W211 Etupään nivelet kuntoon

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
0000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 29.04.2013 17:13

W211 Etupään nivelet kuntoon

Viesti Kirjoittaja 0000 »

Elikäs reilu 200tkm mittarissa -04 mallissa ja nyt pitäisi saada ajettavuus kuntoon, alkaen etupäästä.

Vasemmalla puolen kolahtelua hiljaisessa vauhdissa töyssyissä ja joskus jarruttaessakin, lisäksi tullut uutena vikana sivusuunnassa heijaus/keinunta/mongerrus, mitä siten kuvailisi, joka on pahimmillaan n. 40 km/h nopeudessa ja samalla myös ratissa pientä edestakaista liikettä. Normi maantienopeuksissa tuo keinunta katoaa, mutta vetelyä tien pinnan mukaan on ihan liikaa, joten tie vie autoa, eikä kuljettaja.

Katsastus läpi puhtaasti ja huollossa vasemmalla puolen kiristetty laakeria ja vaihdettu alapallonivel, mutta niiden vaikutus mitätön.
Oikealle puolen vaihdettu reaktiotanko ja hieman sitä ehdottelivat seuraavassa määräaikaishuollossa uusimaan myös vasemmalle.

Audin omistaneena hieman jo opin kantapään kautta, että parempi vaihdella kerralla selkeä kokonaisuus osia, kuin käydä puolen vuoden välein huollossa uusimassa vuorotellen oikealle ja vasemmalle erilaisia niveliä ja ajettavuus ei missään vaiheessa ole lähellä täydellistä.

Eli kysymys, millainen lista tulisi etupään vaihdettavista osista, jos haluaisi saada sellaiseen kuntoon, että muutama vuosi ja 100-200tkm km menisi vain ajellen, eikä osia vaihdellen, ainakaan tuonne etupäähän?
Onko mitään laadukkaita valmissettisarjoja, kuten Audiin oli saatavilla?
S211 E320 CDI -04
* C3
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12811
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 Etupään nivelet kuntoon

Viesti Kirjoittaja epk »

http://www.ebay.de/itm/FEBI-Reparatursa ... 53fb042d02" onclick="window.open(this.href);return false;
tuoppi84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 22.09.2011 19:52

Re: W211 Etupään nivelet kuntoon

Viesti Kirjoittaja tuoppi84 »

Mulla kans samaa vaivaa. Nyt vaihdettuja osia: raidetangonpäät,alapallot,yläpallot, reaktiotangot, koiranluut ja laakereita kiristelty ja hakeminen just tienpinnan mukaan jatkuu, mutta kolinat loppu. Mulla on ylätukivarren sisäpäässä ihan pikkasen väljää voisko johtua siitä? On kyllä useampikin tälläkin foorumilla kehuttu seppä kattonut mikä sitä vaivaa, muttei vaan saa mersua menemään suoraan. Rengastus kyllä 245/45R17 mikä pitäs olla vakiokoko tohon.
Viimeksi muokannut tuoppi84, Ke 04.09.2013 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
0000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 29.04.2013 17:13

Re: W211 Etupään nivelet kuntoon

Viesti Kirjoittaja 0000 »

Pitääkö tämä setti sisällään iskareita lukuun ottamatta kaiken, mikä etupäässä on normaalisti kuluvaa ja vaihdettavaa, vai pitääkö jotain vielä lisätä?
Edit: tässä löyty vielä halvemmalla. http://www.daparto.de/Artikeldetails/aa ... oryId/1218" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tuoppi84 sinulla etsitty ja korjattu vikaa vain edestä, vai onko taakse mitään tehty?
S211 E320 CDI -04
* C3
tuoppi84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 22.09.2011 19:52

Re: W211 Etupään nivelet kuntoon

Viesti Kirjoittaja tuoppi84 »

Taakse vaihdettu alatukivarren uloimmat helat eli "narina"helat sekä vasemmalle puolelle ylätukivarsi. 4-pyörä suuntaus tehty kolme kertaa aina kun on jotain vaihdettu. Isoin vaikutus ajoon oli narinahelojen ja reaktiotankojen vaihdolla. Ja kannattaa tosiaan laittaa alkuperäistä vastaavaa laatua tilalle, muuten niitä saa vaihtaa joka vuosi siitäkin kokemusta edellisestä autosta (BMW). Välyksiä ei enää löydy kuulemma, kai seuraavana pitää vaihella iskareita.
tuoppi84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 22.09.2011 19:52

Re: W211 Etupään nivelet kuntoon

Viesti Kirjoittaja tuoppi84 »

http://mb.ilcats.ru/part/class/1/ccode/ ... 6/group/33 tuossa kuva eturipustuksesta.

Linkittämästäsi paketista puuttuu raidetangon sisä- ja ulkopäät, pyöränlaakeri sekä iskari ja sen yläpään laakerointi. Siis jos ajatellaan kuluvia osia.
0000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 29.04.2013 17:13

Re: W211 Etupään nivelet kuntoon

Viesti Kirjoittaja 0000 »

tuoppi84 kirjoitti:Taakse vaihdettu alatukivarren uloimmat helat eli "narina"helat sekä vasemmalle puolelle ylätukivarsi. 4-pyörä suuntaus tehty kolme kertaa aina kun on jotain vaihdettu. Isoin vaikutus ajoon oli narinahelojen ja reaktiotankojen vaihdolla. Ja kannattaa tosiaan laittaa alkuperäistä vastaavaa laatua tilalle, muuten niitä saa vaihtaa joka vuosi siitäkin kokemusta edellisestä autosta (BMW). Välyksiä ei enää löydy kuulemma, kai seuraavana pitää vaihella iskareita.
Olet varmaan kokeillut suuntauttaa eri paikoissa, jos se on heikoin lenkki? Talvirenkaita pääsee kohta myös vertaamaan kesärenkaisiin, jos niissä on kokoeroa.
S211 E320 CDI -04
* C3
0000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 29.04.2013 17:13

Re: W211 Etupään nivelet kuntoon

Viesti Kirjoittaja 0000 »

tuoppi84 kirjoitti:http://mb.ilcats.ru/part/class/1/ccode/ ... 6/group/33 tuossa kuva eturipustuksesta.

Linkittämästäsi paketista puuttuu raidetangon sisä- ja ulkopäät, pyöränlaakeri sekä iskari ja sen yläpään laakerointi. Siis jos ajatellaan kuluvia osia.
Laakerit saa mennä säätelemällä, kunnes alkaa jyrisemään, mutta nuo muut osat tuosta varmaan pitäisi lisätä listaan.
Tuleehan siitä siis hintaa + työt päälle, mitä lie siihen aikaa ammattimies käyttääkin.
S211 E320 CDI -04
* C3
tuoppi84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 22.09.2011 19:52

Re: W211 Etupään nivelet kuntoon

Viesti Kirjoittaja tuoppi84 »

0000 kirjoitti:
tuoppi84 kirjoitti:Taakse vaihdettu alatukivarren uloimmat helat eli "narina"helat sekä vasemmalle puolelle ylätukivarsi. 4-pyörä suuntaus tehty kolme kertaa aina kun on jotain vaihdettu. Isoin vaikutus ajoon oli narinahelojen ja reaktiotankojen vaihdolla. Ja kannattaa tosiaan laittaa alkuperäistä vastaavaa laatua tilalle, muuten niitä saa vaihtaa joka vuosi siitäkin kokemusta edellisestä autosta (BMW). Välyksiä ei enää löydy kuulemma, kai seuraavana pitää vaihella iskareita.
Olet varmaan kokeillut suuntauttaa eri paikoissa, jos se on heikoin lenkki? Talvirenkaita pääsee kohta myös vertaamaan kesärenkaisiin, jos niissä on kokoeroa.
Samassa paikassa säädelty, mutta tuntus ettei se ole suuntauksesta kiinni. Auto on ajossa heilahteleva ja lähtee routaurien ja asfalttipaikkareunojen mukaan vetelemään todella agressiivisesti. Talvirenkaat on kokoa 225/55R16, jännä kyllä nähdä miten käyttäytyy niillä. Pitääköhän vielä nöyrtyä ja viedä V*holle vielä tarkistukseen kulmien säätöön. :roll:
Vastaa Viestiin