Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Olen painiskellut 99-vuoden C-mallisen 220CDI pappamesen suuttimien kanssa useamman kerran.
Nyt haluaisin antaa muutaman vihjeen samojen ongelmien kanssa painiville. Työ tekijäänsä neuvoo - korjaamot siinä sivussa.
Jos autosi moottori pitää omituista naksutusta, ikään kuin venttiilit naksuttaisivat, varsinkin kiihdyttäessä, ylämäessä suurella kuormalla tai vain muuten moottoria kuormittaessa, niin todennäköisesti ongelma on suuttimissa. Samoin vika on todennäköisesti suuttimissa, mikäli autosi moottori sammuu kesken ajon, varsinkin kiihdyttäessä. Pienen huilin jälkeen moottori taas käynnistyy, kuin mitää vikaa ei ikänä olisikaan ollut, mutta sammuu taas hetken kuluttua ja EPC valo syttyy moottorin sammuessa. Myös jos koneesta puuttu puhti, niin kysymyksessä voi olla suutinvika. Jos suuttimien ja kannen välistä tulee palokaasuja ja moottori pitää pufpuf ääntä, niin vika ei välttämättä ole suuttimissa, vaan suuttimien tiivisteissä. Tiiviste on pieni kuparinen prikka, joka tulee suuttimen kärjen ja kannessa olevan suuttimen reijän pohjalle. Korjaustoimenpide on pitkälti sama kun seuraavassa esitän. Edellä esitetyt viat ja niiden syiden analysointi perustuu omaan kokemukseeni.
Ennen korjaustoimenpiteitä varmista, että sinulla on:
1. Varatiivisteet 4kpl, a 1€, saa mm Merteilistä, kannattaa vaihtaa kaikki yhdellä kertaa.
2. Uudet suuttimen kiinnitusruuvit 4 kpl, a 2€, saa mm Merteilistä. Ovat ns. venyviä ruuveja, joita ei suositella uudelleenkäytettäväksi.
3. Varmuuden vuoksi ainakin yksi varasuutin. Tilata voi moottorin tyyppin (OM-numero), automallin, sekä vuosiluvulun perusteella, vaikkapa nettikaupasta:
http://www.commonraildiesels.com/index. ... d073617284" onclick="window.open(this.href);return false;
Tilasin yhden suuttimen, jolle tuli hintaa 180€ toimituskuluineen. Vanha suutin pitää palauttaa, mukana tulee pakkaus tätä varten. Jos ei palauta, niin tule muutama kymppi lisähintaa.
4. Oikeat työkalut: Biletmasta saa muun muassa suutipohjien jyrsintyökalun. Käytä sitä, jos haluat varmistaa, että suuttimet eivät rupea vuotamaan. Lisäksi tarvitset sopivan avaimen, taitaa olla torx, 14m kiintoavaimen korkeapaineputkien irroittamiseen ja kuusikoloavaimen kannen suojan irroittamiseen. Lisäksi pihdit ylivuotoletkujen kiinnitysprikkojen irroittamiseen.
5. Pölynimurin moskan imuroimiseksi suuttimien kiinnitysreijistä sekä kannen päältä.
Homma alkaa sillä, että irroitat moottorin suojakotelon sekä korkeapaineputket , ylivuotoletkut sekä suutimein ohjauskaapelit. Kannattaa pistää esim jotkut vanhat haalarit turbon päälle tukkimaan moottorintilan reiät, jotta työkalut ja muut osat eivät pääse tippumaan moottorin pohjapanssarin päälle, josta niitä on melkeinpä mahdoton kalastaa ilman, että pohjan irroittaa.
Jos suuttimet ovat pahasti vuotaneet, niin todennäköisesti sinua odottaa järkyttävä näky: Moottorin kansi on peittynyt pikeen. Pien irroitus onkin toinen juttu. Pien irroittamiseen kannattaa varata riittävästi aikaa ja tupakkaa. Varmaankin mekaaninen irroitus on paras ainakin alkuun, ja lopun voi irroittaa kemikaaleilla, jos löytyy sopivaa.
Kun piki on irroitettu ja suuttimet sekä niiden kiinnityruuvit ovat kokonaan näkyvillä voit yrittää irroittaa suuttimet poistamalla kiinnityruuvin, jonka jälkeen suuttimien pitäisi irtoa lievää väkivaltaa käyttäen. Todennäköisesti eivät irtoa.
