200CDI -04: Pikkuvikoja?
200CDI -04: Pikkuvikoja?
Hankin itselleni ensimmäisen mersun, -04 200CDI C manuaali mesen. Ostosta on kohta kulunut kuukauden päivät ja pieniä vikoja on ilmennyt, joihin en ole löytänyt ratkaisua. Käytin auton huollossa paikallisella nyrkkipajalla jossa vaihdatin öljyt, ilmasuodattimet ja polttoainesuodattimen.
Huollon jälkeen auto tekee sattumanvaraisesti sitä ettei lähde käyntiin, suurimman osan ajasta lähtee kuin palmun alta, mutta välissä ei vain käynnisty. Auto kyllä starttaa muttei lähde käyntiin, hetken odottelun ja useamman yrityksen jälkeen se hörähtää kun mitään ei olisi.... Vaikutusta sillä, että onko auto seissyt hetken vai pidemmän aikaa ei näytä olevan. Vikaa en havainnut ennen huoltoo vientiä.
Sen lisäksi pienä, harmaita hiuksia aiheuttavia, vikoja on mm: Hanttarin puolen lukko ei toimi kunnolla, nappia painettaessa tai liikkeelle lähdettäessä se käy muutaman otteeseen alhaalla/ylhäällä ja on tuurista kiinni milloin aukeaa ja milloin lukkiutuu. Toinen mysteeri on, kun ajonjälkeen pysähtyy hetkeksi esimerkiksi jättämään hanttarin pois kyydistä (itse en nouse autosta) ja lähtee liikkeelle alkaa auto herjaamaan, ettei turvavyöt olisi kiinni. Kun käyttää kerran tai pari omaa vyötä auki ja laittaa takaisin kiinni, heittää auto herjaamasta.
Jos joku fiksumpi ja kokeneempi osaisi heittää mielipidettä johonki ropleemaani arvostan.
Huollon jälkeen auto tekee sattumanvaraisesti sitä ettei lähde käyntiin, suurimman osan ajasta lähtee kuin palmun alta, mutta välissä ei vain käynnisty. Auto kyllä starttaa muttei lähde käyntiin, hetken odottelun ja useamman yrityksen jälkeen se hörähtää kun mitään ei olisi.... Vaikutusta sillä, että onko auto seissyt hetken vai pidemmän aikaa ei näytä olevan. Vikaa en havainnut ennen huoltoo vientiä.
Sen lisäksi pienä, harmaita hiuksia aiheuttavia, vikoja on mm: Hanttarin puolen lukko ei toimi kunnolla, nappia painettaessa tai liikkeelle lähdettäessä se käy muutaman otteeseen alhaalla/ylhäällä ja on tuurista kiinni milloin aukeaa ja milloin lukkiutuu. Toinen mysteeri on, kun ajonjälkeen pysähtyy hetkeksi esimerkiksi jättämään hanttarin pois kyydistä (itse en nouse autosta) ja lähtee liikkeelle alkaa auto herjaamaan, ettei turvavyöt olisi kiinni. Kun käyttää kerran tai pari omaa vyötä auki ja laittaa takaisin kiinni, heittää auto herjaamasta.
Jos joku fiksumpi ja kokeneempi osaisi heittää mielipidettä johonki ropleemaani arvostan.
200CDI C -04
Re: Pikkuvikoja?
Pelkästään lämpöisen koneen käynistysongelma on monasti kammenkulma-anturi. Jos tekee 'aina', menee helposti polttoainepuolelen vuotoepäilyksi. Suodatinta vaihdettaessa on voinut tulla ilmaa horiva vuotokohta järjestelmään. Letkujen o-renkaat (vai olikos -04 W203:ssa jo CDI3 sydeemit?), vuotavat ruiskut tai säätöventtiili/-anturi.
Lukosta on luultavasti sisältä pieni jousi poikki, löytyy paljon foorumilta juttua. Voi korjata ebayn jousisetillä tai muuten joutuu ostamaan koko lukon.
