W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Ongelma: Auto W220 320cdi, kaikki neljä rengasta kuluivat noin 10000 km ajossa sisäreunalta (5 cm leveydeltä) lähes sakkokuntoon ja osa laikuittain sisäreunalta kankaille. Voisiko kuvitelmani kulumisen syystä pitää paikkansa: ajoin koko ajan airmaticilla säädettynä sport1 asennossa. Siis jousto jäykistyi ja auto laski noin 2 cm alaspäin --> kuvittelen, että tällöin renkaat harittavat tien puolelta (alapuolelta) ulospäin ja yläreuna on sisempänä - ja tällöin sisäreunat kuluvat. PITÄÄKÖ TÄMÄ KUVITELMA PAIKKANSA? Vai miksi renkaat kuluivat noin nopeasti? Jo keväällä renkaiden sisäreuna oli himpun (ehkä 1 mm) kuluneempi. Talvirenkailla (nastat) ajoin myös sport1-asennolla ja noin 15000 km - eikä renkaat kuluneet yhtään poikkeavasti. Edellisenä kesänä ajoin Saksan kitkarenkailla enkä huomannut mitään poikkeavaa. Ajotapa oli välillä normaaliasetus ja välillä sport1. Miten muuten kaikkien renkaiden kulmat olisivat voineet muuttua tasaisesti renkaita kuluttaviksi?
yst tv. JoSaa
yst tv. JoSaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Puslat kuluneet, kulmat muuttuu ajossa?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Mitkäs oli rengaskoot kesä/talvi?
Veikkaan, että kesällä jotakin leveämpää/ matalaprofiilista = kulmia pitäisi säätää pystympään jotta kuluu normaalisti.
Airmaticin eri säätötasoilla eivät pyöränkulmat juuri muutu, ainakaan niin paljoa että renkaat kuluisi pilalle. Pitäähän niitä eri säätöjä voida käyttää...
Eli kesätassuilla pyöränkulmien säätöön, paikkaan missä osataan säätää ne sopiviksi juuri niille kumeille, eikä vaan vedetä tehtaan toleranssialueen keskelle (mieluummin siis toleranssialueen toiseen laitaan, mahd. pystyyn!).
Näin kulmat toimivat myös talvirenkaillakin hyvin.
Veikkaan, että kesällä jotakin leveämpää/ matalaprofiilista = kulmia pitäisi säätää pystympään jotta kuluu normaalisti.
Airmaticin eri säätötasoilla eivät pyöränkulmat juuri muutu, ainakaan niin paljoa että renkaat kuluisi pilalle. Pitäähän niitä eri säätöjä voida käyttää...
Eli kesätassuilla pyöränkulmien säätöön, paikkaan missä osataan säätää ne sopiviksi juuri niille kumeille, eikä vaan vedetä tehtaan toleranssialueen keskelle (mieluummin siis toleranssialueen toiseen laitaan, mahd. pystyyn!).
Näin kulmat toimivat myös talvirenkaillakin hyvin.
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
-Ainakin eturenkaiden nivelet on tiukat ja laakerit juuri sopivalla tiukkuudella - siis ei ainakaan etuosassa liikoja välyksiä. Takarenkailla ei ainakaan tammikuussa katsastuksessa huomattu liikoja välyksiä. Autolla olen ajanut myös varsin tasaisesti enkä "revitellyt".
-Sekä kesä että talvirenkaat ovat kooltaan samanlaiset: 225/60R16", että siinäkään ei pitäisi olla eroa kulumiselle. Ehkä talvirenkaat on pehmeämmät kuin kesärenkaat. Nyt uudet kesärenkaat on Michelin EnergySaverit (225/60R16").
yst tv. JoSaa
-Sekä kesä että talvirenkaat ovat kooltaan samanlaiset: 225/60R16", että siinäkään ei pitäisi olla eroa kulumiselle. Ehkä talvirenkaat on pehmeämmät kuin kesärenkaat. Nyt uudet kesärenkaat on Michelin EnergySaverit (225/60R16").
yst tv. JoSaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
- Sepelimies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 217
- Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Ootko minkälaisia paineita pitäny renkaissa? Monet rengasmiehet sanonu ettei nykyrenkailla muutenkaan aja yli 15tkm..