Ihmiset ovat viritelleet kaikennäköisiä työkaluja suuttimien irroittamiseen, mutta itse totesin, että suuttimet irtoavat parhaiten siten, että ajat moottorin kuumaksi, jonka jälkeen yksitellen löystytät kiinnitysruuvia ja käynnistät moottorin uudelleen. Suutin nousee puristuspaineen avulla ylös. Jos ei nouse heti, niin lisää varovasti kierroksia. Tämä täytyy tietenkin tehdä ennen putkien, letkujen ja piuhojen irroittamista. Kun suuin on auki, kiritä kiinnitys ja siirry seuraavaan suuttimeen.Kun kaikkisuutimet on kerran irroitettu, niin irroita putket, letkut, piuhat ja suuttimet. Pahin onkin sitten takana päin.
Pistä suuttimien kiinnitusruuvien reikiin vaikka paperia, jotta sinne ei mene moskaa. Moskan saaminen reijistä on tosi hankalaa. Ja jos moska on pikeä, niin sen irroitaminen on tuplahankalaa. Kiinnittäessäsi suuttimia, niin ruuvien pitää mennä helposti pohjaan saakka. Jos joudut käyttämään voimaa, niin todennäköisesti ruuvien reikien pohjassa on moskaa ja jos tarpeeksi väännät, niin kannesta lähtee kierteet. Kierteiden korjaaminen onkin sitten toinen juttu.
Kun lopultakin suutin on kädessäsi, voi olla, että ihmettelet miten se voi yleensäkään toimia. Suutin voin näyttää hyvin
kärsineeltä pikipaketilta. Muista kaivaa tiivisteprikka suuttimien asennusreikien pohjasta pois, mikäli se ei tullut suuttimen mukana ulos.
Suuttimien kuntoa on vaikea arvioida niiden ulkonäön perusteella. Kun putsaat suuttimen ja suuttimen asennureikien pohjat kunnolla, niin todennäköisesti moottori toimii jälleen kuin uusi. Jos haluat varmistaa, mikä suutin on sökö, voit arvioida sen kuntoa mm. Biltemasta saatavilla testereillä ennen suuttimen irroittamista.
Kun olet putsannut suuttimen ja etenkin sen kärjen ja suutiosan putsaa myös suuttimen asennusreikä ja sen pohja kunnolla. Tämän jälkeen asennat uudet tiivisteet, suuttimen ja muut irroitetut osat. Huomaa, että suuttimen kiinnittäminen ei vaadi voimaa, ei etenkään kiinnitysruuvin kiinni ruuvaaminen. Ennen kuin pistätä moottorin suojakannen takaisin paikoilleen, niin varmista, että korkeapaineletkut eikä suuttimet vuoda. Itselläni eräs huoltoliike ei tätä tehnyt, jonka seurauksena syliterin kannen päälle alkoi kertyä naftaa. Auton palaminen oli tosi lähellä, niinpä päätin jakossa tehdä suutinhuollot itse.
Aikaa suuttimen huoltoon/vaihtoon menee parhaimmillaan vain pari tuntia, pahimmillaa työ jää tekemättä.
-PappaMese
Nyt haluaisin antaa muutaman vihjeen samojen ongelmien kanssa painiville. Työ tekijäänsä neuvoo - korjaamot siinä sivussa.
Jos autosi moottori pitää omituista naksutusta, ikään kuin venttiilit naksuttaisivat, varsinkin kiihdyttäessä, ylämäessä suurella kuormalla tai vain muuten moottoria kuormittaessa, niin todennäköisesti ongelma on suuttimissa. Samoin vika on todennäköisesti suuttimissa, mikäli autosi moottori sammuu kesken ajon, varsinkin kiihdyttäessä. Pienen huilin jälkeen moottori taas käynnistyy, kuin mitää vikaa ei ikänä olisikaan ollut, mutta sammuu taas hetken kuluttua ja EPC valo syttyy moottorin sammuessa. Myös jos koneesta puuttu puhti, niin kysymyksessä voi olla suutinvika. Jos suuttimien ja kannen välistä tulee palokaasuja ja moottori pitää pufpuf ääntä, niin vika ei välttämättä ole suuttimissa, vaan suuttimien tiivisteissä. Tiiviste on pieni kuparinen prikka, joka tulee suuttimen kärjen ja kannessa olevan suuttimen reijän pohjalle. Korjaustoimenpide on pitkälti sama kun seuraavassa esitän. Edellä esitetyt viat ja niiden syiden analysointi perustuu omaan kokemukseeni.
Ennen korjaustoimenpiteitä varmista, että sinulla on:
1. Varatiivisteet 4kpl, a 1€, saa mm Merteilistä, kannattaa vaihtaa kaikki yhdellä kertaa.
2. Uudet suuttimen kiinnitusruuvit 4 kpl, a 2€, saa mm Merteilistä. Ovat ns. venyviä ruuveja, joita ei suositella uudelleenkäytettäväksi.
3. Varmuuden vuoksi ainakin yksi varasuutin. Tilata voi moottorin tyyppin (OM-numero), automallin, sekä vuosiluvulun perusteella, vaikkapa nettikaupasta:
http://www.commonraildiesels.com/index. ... d073617284" onclick="window.open(this.href);return false;
Tilasin yhden suuttimen, jolle tuli hintaa 180€ toimituskuluineen. Vanha suutin pitää palauttaa, mukana tulee pakkaus tätä varten. Jos ei palauta, niin tule muutama kymppi lisähintaa.
4. Oikeat työkalut: Biletmasta saa muun muassa suutipohjien jyrsintyökalun. Käytä sitä, jos haluat varmistaa, että suuttimet eivät rupea vuotamaan. Lisäksi tarvitset sopivan avaimen, taitaa olla torx, 14m kiintoavaimen korkeapaineputkien irroittamiseen ja kuusikoloavaimen kannen suojan irroittamiseen. Lisäksi pihdit ylivuotoletkujen kiinnitysprikkojen irroittamiseen.
5. Pölynimurin moskan imuroimiseksi suuttimien kiinnitysreijistä sekä kannen päältä.
Homma alkaa sillä, että irroitat moottorin suojakotelon sekä korkeapaineputket , ylivuotoletkut sekä suutimein ohjauskaapelit. Kannattaa pistää esim jotkut vanhat haalarit turbon päälle tukkimaan moottorintilan reiät, jotta työkalut ja muut osat eivät pääse tippumaan moottorin pohjapanssarin päälle, josta niitä on melkeinpä mahdoton kalastaa ilman, että pohjan irroittaa.
Jos suuttimet ovat pahasti vuotaneet, niin todennäköisesti sinua odottaa järkyttävä näky: Moottorin kansi on peittynyt pikeen. Pien irroitus onkin toinen juttu. Pien irroittamiseen kannattaa varata riittävästi aikaa ja tupakkaa. Varmaankin mekaaninen irroitus on paras ainakin alkuun, ja lopun voi irroittaa kemikaaleilla, jos löytyy sopivaa.
Kun piki on irroitettu ja suuttimet sekä niiden kiinnityruuvit ovat kokonaan näkyvillä voit yrittää irroittaa suuttimet poistamalla kiinnityruuvin, jonka jälkeen suuttimien pitäisi irtoa lievää väkivaltaa käyttäen. Todennäköisesti eivät irtoa.
Ihmiset ovat viritelleet kaikennäköisiä työkaluja suuttimien irroittamiseen, mutta itse totesin, että suuttimet irtoavat parhaiten siten, että ajat moottorin kuumaksi, jonka jälkeen yksitellen löystytät kiinnitysruuvia ja käynnistät moottorin uudelleen. Suutin nousee puristuspaineen avulla ylös. Jos ei nouse heti, niin lisää varovasti kierroksia. Tämä täytyy tietenkin tehdä ennen putkien, letkujen ja piuhojen irroittamista. Kun suuin on auki, kiritä kiinnitys ja siirry seuraavaan suuttimeen.Kun kaikkisuutimet on kerran irroitettu, niin irroita putket, letkut, piuhat ja suuttimet. Pahin onkin sitten takana päin.