Tarkista kaikki piuhat ja liittimet penkkien alta, joko vyön tunnistini tai vänkärin istuintunistin pykii.
Star kertoisi sitten tarkemmin näistä ongelmista, ei kannata suin päin osia alkaa vaihdella.
Lukosta on luultavasti sisältä pieni jousi poikki, löytyy paljon foorumilta juttua. Voi korjata ebayn jousisetillä tai muuten joutuu ostamaan koko lukon.
Tarkista kaikki piuhat ja liittimet penkkien alta, joko vyön tunnistini tai vänkärin istuintunistin pykii.
Star kertoisi sitten tarkemmin näistä ongelmista, ei kannata suin päin osia alkaa vaihdella.
W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Pikkuvikoja?
Kiitos näistä vinkeistä! Autoa käytin tänään starin roikan päässä ja selvisi, että käynnistysvika johtuu todennäköisimmin nokka-akselin Hall-anturista. Uusi anturi tilattu ja häätyy vaan toivoa että sillä korjaantuu.
Lukkosta testeri ei löytänyt häikkää, mutta asiasta paremmin tietävän kanssa tutkittua totesimme, että parasta kun aukaisee ja vilkaisee lukkorunkoa ja katselee miten asian kanssa edetään.
Penkistäkään ei löytynyt suoraan vikakoodia mutta siihenkin pähkäilimme erilaisia testaus ja toimintatapoja kun seuraavan kerran ylättää!
Mitenkä mahtaa olla noiden ovimuovien ja muidenkin muoviosien kanssa, onko tipsejä niiden irroittamiseen? Pitäisi käyttää c pillarin muoveja auki ja kurkistaa siellä olevan airbägin liitännät kun antoi vikakoodia sieltä...
Lukkosta testeri ei löytänyt häikkää, mutta asiasta paremmin tietävän kanssa tutkittua totesimme, että parasta kun aukaisee ja vilkaisee lukkorunkoa ja katselee miten asian kanssa edetään.
Penkistäkään ei löytynyt suoraan vikakoodia mutta siihenkin pähkäilimme erilaisia testaus ja toimintatapoja kun seuraavan kerran ylättää!
Mitenkä mahtaa olla noiden ovimuovien ja muidenkin muoviosien kanssa, onko tipsejä niiden irroittamiseen? Pitäisi käyttää c pillarin muoveja auki ja kurkistaa siellä olevan airbägin liitännät kun antoi vikakoodia sieltä...
200CDI C -04
Re: Pikkuvikoja?
No eiköhän se nokan anturi ole syypää... kato nyt sen anturin liitin että on kunnossa, kun kerran autoo on ropailtu niin ei olis eka kerta kun on sen takia vialla.
Ei sitä lukkoa kannata kokonaan pois raapia, jos ei ole varautunut sitä korjaamaan tai vaihtamaan. Joskus syy on ollut yksinkertaisesti se että oven vaahtomuovi tai itse lukon nupin varren kumitutti tarkestelee siihen nupin tankoon, ja estää kertalaakista lukittumiset. Siihen ei tarvi kaikkee purkaa, saa raotettua ovipahveja sen verran että näkee. tuossa on W211 ohjeet, saatoi W203eenkin löytyä juutubesta http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=120911" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei sitä lukkoa kannata kokonaan pois raapia, jos ei ole varautunut sitä korjaamaan tai vaihtamaan. Joskus syy on ollut yksinkertaisesti se että oven vaahtomuovi tai itse lukon nupin varren kumitutti tarkestelee siihen nupin tankoon, ja estää kertalaakista lukittumiset. Siihen ei tarvi kaikkee purkaa, saa raotettua ovipahveja sen verran että näkee. tuossa on W211 ohjeet, saatoi W203eenkin löytyä juutubesta http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=120911" onclick="window.open(this.href);return false;
W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
Tässä illan kuluksi päätimme aukaista vähän noita auton sisämuoveja ja tarkastella. Ensimmäiseksi vänkärinpuolen ovi, muovit saatiin hyvin irroteltua muutaman Youtube videon jälkeen ja tutkiessa tulimme siihen tulokseen, että mahtaa olla varmin ratkaisu, kun tilaa uuden lukkosysteemin ja asentaa sen. Panelin alta löytyi kuitenki mystinen johdon pätkä jossa oli omatekoiset teippaukset
Etuovelta päätimme siirtyä tutkimaan vikakoodin antanutta airbägiä C-pillarista vänkärin takaa (näytöllä palaa SRS valo), jotta saimme pillarin muovit auki jouduimme poistamaan takapenkin käytännössä kokonaan ja löysyttämään hattuhyllyä. Kun saimme löysättyä muovit irti löytyi toinen mystinen johdon pätkä jonka päässä omatekoiset teippaukset (vastaavanlaiset entä etuoven kanssa), sekä paikan mihin kyseinen johdonpätkä tulisi liittää: . Tarkoituksena on olisi huomenna viedä auto pajalle ja kysyä ammattimieheltä mielipidettä miten asian kanssa edetä.
Kyseessä on saksassa ja virossa ollut auto, joka keväällä tuotu suomeen, moiset viritelmät pistää miettimään, onkohan moneenkin kertaan parsittu kasaan....
Ideoita mihinkö kyseinen johto mahtaisi kuulua? En avannut vielä kuskinpuolta vertailu kappaleeksi.Etuovelta päätimme siirtyä tutkimaan vikakoodin antanutta airbägiä C-pillarista vänkärin takaa (näytöllä palaa SRS valo), jotta saimme pillarin muovit auki jouduimme poistamaan takapenkin käytännössä kokonaan ja löysyttämään hattuhyllyä. Kun saimme löysättyä muovit irti löytyi toinen mystinen johdon pätkä jonka päässä omatekoiset teippaukset (vastaavanlaiset entä etuoven kanssa), sekä paikan mihin kyseinen johdonpätkä tulisi liittää: . Tarkoituksena on olisi huomenna viedä auto pajalle ja kysyä ammattimieheltä mielipidettä miten asian kanssa edetä.
Kyseessä on saksassa ja virossa ollut auto, joka keväällä tuotu suomeen, moiset viritelmät pistää miettimään, onkohan moneenkin kertaan parsittu kasaan....

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
200CDI C -04
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
Jos lukon mekanismissa on jousi poikki ja lukkonappi ovessa ränksyttää ylös-alas, sen voi pikakorjata laittamalla hammastikun/pätkän nippusidettä tapin viereen, täytteeksi. Tuleepi siis vähän lisää kitkaa tapin liikkeeseen, eikä tarvi alkaa mekanismeja vaihtelee.
ex. C220T cdi -02
ex. E220T cdi -04
ex. E290 TDT Elegance -97
ex. E220T cdi -04
ex. E290 TDT Elegance -97
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
Jos sen nippusiteen pätkän laittaa niin meneekö pidemmän aikaa sillä vai kannattaako alkaa suunnittelemaan lukonkorjaamista/vaihtoa? 

200CDI C -04
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
http://www.youtube.com/watch?v=wKMBWS5tpBc" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiedä sitten kuinka usein tikun saa uusia... mulla tuo ei ainakaan toiminut ollenkaan, siksi ahdas nupin holkki oli jo valmiiksi.
En tunne noiden bägien sielunelämää, mutta ettei olis tehty samat kuin jollekin foorumilaiselle jonka auton etubägin sijasta löytyi vastusviritys...
Tiedä sitten kuinka usein tikun saa uusia... mulla tuo ei ainakaan toiminut ollenkaan, siksi ahdas nupin holkki oli jo valmiiksi.
En tunne noiden bägien sielunelämää, mutta ettei olis tehty samat kuin jollekin foorumilaiselle jonka auton etubägin sijasta löytyi vastusviritys...

W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
Onhan tuo nippusidepätkäviritys nyt reilun kuukauden päivät toiminu. Tuohonhan vois laittaa pikku tipan äkkiliimaa, jos alkaa pätkä peruuttamaan paikoiltaan. Eihän tuo viritys ongelmaa poista, jos jossain välissä sais inspiraation vaihtaa tuo lukkomekanismi. Mutta näytti aika inhottavalta poisotettavalta, ts jäi ottamatta kun purin ovea. Ilmeisesti pitäisi siis oven lasi ottaa pois ennenkuin saa lukon pöydälle.
ex. C220T cdi -02
ex. E220T cdi -04
ex. E290 TDT Elegance -97
ex. E220T cdi -04
ex. E290 TDT Elegance -97
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
Thänks näistä, häätyy tosiaan tutkailla tuota lukkohommaa, nyt alko epäilyttää että menee turhan vaikeaksi itellä asentaa uus lukko siihen jos täytyy lasiakin ruveta irrottelemaan...
Airbägille varasin autosähköltä ajan ja nekään ei uskaltanu vielä luvata lähteekö srs-valo kun liittää johdon, toivotaan parasta. Oli muuten melkonen homma irrotella nuot penkit tuosta, vanhassa 123 lähti takaistuimetkin nappia painamalla ja nostamalla niin tässä täyty useammat ruuvit irrotella ennenkö edes hievahti, selkänojista puhumattakaan...
Airbägille varasin autosähköltä ajan ja nekään ei uskaltanu vielä luvata lähteekö srs-valo kun liittää johdon, toivotaan parasta. Oli muuten melkonen homma irrotella nuot penkit tuosta, vanhassa 123 lähti takaistuimetkin nappia painamalla ja nostamalla niin tässä täyty useammat ruuvit irrotella ennenkö edes hievahti, selkänojista puhumattakaan...
200CDI C -04
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
Asiassa edetty jälleen, osia etsiessäni ja selvitelessäni huomasimme etuovessa olevan juottossysteemin (ylhäällä oleva kuva) olevan airbägille tarkoitetut johdot. Kun rupesimme oikein tarkasti syynäämään auton sen puolen maalipintaa, löysimme muutamat viitteet että auton kylki on joskus menneisyydessä maalattu... Auto on nähtävästi kolaroitu joskus vetten tuolla puolen ja tehty moiset patentit ja myyty eteenpäin.
Miten tästä sitten jatketaan, tilasin liikkeestä kertaheitolla uuden bägin ja samalla uuden lukon, laittaa kerralla kuntoon prlk!
Toivoa, ettei löydy muita yllätyksiä jatkossa ja takapalkissa olevaa bägiä ei tarvis lähteä kokonaan uusimaan.
Miten tästä sitten jatketaan, tilasin liikkeestä kertaheitolla uuden bägin ja samalla uuden lukon, laittaa kerralla kuntoon prlk!
Toivoa, ettei löydy muita yllätyksiä jatkossa ja takapalkissa olevaa bägiä ei tarvis lähteä kokonaan uusimaan.
200CDI C -04
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
Aikaa ja rahaa on mennyt ja tilanne on edelleen hankala.... Mitenkä ollaan edetty sitten: No ne molemmat bägit olivat paskana, purkaamolta 200e:llä molemmat, ajattelin että no hätä ei paha vielä. Uuden lukon tilasin liikkeen kautta ja itse asesensin paikalleen, ei ollut vaikea. Etuoven bägi oli näppärä laittaa, sain bägien mukana liittimet johdonpätkien kanssa niin ovipaneli auki, ensin vaihdoimme lukon jonka jälkeen bägi kolmella popparilla kiinni oveen, johdot juottaa väri-värin ja pahvit paikoilleen no problemo ja hyvin meni.
Takabägi olikin sitten vittumaisempi, saadakseen sen pois täytyi iroittaa katosta kauhukahvat, aurinkolippa ja etu sekä -keskipilarista muovit, jonka jälkeen sai kattoa raoettua että pääsi bägiin käsiksi. Edellinen airbag oli siis paikoillaan räjähtäneenä ja räjähtänyt bägi oli vain saksittu pois ja muovit paikoilleen. Bägi oli parilla ruuvilla keskivaiheilta kiinni, jonka jälkeen voimaa käyttäen sai nykäistyä sen irti. Noh uusi asennettiin samoihin reikiin ja taas väri-väriin juottamalla ja muovit paikoilleen.
Ja ei muutakun starin nokkaan, etuovesta starillakaan ei huomattu että onko paikalla ollut vastus vai bägi, eli kaikki ok. Takabägiä herjasi vieläkin
. Noh starilta kaaviot sun muut tulostettiin ja alettiin selvittään onko eroja oikealle ja vasemmalle kulkevissa jännitteissä, eipä ollut. Noh tästä sitten että olisiko srsboksi paskana, uuden tilaaminen 800-1200, ei kiinnostanut joten paikallisen autoelektroniikka liikkeen kautta käytetty boksitilaukseen (hinta 300) ja he koodaisivat sen runkonumeroon passaavaksi, jonka 203 vaatii... Ja takaisin roikan nokkaan uuden boksin kanssa: Ei vaikutusta edelleen antaa vikaa samasta osoitteesta + nyt myös vasemmalta puolelta. En kuitenkaan luottanut tähän sillä näiden lisäksi ilmoitti ettei boksi olisi yhteensopiva. Joten vanhaloota paikoilleen ja päätä raapimaan mitä seuraavaksi.... johtosarjojen vaihtoon?
T: Uskomattoman turhautunut.
Takabägi olikin sitten vittumaisempi, saadakseen sen pois täytyi iroittaa katosta kauhukahvat, aurinkolippa ja etu sekä -keskipilarista muovit, jonka jälkeen sai kattoa raoettua että pääsi bägiin käsiksi. Edellinen airbag oli siis paikoillaan räjähtäneenä ja räjähtänyt bägi oli vain saksittu pois ja muovit paikoilleen. Bägi oli parilla ruuvilla keskivaiheilta kiinni, jonka jälkeen voimaa käyttäen sai nykäistyä sen irti. Noh uusi asennettiin samoihin reikiin ja taas väri-väriin juottamalla ja muovit paikoilleen.
Ja ei muutakun starin nokkaan, etuovesta starillakaan ei huomattu että onko paikalla ollut vastus vai bägi, eli kaikki ok. Takabägiä herjasi vieläkin

T: Uskomattoman turhautunut.
200CDI C -04
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
Pahimmasta turhautumisesta toivuttuani sain varattua merkkiliikkestä ajan. Aluksi pelotti, että paljonkohan mahtavat laskuttaa ja kuinka iso homma tulisi. Kaikki kävi kuitenkin toisin, auto huoltoon ja jo samana päivänä ilmoitus. että nyt olisi valmista. Olivat asentaneet boxin ja bägin väliin sopivan kokoisen vastuksen ja kuitanneet vikakoodit. Ja tunnin työn + alvin perivät. Täytyy sanoa että huokaisin ison kerran helpotuksesta!
Huollosta suoraan sitten leimalle ja nyt voi ottaa happea taas hetken aikaa ressaaamatta. Yhteenvetona voi todeta tässäkin tapauksessa, ettei halvalla saa hyvää. Ja oma työpanoksella säästää pitkän pennin.
Huollosta suoraan sitten leimalle ja nyt voi ottaa happea taas hetken aikaa ressaaamatta. Yhteenvetona voi todeta tässäkin tapauksessa, ettei halvalla saa hyvää. Ja oma työpanoksella säästää pitkän pennin.
200CDI C -04
Re: 200CDI -04: Pikkuvikoja?
Virosta tulee paljon mersuja joissa on bagit räjähtäneet ja "korjattu" laittamalla vastuksia tilalle ym. "#¤/)&((!"!# konsteilla 

wiimax.fi