W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

No niin!
Sattuuko kellään olemaan tiedossa väykyn automaatti-ilmastoinnista saatavien koodien ohje-/raja-arvoja tai tietääkö joku mistä ne saapi tulostettua?
Rykäsin eilenillalla koodit ulos tuosta omasta "Paavosta" ja olis ihan mielenkiintoista tietää onko jokin pielessä. Ainakaan puhallin ei puhalla täysillä vaikka näytössä on Max. Suodattimet oli kokeiluhetkellä poissa, niin pöly-kuin raitis-ilmasuodattimetkin. Silti ei kabiiniin tullut ilmaa kuin "iltatuulen henkäyksen"verran.
Mikähän mättää?
Ai niin "Paavo" on sitten E 320 4 Matic Farmari -98.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Voisiko puhaltimen etu vastuksessa olla vikaa jos ei puhalla kunnolla. Koita antaa puhaltimen mootorille suoraa virttaa niin näät pyörikkö kunnolla pitäisi pyöriä täysillä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tässä ei ole etuvastuksia vaan Regulaattori, eli vikamahdollisuuksia kolme. Puhallin, rekulaattori tai sitten ohjausyksikkö antaa regulaattorille väärää ohjausjännitettä. On automaatti-ilmastointi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Oikea huomio tarkoitin etu vastuksella regulaattoria jota me vanhan liiton miehet kutsumme edelleen etu vastukseksi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Anteeks vaan armon väki kun on jäänyt tähän loppuraportti antamatta. Vika korjaantui regulaattorin vaihdolla. Nyt tulee ilmaa kunnolla.
Mutta nytpä lykkäsi toisen ongelman kun ei jäähdytä. Otin toiminta-arvot ohjauspanelista ja koodi 7 (Kylmäaineen paine) oli 07 eli ilmeisesti liian alhainen. Koodi 8 (Kylmäaineen lämpötila-anturi) taas oli 125 eli ehkä pielessä. Vikakoodiksi sain näytöltä B1 233 AC refrigerant temperature sensor. Oliskohan ko. sensori rikki vai kylmäaine vähissä? Vai mistä alkaisi vikaa kaivamaan?

Olisko kellään listaa noista näytöltä saatavien arvojen normaaliarvoista.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuossa jotain arvoja jotka joskus mittasin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=104886" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kiitokset arska10:lle! Näyttäis, että nesteet vähissä. Vielä kun sais tuon koodi 8:n normaaliarvon? Minulla 125-
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tänään auto kävi ilmastoinnin huollossa. Ainevajaus 240g. Imaisivat tyhjäksi ja alipainetestin jälkeen 1000g uutta ainetta ja öljyä sisään. Ei lähtenyt toimimaan vieläkään vaan järjestelmän paine 7 ja paine-ero 4.
Epäilivät joko expansioventtiili vialla tai kompura ei tuota riittävästi painetta. Mitä lie raati mieltä mikä vois olla vika? Jos expansio niin onko vaihdettavissa konehuoneen puolelta vai onko edessä kojelaudan purku.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja etrade »

Alota nyt ensin kuivaimen vaihdolla jos se tukos, ennenkun paisunta venttiiliä vaihtelet. Helppo tutkia lämpötilaero ennen ja jälkeen.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Eikös se jos kuivain on tukossa niin paine nousee niin korkealle, että painekytkin pysäyttää kompuran. Nyt kompura pyörii koko ajan eikä paine nouse eli expansio laskee sohonaan läpi tai kompura ei jaksa nostaa painetta. Onko kompura lamelli-, ruuvi- vai mäntäkompressori. Epäilisin lamellikompuraksi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja etrade »

Tee niikun tykkäät mutta ite ainakin aloittaisin korjaamalla normaalin vian. Ensin kokeilisin imulinjan lämpötilan ja jos se jäätävän kylmä niin kääntyisin ko. automerkin osaajien puoleen että onko jossain puhallinläpissä tai muussa mekaniikassa vikaa. Jos ei kylmä niin kuivaimen lämpötilat jos on todella laitettu oikea määrä kylmäainetta eikä rikottu huollossa.