Pistä suuttimien kiinnitusruuvien reikiin vaikka paperia, jotta sinne ei mene moskaa. Moskan saaminen reijistä on tosi hankalaa. Ja jos moska on pikeä, niin sen irroitaminen on tuplahankalaa. Kiinnittäessäsi suuttimia, niin ruuvien pitää mennä helposti pohjaan saakka. Jos joudut käyttämään voimaa, niin todennäköisesti ruuvien reikien pohjassa on moskaa ja jos tarpeeksi väännät, niin kannesta lähtee kierteet. Kierteiden korjaaminen onkin sitten toinen juttu.
Kun lopultakin suutin on kädessäsi, voi olla, että ihmettelet miten se voi yleensäkään toimia. Suutin voin näyttää hyvin
kärsineeltä pikipaketilta. Muista kaivaa tiivisteprikka suuttimien asennusreikien pohjasta pois, mikäli se ei tullut suuttimen mukana ulos.
Suuttimien kuntoa on vaikea arvioida niiden ulkonäön perusteella. Kun putsaat suuttimen ja suuttimen asennureikien pohjat kunnolla, niin todennäköisesti moottori toimii jälleen kuin uusi. Jos haluat varmistaa, mikä suutin on sökö, voit arvioida sen kuntoa mm. Biltemasta saatavilla testereillä ennen suuttimen irroittamista.
Kun olet putsannut suuttimen ja etenkin sen kärjen ja suutiosan putsaa myös suuttimen asennusreikä ja sen pohja kunnolla. Tämän jälkeen asennat uudet tiivisteet, suuttimen ja muut irroitetut osat. Huomaa, että suuttimen kiinnittäminen ei vaadi voimaa, ei etenkään kiinnitysruuvin kiinni ruuvaaminen. Ennen kuin pistätä moottorin suojakannen takaisin paikoilleen, niin varmista, että korkeapaineletkut eikä suuttimet vuoda. Itselläni eräs huoltoliike ei tätä tehnyt, jonka seurauksena syliterin kannen päälle alkoi kertyä naftaa. Auton palaminen oli tosi lähellä, niinpä päätin jakossa tehdä suutinhuollot itse.
Aikaa suuttimen huoltoon/vaihtoon menee parhaimmillaan vain pari tuntia, pahimmillaa työ jää tekemättä.
-PappaMese
Viimeksi muokannut PappaMese, Su 22.09.2013 19:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Jos suutin on vuotanu kauan niin kantta joutuu kalvaamaan. Jos ei oo paha niin oon kalvannu ite tehdyllä kalvaimella. Tämä on tehty niin että sopivaan pitkään putken pätkään on tehty rälläkällä kaks viistettä jyrkästi viistoon ja päähän hitsattu pultti josta "kalvainta" pyöritetään porakoneella. Kalvaimen päähän oon laittanu venttiilien hiontatahnaa. Se oikea kalvain tahtoo ottaa lastua turhan raakasti niin sitä tarvii vaan pahemmissa tapauksissa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Ja siihen pien irrottamiseen yks parhaista aineista on nafta. Pehmetti todella hyvin sitä sontaa, ite ainakin totesin sen parhaaks kaikista myrkyistä. Oli tosiaan siihen moottorin suojamuoviin asti sitä pikeä omassa cdi:ssä kun suutinremppaan ryhdyttiin 

Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Tämä ei pidä paikkaansa.Myös jos koneesta puuttu puhti, niin viaka on todennäköisesti suuttimissa.
wiimax.fi
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Alkukantaiset aivoni ei nyt oikein ymmärrä tuota kertomaasi.PappaMese kirjoitti:
Suuttimien kuntoa on vaikea arvioida niiden ulkonäön perusteella. Kun putsaat suuttimen ja suuttimen asennureikien pohjat kunnolla, niin todennäköisesti moottori toimii jälleen kuin uusi.
-PappaMese
Tarkoitatko todella että noista toimenpiteistä yksistään on apua koneen käyntiin - suorituskykyyn?
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Käyntiin on apua mikäli suutin on aiemmin vuotanut.fokura kirjoitti:Alkukantaiset aivoni ei nyt oikein ymmärrä tuota kertomaasi.
Tarkoitatko todella että noista toimenpiteistä yksistään on apua koneen käyntiin - suorituskykyyn?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Kyllä noin varmaankin on, ajattelin hieman kevyesti.Siekkinen kirjoitti:Käyntiin on apua mikäli suutin on aiemmin vuotanut.fokura kirjoitti:Alkukantaiset aivoni ei nyt oikein ymmärrä tuota kertomaasi.
Tarkoitatko todella että noista toimenpiteistä yksistään on apua koneen käyntiin - suorituskykyyn?
Olisi pitänyt lukea edellinen kappale - ja yhdistää asiaan niin olisin ymmärtänyt että tarkoitettiin
suutinta joka oli vuotanut ja sen puhdistusta.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Sitä kun palokaasut vuotaa suuttimen ja kannen välistä.dealer kirjoitti:Mitä tarkoitatte sillä että suutin vuotaa ?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Alkuperäinen epäilyni oli ja on edelleenkin ettei yksistään suuttimen ulkopuolisella puhdistuksella käynti parane.dealer kirjoitti:Mitä tarkoitatte sillä että suutin vuotaa ?
Jos prikka vuotanut suuttimen tiivistyksestä kanteen niin tietenkin tupsutus jää pois kun se korjataan.
Kai aloittaja on kuitenkin tarkoittanut jos suuttimen ohivuoto korjataan niin kone käy kuin "uusi.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Sitäpä minäkin tässä mietin - pohjatiivisteen vuotaminen on lähinnä ääni- ja hajuhaitta ja tietysti aiheuttaa ajan myötä muutakin harmia mutta ei sinänsä käyntiin vaikuta.
wiimax.fi
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Itse asiassa suuttimien putsaus ja tiivisteiden vaihto vaikuttaa yllättävän paljon auton moottorin käyntiin. Tein juuri kyseiset toimenpiteet autolleni, ja kas kummaa, auton moottori ei nakuta, mootori vääntää paremmin ja auto myös kiihtyy paremmin. Kolme suutinta neljästä olivat heikossa kunnossa - suuttimen pää oli piessä ja osittain piki tukki suuttimen. Putsasin suuttimet ja varsinkin suuttimen päät, putsasin suuttimen asennusreijät, otin siin pien seinämiltä ja ja putsasin reijän pohjan hyvin. Nyt moottori käy taas nätisti, eikä suuttimet vuoda. Ensi kerralla irtoavat myös paremmin.dealer kirjoitti:Sitäpä minäkin tässä mietin - pohjatiivisteen vuotaminen on lähinnä ääni- ja hajuhaitta ja tietysti aiheuttaa ajan myötä muutakin harmia mutta ei sinänsä käyntiin vaikuta.
Sanomalla, että suuttimen kuntoa on vaikea arvioida ulkoapäin tarkoitan sitä, että vaikka suutin näyttäisi ulkoapäin ok:lta, niin se voi olla muuten sökönä. Mutta kuten edellä, oli suuttimet tukossa ja sinänsä niiden putsaaminen auttoi. Voi olla että jollakin toisella se ei auta, minulla auttoi.
PappaMese
Re: Vinkkejä suuttimen vaihtoon
Jos ei vuoda ulospäin niin raksuttaa vedättäessä mutta tällöihän on jo suuttimet kuluneet...voihan niillä nakuttavina tai jotkut ajaneet ihan 100tkm .
Toisaalta toyotaan vaihettiin uudet suuttimet niin rapina se on uusillaki suuttimilla..ei se ei kerro kaikkea.
Tossa oli yhden korjaamo kaverin kanssa puhetta niin tosi paha vaiva joka vuolee männät pilalle on ilma polttoaineen seassa eli se on korjattava heti jos ilmakuplia liikkuu putkistossa.
Pieni määrä liikkuu jo ennenkuin alkaa käynnistyvyys ongelmat.Näistä kun on noita mäntiä hajoillut.
Toisaalta toyotaan vaihettiin uudet suuttimet niin rapina se on uusillaki suuttimilla..ei se ei kerro kaikkea.
Tossa oli yhden korjaamo kaverin kanssa puhetta niin tosi paha vaiva joka vuolee männät pilalle on ilma polttoaineen seassa eli se on korjattava heti jos ilmakuplia liikkuu putkistossa.
Pieni määrä liikkuu jo ennenkuin alkaa käynnistyvyys ongelmat.Näistä kun on noita mäntiä hajoillut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-