124 200d, kierrokset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Tervehdys foorumilaiset!
Laittelin kesälomilla tytölle -88 mersua ja leimalla hra insinööri totesi, ettei saa päästöjä otettua kun ottaapi liikaa kierroksia..? Auto seiso puoltoista vuotta, ennen kun alettiin laittaa sitä leimaus kuntoon, mutta voiko pumpun sisällä "jumiutua" jokin tanko seisonnan aikana? Noh, haettiin vielä siirtokilvet ja siirreltiin > 500km 2-t öljyn kera, mutta ei ollu vaikutusta, max kierrokset edelleen reilusti yli dieselin sietorajan!! On aiemmin leimattu, päästöt 2,25, eikä moottoriin koskettu sen jälkeen. Kierrokset nousee aika tappiin vaikka kaasua painaa alle puoleen.. Imuilma vuotoja, maksimikierrosten säätöä, PP-diesel/vast...?? Laitoin PP:lle vastaavan kyselyn. Ei savuta kierroksilla eikä tyhjäkäynnillä, no vähän kierroksilla. Kulkee aika hyvin, itellä oli samanmoinen pari vuotta alla ja huomattavasti laiskempi..
Ei muuten kiire, mutta kun autoa odottaa just kortin saanut tyttö ja kuukausi aikaa käyttää uudestaan...
Ajoneuvo Uudellamaalla.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja arska10 »

koitappa lueskella tuota topiikkia sieltä löytyy varmaan apuja
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Sepä siinä kun ei ole ruuvattu aiemmin, joskos se maksimikierrosten tiputtaminen auttaisi..?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pidennät vaijeria tai laitat pedaalin taakse korokepalan tai laitat vaijeriin haitan ettei siinä tilanteessa ota liikaa Ei tarte pumppua alkaa roplaamaan :wink:

E:paljonkos se nyt sitte kiertää? Oon luullu ettei liikakierrokset aiheuta katsastuksessa mitään senkummempia :?
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Kierroksia ei ole mitattu, mutta kasurin polkasun jälkeen tuulitunnelista lähti siivu..., vaijerin pidennys tai korokepalat ei auta kun kierrokset nousee tappiin jo aiemminkin. Kaikki "normi" konstit kokeiltu, siksi laitoinkin tänne kyselyn.. Kuulin, että pumpusta voisi jokin "osa" jumiutua seisonnan takia, onko tästä tietoa?
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Pasi vastaili, jotta tarvitsee käyttää penkissä...
harppa93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 15.11.2011 14:22

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja harppa93 »

Ei tuon takia nyt tosiaan tartte pumppua penkissä käyttää. Käy ottaan päästöt jossain autokorjaamolla valmiiksi. Joskus tuntuu konttorilla olevan hankalaa se touhu. Toinen vaihtoehto että näppäät pumpun takakannen auki ja pyörität sitä isoa kuusiokolo pulttia sieltä löysemmälle ni pitäs maks. kierrosten tippua. Muihin ruuveihin ei tarvitse koskea jos sitä vaan säätää pienemmälle.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Joo penkissä pitäis käyttää sen takia että joku saa rahaa :lol: aivan turha homma tuon vaivan takia. Jos haluat tiputtaa maksimikierroksia kaasuvaijerin avulla niin sun pitäis saada sellanen sentin parin liike siihen kaasuun. Eli sen pitäis olla älyttömän löysällä :D ja nyt kun vielä kyseessä on 200d niin siellä ei tosiaan ole liikaa tilaa säädellä pumppua. Joudut ottamaan öljynsuodatinjalan pois että saat riittävästi tilaa. Se on kyllä vaan neljällä pultilla kiinni.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Purkasin toissapäivänä pumpun pois. Imusarja, alipainepumppu ja ite pumppuki tiivisteliimoilla kiinni, taisi olla oikea aika laittaa pumppu huoltoon varsinkin kun auto ei tuu itelle vaan tytölle käyttöön. Hyvät ohjeet irroitukseen löysin foorumilta, kiitos! Laitellaan sitten uusia visaisia kysymyksiä kun kasataan...
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Nonniin, pumppu saapui Pasilta. Mitens se asennus nyt sitte menee kun luin, että nokka merkki ja kampiakselin hihnapyörältä merkit kohilleen, pumpun lukitus ja paikoilleen. Loput hienosäädöt sitte kasin pultin takana.. Ja varmennus eka suihkuputki irti ja ajoituksella (joka toisella kierroksella) 22-24 pitäisi polttoainetta tuleman...?
Ihan vaan kertauksen takia kyselen...
Onko kukaan tehnyt/voiko tehdä hienosäätöä kone käynnissä (kasin pultin takaa)?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

teknikko kirjoitti:Nonniin, pumppu saapui Pasilta. Mitens se asennus nyt sitte menee kun luin, että nokka merkki ja kampiakselin hihnapyörältä merkit kohilleen, pumpun lukitus ja paikoilleen. Loput hienosäädöt sitte kasin pultin takana.. Ja varmennus eka suihkuputki irti ja ajoituksella (joka toisella kierroksella) 22-24 pitäisi polttoainetta tuleman...?
Ihan vaan kertauksen takia kyselen...
Onko kukaan tehnyt/voiko tehdä hienosäätöä kone käynnissä (kasin pultin takaa)?
Kampiakselin merkki 13jykk ja molemmat ykkösen nokat yläviistoon että on oikealla kierroksella. Sitten pumppu lukittuna paikalleen ja keskipultti kiinni ja kiinnityspultit hollille. Kiristin paikalleen ja lukitus pois. Voihan sen varmistaakkin sen ajotuksen mutta eipä sitä yleensä tarvii tehä jos ajotusmerkki ei ole hukassa. Eiköhän tuota voi käynnissäkin säätää. Ite en ole kokeillut.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Ok, tuo selvensi paljon, kiitos!! Jotensakin sekavat nuot foorumeilla olevat ohjeet, tämähän pitäisi laittaa etusivulle tai ainakin ISOSTI näkysille..... Huomenna asetellaan paikalleen ja testataan joskos kierrokset alkaisi pysymään aisoissa...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos saa udella, niin paljonkos se pasi otti tuosta hommasta?
W201 250DT 20V
w201 190E
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Eiköhän hinta selviä kun kysyy.., käsittäkseni Pasi on erikoistunut juurikin mersujen pumppuihin, joten en edes paljoa kysellyt etelän osaajien hintaa ja "virkistys" kuului hintaan. Huomenna selviää miten toimii, jos ei sada koko päivää :)
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Pumppu paikallaan ja hyvin pelaa!! Tyhjäkäynnillä ääni aika "terävä", mutta ei ryntää kierroksille puolella kaasulla, eli vika olikin pumpussa.
Kiitokset Siekkiselle hyvästä ja yksinkertaisesta asennus ohjeesta, toimii laakista!!
Imusarjan tiiviste uusiksi ja alipainepumpun tiivisteen liimaus nii pääsee uudestaan leimalle..., testattiin vanhoilla ku eihän sitä koskaan tiiä..
Mitens sitä hienosäätöä, onko tarpeellista tehdä, jos lähtee käyntiin ja toimii?? Päästöthän selviää vastaa ensi viikolla tai voiko olla niin metässä, ettei selviä leimalta?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

teknikko kirjoitti:Pumppu paikallaan ja hyvin pelaa!! Tyhjäkäynnillä ääni aika "terävä", mutta ei ryntää kierroksille puolella kaasulla, eli vika olikin pumpussa.
Kiitokset Siekkiselle hyvästä ja yksinkertaisesta asennus ohjeesta, toimii laakista!!
Imusarjan tiiviste uusiksi ja alipainepumpun tiivisteen liimaus nii pääsee uudestaan leimalle..., testattiin vanhoilla ku eihän sitä koskaan tiiä..
Mitens sitä hienosäätöä, onko tarpeellista tehdä, jos lähtee käyntiin ja toimii?? Päästöthän selviää vastaa ensi viikolla tai voiko olla niin metässä, ettei selviä leimalta?
Ei ne niin hukassa ole. Mutta ääntä sais nätimmäks jos säätäis vähän myöhäsemmälle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ajotus kannattaa aina pumpun asennuksen jälkeen tarkistaa niin että pyörittää konetta edestäpäin katsottuna MYÖTÄPÄIVÄÄN kaksi kampiakselin kierrosta ja tarkistaa millä asteluvulla pumpun merkki osuu uudelleen kohdalleen. Tuon pyörityksen jälkeen jakoketju on tiukalla kampiakseli-pumppu-nokka välillä kuten kuuluukin.

Tuskin sattuu ikinä niin kohdalleen asennusvaiheessa ettei tarvi mihinkään säädellä. Jakoketju on pumpun asennuksessa aina vähän löysällä kampiakselin ja pumpun rattaan välillä joten hienosäätö on todennäkösesti tarpeen.

Vakio elementeillä sopiva ajotus merkin mukaan on 12-13ast JYKK. Tehdasarvo on 15ast JYKK mutta tuolla 2-3 astetta aikasemmalla ajotuksella saa vähän terävyyttää kaasuun vastaavuuteen ja samalla pikkusen pienemmän kulutuksen. Hieman karkeamman käyntiäänen kustannuksella toki.
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Eli ajoituksen tarkastus tehdään ketjunkiristin irroitettuna, eiks niin? Muutoin olisi valmista.., liimat kuivumassa, eli lisää testiä huomenna.., ja tarvittaessa säätöä.
Tästähän saa erittäin selkeän asennus/säätö ohjeen kun lisää Siekkisen ohjeeseen Mika.T:n hienosäädön, kunhan selviää vielä tuo kiristin asia..

Onkos foorumilla jotain sellaista "osiota" jonne asennus ohjeet ja muut voisi sijoittaa? Ei tarvitsisi kahlata koko tekniikka osiota läpi löytääkseen apuja.., onhan siellä haku, mutta näillä ohjeilla saa amatööri asentajakin pumpun säätöihin.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

teknikko kirjoitti:Eli ajoituksen tarkastus tehdään ketjunkiristin irroitettuna, eiks niin? Muutoin olisi valmista.., liimat kuivumassa, eli lisää testiä huomenna.., ja tarvittaessa säätöä.
Tästähän saa erittäin selkeän asennus/säätö ohjeen kun lisää Siekkisen ohjeeseen Mika.T:n hienosäädön, kunhan selviää vielä tuo kiristin asia..

Onkos foorumilla jotain sellaista "osiota" jonne asennus ohjeet ja muut voisi sijoittaa? Ei tarvitsisi kahlata koko tekniikka osiota läpi löytääkseen apuja.., onhan siellä haku, mutta näillä ohjeilla saa amatööri asentajakin pumpun säätöihin.
Ei ole osiota mutta pitäis olla. Ketjunkiristin paikallaan tehdään.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Joskus jollakin eri merkin foorumilla oli muistaakseni erillinen osio jonne sai laittaa vaikkapa pumpun irroitus/asennus ohjeistuksen.., mutta kiitos taas Hra Siekkinen! Koitetaan huomenna hienosäätöjä.
teknikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2013 17:03

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja teknikko »

Eipä malttanu ootella, säädöt suoritettu!

Kannattaa tarkistaa, oli alle 10 JYKK (eipä ihme jos oli vähän terävän kuuloinen käynti ??)....

Kiitos kaikille ohjeita jakaneille!!
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 124 200d, kierrokset

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

teknikko kirjoitti:Eipä malttanu ootella, säädöt suoritettu!

Kannattaa tarkistaa, oli alle 10 JYKK (eipä ihme jos oli vähän terävän kuuloinen käynti ??)....

Kiitos kaikille ohjeita jakaneille!!
Juu kyllä tuo koneen pyörittäminen on tärkeä vaihe vaikka se jäikin kirjottamatta. Ketju on aina löysällä kun pumpun laittaa paikalleen ja sitten kun konetta pyörittää niin ketju kiristyy ja ennakko siis "muuttuu" pari astetta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin