124 200d, kierrokset
124 200d, kierrokset
Tervehdys foorumilaiset!
Laittelin kesälomilla tytölle -88 mersua ja leimalla hra insinööri totesi, ettei saa päästöjä otettua kun ottaapi liikaa kierroksia..? Auto seiso puoltoista vuotta, ennen kun alettiin laittaa sitä leimaus kuntoon, mutta voiko pumpun sisällä "jumiutua" jokin tanko seisonnan aikana? Noh, haettiin vielä siirtokilvet ja siirreltiin > 500km 2-t öljyn kera, mutta ei ollu vaikutusta, max kierrokset edelleen reilusti yli dieselin sietorajan!! On aiemmin leimattu, päästöt 2,25, eikä moottoriin koskettu sen jälkeen. Kierrokset nousee aika tappiin vaikka kaasua painaa alle puoleen.. Imuilma vuotoja, maksimikierrosten säätöä, PP-diesel/vast...?? Laitoin PP:lle vastaavan kyselyn. Ei savuta kierroksilla eikä tyhjäkäynnillä, no vähän kierroksilla. Kulkee aika hyvin, itellä oli samanmoinen pari vuotta alla ja huomattavasti laiskempi..
Ei muuten kiire, mutta kun autoa odottaa just kortin saanut tyttö ja kuukausi aikaa käyttää uudestaan...
Ajoneuvo Uudellamaalla.
Laittelin kesälomilla tytölle -88 mersua ja leimalla hra insinööri totesi, ettei saa päästöjä otettua kun ottaapi liikaa kierroksia..? Auto seiso puoltoista vuotta, ennen kun alettiin laittaa sitä leimaus kuntoon, mutta voiko pumpun sisällä "jumiutua" jokin tanko seisonnan aikana? Noh, haettiin vielä siirtokilvet ja siirreltiin > 500km 2-t öljyn kera, mutta ei ollu vaikutusta, max kierrokset edelleen reilusti yli dieselin sietorajan!! On aiemmin leimattu, päästöt 2,25, eikä moottoriin koskettu sen jälkeen. Kierrokset nousee aika tappiin vaikka kaasua painaa alle puoleen.. Imuilma vuotoja, maksimikierrosten säätöä, PP-diesel/vast...?? Laitoin PP:lle vastaavan kyselyn. Ei savuta kierroksilla eikä tyhjäkäynnillä, no vähän kierroksilla. Kulkee aika hyvin, itellä oli samanmoinen pari vuotta alla ja huomattavasti laiskempi..
Ei muuten kiire, mutta kun autoa odottaa just kortin saanut tyttö ja kuukausi aikaa käyttää uudestaan...
Ajoneuvo Uudellamaalla.
Re: 124 200d, kierrokset
koitappa lueskella tuota topiikkia sieltä löytyy varmaan apuja
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: 124 200d, kierrokset
Sepä siinä kun ei ole ruuvattu aiemmin, joskos se maksimikierrosten tiputtaminen auttaisi..?
Re: 124 200d, kierrokset
Pidennät vaijeria tai laitat pedaalin taakse korokepalan tai laitat vaijeriin haitan ettei siinä tilanteessa ota liikaa Ei tarte pumppua alkaa roplaamaan 
E:paljonkos se nyt sitte kiertää? Oon luullu ettei liikakierrokset aiheuta katsastuksessa mitään senkummempia

E:paljonkos se nyt sitte kiertää? Oon luullu ettei liikakierrokset aiheuta katsastuksessa mitään senkummempia

Re: 124 200d, kierrokset
Kierroksia ei ole mitattu, mutta kasurin polkasun jälkeen tuulitunnelista lähti siivu..., vaijerin pidennys tai korokepalat ei auta kun kierrokset nousee tappiin jo aiemminkin. Kaikki "normi" konstit kokeiltu, siksi laitoinkin tänne kyselyn.. Kuulin, että pumpusta voisi jokin "osa" jumiutua seisonnan takia, onko tästä tietoa?
Re: 124 200d, kierrokset
Pasi vastaili, jotta tarvitsee käyttää penkissä...
Re: 124 200d, kierrokset
Ei tuon takia nyt tosiaan tartte pumppua penkissä käyttää. Käy ottaan päästöt jossain autokorjaamolla valmiiksi. Joskus tuntuu konttorilla olevan hankalaa se touhu. Toinen vaihtoehto että näppäät pumpun takakannen auki ja pyörität sitä isoa kuusiokolo pulttia sieltä löysemmälle ni pitäs maks. kierrosten tippua. Muihin ruuveihin ei tarvitse koskea jos sitä vaan säätää pienemmälle.
Re: 124 200d, kierrokset
Joo penkissä pitäis käyttää sen takia että joku saa rahaa
aivan turha homma tuon vaivan takia. Jos haluat tiputtaa maksimikierroksia kaasuvaijerin avulla niin sun pitäis saada sellanen sentin parin liike siihen kaasuun. Eli sen pitäis olla älyttömän löysällä
ja nyt kun vielä kyseessä on 200d niin siellä ei tosiaan ole liikaa tilaa säädellä pumppua. Joudut ottamaan öljynsuodatinjalan pois että saat riittävästi tilaa. Se on kyllä vaan neljällä pultilla kiinni.


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 124 200d, kierrokset
Purkasin toissapäivänä pumpun pois. Imusarja, alipainepumppu ja ite pumppuki tiivisteliimoilla kiinni, taisi olla oikea aika laittaa pumppu huoltoon varsinkin kun auto ei tuu itelle vaan tytölle käyttöön. Hyvät ohjeet irroitukseen löysin foorumilta, kiitos! Laitellaan sitten uusia visaisia kysymyksiä kun kasataan...
Re: 124 200d, kierrokset
Nonniin, pumppu saapui Pasilta. Mitens se asennus nyt sitte menee kun luin, että nokka merkki ja kampiakselin hihnapyörältä merkit kohilleen, pumpun lukitus ja paikoilleen. Loput hienosäädöt sitte kasin pultin takana.. Ja varmennus eka suihkuputki irti ja ajoituksella (joka toisella kierroksella) 22-24 pitäisi polttoainetta tuleman...?
Ihan vaan kertauksen takia kyselen...
Onko kukaan tehnyt/voiko tehdä hienosäätöä kone käynnissä (kasin pultin takaa)?
Ihan vaan kertauksen takia kyselen...
Onko kukaan tehnyt/voiko tehdä hienosäätöä kone käynnissä (kasin pultin takaa)?
Re: 124 200d, kierrokset
Kampiakselin merkki 13jykk ja molemmat ykkösen nokat yläviistoon että on oikealla kierroksella. Sitten pumppu lukittuna paikalleen ja keskipultti kiinni ja kiinnityspultit hollille. Kiristin paikalleen ja lukitus pois. Voihan sen varmistaakkin sen ajotuksen mutta eipä sitä yleensä tarvii tehä jos ajotusmerkki ei ole hukassa. Eiköhän tuota voi käynnissäkin säätää. Ite en ole kokeillut.teknikko kirjoitti:Nonniin, pumppu saapui Pasilta. Mitens se asennus nyt sitte menee kun luin, että nokka merkki ja kampiakselin hihnapyörältä merkit kohilleen, pumpun lukitus ja paikoilleen. Loput hienosäädöt sitte kasin pultin takana.. Ja varmennus eka suihkuputki irti ja ajoituksella (joka toisella kierroksella) 22-24 pitäisi polttoainetta tuleman...?
Ihan vaan kertauksen takia kyselen...
Onko kukaan tehnyt/voiko tehdä hienosäätöä kone käynnissä (kasin pultin takaa)?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 124 200d, kierrokset
Ok, tuo selvensi paljon, kiitos!! Jotensakin sekavat nuot foorumeilla olevat ohjeet, tämähän pitäisi laittaa etusivulle tai ainakin ISOSTI näkysille..... Huomenna asetellaan paikalleen ja testataan joskos kierrokset alkaisi pysymään aisoissa...
Re: 124 200d, kierrokset
jos saa udella, niin paljonkos se pasi otti tuosta hommasta?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 124 200d, kierrokset
Eiköhän hinta selviä kun kysyy.., käsittäkseni Pasi on erikoistunut juurikin mersujen pumppuihin, joten en edes paljoa kysellyt etelän osaajien hintaa ja "virkistys" kuului hintaan. Huomenna selviää miten toimii, jos ei sada koko päivää 

Re: 124 200d, kierrokset
Pumppu paikallaan ja hyvin pelaa!! Tyhjäkäynnillä ääni aika "terävä", mutta ei ryntää kierroksille puolella kaasulla, eli vika olikin pumpussa.
Kiitokset Siekkiselle hyvästä ja yksinkertaisesta asennus ohjeesta, toimii laakista!!
Imusarjan tiiviste uusiksi ja alipainepumpun tiivisteen liimaus nii pääsee uudestaan leimalle..., testattiin vanhoilla ku eihän sitä koskaan tiiä..
Mitens sitä hienosäätöä, onko tarpeellista tehdä, jos lähtee käyntiin ja toimii?? Päästöthän selviää vastaa ensi viikolla tai voiko olla niin metässä, ettei selviä leimalta?
Kiitokset Siekkiselle hyvästä ja yksinkertaisesta asennus ohjeesta, toimii laakista!!
Imusarjan tiiviste uusiksi ja alipainepumpun tiivisteen liimaus nii pääsee uudestaan leimalle..., testattiin vanhoilla ku eihän sitä koskaan tiiä..
Mitens sitä hienosäätöä, onko tarpeellista tehdä, jos lähtee käyntiin ja toimii?? Päästöthän selviää vastaa ensi viikolla tai voiko olla niin metässä, ettei selviä leimalta?
Re: 124 200d, kierrokset
Ei ne niin hukassa ole. Mutta ääntä sais nätimmäks jos säätäis vähän myöhäsemmälle.teknikko kirjoitti:Pumppu paikallaan ja hyvin pelaa!! Tyhjäkäynnillä ääni aika "terävä", mutta ei ryntää kierroksille puolella kaasulla, eli vika olikin pumpussa.
Kiitokset Siekkiselle hyvästä ja yksinkertaisesta asennus ohjeesta, toimii laakista!!
Imusarjan tiiviste uusiksi ja alipainepumpun tiivisteen liimaus nii pääsee uudestaan leimalle..., testattiin vanhoilla ku eihän sitä koskaan tiiä..
Mitens sitä hienosäätöä, onko tarpeellista tehdä, jos lähtee käyntiin ja toimii?? Päästöthän selviää vastaa ensi viikolla tai voiko olla niin metässä, ettei selviä leimalta?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 124 200d, kierrokset
Ajotus kannattaa aina pumpun asennuksen jälkeen tarkistaa niin että pyörittää konetta edestäpäin katsottuna MYÖTÄPÄIVÄÄN kaksi kampiakselin kierrosta ja tarkistaa millä asteluvulla pumpun merkki osuu uudelleen kohdalleen. Tuon pyörityksen jälkeen jakoketju on tiukalla kampiakseli-pumppu-nokka välillä kuten kuuluukin.
Tuskin sattuu ikinä niin kohdalleen asennusvaiheessa ettei tarvi mihinkään säädellä. Jakoketju on pumpun asennuksessa aina vähän löysällä kampiakselin ja pumpun rattaan välillä joten hienosäätö on todennäkösesti tarpeen.
Vakio elementeillä sopiva ajotus merkin mukaan on 12-13ast JYKK. Tehdasarvo on 15ast JYKK mutta tuolla 2-3 astetta aikasemmalla ajotuksella saa vähän terävyyttää kaasuun vastaavuuteen ja samalla pikkusen pienemmän kulutuksen. Hieman karkeamman käyntiäänen kustannuksella toki.
Tuskin sattuu ikinä niin kohdalleen asennusvaiheessa ettei tarvi mihinkään säädellä. Jakoketju on pumpun asennuksessa aina vähän löysällä kampiakselin ja pumpun rattaan välillä joten hienosäätö on todennäkösesti tarpeen.
Vakio elementeillä sopiva ajotus merkin mukaan on 12-13ast JYKK. Tehdasarvo on 15ast JYKK mutta tuolla 2-3 astetta aikasemmalla ajotuksella saa vähän terävyyttää kaasuun vastaavuuteen ja samalla pikkusen pienemmän kulutuksen. Hieman karkeamman käyntiäänen kustannuksella toki.
Re: 124 200d, kierrokset
Eli ajoituksen tarkastus tehdään ketjunkiristin irroitettuna, eiks niin? Muutoin olisi valmista.., liimat kuivumassa, eli lisää testiä huomenna.., ja tarvittaessa säätöä.
Tästähän saa erittäin selkeän asennus/säätö ohjeen kun lisää Siekkisen ohjeeseen Mika.T:n hienosäädön, kunhan selviää vielä tuo kiristin asia..
Onkos foorumilla jotain sellaista "osiota" jonne asennus ohjeet ja muut voisi sijoittaa? Ei tarvitsisi kahlata koko tekniikka osiota läpi löytääkseen apuja.., onhan siellä haku, mutta näillä ohjeilla saa amatööri asentajakin pumpun säätöihin.
Tästähän saa erittäin selkeän asennus/säätö ohjeen kun lisää Siekkisen ohjeeseen Mika.T:n hienosäädön, kunhan selviää vielä tuo kiristin asia..
Onkos foorumilla jotain sellaista "osiota" jonne asennus ohjeet ja muut voisi sijoittaa? Ei tarvitsisi kahlata koko tekniikka osiota läpi löytääkseen apuja.., onhan siellä haku, mutta näillä ohjeilla saa amatööri asentajakin pumpun säätöihin.
Re: 124 200d, kierrokset
Ei ole osiota mutta pitäis olla. Ketjunkiristin paikallaan tehdään.teknikko kirjoitti:Eli ajoituksen tarkastus tehdään ketjunkiristin irroitettuna, eiks niin? Muutoin olisi valmista.., liimat kuivumassa, eli lisää testiä huomenna.., ja tarvittaessa säätöä.
Tästähän saa erittäin selkeän asennus/säätö ohjeen kun lisää Siekkisen ohjeeseen Mika.T:n hienosäädön, kunhan selviää vielä tuo kiristin asia..
Onkos foorumilla jotain sellaista "osiota" jonne asennus ohjeet ja muut voisi sijoittaa? Ei tarvitsisi kahlata koko tekniikka osiota läpi löytääkseen apuja.., onhan siellä haku, mutta näillä ohjeilla saa amatööri asentajakin pumpun säätöihin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 124 200d, kierrokset
Joskus jollakin eri merkin foorumilla oli muistaakseni erillinen osio jonne sai laittaa vaikkapa pumpun irroitus/asennus ohjeistuksen.., mutta kiitos taas Hra Siekkinen! Koitetaan huomenna hienosäätöjä.
Re: 124 200d, kierrokset
Eipä malttanu ootella, säädöt suoritettu!
Kannattaa tarkistaa, oli alle 10 JYKK (eipä ihme jos oli vähän terävän kuuloinen käynti ??)....
Kiitos kaikille ohjeita jakaneille!!
Kannattaa tarkistaa, oli alle 10 JYKK (eipä ihme jos oli vähän terävän kuuloinen käynti ??)....
Kiitos kaikille ohjeita jakaneille!!
Re: 124 200d, kierrokset
Juu kyllä tuo koneen pyörittäminen on tärkeä vaihe vaikka se jäikin kirjottamatta. Ketju on aina löysällä kun pumpun laittaa paikalleen ja sitten kun konetta pyörittää niin ketju kiristyy ja ennakko siis "muuttuu" pari astetta.teknikko kirjoitti:Eipä malttanu ootella, säädöt suoritettu!
Kannattaa tarkistaa, oli alle 10 JYKK (eipä ihme jos oli vähän terävän kuuloinen käynti ??)....
Kiitos kaikille ohjeita jakaneille!!
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103