Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Mites Mersumiehet on, irroitatteko akun plussan hitsauksen ajaksi, jos esim. pakoputkea/kiinnikkeitä pitää korjailla ?
Onko kellään särkynyt mitään sähkölaitteita hitsatessa, jos ollut virrat normisti kierrossa ?
Tästä kun ollut kahta eri leiriä...
Onko kellään särkynyt mitään sähkölaitteita hitsatessa, jos ollut virrat normisti kierrossa ?
Tästä kun ollut kahta eri leiriä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Väyrysestä oon aina irrottanu, mutta vanhemmista en eikä ole vaurioita tullut.
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Kyllä se tulee irroitettua, ei siitä ainakaan haitaakaan ole.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
No sen verran ainakin on haittaa, että ikkunat pitää opettaa, ABS/ESP valo voi ruveta palamaan ym. vikakoodeja voi tulla, mutta staarillahan ne saa taas kohilleen...jartuo kirjoitti:Kyllä se tulee irroitettua, ei siitä ainakaan haitaakaan ole.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Jomman kumman otan pois vanhemmista. Oha tosta esimerkkejä montaki tutuilla. Siellä on esim rattorista mosahtanu akku ku ei oo kehannu irrottaa ennen hitsausta. 200€ vahinko 2min ajan säästöllä.
S124 & W124
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
"Rattorista" ?Dixon kirjoitti:Jomman kumman otan pois vanhemmista. Oha tosta esimerkkejä montaki tutuilla. Siellä on esim rattorista mosahtanu akku ku ei oo kehannu irrottaa ennen hitsausta. 200€ vahinko 2min ajan säästöllä.

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Samallalailla se akku voi mosahtaa autostakin jos ei kato minne maadotuksen nakkaa.
S124 & W124
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
No ne nyt on äkkiä opetettu, siinä ei minuuttia kauempaa mene. Ei ainakaan omalle kohdalle ole sattunut vikakoodeja akun irroituksen vuoksi.kari v kirjoitti:No sen verran ainakin on haittaa, että ikkunat pitää opettaa, ABS/ESP valo voi ruveta palamaan ym. vikakoodeja voi tulla, mutta staarillahan ne saa taas kohilleen...jartuo kirjoitti:Kyllä se tulee irroitettua, ei siitä ainakaan haitaakaan ole.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Pari kolme kertaa tullut tenavaa hitsattua, yhdellä kertaa unohtu akunkengät paikalleen mutta ei tullut mitään vahinkoa.
Laturihan ainakin on vaarassa kyrvähtää, jos ei irroita.
Laturihan ainakin on vaarassa kyrvähtää, jos ei irroita.
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
ei tarvi irroitella akunkenkiä
silloin tulee vain vahinkoa kun auton korin ja moottorin välisen maadoitus kaapelin kautta kierrätetään maadoitus
pakoputkea hitsatessa pitää maa kaapeli olla pakoputkeen kytketty
koria hitsatessa pitää maa kaapeli olla korissa kiinni
jos maadoitus on auton korissa ja hitsaatte kynnystä kaikki on ok mutta siellä auton alla ollessanne huomaatte että pakoputkessa on murtuma ja sohaisette siihen hitsillä niin melko varmasti tulee vahinkoa
koska auton ja korin välinen maadoitys jää pieneksi ja siihen tulee jännite häviö jota auto yrittää akun avustamana vähentää esim. laturin tasasuuntaajan kautta
pakoputkeakin hitsatessa voi kyllä tulla turmio vaikka maadoitus olisikin laitettu putkeen jos sattuu mikin lanka menemään ohi putken ja langan pää osuu esim. auton pohjaan
silloin tulee vain vahinkoa kun auton korin ja moottorin välisen maadoitus kaapelin kautta kierrätetään maadoitus
pakoputkea hitsatessa pitää maa kaapeli olla pakoputkeen kytketty
koria hitsatessa pitää maa kaapeli olla korissa kiinni
jos maadoitus on auton korissa ja hitsaatte kynnystä kaikki on ok mutta siellä auton alla ollessanne huomaatte että pakoputkessa on murtuma ja sohaisette siihen hitsillä niin melko varmasti tulee vahinkoa
koska auton ja korin välinen maadoitys jää pieneksi ja siihen tulee jännite häviö jota auto yrittää akun avustamana vähentää esim. laturin tasasuuntaajan kautta
pakoputkeakin hitsatessa voi kyllä tulla turmio vaikka maadoitus olisikin laitettu putkeen jos sattuu mikin lanka menemään ohi putken ja langan pää osuu esim. auton pohjaan
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
traktorin akku ei kyllä hitsattaessa räjähdä
syy varmaan on ollu siinä että akkua on ladattu tai purettu ja siitä on vapautunut kaasua akun ympäristöön
ja siihen on lentänyt hitsikipinä
oon miäkin yhen akun räjäyttänyt oli hallissa latauksessa irtonaisena viiden metrin päässä missä hitsasin
syy varmaan on ollu siinä että akkua on ladattu tai purettu ja siitä on vapautunut kaasua akun ympäristöön
ja siihen on lentänyt hitsikipinä
oon miäkin yhen akun räjäyttänyt oli hallissa latauksessa irtonaisena viiden metrin päässä missä hitsasin
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Eli siis on käytännössä mahdollista rikkoa myös w124:sen tai vanhemman laturi hitsaamalla (väärin maadoitettuna)?xr kirjoitti:koska auton ja korin välinen maadoitys jää pieneksi ja siihen tulee jännite häviö jota auto yrittää akun avustamana vähentää esim. laturin tasasuuntaajan kautta
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Samaa mieltä kun xr.
Jos pakoputkea hitsaillaan niin putkeen kiinni maa ja korikorjauksissa koriin kiinni.
Itse pitänyt nyrkkisääntönä että mahdollisimman lähelle hitsattavaa kohtaa kiinni niin virta ei kierrä ainakaan väärää kautta.
Isommissa hitsauksissa on joskus tullut irroteltua akunkenkiä ihan vaan varmuudenvuoksi
Joo laturi sieltä menee vanhemmistakin, yhden olen kuullut olevan sisuskaluiltaan korjauskelvoton käämit sulaneet voi olla legendaa
Jos pakoputkea hitsaillaan niin putkeen kiinni maa ja korikorjauksissa koriin kiinni.
Itse pitänyt nyrkkisääntönä että mahdollisimman lähelle hitsattavaa kohtaa kiinni niin virta ei kierrä ainakaan väärää kautta.
Isommissa hitsauksissa on joskus tullut irroteltua akunkenkiä ihan vaan varmuudenvuoksi

Joo laturi sieltä menee vanhemmistakin, yhden olen kuullut olevan sisuskaluiltaan korjauskelvoton käämit sulaneet voi olla legendaa
Viimeksi muokannut hape82, Ke 16.10.2013 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Esim. 124:ssa maadoitus menee koneesta runkoon kuskin jalkojen kohdalta paksulla kaapelilla, se on se ja sama kummassa maadoitus on kiinni, rungossa vai koneessa, kunhan sitä ei jarrulaikkaan laita kiinni, sieltä maadoitus meneelaakeriden kautta ja voi teoriassa tehdä tuhoja.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Oli kiire tilanne ja kiilapyörän akselin pää paskana ja kiila traktorin laturista ja hätä korjauksena hitsattiin muuntajakoneella hitsaten akselinpäästä kiilapyörä kiinni laturiin ja laturi paikallaan mutta en muista oliko virrat päällä...ei tainnut olla.
Mutta laturi toimi moitteettomasti monia vuosia.
Yleis ohje olisi aina että maa kaapeli olisi mahdollisimman lähellä hitsattavaa kohdetta ja 100% kontaktia antava.





Yleis ohje olisi aina että maa kaapeli olisi mahdollisimman lähellä hitsattavaa kohdetta ja 100% kontaktia antava.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Akustahan irrotetaan aina ensin maakaapeli.
wiimax.fi
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Ei o purettu tai ladattu samaan aikaan. Enkä oo rajähtämisestä puhunu. Suhteellista seki toisaalta mikä on "räjähdys".xr kirjoitti:traktorin akku ei kyllä hitsattaessa räjähdä
syy varmaan on ollu siinä että akkua on ladattu tai purettu ja siitä on vapautunut kaasua akun ympäristöön
ja siihen on lentänyt hitsikipinä
oon miäkin yhen akun räjäyttänyt oli hallissa latauksessa irtonaisena viiden metrin päässä missä hitsasin

Seki voi olla siitä kii mihi maadotat sen hitsauskoneen ja taitoa vaatii mutta totta seo, sama mulle vaikkei uskottaskaa.

S124 & W124
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Tuota espanjanlaitosta hitsatessa akun kaapelin irroitus vs. hitsaustarve (< lue jokapäiväistä), jääpi irroittamatta
On tullut poltettua kekäleitä akun läpi, eikä ole räjähtänyt. Kaikkeahan on kokeiltava paitsi omaa siskoa

On tullut poltettua kekäleitä akun läpi, eikä ole räjähtänyt. Kaikkeahan on kokeiltava paitsi omaa siskoa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Ammatti koulussa vielä neuvottiin kun akunkenkä laitetaan tai otetaan paikaltaan on siihen puhallettava ettei ole vetyä kun kipinöidealer kirjoitti:Akustahan irrotetaan aina ensin maakaapeli.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
x
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
kulmahiomakoneen kipinäsuihku on myös melkoisen räjäyttävä kokemus akulle.Toimii myös viiden metrin päästäxr kirjoitti:traktorin akku ei kyllä hitsattaessa räjähdä
syy varmaan on ollu siinä että akkua on ladattu tai purettu ja siitä on vapautunut kaasua akun ympäristöön
ja siihen on lentänyt hitsikipinä
oon miäkin yhen akun räjäyttänyt oli hallissa latauksessa irtonaisena viiden metrin päässä missä hitsasin

Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Eipä ole tullut irroteltua akkukaapeleita näistä digivehkeistä(Ecu:n ja can väyläisten) pakoputkia hitsaillessa. Maakaapeli mahollisimman lähelle hitsuskohtaa siihen pakoputkeen jos putkea meinaa hitsata.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Aina kun tulee tarve hitsata autoa ja tai sen osia,on tullut tavaksi irroittaa akku sekä miinus että plusnapa!Niin ja isompia töitä jos joutuu tekemään,niin laturin kaapelit myös..Eipä ole sitten mikään paikka kärähtänyt koskaan,tai ainakaan vielä.Ohjeen sain aikanaan vahan liiton sepältä aikaa tosin tuosta on kulunut jo 40 vuotta,vaan edelleen tulee tehtyä samoin...
Talliin olen järkännyt paikan jossa lataan tarvittaessa irtoakkuja niin ettei kukaan kessun tai muun kipinöivän laitteen kanssa ole välittömässä läheisyydessä!
Okei onhan tuo varmuuden maksimointia,vaan on nykyisin tullut seurailtua palo ja pelstus ohjeistuksia,osassa niistä on anettu yrityksille ja muillekkin yhteisöille korjaus kehoituksia ja huomautuksia akkujen latauspisteiden turvallisista sijoituksista.Monen latauspisteen läheisyyteen on vaadittu kieltotaulut tupakointia ja muita kipinöintiä aiheuttavia töitä ajatellen... Edellinen nyt taisi karata aiheesta...sorry.
Talliin olen järkännyt paikan jossa lataan tarvittaessa irtoakkuja niin ettei kukaan kessun tai muun kipinöivän laitteen kanssa ole välittömässä läheisyydessä!
Okei onhan tuo varmuuden maksimointia,vaan on nykyisin tullut seurailtua palo ja pelstus ohjeistuksia,osassa niistä on anettu yrityksille ja muillekkin yhteisöille korjaus kehoituksia ja huomautuksia akkujen latauspisteiden turvallisista sijoituksista.Monen latauspisteen läheisyyteen on vaadittu kieltotaulut tupakointia ja muita kipinöintiä aiheuttavia töitä ajatellen... Edellinen nyt taisi karata aiheesta...sorry.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Aivan. Maakaapeli yleensä otetaan irti. No, kukin tyylillään.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Tasavirta järjestelmässä on positiivinen/ plus + ja negatiivinen /miinus - ,mitään maadoituista ei ole olemassakaan.
Virtapiiri katkeaa, kun irroitetaan jompi kumpi potentiaalin napa pois pelistä. Sen voi tehdä oikeaoppisesti päävirtakytkimestä tai miinunuksen - irroittamisella.
Virtapiiri katkeaa, kun irroitetaan jompi kumpi potentiaalin napa pois pelistä. Sen voi tehdä oikeaoppisesti päävirtakytkimestä tai miinunuksen - irroittamisella.
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Kyllä sen oppii aikanaan kunhan eka vääntää listalenkin plussan ja rungon väliin.jusa82 kirjoitti:Aivan. Maakaapeli yleensä otetaan irti. No, kukin tyylillään.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?
Näin on.
Tai vastaavasti puoli sokea eläkeläinen laittaa autoonsa aluvanteet ja vääntää navoista kierteet paskaksi pulttien kanssa. Kaikenlaista.

Tai vastaavasti puoli sokea eläkeläinen laittaa autoonsa aluvanteet ja vääntää navoista kierteet paskaksi pulttien kanssa. Kaikenlaista.



203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA