Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja kari v »

Mites Mersumiehet on, irroitatteko akun plussan hitsauksen ajaksi, jos esim. pakoputkea/kiinnikkeitä pitää korjailla ?
Onko kellään särkynyt mitään sähkölaitteita hitsatessa, jos ollut virrat normisti kierrossa ?
Tästä kun ollut kahta eri leiriä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Väyrysestä oon aina irrottanu, mutta vanhemmista en eikä ole vaurioita tullut.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kyllä se tulee irroitettua, ei siitä ainakaan haitaakaan ole.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja kari v »

jartuo kirjoitti:Kyllä se tulee irroitettua, ei siitä ainakaan haitaakaan ole.
No sen verran ainakin on haittaa, että ikkunat pitää opettaa, ABS/ESP valo voi ruveta palamaan ym. vikakoodeja voi tulla, mutta staarillahan ne saa taas kohilleen...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Jomman kumman otan pois vanhemmista. Oha tosta esimerkkejä montaki tutuilla. Siellä on esim rattorista mosahtanu akku ku ei oo kehannu irrottaa ennen hitsausta. 200€ vahinko 2min ajan säästöllä.
S124 & W124
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja kari v »

Dixon kirjoitti:Jomman kumman otan pois vanhemmista. Oha tosta esimerkkejä montaki tutuilla. Siellä on esim rattorista mosahtanu akku ku ei oo kehannu irrottaa ennen hitsausta. 200€ vahinko 2min ajan säästöllä.
"Rattorista" ? :o Niin, tarkoitin MB henkilöautojen sähköjärjestelmiä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Samallalailla se akku voi mosahtaa autostakin jos ei kato minne maadotuksen nakkaa.
S124 & W124
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

kari v kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Kyllä se tulee irroitettua, ei siitä ainakaan haitaakaan ole.
No sen verran ainakin on haittaa, että ikkunat pitää opettaa, ABS/ESP valo voi ruveta palamaan ym. vikakoodeja voi tulla, mutta staarillahan ne saa taas kohilleen...
No ne nyt on äkkiä opetettu, siinä ei minuuttia kauempaa mene. Ei ainakaan omalle kohdalle ole sattunut vikakoodeja akun irroituksen vuoksi.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

Pari kolme kertaa tullut tenavaa hitsattua, yhdellä kertaa unohtu akunkengät paikalleen mutta ei tullut mitään vahinkoa.
Laturihan ainakin on vaarassa kyrvähtää, jos ei irroita.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja xr »

ei tarvi irroitella akunkenkiä
silloin tulee vain vahinkoa kun auton korin ja moottorin välisen maadoitus kaapelin kautta kierrätetään maadoitus
pakoputkea hitsatessa pitää maa kaapeli olla pakoputkeen kytketty
koria hitsatessa pitää maa kaapeli olla korissa kiinni
jos maadoitus on auton korissa ja hitsaatte kynnystä kaikki on ok mutta siellä auton alla ollessanne huomaatte että pakoputkessa on murtuma ja sohaisette siihen hitsillä niin melko varmasti tulee vahinkoa
koska auton ja korin välinen maadoitys jää pieneksi ja siihen tulee jännite häviö jota auto yrittää akun avustamana vähentää esim. laturin tasasuuntaajan kautta

pakoputkeakin hitsatessa voi kyllä tulla turmio vaikka maadoitus olisikin laitettu putkeen jos sattuu mikin lanka menemään ohi putken ja langan pää osuu esim. auton pohjaan
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja xr »

traktorin akku ei kyllä hitsattaessa räjähdä
syy varmaan on ollu siinä että akkua on ladattu tai purettu ja siitä on vapautunut kaasua akun ympäristöön
ja siihen on lentänyt hitsikipinä
oon miäkin yhen akun räjäyttänyt oli hallissa latauksessa irtonaisena viiden metrin päässä missä hitsasin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

xr kirjoitti:koska auton ja korin välinen maadoitys jää pieneksi ja siihen tulee jännite häviö jota auto yrittää akun avustamana vähentää esim. laturin tasasuuntaajan kautta
Eli siis on käytännössä mahdollista rikkoa myös w124:sen tai vanhemman laturi hitsaamalla (väärin maadoitettuna)?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
hape82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Pe 15.02.2013 00:16
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja hape82 »

Samaa mieltä kun xr.
Jos pakoputkea hitsaillaan niin putkeen kiinni maa ja korikorjauksissa koriin kiinni.
Itse pitänyt nyrkkisääntönä että mahdollisimman lähelle hitsattavaa kohtaa kiinni niin virta ei kierrä ainakaan väärää kautta.
Isommissa hitsauksissa on joskus tullut irroteltua akunkenkiä ihan vaan varmuudenvuoksi :D
Joo laturi sieltä menee vanhemmistakin, yhden olen kuullut olevan sisuskaluiltaan korjauskelvoton käämit sulaneet voi olla legendaa
Viimeksi muokannut hape82, Ke 16.10.2013 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Esim. 124:ssa maadoitus menee koneesta runkoon kuskin jalkojen kohdalta paksulla kaapelilla, se on se ja sama kummassa maadoitus on kiinni, rungossa vai koneessa, kunhan sitä ei jarrulaikkaan laita kiinni, sieltä maadoitus meneelaakeriden kautta ja voi teoriassa tehdä tuhoja.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oli kiire tilanne ja kiilapyörän akselin pää paskana ja kiila traktorin laturista ja hätä korjauksena hitsattiin muuntajakoneella hitsaten akselinpäästä kiilapyörä kiinni laturiin ja laturi paikallaan mutta en muista oliko virrat päällä...ei tainnut olla. :lol: :lol: :roll: :shifty: :sick: Mutta laturi toimi moitteettomasti monia vuosia.
Yleis ohje olisi aina että maa kaapeli olisi mahdollisimman lähellä hitsattavaa kohdetta ja 100% kontaktia antava.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Akustahan irrotetaan aina ensin maakaapeli.
wiimax.fi
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja Dixon »

xr kirjoitti:traktorin akku ei kyllä hitsattaessa räjähdä
syy varmaan on ollu siinä että akkua on ladattu tai purettu ja siitä on vapautunut kaasua akun ympäristöön
ja siihen on lentänyt hitsikipinä
oon miäkin yhen akun räjäyttänyt oli hallissa latauksessa irtonaisena viiden metrin päässä missä hitsasin
Ei o purettu tai ladattu samaan aikaan. Enkä oo rajähtämisestä puhunu. Suhteellista seki toisaalta mikä on "räjähdys". :D

Seki voi olla siitä kii mihi maadotat sen hitsauskoneen ja taitoa vaatii mutta totta seo, sama mulle vaikkei uskottaskaa. :roll:
S124 & W124
Avatar
klonksvaagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
Paikkakunta: Punaraja

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Tuota espanjanlaitosta hitsatessa akun kaapelin irroitus vs. hitsaustarve (< lue jokapäiväistä), jääpi irroittamatta :P
On tullut poltettua kekäleitä akun läpi, eikä ole räjähtänyt. Kaikkeahan on kokeiltava paitsi omaa siskoa :thumbup:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

dealer kirjoitti:Akustahan irrotetaan aina ensin maakaapeli.
Ammatti koulussa vielä neuvottiin kun akunkenkä laitetaan tai otetaan paikaltaan on siihen puhallettava ettei ole vetyä kun kipinöi
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja kari v »

x
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja koyama »

xr kirjoitti:traktorin akku ei kyllä hitsattaessa räjähdä
syy varmaan on ollu siinä että akkua on ladattu tai purettu ja siitä on vapautunut kaasua akun ympäristöön
ja siihen on lentänyt hitsikipinä
oon miäkin yhen akun räjäyttänyt oli hallissa latauksessa irtonaisena viiden metrin päässä missä hitsasin
kulmahiomakoneen kipinäsuihku on myös melkoisen räjäyttävä kokemus akulle.Toimii myös viiden metrin päästä :x
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Eipä ole tullut irroteltua akkukaapeleita näistä digivehkeistä(Ecu:n ja can väyläisten) pakoputkia hitsaillessa. Maakaapeli mahollisimman lähelle hitsuskohtaa siihen pakoputkeen jos putkea meinaa hitsata.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Aina kun tulee tarve hitsata autoa ja tai sen osia,on tullut tavaksi irroittaa akku sekä miinus että plusnapa!Niin ja isompia töitä jos joutuu tekemään,niin laturin kaapelit myös..Eipä ole sitten mikään paikka kärähtänyt koskaan,tai ainakaan vielä.Ohjeen sain aikanaan vahan liiton sepältä aikaa tosin tuosta on kulunut jo 40 vuotta,vaan edelleen tulee tehtyä samoin...

Talliin olen järkännyt paikan jossa lataan tarvittaessa irtoakkuja niin ettei kukaan kessun tai muun kipinöivän laitteen kanssa ole välittömässä läheisyydessä!
Okei onhan tuo varmuuden maksimointia,vaan on nykyisin tullut seurailtua palo ja pelstus ohjeistuksia,osassa niistä on anettu yrityksille ja muillekkin yhteisöille korjaus kehoituksia ja huomautuksia akkujen latauspisteiden turvallisista sijoituksista.Monen latauspisteen läheisyyteen on vaadittu kieltotaulut tupakointia ja muita kipinöintiä aiheuttavia töitä ajatellen... Edellinen nyt taisi karata aiheesta...sorry.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Aivan. Maakaapeli yleensä otetaan irti. No, kukin tyylillään.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Tasavirta järjestelmässä on positiivinen/ plus + ja negatiivinen /miinus - ,mitään maadoituista ei ole olemassakaan.
Virtapiiri katkeaa, kun irroitetaan jompi kumpi potentiaalin napa pois pelistä. Sen voi tehdä oikeaoppisesti päävirtakytkimestä tai miinunuksen - irroittamisella.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja moska »

jusa82 kirjoitti:Aivan. Maakaapeli yleensä otetaan irti. No, kukin tyylillään.
Kyllä sen oppii aikanaan kunhan eka vääntää listalenkin plussan ja rungon väliin.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Kuinka moni irroittaa akun plussan hitsauksen ajaksi ?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Näin on.

Tai vastaavasti puoli sokea eläkeläinen laittaa autoonsa aluvanteet ja vääntää navoista kierteet paskaksi pulttien kanssa. Kaikenlaista. :lol: :lol: :lol:
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Vastaa Viestiin