Isompi cooleri,millainen?
-
200ceereeii
- Vakiokalustoa

- Viestit: 105
- Liittynyt: Ti 20.03.2012 17:04
Isompi cooleri,millainen?
Onko siitä suurta hyötyä asentaa hieman suurempaa cooleria?Yritin etsiä aihetta jota joskus täällä aiheesta luin mutta turhaan,en löytänyt.
Auto siis 200cdi -05 c-malli,millainen tämmösen auton keulalle mahtuisi?Hinta ja mistä saisi?Itse asentaminen varmaan onnistuisi?
Kiitos.
Auto siis 200cdi -05 c-malli,millainen tämmösen auton keulalle mahtuisi?Hinta ja mistä saisi?Itse asentaminen varmaan onnistuisi?
Kiitos.
Re: Isompi cooleri,millainen?
Laillisesti ei saa vaihtaa välijäähdytintä, ellei sitten teetä uusia päästötestejä.200ceereeii kirjoitti:Onko siitä suurta hyötyä asentaa hieman suurempaa cooleria?Yritin etsiä aihetta jota joskus täällä aiheesta luin mutta turhaan,en löytänyt.
Auto siis 200cdi -05 c-malli,millainen tämmösen auton keulalle mahtuisi?Hinta ja mistä saisi?Itse asentaminen varmaan onnistuisi?
Kiitos.
Parhaaseen tulokseen pääsee teettämällä esim. Raatikaisella juuri autoon sopivan osan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
200ceereeii
- Vakiokalustoa

- Viestit: 105
- Liittynyt: Ti 20.03.2012 17:04
Re: Isompi cooleri,millainen?
Raatikainen,missähän päin Suomea hän on?
Tällä palstalla näin juttuaiheen missä oli kuvakin coolerista mikä sopisi mutta kuten edellä sanoin en nyt sitä juttua löydä.
Muistaakseni se kyseinen cooleri oli tehty kiinassa ja oli n.100€ hintaluokkaa.
Tällä palstalla näin juttuaiheen missä oli kuvakin coolerista mikä sopisi mutta kuten edellä sanoin en nyt sitä juttua löydä.
Muistaakseni se kyseinen cooleri oli tehty kiinassa ja oli n.100€ hintaluokkaa.
Re: Isompi cooleri,millainen?
Erikoishitsaus - Jäähdytinhuolto Raatikainen I Tmi
Nahkatehtaantie 10 37830 VIIALA
Puhelin: 03 5435180
Telefax: 03 5435180
Kiinalainen itse asennettuna on tietysti halvempi ja hinnat alkavat noin sadasta eurosta.
Nahkatehtaantie 10 37830 VIIALA
Puhelin: 03 5435180
Telefax: 03 5435180
Kiinalainen itse asennettuna on tietysti halvempi ja hinnat alkavat noin sadasta eurosta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Isompi cooleri,millainen?
Oliko se topik vaikkapa tämä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Isompi cooleri,millainen?
Laita OBD2-porttiin ELM 327 -pohjainen Bluetooth sovitin ja yhdistä se
Android-puhelimeen, jossa on Torque-softa. Näet ahtoilman lämpötilan.
Kun ahtoilma on yli 60-asteista, tehokkaammasta välijäähdyttimestä olisi
hyötyä. Vakiomoottorilla hyötyä voi olla vaikea havaita rauhallisessa ajossa.
Kiihdytyksissä lämmöt varmasti nousevat ainakin kesällä hetkellisesti.
Jos kiskoo kesällä venettä tai asuntovaunua, lämmöt ovat korkealla ja
ruiskutusta eli tehoa vähennetään moottorin suojelemiseksi.
Tässä Harisen käsitys 200 CDI:n välijäähdyttimestä lastutetuissa moottoreissa:
"Mercedes henkilömalleissa välijäähdytin on mitoitettu vakioahtimelle ja suuttimille riittäväksi, tehoa nostettaessa alkuperäinen välijäähdytin on riittämätön. Dieselpolttoaineen kannalta ihanteellinen ahtoilman lämpötila olisi noin 30 astetta. Lastutetuissa moottoreissa päästään kaksinkertaisiin arvoihin. Sprinter ja Vito ovat välijäähdyttimen osalta parempia. Nykyaikaisten dieselmoottoreiden moottorinohjausjärjestelmä mittaa moottoriin menevän ahdetun ilman lämpötilaa. Ilman lämpötilan noustessa, ohjelma pienentää ruiskutettavan polttoaineen määrää, estääkseen palolämpötilaa kohoamasta sekä pakokaasunormien toteutumiseksi. Kuumassa ilmassa ei ole riittävästi happea polttoaineen kunnolliseen, savuttomaan palamiseen.
http://www.hestec.fi/etusivu/mercedes/v ... 20cdi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Android-puhelimeen, jossa on Torque-softa. Näet ahtoilman lämpötilan.
Kun ahtoilma on yli 60-asteista, tehokkaammasta välijäähdyttimestä olisi
hyötyä. Vakiomoottorilla hyötyä voi olla vaikea havaita rauhallisessa ajossa.
Kiihdytyksissä lämmöt varmasti nousevat ainakin kesällä hetkellisesti.
Jos kiskoo kesällä venettä tai asuntovaunua, lämmöt ovat korkealla ja
ruiskutusta eli tehoa vähennetään moottorin suojelemiseksi.
Tässä Harisen käsitys 200 CDI:n välijäähdyttimestä lastutetuissa moottoreissa:
"Mercedes henkilömalleissa välijäähdytin on mitoitettu vakioahtimelle ja suuttimille riittäväksi, tehoa nostettaessa alkuperäinen välijäähdytin on riittämätön. Dieselpolttoaineen kannalta ihanteellinen ahtoilman lämpötila olisi noin 30 astetta. Lastutetuissa moottoreissa päästään kaksinkertaisiin arvoihin. Sprinter ja Vito ovat välijäähdyttimen osalta parempia. Nykyaikaisten dieselmoottoreiden moottorinohjausjärjestelmä mittaa moottoriin menevän ahdetun ilman lämpötilaa. Ilman lämpötilan noustessa, ohjelma pienentää ruiskutettavan polttoaineen määrää, estääkseen palolämpötilaa kohoamasta sekä pakokaasunormien toteutumiseksi. Kuumassa ilmassa ei ole riittävästi happea polttoaineen kunnolliseen, savuttomaan palamiseen.
http://www.hestec.fi/etusivu/mercedes/v ... 20cdi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Isompi cooleri,millainen?
Onko totta, että ilman lämpötilan noustessa polttoaineen määrää vähennetään palolämpötilan alentamiseksi? Bensamoottoreissa yleensä rikastetaan seosta ahtopaineella, jotta palolämpötila ja pakokaasun lämpötila pysyisivät kurissa?JarkkoN kirjoitti:"...Ilman lämpötilan noustessa, ohjelma pienentää ruiskutettavan polttoaineen määrää, estääkseen palolämpötilaa kohoamasta sekä pakokaasunormien toteutumiseksi. Kuumassa ilmassa ei ole riittävästi happea polttoaineen kunnolliseen, savuttomaan palamiseen.
http://www.hestec.fi/etusivu/mercedes/v ... 20cdi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lämmin ilma on kevyempää kuin viileä, joten sen vuoksi polttoaineen määrää vähennetään seosten hallitsemiseksi.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Isompi cooleri,millainen?
Dieselissä se menee juurikin niin päin, että vähemmällä syötöllä tehdään vähemmän lämpöä, bensan kanssa se seossuhde tekee sen hauskan efektin, eli ensin alkaa lämpötila nousta. Dieselissä haetaan sitä, ettei savua ja sen aiheuttamia päästöongelmia ala syntymään ja aletaan käyttämään syötönrajoituskarttoja. Volkkareissa kaiketi ei ole tuota rajoituskarttaa käytössä, ainakaan siitä savunmäärästä päätellen mitä ne päästelee kesäisin.
Lisää tietoa: www.skg.fi