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Ei kait tuossa ole käytetty jotain madallusta joka tekisi tuon kulumisen. Esim jos starilla pudottaa reipaasti airmatic jousitusta paljon alas niin renkaat rupeaa kulumaan heti jos ei vie säädettäväksi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
- Rengaspaineet, joita pidän renkaissa on aina 2,7 - 2,8 bar.
- Sitä en tiedä, että onko korkoa starilla madallettu, mutta normaalikorossa comfort asetuksella auton korkeus lokasuojan reunaan keskellä rengasta on tallin lattiasta mitattuna takapyörillä vaihtelevasti 67,5 - 68,5 cm ja etupyörillä aina 70 cm. Raised level on 2 - 2,5 cm korkeammat arvot.
- itellä on kyllä star käytössä - mitenkähän sen osais/voisi tarkastaa starilla onko muutoksia tehty? Kun en kovin hyvin osaa käyttää vielä tuota staria.
yst tv. JoSaa
- Sitä en tiedä, että onko korkoa starilla madallettu, mutta normaalikorossa comfort asetuksella auton korkeus lokasuojan reunaan keskellä rengasta on tallin lattiasta mitattuna takapyörillä vaihtelevasti 67,5 - 68,5 cm ja etupyörillä aina 70 cm. Raised level on 2 - 2,5 cm korkeammat arvot.
- itellä on kyllä star käytössä - mitenkähän sen osais/voisi tarkastaa starilla onko muutoksia tehty? Kun en kovin hyvin osaa käyttää vielä tuota staria.
yst tv. JoSaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
No, jokatapauksessa kannattaa nyt ne kulmat tarkistuttaa, ettei mene enempää kumeja pilalle!
Noille renkaille ihan normaalit kulmat tietty.
Noille renkaille ihan normaalit kulmat tietty.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: To 05.07.2012 16:23
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Itellä ainaki syö takarenkaita sisäkulmista,jos auto alimmassa asennossa,renkaat takana 275/35 19.Auto cl 500.Kulmat ok,ja niveliäki vaihdettu taakse,eli ei ainakaan niistä kiinni.
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Noilla renkailla taka-akselin camber-säädön joutuukin laittamaan pystympään, ei riitä että on toleransseissa.Jeesuspaimen kirjoitti:Itellä ainaki syö takarenkaita sisäkulmista,jos auto alimmassa asennossa,renkaat takana 275/35 19.Auto cl 500.Kulmat ok,ja niveliäki vaihdettu taakse,eli ei ainakaan niistä kiinni.
Aloittajan autossa ei ole kyse siitä.
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Tää taitaa olla joku taruolento kun siitä aina kuulee huhua muttei sellaista mistää ikinä löydyRisto113 kirjoitti:Noilla renkailla taka-akselin camber-säädön joutuukin laittamaan pystympään, ei riitä että on toleransseissa.Jeesuspaimen kirjoitti:Itellä ainaki syö takarenkaita sisäkulmista,jos auto alimmassa asennossa,renkaat takana 275/35 19.Auto cl 500.Kulmat ok,ja niveliäki vaihdettu taakse,eli ei ainakaan niistä kiinni.
Aloittajan autossa ei ole kyse siitä.

Takapään jousituksen laskeminen vähentää aurausta, liian vähäinen auraus taas syö renkaan sisälaitaa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
juu, ja kasvattaa negatiivista camberia. (riippuen autosta/ pyöräntuennasta kumpaa enemmän.)Jolle kirjoitti:Tää taitaa olla joku taruolento kun siitä aina kuulee huhua muttei sellaista mistää ikinä löydyRisto113 kirjoitti:Noilla renkailla taka-akselin camber-säädön joutuukin laittamaan pystympään, ei riitä että on toleransseissa.Jeesuspaimen kirjoitti:Itellä ainaki syö takarenkaita sisäkulmista,jos auto alimmassa asennossa,renkaat takana 275/35 19.Auto cl 500.Kulmat ok,ja niveliäki vaihdettu taakse,eli ei ainakaan niistä kiinni.
Aloittajan autossa ei ole kyse siitä.![]()
Takapään jousituksen laskeminen vähentää aurausta, liian vähäinen auraus taas syö renkaan sisälaitaa.
Oleellista on vain se, että kulmat säädetään, madallukselle & rengaskoolle sopiviksi.
Osaavassa paikassa.
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Kiitos kaikille vastailleille mielenkiinnosta ongelmani suhteen. Teksteistä sain monta vinkkiä ja ajateltavaa. KIITOS VAAN.
Tuo Jollen viimeisin teksti oli kyllä minun alkuajatuksiani lämmittävää!
YST. TV. JoSaa
Tuo Jollen viimeisin teksti oli kyllä minun alkuajatuksiani lämmittävää!
NO, NO - tuon minä halusin juuri kuulla kuin mitä itse "ajattelin kuvittelevinani". Siinä aurauksen muuttumisessa alustan laskussa voi olla juuri tuo autoni renkaiden sisäreunan kulumisen syy. Nyt kyllä seuraan uusilla renkailla ilman alustan jäykistystä/laskua (comfort-asento) jonkun aikaa tilannetta - autokin joustelee mukavasti - niinkuin pikku sivukuvassa oleva W110 aikoinaan.Jolle kirjoitti:
Takapään jousituksen laskeminen vähentää aurausta, liian vähäinen auraus taas syö renkaan sisälaitaa.
YST. TV. JoSaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Non-niin!
Nyt ajettu uusilla kesärenkailla (Michelin Energy saverit) 2000 km, eikä renkaat ole kuluneet (työntömitalla kymmenesosa millimetrien tarkkuudella mitattuna) yhtään. Ja mitään kulmien säätöä en tehnyt/teettänyt. Ainoastaan jousituksessa on ollut normaali nk. regular-asetus käytössä - siis ei sport I tai II asetusta, joilla auto jäykistyy ja mahdollisesti laskee 2 cm alustaa.
Mielenkiintoista uusien renkaiden kulutuspinnan mittauksessa on, että uutena (ajettu 20 km) mittaus antoi reunavyöhykkeella mittaustulokseksi kaikissa renkaissa noin 6,7 mm useammasta kohdasta mitattuna. Seuraava mittaus tapahtui noin 200 km ajon jälkeen ja tällöin mittaustulos oli tasaisesti noin 6,9 - 7 mm kaikissa renkaissa reunavyöhykkeellä. Tämän jälkeen olen mittaillut noin 300 - 500 km välein ja tulos on ollut aina 6,9 - 7 mm. Minkäköhän takia renkaan kuvio turposi hieman alussa?
Nyt ajettu uusilla kesärenkailla (Michelin Energy saverit) 2000 km, eikä renkaat ole kuluneet (työntömitalla kymmenesosa millimetrien tarkkuudella mitattuna) yhtään. Ja mitään kulmien säätöä en tehnyt/teettänyt. Ainoastaan jousituksessa on ollut normaali nk. regular-asetus käytössä - siis ei sport I tai II asetusta, joilla auto jäykistyy ja mahdollisesti laskee 2 cm alustaa.
Mielenkiintoista uusien renkaiden kulutuspinnan mittauksessa on, että uutena (ajettu 20 km) mittaus antoi reunavyöhykkeella mittaustulokseksi kaikissa renkaissa noin 6,7 mm useammasta kohdasta mitattuna. Seuraava mittaus tapahtui noin 200 km ajon jälkeen ja tällöin mittaustulos oli tasaisesti noin 6,9 - 7 mm kaikissa renkaissa reunavyöhykkeellä. Tämän jälkeen olen mittaillut noin 300 - 500 km välein ja tulos on ollut aina 6,9 - 7 mm. Minkäköhän takia renkaan kuvio turposi hieman alussa?
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Re: W220 320cdi RENKAIDEN KULUMINEN
Sen takia, että rengas pyöri vähän aikaa ja pinta rikkointui niin sen takia tuo kasvu tapahtuu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan