Webastosta, asennuksesta etc.
Webastosta, asennuksesta etc.
Tulipa tässä ilmojen uhkaavasti kylmetessä mieleen, että W126:seen voisi hankkia polttoainekäyttöisen lämppärin kakella ja kellolla. Vaan minkähän merkkinen kannattaisi hankkia, Webasto, Eberi vai joku muu ja entäpäs kilowateiltaan? Pystyykö sellaisen asentamaan itse vai meneekö ammattilaisen hommiksi? Mitäs kaikkea niihin sarjoihin yleensä kuuluu, joutuuko jotain hankkimaan erikseen? Mitä kaikkea autosta joutuu purkaamaan, mitä muutoksia joutuu tekemään? Akun ainakin joutuu vaihtamaan 88/100Ah:seen, onneks tuli hankittua jo 80A-laturi. Muuta huomioitavaa?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Hyvin on mulla ainakin tuo Webaston Thermo Top C pelittäny (4 vuotta), kaverina sillä on vain se vakio 1530 vuorokausiajastinkello, mutta eipä tässä kaukosäätöä ole tarvittukaan.
Sen asennukseen kyllä aikoinaan jonkin verran sekaannuin, mutta sen tarkempaa muistikuvaa siitä suorituksesta ei ole. Ainut mikä jäi mieleen on että, tarkkana pitää olla värkin asennuspaikan kanssa ja että laitos tulee olla just eikä melkein oikeassa asennossa.
Asennuksen jättäisin kyllä suosiolla kokeneisiin käsiin.
Ja mitä akkuun ja laturiin tulee, niin ne on nykyään 70Ah geelivirtaa ja laturi muistaakseni kans 70Ah. Hyvin on virta riittänyt, kunhan vaan muistaa sen, että jos webasto puhkuu esim 30min, niin silloin autolla täytyy myöskin ajaa se 30min minimissään jotta akku kerkeää saamaan menetetyt ampeerit takas. Ja pakkaskeleillä tämä tietenkin korostuu ja vieläpä niin että tuota ajoaikaa pitää olla enemmän. Eli välttämättä Webasto tjms ei ole kovinkaan passeli laite jos päivittäiset ajomatkat ovat lyhyenlaisia tai sitten akun varaustilasta on pidettävä huoli muilla konstein.
Sen asennukseen kyllä aikoinaan jonkin verran sekaannuin, mutta sen tarkempaa muistikuvaa siitä suorituksesta ei ole. Ainut mikä jäi mieleen on että, tarkkana pitää olla värkin asennuspaikan kanssa ja että laitos tulee olla just eikä melkein oikeassa asennossa.
Asennuksen jättäisin kyllä suosiolla kokeneisiin käsiin.
Ja mitä akkuun ja laturiin tulee, niin ne on nykyään 70Ah geelivirtaa ja laturi muistaakseni kans 70Ah. Hyvin on virta riittänyt, kunhan vaan muistaa sen, että jos webasto puhkuu esim 30min, niin silloin autolla täytyy myöskin ajaa se 30min minimissään jotta akku kerkeää saamaan menetetyt ampeerit takas. Ja pakkaskeleillä tämä tietenkin korostuu ja vieläpä niin että tuota ajoaikaa pitää olla enemmän. Eli välttämättä Webasto tjms ei ole kovinkaan passeli laite jos päivittäiset ajomatkat ovat lyhyenlaisia tai sitten akun varaustilasta on pidettävä huoli muilla konstein.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Tais muuten olla niin, ettei takuu ole voimassa (kaikilta osin?) jos ei laitetta ole asennettu valtuutetussa puljussa. Mitäs eroa noilla Webaston C ja P-malleilla sitten oikein on, molemmat näyttäisivät kuitenkin olevan 5,2kW? C kuitenkin riittänee myös Sonderklasselaiseen? Kauan muuten tuollaisella noin suurinpiirtein on sisätilan lämmitysaika 20-25 asteeseen esim. 0 -10 -20 -30 ulkolämpötiloissa?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
P-malli on ilmeisesti tarkoitettu "Vans, Mini-Vans, Geländewagen und große Limousinen". Molemmat on juu 5.2Kw:sia
Teknisistä dokumenteista ei sattunut silmään kuin se ero että C:lle on ilmoitettu kaksi tehoaluetta, eli täys- ja osateho, P:lle taasen on ilmoitettu vain yksi alue, eli tuo täysteho.
Mitään T-paitakeliä sisätiloihin se ei tee, tai ainakaan minä en ole viitsinyt sitä niin kauaa puhalluttaa. Moottorin lämmitys prioriteetti on 1 ja vasta sen jälkeen tulee muut.
Noin 15-20 raatin pakkasessa 30min käyttö ja lämppärinpuhallin ykkösasennos -> Tuulilasi ja sivuikkunat sulat ja koneen lämmöt mittarin mukaan n.+40
Sama käyttöaika, mutta lämppärinpuhallin pois käytöstä -> Motti normaali käyntilämpöinen ja Webasto rullailee osateholla. Ikkunat tietenkin jäässä.
Takuissa tais tosiaan olla joku "pienellä präntätty juttu". Ei muista, on niin kauan.
p.s Defan akkulaturi sydeemi on hyvä kaveri Webastolle, suosittelen
Teknisistä dokumenteista ei sattunut silmään kuin se ero että C:lle on ilmoitettu kaksi tehoaluetta, eli täys- ja osateho, P:lle taasen on ilmoitettu vain yksi alue, eli tuo täysteho.
Mitään T-paitakeliä sisätiloihin se ei tee, tai ainakaan minä en ole viitsinyt sitä niin kauaa puhalluttaa. Moottorin lämmitys prioriteetti on 1 ja vasta sen jälkeen tulee muut.
Noin 15-20 raatin pakkasessa 30min käyttö ja lämppärinpuhallin ykkösasennos -> Tuulilasi ja sivuikkunat sulat ja koneen lämmöt mittarin mukaan n.+40
Sama käyttöaika, mutta lämppärinpuhallin pois käytöstä -> Motti normaali käyntilämpöinen ja Webasto rullailee osateholla. Ikkunat tietenkin jäässä.
Takuissa tais tosiaan olla joku "pienellä präntätty juttu". Ei muista, on niin kauan.
p.s Defan akkulaturi sydeemi on hyvä kaveri Webastolle, suosittelen
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
mun mielestä webasto ainoa oikea vaihtoehto.. eberissä ainakin omasta kokemuksesta paljon heikompi kestävyys. 5kw ainakin toi 2.5 diesel lämpiää puolessa tunnissa ja sulaa lasit. Ja ei siinä kovin montaa johtoa ole että jos vähänkin asennuskokemusta niin ei siinä voi kovin epäonnistua.
Vaikein homma keksiä monessa autossa mihin sen webaston saa mahtumaan.. pitäs saada mahdollisimman suoraan ja istumaan johonkin . Eräs vanha webaston korjaaja kertoili silloin kun täällä oulun suunnalla muutama vuos sitten oli reippaita 40 asteen pakkasia, että niitä ei ole oikein suunniteltu pelaamaan niin kovissa pakkasissa
Vaikein homma keksiä monessa autossa mihin sen webaston saa mahtumaan.. pitäs saada mahdollisimman suoraan ja istumaan johonkin . Eräs vanha webaston korjaaja kertoili silloin kun täällä oulun suunnalla muutama vuos sitten oli reippaita 40 asteen pakkasia, että niitä ei ole oikein suunniteltu pelaamaan niin kovissa pakkasissa
"Thermo Top E 4,2 kW pienempiin ja keskikokoisiin autoihin alle 1,8 l moottorilla."Marko M kirjoitti:Riittääköhän pienempi 4.2 kw tuohon pikkuBenziin?
Että kyllä se melkein tuo jytympi 5,2 kW kiuas pitää olla, tai muuten se saa jauhaa jatkuvasti täydellä syötöllä ja se tavoiteltu säästö meneekin sit siihin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
eberi
Omassa W126:sessa on 5 kW Eberi, joten se lienee oikea teholuokka. Kannattaa tosiaan harkita sellaista kaukosäätömallia mistä sen saa esim. kilometrin päästä päälle/pois, näyttää käynnistyksen, sisälämpötilat jne. Eberin malli on TP5, Webaston vastaavaa mallia en tiedä. Noita kaukoja (ja lämppäreitä) on ollut ebay.de:ssä melko edulliseen hintaan myytävänä. Turha sinne pakkaseen on mennä palelemaan ennenkuin auto on lämmin...
Toinen vaihtoehto on tehdä kauko kännykällä
Toinen vaihtoehto on tehdä kauko kännykällä
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
Re: eber
Moro!MikaVeee kirjoitti:http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 69156&rd=1
uus 5kW bensa-eeberi ja TP5 huudettavana
Multa lähtee sama paketti 1140,00 EUR. Asennus- ja käyttöohjeet suomeksi tulevat mukana.
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44