkia syylärin korkki. tai sekin ajais saman asian jos hitsais korkin kaulaan letkukaran ja pistäis sen siihen. Mutta siitä ei ole niin isoa hyötyä kuin paisuntasäiliön laitosta..JeremyH kirjoitti:Se on jatkuva ilmaus.
Eli vaikka oletkin jäähdytysnestettä täyttäessäsi ilmannut järjestelmän, niin sinne kertyy silti pikkuhiljaa ilmaa.
Järjestelmä ei ole täysin ilmavapaa, esim. käyttämäsi vesi ei ole ollut happivapaata (akkuvettä). Vesikierrosta vapautuu ilmaa lämmön vaikutuksesta. Lämpimimmät kohteet on moottorissa, joten sinne se ilma kertyy jos ei sieltä pois pääse. Jos ilmaus letkua ei ole, niin ilmaa kertyy pikkuhiljaa korkeimpaan kohtaan. Syntyy kaasulukko -> jäähdytysneste ei kierrä.
Huomattavan kuumissa kohteissa. (sylinterin seinämät) tapahtuu myös filmikiehumista joka rikkoo veden kemiallisen rakenteen ja muuttaa sen kahdeksi kaasuksi vety ja happi. Nämä kaasut muuttuvat takaisin vedeksi vasta jäähdyttyään. Jos kaasut eivät pääse ylimmästä kohdasta helposti virtaamaan kylmempään kohteeseen, niin ne kerääntyvät yhteen paikkaan (termostaatin luo) ja aiheuttavat kaasulukon. Kun termostaatin luota (ylimmästä kohtaa) on esteetön reitti mitä pitkin kaasut pääsevät virtaamaan kylmempään paikkaan (paisari) niin kaasulukkoa ei synny.
Vaikka täydellistä kierron estävää kaasulukkoa ei termostaatin koppaan syntyisikään, niin pienikin kaasukupla aiheuttaa veden pyörteilemistä ja täten hidastaa veden virtausta.
Viimeksi muokannut Siekkinen, La 27.07.2013 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
Millainen setappi sulla oikein on????
Mulla kun ei lievästi piristetty 300DT lankku edes vaununvedossakaan lämmöt nouse lähellekkään sataa vaikka vauhdin pitää todellista 86 ylämäissä ennen Mujejärveä... Tiedät paikat kyllä? (ja ilmastointi pakkokäytöllä) Vaunu on vm06 560 Solikka artic eli ei mikään pienimmästä päästä.
Pakkokolmosella ahdot noin 0.8bar ja mäki on pitkä silti lämmöt selvästi alle 100°C Tasaisella 86 vauhdissa lämmöt sen 82°C vaununkin kanssa sama oliko ulkolämpötila 10 tai sitten 25°C
Mulla kun ei lievästi piristetty 300DT lankku edes vaununvedossakaan lämmöt nouse lähellekkään sataa vaikka vauhdin pitää todellista 86 ylämäissä ennen Mujejärveä... Tiedät paikat kyllä? (ja ilmastointi pakkokäytöllä) Vaunu on vm06 560 Solikka artic eli ei mikään pienimmästä päästä.
Pakkokolmosella ahdot noin 0.8bar ja mäki on pitkä silti lämmöt selvästi alle 100°C Tasaisella 86 vauhdissa lämmöt sen 82°C vaununkin kanssa sama oliko ulkolämpötila 10 tai sitten 25°C
Re: om603 nestekierron parantaminen
7mm pumppu ja 35 holsetti. Mutta se tekeekin tästä jännempää että lämmöt ei nouse kaasu pohjassa mutta pintakaasulla matka-ajoa ajettaessa kuumalla kelillä ja kaupungissa ajettaessa taas nousee. Ja matka-ajossa 120 vauhissa lämmöt pysyy paremmin kurissa kuin 100 ajettaessa. Tämä ongelma siis johtuu täysin kierroksista ja veden virtauksesta. Äsken tuossa ajelin rauhallista ajoa sellaset 1.5 tuntia lämmöt normaalisti 82 asteen tienoilla ja sitten alko yhtäkkiä taas lämmöt pyrkimään lähemmäs 90-100 astetta vaikka ajotyyli pysyi samana. Tuo JeremyH:n teoria tuosta kaasulukosta voi siis hyvinkin pitää paikkansa.Jari Ke kirjoitti:Millainen setappi sulla oikein on????
Mulla kun ei lievästi piristetty 300DT lankku edes vaununvedossakaan lämmöt nouse lähellekkään sataa vaikka vauhdin pitää todellista 86 ylämäissä ennen Mujejärveä... Tiedät paikat kyllä? (ja ilmastointi pakkokäytöllä) Vaunu on vm06 560 Solikka artic eli ei mikään pienimmästä päästä.
Pakkokolmosella ahdot noin 0.8bar ja mäki on pitkä silti lämmöt selvästi alle 100°C Tasaisella 86 vauhdissa lämmöt sen 82°C vaununkin kanssa sama oliko ulkolämpötila 10 tai sitten 25°C
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
Tyhmä kysymys varmaan, mutta onhan autossa vesipumpun hihnapyörä peräisin turbokoneesta eli pienempi kuin vaparissa ?
wiimax.fi
Re: om603 nestekierron parantaminen
Onhan se jos sitä ei joskus joku ole vaihtanut.dealer kirjoitti:Tyhmä kysymys varmaan, mutta onhan autossa vesipumpun hihnapyörä peräisin turbokoneesta eli pienempi kuin vaparissa ?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
mites tota, oletko koittanut ajaa ilman termaria? taikka ei sitä taida saada pitäväks ilman termaria, mutta vaikka sellasella termarilla, mistä on "sisukset" poistettu, että vesi varmana kiertää siltä osin kunnolla?
noita termareitakin on niin montaa eri sorttia. osa on jo uutena sutta ja sekundaa. useimmiten kylläkin tarvikemallit.
noita termareitakin on niin montaa eri sorttia. osa on jo uutena sutta ja sekundaa. useimmiten kylläkin tarvikemallit.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om603 nestekierron parantaminen
Voisko kuitenkin olla orastavaa kansivikaa?Siekkinen kirjoitti: 7mm pumppu ja 35 holsetti. Mutta se tekeekin tästä jännempää että lämmöt ei nouse kaasu pohjassa mutta pintakaasulla matka-ajoa ajettaessa kuumalla kelillä ja kaupungissa ajettaessa taas nousee. Ja matka-ajossa 120 vauhissa lämmöt pysyy paremmin kurissa kuin 100 ajettaessa. Tämä ongelma siis johtuu täysin kierroksista ja veden virtauksesta. Äsken tuossa ajelin rauhallista ajoa sellaset 1.5 tuntia lämmöt normaalisti 82 asteen tienoilla ja sitten alko yhtäkkiä taas lämmöt pyrkimään lähemmäs 90-100 astetta vaikka ajotyyli pysyi samana. Tuo JeremyH:n teoria tuosta kaasulukosta voi siis hyvinkin pitää paikkansa.
Mulla oli edellisessä V8 Audissa sellaista, että paikoillaan tai taajama-ajossa lämmöt nousi noin 110 asteeseen, mutta yli 70km/h nopeuksissa pysyi normaalina. Järjestelmään tuli kyllä painetta lämmetessä, mutta nestettä ei hävinnyt eikä lisääntynyt.
Vika oli varmaan ollut jo edelliseltä omistajalta lähtöisin, mutta lievempänä, kun ensimmäisenä vaihdoin termostaatin ja sieltä oli edellinen omistaja rälläköinyt kalut pois.
Kansi, kannentiiviste tai lohko sieltä oli mitä ilmeisemmin mennyt, mitä uusi omistaja ei halunnut/halua uskoa vaan ajelee tiettävästi edelleen tyytyväisenä autolla (Ajoi mm. auton hakureissulla kotiinsa liki 700km. yhtä kyytiä, mitä itse en olisi sillä uskaltanut tehdä).
edit. Ensimmäisen kesän aikana, mitä auto minulla oli, en siis huomannut siinä mitään lämpöongelmaa tai muutakaan, mutta jotain siellä siis oli ollut jo silloin, kun se termostaatti oli pitänyt "poistaa".
Re: om603 nestekierron parantaminen
Pistä vain suosiolla se paisari kiinni sinne jäähdyttimen alaosastoon, ei tarvitse mennä perse edellä puuhun. Reikä jäähdyttimen päädyssä tarkoitti juurkin sitä, eli porataan jäähdyttimen päätyyn reikä ja väännetään siihen nippa letkulle. Yksi helpoimpia hommia ellei sitten ala hifistelemään alumiinihitsauksella.
Ihmettelin aikoinaan miten Jeemukin ajeli ilman paisaria mutta eihän siinä sitten kovin kauaa mennyt kun paisari asentui. Kertokoon oireista lisää ja jaksaa.
Niin ja ellei asetu niin plaanaat ne tasopinnat ja liimaat sen tiivisteen joka välistä ja huolella.
Jotenkin juuri tuo kierrosten tarve lämpöjen pitämiseksi kurissa ilmaisee jotain tuommosa kaasukuplaongelmia, jotka sitten poistuvat kun vesipumppu alkaa antaa runtua kierrolle. Tämmöset ongelmat voi toki piilottaakin käyttämällä sähköistä pumppua sen vesipumpun tilalle, tai kuten nyt lämppärin kennoa ja siihen liittyvää kiertopumppua. Kiertopumppu ilmaa järjestelmää jotenkin automaattisesti tjms.
Niin ja sew korkinreikä meni ainakin mun jäähdyttimessa umpeen tulpalla jonka hitsasin mikillä umpeen jostakin LVI putkikarasta, piti vain ostaa iso kierretappi ebaystä.
Ihmettelin aikoinaan miten Jeemukin ajeli ilman paisaria mutta eihän siinä sitten kovin kauaa mennyt kun paisari asentui. Kertokoon oireista lisää ja jaksaa.
Niin ja ellei asetu niin plaanaat ne tasopinnat ja liimaat sen tiivisteen joka välistä ja huolella.
Jotenkin juuri tuo kierrosten tarve lämpöjen pitämiseksi kurissa ilmaisee jotain tuommosa kaasukuplaongelmia, jotka sitten poistuvat kun vesipumppu alkaa antaa runtua kierrolle. Tämmöset ongelmat voi toki piilottaakin käyttämällä sähköistä pumppua sen vesipumpun tilalle, tai kuten nyt lämppärin kennoa ja siihen liittyvää kiertopumppua. Kiertopumppu ilmaa järjestelmää jotenkin automaattisesti tjms.
Niin ja sew korkinreikä meni ainakin mun jäähdyttimessa umpeen tulpalla jonka hitsasin mikillä umpeen jostakin LVI putkikarasta, piti vain ostaa iso kierretappi ebaystä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 nestekierron parantaminen
En ole kokeillut mutta tässä on nyt tällä hetkellä neljäs termari mun omistusaikana ja kaikki on ollu behriäpera8x kirjoitti:mites tota, oletko koittanut ajaa ilman termaria? taikka ei sitä taida saada pitäväks ilman termaria, mutta vaikka sellasella termarilla, mistä on "sisukset" poistettu, että vesi varmana kiertää siltä osin kunnolla?
noita termareitakin on niin montaa eri sorttia. osa on jo uutena sutta ja sekundaa. useimmiten kylläkin tarvikemallit.
En usko. 3 vuotta sitten laitettu tehdasuusi kansi kaikkine osineen ja viime vuonna tein ite kansiremontin öljyvuodon takia. Siinä plaanattiin kansi ja tiiviste liimattiin copper gasketilla. Koko homma tehtiin kyllä huolellisesti. Vika oli ennen ja jälkeen tämän remontin sama. Kansi tarkistettiin ja oli ehjä. Painetta tuo ei tee enempää kuin muutkaan mersut. Letkut on kimmoisat mutta ei todellakaan kovat.JVa79 kirjoitti:Voisko kuitenkin olla orastavaa kansivikaa?
Mulla oli edellisessä V8 Audissa sellaista, että paikoillaan tai taajama-ajossa lämmöt nousi noin 110 asteeseen, mutta yli 70km/h nopeuksissa pysyi normaalina. Järjestelmään tuli kyllä painetta lämmetessä, mutta nestettä ei hävinnyt eikä lisääntynyt.
Vika oli varmaan ollut jo edelliseltä omistajalta lähtöisin, mutta lievempänä, kun ensimmäisenä vaihdoin termostaatin ja sieltä oli edellinen omistaja rälläköinyt kalut pois.
Kansi, kannentiiviste tai lohko sieltä oli mitä ilmeisemmin mennyt, mitä uusi omistaja ei halunnut/halua uskoa vaan ajelee tiettävästi edelleen tyytyväisenä autolla (Ajoi mm. auton hakureissulla kotiinsa liki 700km. yhtä kyytiä, mitä itse en olisi sillä uskaltanut tehdä).
edit. Ensimmäisen kesän aikana, mitä auto minulla oli, en siis huomannut siinä mitään lämpöongelmaa tai muutakaan, mutta jotain siellä siis oli ollut jo silloin, kun se termostaatti oli pitänyt "poistaa".
Helpompi vois tosiaan olla se että tekis jäähyttimeen sen letkun paikan eikä alavesiletkuun. Repis irti tuon ja vois melkein hifistellä sillä alumiinihitsauksella ja samalla korkki umpeen. Tänäänkin otin sellasen 0-140kmh kiihytyksen kaasu pohjassa kierrättäen melko pitkälle ja lämmöt nous ehkä sen viisarin leveyden verran. Tuo syylärin irrotus vie semmoset 5-10 minuuttia niin äkkiä siihen on reikä tehty ja hitsattu nippa. Samalla vois kääntää alavesiletkun lähdön vähän inhimillisempään asentoon.veskola kirjoitti:Pistä vain suosiolla se paisari kiinni sinne jäähdyttimen alaosastoon, ei tarvitse mennä perse edellä puuhun. Reikä jäähdyttimen päädyssä tarkoitti juurkin sitä, eli porataan jäähdyttimen päätyyn reikä ja väännetään siihen nippa letkulle. Yksi helpoimpia hommia ellei sitten ala hifistelemään alumiinihitsauksella.
Ihmettelin aikoinaan miten Jeemukin ajeli ilman paisaria mutta eihän siinä sitten kovin kauaa mennyt kun paisari asentui. Kertokoon oireista lisää ja jaksaa.
Niin ja ellei asetu niin plaanaat ne tasopinnat ja liimaat sen tiivisteen joka välistä ja huolella.
Jotenkin juuri tuo kierrosten tarve lämpöjen pitämiseksi kurissa ilmaisee jotain tuommosa kaasukuplaongelmia, jotka sitten poistuvat kun vesipumppu alkaa antaa runtua kierrolle. Tämmöset ongelmat voi toki piilottaakin käyttämällä sähköistä pumppua sen vesipumpun tilalle, tai kuten nyt lämppärin kennoa ja siihen liittyvää kiertopumppua. Kiertopumppu ilmaa järjestelmää jotenkin automaattisesti tjms.
Niin ja sew korkinreikä meni ainakin mun jäähdyttimessa umpeen tulpalla jonka hitsasin mikillä umpeen jostakin LVI putkikarasta, piti vain ostaa iso kierretappi ebaystä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
Laitoin tänään paisuntasäiliön paikalleen. Ainakin näin viileämmällä kelillä toimi ihan hyvin. Itsellä kun ei ole tiggiä niin ei tullu syyläriä muokattua ja jumitin vaan syylärin korkin ja tukin ylivuotoletkun ettei sieltä tule missään vaihessa nestettä pihalle. Teinkin vähän erilaisen ratkasun johon sain idean kaverin w124:sta samalla koneella. Kuvista selviää lisää. Keskimmäisessä kuvassa on kaverin auton alkuperäinen toteutus. Tulihan siihen muutama lemmari mutta helppo ja toimiva ratkasu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
Noillakaan toimilla ei ongelmista päästy mutta nyt näyttää vähän paremmalle. Sovittelin tuonne perkeleen ahtaaseen väliin 2.6 w201 bensan vakioflektin ja silvoin vähän puskuria. Tuo puskuri mikä mulla on paikallaan on umpinainen niin sen takia jäi yli puolet syylärin kapasiteetista käyttämättä. Leikkelin siihen vähän reikää niin nyt ilma pääsee jäähdyttämään myös syylärin alareunaa. Ei ainakaan huippunopeuskokeilussa noussu lämmöt
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
Millaisia vaikutuksia lienee m-öljyn lauhduttimella mutta sellainen sulla varman on paikoillaan? Jos puskuri on alkuperäinen niin koneen oot vissiin pistäny liukasliikkeisemmäksi Niin meinaan että sitä lauhdutinta ei välttämättä ole ollu alunperin?
Re: om603 nestekierron parantaminen
Itse asiassa moottoriöljyn jäähytin on paketissa auton peräkontissa odottamassa asennusta kyllä mulla oli sellanen paikallaan mutta se koki vähän kovia niin piti ostaa uus. Öljytermari aukee kuulemma vasta 110 asteessa niin aika pitkälle saa lämmetä että alkaa öljy kiertämään.Jari Ke kirjoitti:Millaisia vaikutuksia lienee m-öljyn lauhduttimella mutta sellainen sulla varman on paikoillaan? Jos puskuri on alkuperäinen niin koneen oot vissiin pistäny liukasliikkeisemmäksi Niin meinaan että sitä lauhdutinta ei välttämättä ole ollu alunperin?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
Kyllä se öljy on 130 asteista jo silloin kun vesi on vielä 85-95 asteista...sikäli se auttaa vettäkin, kun se liian kuuma öljy myös lämmittää kantta ja lohkoa. Audissa on hyvä seurata sitä öljyn- ja veden lämpöä, ja olihan mulla mersussakin vastaavat mittarit joskus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 nestekierron parantaminen
Niinkö kuumana se käykin no, pitää sekin laitella takasin kun keksii jonkun mahtavan tilaratkasun.veskola kirjoitti:Kyllä se öljy on 130 asteista jo silloin kun vesi on vielä 85-95 asteista...sikäli se auttaa vettäkin, kun se liian kuuma öljy myös lämmittää kantta ja lohkoa. Audissa on hyvä seurata sitä öljyn- ja veden lämpöä, ja olihan mulla mersussakin vastaavat mittarit joskus.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 nestekierron parantaminen
130 astetta ei ole edes kuuma vielä siis öljylle...sekin nyt riippuu mistä mitataan, mutta audissa se mittari taisi ylettyä 170 asteeseen...tai no pitää tarkistaa jos muistan ihan puutaheinää, mutta öljy on aina reilusti lämpimämpää kuin vesi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 nestekierron parantaminen
Pitäis ens alkuun hommata tuohon ritiläpuskuri että saa noita jäähyttimiä puskurin taakse kun keulalle ei mahu ei sitten väkisinkään
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103