Katkaiseeko se paineanturi korkeapaineesta nestelinjas? Jos siellä kylmäainekierto ei pääse kiertämään niin kompura ei saa jäähdytystä ja on pian kaput vaikka olis avaruustekniikalla toteutettu paineen nosto.

Jos paisuntaventtiili laskee sohonaan läpi nesteen höyrystimeen ilman paineen alennusta niin ei kompura montaa sekuntia kestä ilman tuhoutumista koska sille ei nestettä yhtään.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Jos se paineanturi on kuivaimen jälkeen niin silloinhan asia on niin kuin sanoit. Eli kuivain laskee hitaasti lävitse eikä paine ennätä nousta kun expansio laskee läpi osan. Elikkäs kuivain vaihtoon kun taitaapi olla halvin komponentti.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kannattais ihan vertailun vuoksi laittaa lämpötilat ylös.
Jos kuivain on tukos niin se laskee paineen kuten paisuntaventtiili jälkipuolella ja etupuolella nestelinjas voi hieman nostaa. Nestelinja kuitenkin aina lämmin.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Juu täytyypi tutkia jahka säät sallii ja kiireiltä kerkeää. Raportoin jahka vika löytynyt ja korjattu. Kiitos tähänastisista neuvoista.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja dealer »

sompio kirjoitti:Tänään auto kävi ilmastoinnin huollossa. Ainevajaus 240g. Imaisivat tyhjäksi ja alipainetestin jälkeen 1000g uutta ainetta ja öljyä sisään. Ei lähtenyt toimimaan vieläkään vaan järjestelmän paine 7 ja paine-ero 4.
Epäilivät joko expansioventtiili vialla tai kompura ei tuota riittävästi painetta. Mitä lie raati mieltä mikä vois olla vika? Jos expansio niin onko vaihdettavissa konehuoneen puolelta vai onko edessä kojelaudan purku.
Eikö tutkineet mistä vuotaa ? :thumbdown:
Vikakoodit poistettiin ja AC nappi toimii ?
wiimax.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Automaattikoneella vaihtoivat aineet ja sama kone teki vuototestin. Ei havaittavaa vuotoa. Vikakoodeja ei ollut. Kävin just kokeilemassa EC-nappia ja kompura sillä kyllä pysähtyy, eli toimii.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu. Automaattikonehan kokeilee vain alipaineella joka ei suuren suuri ole, kun aineet on noin vähissä niin pitäisi aina koeponnistaa typellä.
Mutta ei se mahdollinen vuoto juuri nyt toimimattomuutta aiheuta, ja kun ohjauskin tosiaan toimii niin sitten edellä olevien etraden neuvojen mukaan...
wiimax.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kerran yritin linkittää kuvaa "piipparista" erääseen viestiketjuun eräänä viikonloppuna mutta en onnistunu ja aloin juoda :evil: .
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minäpä jeesaan niin jos etrade ei uudestaan ratkeaisi ryyppäämään :D
Kuva
Kuva
wiimax.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Jahas! Onko tuo ylempikuva kosketus lämpömittari ja alempi täyttöyksikkö? Asiasta kolmanteen tänään leikin naistentautien erikoislääkäri Nikolai Kopeloi:ta ja tunnustelin kompuralta lauhduttimelle tulevaa putkea. Eipä ollut juurikaan ulkoilmaa lämpimämpi, elikkäs taitaapi loppujen lopuksi olla kompura tiensä päässä. Samoin kuivaimelle tulevan/lähtevän putken lämpötilassa ei ollut eroa, eli kuivain ei leiki expansionventtiiliä. Joten kompuran vaihto ja samallahan on kuivain vaihdettava. Olenkohan tehnyt oikean diaknoosin?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja etrade »

Piippari eli vuodonhaistelija ja typpipullolta näyttäis. Harmi jos joudut kompuran vaihtamaan... pitääkö se pahaa ääntä? Kuivain vaihtoon kun joutuu letkut avaamaan.

Oliko se paksumpi letku kompuralle jäätävän kylmä joka tulee höyrystimeltä?
Diileri osaa kertoa vaihdellaanko autoihin paisuntaventtiiliä... ei tuo ainakaan ole yleistä muualla kylmätekniikassa, poisluettuna niiden säätäminen.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ei ollut höyrystimeltä palaavakaan putki sen kylmempi kuin muutkaan. Elikkäs eikös se mene kunnossa olevassa systeemissä näin: Kompuralta lähtevä putki kuuma, lauhduttimelta tuleva putki huomattavasti kylmempi ( jopa lähellä ulkoilman lämpötilaa), kuivaimelta lähtevä putki ulkoilman lämpöinen ja expansiolta lähtevä jäätävän kylmä. Ainakin tuossa minun "Vipusessa" antaa näyttö ja staari nesteen lämpötilaksi 125 C, eli ilmeisesti anturi viallinen koska ei kuivaimen luota löydy ulkoilmaa lämpimämpää putkea. Kompura pyörii tosiaan kokoajan ja pysähtyy vasta kun painaa Economy nappia.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Jos tuo kompura on rikki niin siellä vuotaa tiivisteet ja aineet on samalla tullut mäelle
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kyllä siellä oli ennen huoltoa riittävästi aineita toimiakseen, puutui vain 240g ja heti täytön jälkeen ei lähtenyt toimimaan eli jossain muussa vika ja pahoin pelkään, että se on kompura jonka lamellit on loppuun kuluneet tai jumittavat. En kylläkään tiedä onko tuo kompura lamellivehje.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Vetääkö se kompuran magneetti kytkin kyllä kiinni
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kyllä vetää, eli napa pyörii ja pysähtyy vasta kun painaa economy (EC)-kytkintä. Pikkuhiljaa alan ottamaan tarjouksia vastaan ehyestä kompurasta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja dealer »

etrade kirjoitti:Diileri osaa kertoa vaihdellaanko autoihin paisuntaventtiiliä... ei tuo ainakaan ole yleistä muualla kylmätekniikassa, poisluettuna niiden säätäminen.
Eipä vaihdella, lähinnä jos on kompura hajonnut ja järjestelmässä p*skaa siitä johtuen ja aihetta pelätä tukosta.
Mersuista hajoaa hyvin harvoin kompura. Olenkohan pari vaihtanut vuosien varrella, muihin merkkeihin kyllä tuntuu menevän.
wiimax.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ilmiö on mielenkiintoinen! Eilen pyöritin tuossa pihassa ja kopeloin putkia ja kaikki oli yhtälämpimiä. Tänään pyörin tuossa kylällä asioilla ja viimeisestä paikasta lähtiessä alkoikin ilmastointi puhaltamaan kylmää ja höyrystimeltä tuleva putki oli kylmä. Elikkäs onko tuo ilmastointi heittäytynyt pätkätyöläiseksi? Mikähän siinä oikein mättää.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kokeile tutkia/purkaa kompuran magneettikytkin. Minä en noista ymmärrä mutta apuja löytyy foorumilta.
Onkohan siellä jotain sähkövikaa että virta tulee kytkimelle satunnaisesti? Paineanturi tai joku muu sähkölaite kiukuttelee?

Mäntäkompura jos saa vetoja niin väkisin kylmäkierto lähtee päälle ja pitäis jo äänestä kuulla jos kankia poikki.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1807
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastoinnin koodien raja-arvot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ei siin magneettikytkimessä kai vikaa ole koska kompura pyörii kokoajan (Siis napakin pyörii ja pysähtyy EC-kytkimellä) vaikka ei putkissa lämpötilaeroja olisikaan. Onko se tosiaan mäntäkompura vaiko lamellivehje. Tuskin sentään ruuvikompura.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin